Ajánlást adott ki az MSZÉSZ a koronavírus miatt

Az MSZÉSZ külön felhívja a figyelmet a kínai, ázsiai vendégek változatlanul diszkriminációmentes, figyelmes fogadására, ami Magyarország imázsának szempontjából, a turizmus töretlen fejlődése elősegítése érdekében kulcsfontosságú. 

A nemzetközi, illetve a hazai sajtó közel két hete foglalkozik a kínai Vuhan városából indult koronavírus okozta járvánnyal, amely a február 5.-i hírek szerint már 24.000 embert – döntően Kínában – megfertőzött, s amelynek eddig közel 500 áldozata van.

A járvány az egész világ gazdaságát, de különösen turizmusát súlyosan érinti, érintheti, amennyiben elhúzódik.

Szállodáinkba az egész világról naponta sok vendég, köztük kínaiak is érkeznek, ezért nagy figyelmet kell fordítani a koronavírus megbetegedéssel összefüggésbe hozható lemondások jogszerű, korrekt kezelésére, az esetleges fertőzések megelőzésére.

Az MSZÉSZ külön felhívja a figyelmet a kínai, ázsiai vendégek változatlanul diszkriminációmentes, figyelmes fogadására, ami Magyarország imázsának szempontjából, a turizmus töretlen fejlődése elősegítése érdekében kulcsfontosságú. 

Alább idézzük az MSZÉSZ ajánlását szó szerint.

  1. 1.     Kínai vendégek szobafoglalásainak lemondása

Sajtóinformációk szerint 2020. január 27-én a turistacsoportok Kínából történő kiutazását leállították, de egyéni vendégek továbbra is utazhatnak külföldre.

1.1.  Csoportos utazások

Kínai csoportok lemondása esetében a szállodák nem léphetnek fel az elmaradt szobaár bevétel, illetve lemondási díj fizetésének igényével.

  • A Ptk. 6:180. § (1) bekezdése szerint a vendég nem kötelezhető kártérítés megfizetésére amennyiben előre nem látható, rendkívüli körülmények következtében utazási lehetőségei ellehetetlenültek. A kiutazási korlátozás a teljesítés lehetetlenülésének minősül.
  • Amennyiben a szálloda szerződése ettől eltérő rendelkezést tartalmaz, az abban foglaltak irányadók.
  • Amennyiben a szálloda nem rendelkezik semmiféle szerződéssel rendkívüli eseményekre, a szálloda nem léphet fel kártérítési igénnyel (Ptk. 6:180. § (1) bekezdés).
  • Mivel a fenti kiutazási korlátozás miatt semmiféle utazási lehetőség nem áll rendelkezésre és nagyon valószínűtlen, hogy az utazás egy későbbi időpontban – a szobafoglalás időtartartama alatt – lehetségessé válna, ez a teljesítés tartós ellehetetlenítését jelenti.

1.2.  Egyéni vendégek

Amennyiben az egyéni vendég utazása nem ütközik akadályba, az általa lemondott szobafoglalás esetében a szerződés szerinti lemondási díj fizetésére kötelezett (Ptk. 6:180. § (2) bekezdés). Ez abban az esetben is így van, ha a vendég betegség miatt mondja le foglalását.

A Kínában bevezetett utazási korlátozás nem vonatkozik egyéni vendégekre amennyiben a vendég utazásra alkalmas. Ugyanakkor kínai tájékoztatás szerint Wuhanból és további legalább 10 városból a kiutazást teljesen leállították. Az utazásra való alkalmasság bizonyíthatósága, a sztornó díjak behajthatósága a gyakorlat szerint problematikus.

  1. 2.     A szobafoglalási szerződés felmondása a szálloda részéről

2.1.  A vendégek nem tudnak a célállomásra utazni

  • A Polgári Törvénykönyv XIII. címben szabályozott felmondás szabályai alapján a szerződés felmondása szerződésszegésnek minősül. Kivéve, ha a felmondást jogszabály vagy a szerződés megengedi. Amennyiben a szálloda szerződése nem tartalmaz felmondási szabályokat, akkor a szálloda a teljesítés lehetetlenné válására hivatkozva a Ptk. 6:180. § alapján felmondhatja.
  • Amennyiben a szálloda a Ptk. 6:180. §-ra hivatkozva mondja fel a szerződést, akkor a kapott előleg/foglaló visszajár (a foglaló duplán).
  • Ha a szerződés tartalmaz előleget vagy foglalót és azt a kínai fél kifizette, úgy a felmondással célszerű megvárni a kínai fél döntését vagy magatartását (például lehet, hogy mégis megérkezik, késve érkezik stb.). Ha a kínai fél nem mondja fel a szerződést és nem is érkezik meg, úgy a kapott előleg/foglaló megtartható. 

2.2.  Megbetegedés

A szálloda a Ptk. kármegelőzési és kárenyhítési rendelkezései alapján jogosult azonnali hatállyal felmondani a szerződést, ha valamilyen fontos körülmény merül fel. Ilyen lehet, ha a szerződéses partner fertőző betegségben vagy olyan betegségben szenved, amely a szobafoglalás tartamát túllépi vagy ha ápolásra szorul. Ilyen esetben a szálloda nem köteles a vendéget elszállásolni. A szálloda ilyenkor a fertőző betegségek jelentésének rendjéről szóló 1/2014. (I. 16.) EMMI rendelet és a fertőző betegségek és a járványok megelőzése érdekében szükséges járványügyi intézkedésekről szóló 18/1998. (VI. 3.) NM rendelet előírásainak megfelelően köteles eljárni.

  1. 3.     Mit kell tudni a koronavírusról
  • Koronavírus

A 2019 végén Kínában, Wuhanban kialakult tüdőgyulladás járvány hátterében a jelenlegi ismeretek szerint a 2019-n CoV néven ismert wuhani koronavírus áll, amely genetikailag legközelebb a SARS koronavírushoz áll.

  • A fertőzés forrása

Jelenleg ismeretlen, bár valószínűsíthető, hogy a wuhani tengeri és élő állat piac játszott szerepet a járvány kitörésében. Az eddigi vizsgálatok a koronavírus emberről-emberre való terjedését igazolták.

  • A terjedés módja

A koronavírusok jellemzően cseppfertőzéssel és fertőzött, váladékkal történő direkt vagy indirekt kontaktussal terjednek.

  • Lappangási idő

A jelenlegi ismeretek, adatok szerint 2-12, átlag 7 nap.

  • Fontosabb tünetek

A megbetegedés lázzal, köhögéssel, légzési nehézségekkel, tüdőgyulladásra jellemző radiológiai eltérésekkel jár. A fertőzőképesség időtartama nem ismert.

  • Tanácsok, teendők
  • A szálloda vezetőit, munkatársait tájékoztatni kell a koronavírussal kapcsolatos tudnivalókról, a gyakori kézmosás fontosságáról, koronavírus megbetegedés gyanúja esetén a tennivalókról.
  • Napközbeni gyakori kézmosás fertőtlenítővel, alkalmanként legalább 20 másodpercig javasolt.
  • Kerülni kell a szemek, a száj, az orr kézzel történő érintését.
  • Köhögéskor, tüsszentéskor papírzsebkendőt kell használni, majd azt a szemétbe dobni.
  • Ajánlatos a szálloda éttermének bejáratánál fertőtlenítő folyadékot, sprayt a vendégek részére biztosítani.
  • Ugyanezt az öltözőkben, illetve a housekeeping munkatársai részére is biztosítani szükséges.
  • Fel kell hívni a figyelmet a kézfertőtlenítők használatára, s betartását ellenőrizni kell.
  • A szokásosnál gyakrabban javasolt bizonyos takarítási folyamatokat (liftek, ajtókilincsek, mosdók, hajszárítók, WC-k) elvégezni, fertőtlenítő használatával együtt.
  • Kiemelt figyelmet kell fordítani az éttermi porcelánok, evőeszközök, poharak mosogatására, a büfé asztalokra, az orvosi és wellness területekre, a személyzet személyi higiénéjére.
  • Még enyhén beteg munkatárs sem dolgozhat.
  • Ha bármilyen gyanús esetet észlelnek a vendégek vagy a munkavállalók között azonnal értesítsék a szálloda igazgatóját.
  • Koronavírus megbetegedés gyanúja esetén a vendéget, dolgozót el kell különíteni, orvost kell hívni, utána kell nézni kikkel érintkezett, értesíteni kell a közegészségügyi hatóságot.
  • Az Egészségügyi Minisztérium információi

1/2014. (I. 16.) EMMI rendelet a fertőző betegségek jelentésének rendjéről

18/1998. (VI. 3.) NM rendelet a fertőző betegségek és a járványok megelőzése érdekében szükséges járványügyi intézkedésekről

 

Forrás: Turizmus Online


A Hotel Clark nem akármilyen elismerést zsebelt be

A Hotel Clark nem akármilyen elismerést zsebelt be 

A TripAdvisor idei győztesei közt ott találjuk a Lánchíd budai-hídfőjénél, a Vár tövében található hotelt.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában 

Bayer Bence másfél év kihagyás után visszatért a Mellow Mood Hotels-hez.
Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?