Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen a hazai alapítású, itthon jelenleg piacvezető légitársaság mutatta be eddigi ez évi eredményeit, téli menetrendjét, tervezett újdonságait, illetve néhány olyan jól ismert nehézség és hiányosság is szóba került, amelyek miatt gyakran kerül különböző médiák célkeresztjébe a Wizz Air.

Mutatós számokat láthattunk slide-ok során: jelenleg 224 Airbus aircraft-tal közlekednek, ám gépparkjuk száma hamarosan a duplájára, mintegy 500-ra nő. 8 100 embert foglalkoztatnak, azonban olyan mértékben terjeszkednek, hogy

napi öt embert vesznek fel – és ez a hét minden napjára értendő,

halljuk attól a Radó Andrástól, aki eddig a légi cég teljes kommunikációjáért felelt, ám nyár közepétől megtoldották feladatkörét egy újabb felelős pozícióval: immár a kormányzati kapcsolatokat is ő irányítja, így a sajtóval való közvetlen kommunikációt Harangozó Olívia vette át.

Radó András (öltönyben) válaszol újságírói kérdésre - amiből akadt bőven
Radó András (öltönyben) válaszol újságírói kérdésre - amiből akadt bőven
Fotó: Vágó Ágnes

Mintegy 61 millió utast szállítottunk az elmúlt egy évben, és a növekedés mértékéhez egy adalék: 100 újabb gép áll rendelkezésükre hamarosan, ennyi repülőt várunk, közülük 16 egyenesen Magyarországra érkezik, ahol 1200 alkalmazottunk van, és az idei télen 71 útvonalon közlekedünk,

- halljuk a frissen kinevezett kommunikációs szakembertől.

Fő piacuk és ezért alapvetően a Középkelet-európai térséget repülik, és természetesen ők is „rárepültek” arra az utazói szokásváltozásra, hogy immár nem csak külföldi munkavállalók illetve a hozzájuk induló családtagok, barátok, ismerősök váltanak jegyet járataikra, hanem egyre növekvő számban vannak

a leisure turisták, az az utazói kör, akik nyáron vakációzni indulnak, télből a nyárba szeretnek menni, és egy másik város, ország nevezetességeit pedig az év bármely időszakában keresik fel.


Fotó: Pixabay

Azt is megtudtuk, ultradiszkont légitársaságként (így szeretik a legjobban hívni magukat) azt az üzleti modellt követik, hogy

minél olcsóbban, de a leghatékonyabb módon szállítsák el utasaikat A-ból B-be. Emiatt állnak gépeik csak mindössze 40 percet két járatteljesítés között, a crew esetükben mindig full-ra teljesít – ismeretlenek az üresjáratok, gépeiken sok ülést töltenek, félig telt géppel szinte soha nem szállnak fel.

És akkor a nehézségekről is hallhatunk egyetsmást. Ilyenek az egyre gyakoribb időjárási viszontagságok (az elmúlt 10 évben 10-30 százalékkal nőtt esetükben az időjáráshoz köthető problémák), a többek közt a szomszédunkban zajló háború miatti zsúfolt légkör (hiszen erre kerül sok járat, amelynek különben, békeidőben Ukrajna fölött vezet el az útvonala), a légiirányítás kapacitás hiányosságai (ami szintén számottevő és nem csökken ez a tendencia, sőt), valamint azok az egészségügyi esetek (rosszullét a fedélzeten, dohányzás a mosdóban stb), amelyek előre nem láthatók, és éppen ezért nem kiküszöbölhetők.

Wizz Air Airbus A321neo
Wizz Air Airbus A321neo
Fotó: Wizz Air

Mindezek ellenére azt viszont büszkén jelentik ki, hogy járataiknak mindössze 0,38 százalékát törölték eddig ebben az évben (a tavalyi törlésekhez képest ez a mutató még pozitívabb, hiszen 24 százalékkal kevesebb járatot töröltek idén, mint 2023 adott időszakában), a 3 órán túli késéseik száma is elenyésző: 1,8 százalék a mért adatok szerint. Alapelvük: hogy inkább késik valamilyen előre nem látott körülmény miatt egy-egy járatuk, de az még mindig költséghatékonyabb és utasbarát, mintha törölnék az adott járatot. Többek közt ennek a modellnek a követése miatt járatteljesítési mutatójuk 99,5 százalék.

Persze, utasaik egy jórészének minderről merőben más a véleménye, és az sem lehet véletlen, hogy a londoni Gatwick-i reptéren úgy hívják őket: Wizz Air – a késő.

És ha már Gatwick-nél tartunk: innen indítják a London–Dzsidda, majd valamivel később a Milánó–Abu-Dzabi irányába, oda-vissza közlekedő új járatpárjukat.

Pedig nem kis kihívással küzdenek ez évben mindennek a tetejébe:l hajtóműprobléma miatt 45 gépük van a földön, azaz bő egy éve nem hadra fogható. Hiszen, mint közismert,

a világon szerte mintegy 1200 hajtóművet érint az a probléma, amely akár egy új technológia gyermekbetegségének is tekinthető: szennyeződött az a fém, amit a gyártáskor felhasználtak, ezért kötelezték a hajtóműgyártót, hogy ahol ilyen berendezés van, azt mind ki kell vonni a fogalomból, és kezelni kell a problémát – ez pedig nem kevés időbe és pénzbe kerül.

És bár valóban kap a WIZZ jelentős kártérítést a földre kényszerített gépei miatt a gyártótól, de ettől még a tény még marad: kevesebb géppel rendelkeznek a flottában, jelentős számukra ez a kiesés.

És ami még nehézség ebben az évben – igaz, ez nem a légitársaságot érinti, hanem utazóikat:

szigorítanak azokon a feltételeken, ahogy a poggyászcsomagokat felengedik a gépekre,

azaz nincs pardon, ami nem fér be a sizeer-be a becsekkolás során – azért a csomagért az utas ott helyben fizet (nem keveset), vagy pedig a túlméretes csomagjával a földön marad.

 

 

 

 

 

 

 


Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.
Rosszabbak a szingapúriak eredményei, mint tavaly, de nincs okuk panaszra

Rosszabbak a szingapúriak eredményei, mint tavaly, de nincs okuk panaszra 

Hiszen a Singapore Airlines (SIA) friss jelentéséből kiderül, hogy a 2024/25-ös pénzügyi év első hat hónapjában a 19,2 millió utast szállítottak, ami 10,8 százalékos éves növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest.
Féléves mérleg az Emirates-nél

Féléves mérleg az Emirates-nél 

A vállalatcsoport közzétette a 2024-2025-ös pénzügyi év első félévének eredményeit: új rekordot döntött a csoportszintű nyereség és árbevétel.
Szinte egyszerre jött a légitársaság új repülőgépe és egy előkelő elismerés

Szinte egyszerre jött a légitársaság új repülőgépe és egy előkelő elismerés 

Ez a harmadik Airbus A220-300-as szállítás a idei évben, a légitársaság által megrendelt 50 darab Airbus A220-300 repülőgép egyike.
Végre egy jó hír a MÁV-val kapcsolatban!

Végre egy jó hír a MÁV-val kapcsolatban! 

Erdőkertesen szállt fel és a Nyugati Pályaudvarra tartott egy gazdátlan kutya.
Növekvő utasforgalom a török légitársaságnál

Növekvő utasforgalom a török légitársaságnál 

2024 harmadik negyedévében 5,4 százalékkal növelte utasforgalmi kapacitását a Turkish Airlines. A légitársaság összesen 24,5 millió utast szállított, és 1,3 milliárd USD főtevékenységből származó nyereséget ért el.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.