Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen a hazai alapítású, itthon jelenleg piacvezető légitársaság mutatta be eddigi ez évi eredményeit, téli menetrendjét, tervezett újdonságait, illetve néhány olyan jól ismert nehézség és hiányosság is szóba került, amelyek miatt gyakran kerül különböző médiák célkeresztjébe a Wizz Air.

Mutatós számokat láthattunk slide-ok során: jelenleg 224 Airbus aircraft-tal közlekednek, ám gépparkjuk száma hamarosan a duplájára, mintegy 500-ra nő. 8 100 embert foglalkoztatnak, azonban olyan mértékben terjeszkednek, hogy

napi öt embert vesznek fel – és ez a hét minden napjára értendő,

halljuk attól a Radó Andrástól, aki eddig a légi cég teljes kommunikációjáért felelt, ám nyár közepétől megtoldották feladatkörét egy újabb felelős pozícióval: immár a kormányzati kapcsolatokat is ő irányítja, így a sajtóval való közvetlen kommunikációt Harangozó Olívia vette át.

Radó András (öltönyben) válaszol újságírói kérdésre - amiből akadt bőven
Radó András (öltönyben) válaszol újságírói kérdésre - amiből akadt bőven
Fotó: Vágó Ágnes

Mintegy 61 millió utast szállítottunk az elmúlt egy évben, és a növekedés mértékéhez egy adalék: 100 újabb gép áll rendelkezésükre hamarosan, ennyi repülőt várunk, közülük 16 egyenesen Magyarországra érkezik, ahol 1200 alkalmazottunk van, és az idei télen 71 útvonalon közlekedünk,

- halljuk a frissen kinevezett kommunikációs szakembertől.

Fő piacuk és ezért alapvetően a Középkelet-európai térséget repülik, és természetesen ők is „rárepültek” arra az utazói szokásváltozásra, hogy immár nem csak külföldi munkavállalók illetve a hozzájuk induló családtagok, barátok, ismerősök váltanak jegyet járataikra, hanem egyre növekvő számban vannak

a leisure turisták, az az utazói kör, akik nyáron vakációzni indulnak, télből a nyárba szeretnek menni, és egy másik város, ország nevezetességeit pedig az év bármely időszakában keresik fel.


Fotó: Pixabay

Azt is megtudtuk, ultradiszkont légitársaságként (így szeretik a legjobban hívni magukat) azt az üzleti modellt követik, hogy

minél olcsóbban, de a leghatékonyabb módon szállítsák el utasaikat A-ból B-be. Emiatt állnak gépeik csak mindössze 40 percet két járatteljesítés között, a crew esetükben mindig full-ra teljesít – ismeretlenek az üresjáratok, gépeiken sok ülést töltenek, félig telt géppel szinte soha nem szállnak fel.

És akkor a nehézségekről is hallhatunk egyetsmást. Ilyenek az egyre gyakoribb időjárási viszontagságok (az elmúlt 10 évben 10-30 százalékkal nőtt esetükben az időjáráshoz köthető problémák), a többek közt a szomszédunkban zajló háború miatti zsúfolt légkör (hiszen erre kerül sok járat, amelynek különben, békeidőben Ukrajna fölött vezet el az útvonala), a légiirányítás kapacitás hiányosságai (ami szintén számottevő és nem csökken ez a tendencia, sőt), valamint azok az egészségügyi esetek (rosszullét a fedélzeten, dohányzás a mosdóban stb), amelyek előre nem láthatók, és éppen ezért nem kiküszöbölhetők.

Wizz Air Airbus A321neo
Wizz Air Airbus A321neo
Fotó: Wizz Air

Mindezek ellenére azt viszont büszkén jelentik ki, hogy járataiknak mindössze 0,38 százalékát törölték eddig ebben az évben (a tavalyi törlésekhez képest ez a mutató még pozitívabb, hiszen 24 százalékkal kevesebb járatot töröltek idén, mint 2023 adott időszakában), a 3 órán túli késéseik száma is elenyésző: 1,8 százalék a mért adatok szerint. Alapelvük: hogy inkább késik valamilyen előre nem látott körülmény miatt egy-egy járatuk, de az még mindig költséghatékonyabb és utasbarát, mintha törölnék az adott járatot. Többek közt ennek a modellnek a követése miatt járatteljesítési mutatójuk 99,5 százalék.

Persze, utasaik egy jórészének minderről merőben más a véleménye, és az sem lehet véletlen, hogy a londoni Gatwick-i reptéren úgy hívják őket: Wizz Air – a késő.

És ha már Gatwick-nél tartunk: innen indítják a London–Dzsidda, majd valamivel később a Milánó–Abu-Dzabi irányába, oda-vissza közlekedő új járatpárjukat.

Pedig nem kis kihívással küzdenek ez évben mindennek a tetejébe:l hajtóműprobléma miatt 45 gépük van a földön, azaz bő egy éve nem hadra fogható. Hiszen, mint közismert,

a világon szerte mintegy 1200 hajtóművet érint az a probléma, amely akár egy új technológia gyermekbetegségének is tekinthető: szennyeződött az a fém, amit a gyártáskor felhasználtak, ezért kötelezték a hajtóműgyártót, hogy ahol ilyen berendezés van, azt mind ki kell vonni a fogalomból, és kezelni kell a problémát – ez pedig nem kevés időbe és pénzbe kerül.

És bár valóban kap a WIZZ jelentős kártérítést a földre kényszerített gépei miatt a gyártótól, de ettől még a tény még marad: kevesebb géppel rendelkeznek a flottában, jelentős számukra ez a kiesés.

És ami még nehézség ebben az évben – igaz, ez nem a légitársaságot érinti, hanem utazóikat:

szigorítanak azokon a feltételeken, ahogy a poggyászcsomagokat felengedik a gépekre,

azaz nincs pardon, ami nem fér be a sizeer-be a becsekkolás során – azért a csomagért az utas ott helyben fizet (nem keveset), vagy pedig a túlméretes csomagjával a földön marad.

 

 

 

 

 

 

 


Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.