A miniszter asszony lekapcsolta a légiforgalmi irányító központot

Baj nem történt, mert egy másik gombbal már korábban beindították a HungaroControl új irányítótermét, mely Európa egyik legkorszerűbb légiforgalmi irányítóközpontja lett.

Még mielőtt Németh Lászlóné, nemzeti fejlesztési miniszter megnyomta a gombot kifejezett szakmai sikerként értékelte, hogy a magyar légiforgalmi irányítást végző HungaroControl (HC) uniós finanszírozással, az állam segítsége nélkül, legsikeresebb - nyereséget is termelő - állami vállalatként olyan csúcstechnológiát felvonultató, új légi navigációs központot állított hadrendbe, mely nem csupán az ország, de az egész régió légi közlekedését is fejleszti. 

Szintén elismerő szavakkal méltatta a magyar légiforgalmi irányítást Frank Brenner, az európai légiforgalmi szolgálatokat összefogó EUROCONTROL főigazgatója. Brenner kifejtette: Magyarország élen jár az egységes európai légtér megteremtésében. Ismeretes, hogy az EU 2004-ben óta dolgozik a légi közlekedést nagyban megkönnyítő, országhatárokon átívelő funkcionális légtér blokkok (FAB) megteremtésén. A FAB-ok révén egyszerűsödne számos légi útvonal vezetése, mely által éves szinten az el nem füstölt kerozin révén euró milliók maradhatnak a légitársaságok zsebében. Magyarország a közép-európai FAB-CE része lenne. 

A FAB-on belüli elsőségért azonban meg kell küzdeni. Ez egyrészt a diplomácia feladata, de mit sem ér, ha nem áll mögötte olyan szakmai és műszaki háttér, amit a HungaroControl kezdve a 2008-as radarkorszerűsítéstől, a tavaly indult, külföldi hallgatókat is fogadó légiforgalmista akadémia, az Entry Point Central-on át a mai irányító központ átadásáig letett az asztalra. Nem mellesleg a magyar légtérirányítás az elmúlt két évben mindössze alig egy másodperces késést okozott, amellett, hogy az európai légiforgalom folyamatosan nő.

Szerdán átadott ANS (Air Navigation Service) III névre keresztelt irányító központban egyebek mellett egy olyan magyar fejlesztésű szoftver - MATIAS - (Magyar Automated and Integrated Air Traffic System) segítségével irányítják a forgalmat, mely a világon egyedülálló technikai újításokat vezetett be.

Az ANS III-at a magyar légi irányítás hosszú távú önálláságának zálogaként látják. Ugyan még nem a FAB-CE, de vizsgafeladat lehet, hogy a NATO felkérésére Magyarország látja el Koszovó magas légtéri forgalomirányítását a HungaroControl budapesti bázisáról.

„A központ a leállításra készen áll” - nyugtázták a régi irányítóközpont leállításának kérelmét, és a miniszter asszony megnyomta a gombot. A hatalmas terem monitorai sorban kihunytak. Az ANS III-ban pedig innentől teljes gőzzel folyik a decemberben már megkezdett irányítói munka, hogy mi utasok továbbra is legnagyobb nyugalommal üljünk fel egy repülőgépre. A régi központban pedig kutatásfejlesztés, szimulációs központ, egyedülálló három dimenziós torony szimulátor kap helyett, az Entry Point Central oktató helyiségeivel egyetemben.


Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson

Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson 

A Tour de Hongrie miatt május 10-11-én számíthatunk korlátozásokra és lezárásokra.
Milánó búcsút mond a papíralapú jegyeknek

Milánó búcsút mond a papíralapú jegyeknek 

Az elektronikus kártya ugyanannyiba kerül majd, mint a korábbi jegy.
Átadták a Sopront északnyugat felől elkerülő utat

Átadták a Sopront északnyugat felől elkerülő utat 

Az elkerülő út 3,6 kilométer hosszú, és mostantól az Ágfalvi utat köti össze az M85-ös gyorsforgalmi úttal, közel az osztrák-magyar határhoz.
Fenntartható üzemanyag a Singapore Airlines gépeinél

Fenntartható üzemanyag a Singapore Airlines gépeinél 

A Neste-től rendel fenntartható üzemanyagot a légitársaság.
Meghosszabbították a Liszt Ferenc Repülőtér minősítését

Meghosszabbították a Liszt Ferenc Repülőtér minősítését 

A budapesti repülőtér a világ repülőterei között is egyedülálló ezen a téren.
Forgalomkorlátozások a Budavári Palotanegyednél és a Várkert Bazárnál

Forgalomkorlátozások a Budavári Palotanegyednél és a Várkert Bazárnál 

Delegáció miatt ideiglenes korlátozások és lezárások.
Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre

Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre 

Az algériai légitársaság október 20-tól naponta repül majd az előzetes tervek szerint Algír és Budapest között.
Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből

Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből 

Több mint tízezer londoni taxis nyújtott be keresetet az Uber ellen, azzal vádolva a céget, hogy szándékosan félrevezette a hatóságokat az engedélyek megszerzése érdekében.
A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót

A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót 

Már 23 millió megtett kilométer felett jár a most 5 éves wigo.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.