Még mielőtt Németh Lászlóné, nemzeti fejlesztési miniszter megnyomta a gombot kifejezett szakmai sikerként értékelte, hogy a magyar légiforgalmi irányítást végző HungaroControl (HC) uniós finanszírozással, az állam segítsége nélkül, legsikeresebb - nyereséget is termelő - állami vállalatként olyan csúcstechnológiát felvonultató, új légi navigációs központot állított hadrendbe, mely nem csupán az ország, de az egész régió légi közlekedését is fejleszti.
Szintén elismerő szavakkal méltatta a magyar légiforgalmi irányítást Frank Brenner, az európai légiforgalmi szolgálatokat összefogó EUROCONTROL főigazgatója. Brenner kifejtette: Magyarország élen jár az egységes európai légtér megteremtésében. Ismeretes, hogy az EU 2004-ben óta dolgozik a légi közlekedést nagyban megkönnyítő, országhatárokon átívelő funkcionális légtér blokkok (FAB) megteremtésén. A FAB-ok révén egyszerűsödne számos légi útvonal vezetése, mely által éves szinten az el nem füstölt kerozin révén euró milliók maradhatnak a légitársaságok zsebében. Magyarország a közép-európai FAB-CE része lenne.
A FAB-on belüli elsőségért azonban meg kell küzdeni. Ez egyrészt a diplomácia feladata, de mit sem ér, ha nem áll mögötte olyan szakmai és műszaki háttér, amit a HungaroControl kezdve a 2008-as radarkorszerűsítéstől, a tavaly indult, külföldi hallgatókat is fogadó légiforgalmista akadémia, az Entry Point Central-on át a mai irányító központ átadásáig letett az asztalra. Nem mellesleg a magyar légtérirányítás az elmúlt két évben mindössze alig egy másodperces késést okozott, amellett, hogy az európai légiforgalom folyamatosan nő.
Szerdán átadott ANS (Air Navigation Service) III névre keresztelt irányító központban egyebek mellett egy olyan magyar fejlesztésű szoftver - MATIAS - (Magyar Automated and Integrated Air Traffic System) segítségével irányítják a forgalmat, mely a világon egyedülálló technikai újításokat vezetett be.
Az ANS III-at a magyar légi irányítás hosszú távú önálláságának zálogaként látják. Ugyan még nem a FAB-CE, de vizsgafeladat lehet, hogy a NATO felkérésére Magyarország látja el Koszovó magas légtéri forgalomirányítását a HungaroControl budapesti bázisáról.
„A központ a leállításra készen áll” - nyugtázták a régi irányítóközpont leállításának kérelmét, és a miniszter asszony megnyomta a gombot. A hatalmas terem monitorai sorban kihunytak. Az ANS III-ban pedig innentől teljes gőzzel folyik a decemberben már megkezdett irányítói munka, hogy mi utasok továbbra is legnagyobb nyugalommal üljünk fel egy repülőgépre. A régi központban pedig kutatásfejlesztés, szimulációs központ, egyedülálló három dimenziós torony szimulátor kap helyett, az Entry Point Central oktató helyiségeivel egyetemben.