A miniszter asszony lekapcsolta a légiforgalmi irányító központot

Baj nem történt, mert egy másik gombbal már korábban beindították a HungaroControl új irányítótermét, mely Európa egyik legkorszerűbb légiforgalmi irányítóközpontja lett.

Még mielőtt Németh Lászlóné, nemzeti fejlesztési miniszter megnyomta a gombot kifejezett szakmai sikerként értékelte, hogy a magyar légiforgalmi irányítást végző HungaroControl (HC) uniós finanszírozással, az állam segítsége nélkül, legsikeresebb - nyereséget is termelő - állami vállalatként olyan csúcstechnológiát felvonultató, új légi navigációs központot állított hadrendbe, mely nem csupán az ország, de az egész régió légi közlekedését is fejleszti. 

Szintén elismerő szavakkal méltatta a magyar légiforgalmi irányítást Frank Brenner, az európai légiforgalmi szolgálatokat összefogó EUROCONTROL főigazgatója. Brenner kifejtette: Magyarország élen jár az egységes európai légtér megteremtésében. Ismeretes, hogy az EU 2004-ben óta dolgozik a légi közlekedést nagyban megkönnyítő, országhatárokon átívelő funkcionális légtér blokkok (FAB) megteremtésén. A FAB-ok révén egyszerűsödne számos légi útvonal vezetése, mely által éves szinten az el nem füstölt kerozin révén euró milliók maradhatnak a légitársaságok zsebében. Magyarország a közép-európai FAB-CE része lenne. 

A FAB-on belüli elsőségért azonban meg kell küzdeni. Ez egyrészt a diplomácia feladata, de mit sem ér, ha nem áll mögötte olyan szakmai és műszaki háttér, amit a HungaroControl kezdve a 2008-as radarkorszerűsítéstől, a tavaly indult, külföldi hallgatókat is fogadó légiforgalmista akadémia, az Entry Point Central-on át a mai irányító központ átadásáig letett az asztalra. Nem mellesleg a magyar légtérirányítás az elmúlt két évben mindössze alig egy másodperces késést okozott, amellett, hogy az európai légiforgalom folyamatosan nő.

Szerdán átadott ANS (Air Navigation Service) III névre keresztelt irányító központban egyebek mellett egy olyan magyar fejlesztésű szoftver - MATIAS - (Magyar Automated and Integrated Air Traffic System) segítségével irányítják a forgalmat, mely a világon egyedülálló technikai újításokat vezetett be.

Az ANS III-at a magyar légi irányítás hosszú távú önálláságának zálogaként látják. Ugyan még nem a FAB-CE, de vizsgafeladat lehet, hogy a NATO felkérésére Magyarország látja el Koszovó magas légtéri forgalomirányítását a HungaroControl budapesti bázisáról.

„A központ a leállításra készen áll” - nyugtázták a régi irányítóközpont leállításának kérelmét, és a miniszter asszony megnyomta a gombot. A hatalmas terem monitorai sorban kihunytak. Az ANS III-ban pedig innentől teljes gőzzel folyik a decemberben már megkezdett irányítói munka, hogy mi utasok továbbra is legnagyobb nyugalommal üljünk fel egy repülőgépre. A régi központban pedig kutatásfejlesztés, szimulációs központ, egyedülálló három dimenziós torony szimulátor kap helyett, az Entry Point Central oktató helyiségeivel egyetemben.


Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.