Mutatós számokat láthattunk slide-ok során: jelenleg 224 Airbus aircraft-tal közlekednek, ám gépparkjuk száma hamarosan a duplájára, mintegy 500-ra nő. 8 100 embert foglalkoztatnak, azonban olyan mértékben terjeszkednek, hogy
napi öt embert vesznek fel – és ez a hét minden napjára értendő,
halljuk attól a Radó Andrástól, aki eddig a légi cég teljes kommunikációjáért felelt, ám nyár közepétől megtoldották feladatkörét egy újabb felelős pozícióval: immár a kormányzati kapcsolatokat is ő irányítja, így a sajtóval való közvetlen kommunikációt Harangozó Olívia vette át.
Fotó: Vágó Ágnes
Mintegy 61 millió utast szállítottunk az elmúlt egy évben, és a növekedés mértékéhez egy adalék: 100 újabb gép áll rendelkezésükre hamarosan, ennyi repülőt várunk, közülük 16 egyenesen Magyarországra érkezik, ahol 1200 alkalmazottunk van, és az idei télen 71 útvonalon közlekedünk,
- halljuk a frissen kinevezett kommunikációs szakembertől.
Fő piacuk és ezért alapvetően a Középkelet-európai térséget repülik, és természetesen ők is „rárepültek” arra az utazói szokásváltozásra, hogy immár nem csak külföldi munkavállalók illetve a hozzájuk induló családtagok, barátok, ismerősök váltanak jegyet járataikra, hanem egyre növekvő számban vannak
a leisure turisták, az az utazói kör, akik nyáron vakációzni indulnak, télből a nyárba szeretnek menni, és egy másik város, ország nevezetességeit pedig az év bármely időszakában keresik fel.
Fotó: Pixabay
Azt is megtudtuk, ultradiszkont légitársaságként (így szeretik a legjobban hívni magukat) azt az üzleti modellt követik, hogy
minél olcsóbban, de a leghatékonyabb módon szállítsák el utasaikat A-ból B-be. Emiatt állnak gépeik csak mindössze 40 percet két járatteljesítés között, a crew esetükben mindig full-ra teljesít – ismeretlenek az üresjáratok, gépeiken sok ülést töltenek, félig telt géppel szinte soha nem szállnak fel.
És akkor a nehézségekről is hallhatunk egyetsmást. Ilyenek az egyre gyakoribb időjárási viszontagságok (az elmúlt 10 évben 10-30 százalékkal nőtt esetükben az időjáráshoz köthető problémák), a többek közt a szomszédunkban zajló háború miatti zsúfolt légkör (hiszen erre kerül sok járat, amelynek különben, békeidőben Ukrajna fölött vezet el az útvonala), a légiirányítás kapacitás hiányosságai (ami szintén számottevő és nem csökken ez a tendencia, sőt), valamint azok az egészségügyi esetek (rosszullét a fedélzeten, dohányzás a mosdóban stb), amelyek előre nem láthatók, és éppen ezért nem kiküszöbölhetők.
Fotó: Wizz Air
Mindezek ellenére azt viszont büszkén jelentik ki, hogy járataiknak mindössze 0,38 százalékát törölték eddig ebben az évben (a tavalyi törlésekhez képest ez a mutató még pozitívabb, hiszen 24 százalékkal kevesebb járatot töröltek idén, mint 2023 adott időszakában), a 3 órán túli késéseik száma is elenyésző: 1,8 százalék a mért adatok szerint. Alapelvük: hogy inkább késik valamilyen előre nem látott körülmény miatt egy-egy járatuk, de az még mindig költséghatékonyabb és utasbarát, mintha törölnék az adott járatot. Többek közt ennek a modellnek a követése miatt járatteljesítési mutatójuk 99,5 százalék.
Persze, utasaik egy jórészének minderről merőben más a véleménye, és az sem lehet véletlen, hogy a londoni Gatwick-i reptéren úgy hívják őket: Wizz Air – a késő.
És ha már Gatwick-nél tartunk: innen indítják a London–Dzsidda, majd valamivel később a Milánó–Abu-Dzabi irányába, oda-vissza közlekedő új járatpárjukat.
Pedig nem kis kihívással küzdenek ez évben mindennek a tetejébe:l hajtóműprobléma miatt 45 gépük van a földön, azaz bő egy éve nem hadra fogható. Hiszen, mint közismert,
a világon szerte mintegy 1200 hajtóművet érint az a probléma, amely akár egy új technológia gyermekbetegségének is tekinthető: szennyeződött az a fém, amit a gyártáskor felhasználtak, ezért kötelezték a hajtóműgyártót, hogy ahol ilyen berendezés van, azt mind ki kell vonni a fogalomból, és kezelni kell a problémát – ez pedig nem kevés időbe és pénzbe kerül.
És bár valóban kap a WIZZ jelentős kártérítést a földre kényszerített gépei miatt a gyártótól, de ettől még a tény még marad: kevesebb géppel rendelkeznek a flottában, jelentős számukra ez a kiesés.
És ami még nehézség ebben az évben – igaz, ez nem a légitársaságot érinti, hanem utazóikat:
szigorítanak azokon a feltételeken, ahogy a poggyászcsomagokat felengedik a gépekre,
azaz nincs pardon, ami nem fér be a sizeer-be a becsekkolás során – azért a csomagért az utas ott helyben fizet (nem keveset), vagy pedig a túlméretes csomagjával a földön marad.