Fapadosokra építenek a távol-keleti, hagyományos légitársaságok

Új diszkont légitársaságok indítása, vagy a régiekben való részesedés vásárlása segít piaci helyzetük javításában a hagyományos légitársaságoknak Távol-Keleten - írja elemzésében az Aviation Week légiközlekedési szaklap.

A diszkont társaságok a Távol-Keleten és a Csendes-óceáni térségben fejlődnek a legjobban, és a verseny fokozódik azzal, hogy egyes fapados társaságok hosszú távú járatokat is üzemeltetni kezdtek.

A régió legtöbb diszkont társasága mögött mára viszont többnyire hagyományos légicégek állnak, amelyeket azért alakítottak, hogy a legnagyobb fapados, az Air Asia piaci fölényét megtörjék, a full service társaságok pedig egymás elleni harcukban is felhasználják ezeket a leányvállalatokat.

Legutóbb Tajvanon történt hasonló eset: a China Airlines és a tajvani Trans Asia Airways jelentette be, hogy saját fapados légitársaságot indítanak, hogy így vegyék fel a versenyt a többi, az országot kiszolgáló diszkont társasággal, egyebek mellett a japán All Nippon Airways (ANA) által birtokolt Vanilla Airrel.

Japánban 2012-ben már elkezdődött a folyamat, amelyben mindkét fő társaság, az ANA és a Japan Airlines (JAL) is érintett. Az ANA két vegyesvállalatot hozott létre, a Peach Aviations-t és az AirAsia Japant, utóbbit az AirAsiával, a régió legnagyobb diszkont légicégével közösen alapították. Ez azonban nem sokkal később, 2013-ban beszüntette tevékenységét, mert egyik légitársaság reményeit sem váltotta be.

A JAL szintén létrehozott egy vegyesvállalatot az ausztrál Qantas által birtokolt, és rendkívül sikeres Jetstarral, bár ennek gazdasági sikere kisebb a vártnál. Az AirAsia Japant leszámítva viszont a nagy légifuvarozók stratégiai okokból többnyire megtartják a fapados társaikat annak ellenére, hogy gazdaságilag nem mindig jövedelmező az üzlet.

A Qantas az első cégek között volt, amely elindította diszkont társaságát, azóta a Jetstar jelentős sikereket ér el és Japánba, Hongkongba, Szingapúrba tervez hosszú távú járatokat, az anyavállalat viszont anyagi gondokkal küszködik. Míg a Jetstar 2011-ben 110 Airbus A320-as típuscsaládba tartozó gépre adott le rendelést és átvette első Boeing 787 Dreamlinereit, addig a Qantas visszamondta a 787-9-es Dreamlinereire vonatkozó megrendelését, az Airbus A380-asra vonatkozóakat pedig tovább halasztotta.

A csendes-óceáni régióban a hongkongi Cathay Pacific az egyetlen hagyományos légitársaság, amely nem hozott létre semmilyen formában fapados leányvállalatot, mivel stratégiájukban a prémium szolgáltatásokra helyezik a hangsúlyt.

A Cathay-hez hasonló modellben működő Singapore Airlines ezzel szemben Scoot néven már alapított egy diszkont társaságot, és a helyi Tiger Airben is jelentős tulajdont szerzett.

A Scoot tavaly decemberben jelentette be, hogy NokScoot néven Thaiföldre indít hosszútávú járatokat a helyi fapados Nok Airrel, amely részben a Thai Airways tulajdona, és az általában hagyományos társaságok által használt széles törzsű Boeing 777-esekkel, majd 787-esekkel repülnek majd.

Európában a Norwegian Airlines üzemeltet hosszútávú járatokat az Egyesült Államokba, illetve Thaiföldre, a klasszikus légitársaságok pedig kevésbé aktívak a fapados piacon: a Lufthansa-csoportnak (Germawings), illetve a British Airways és az Iberia tulajdonosának, az International Airlines Groupnak (Vueling) van diszkont légitársasága, a legnagyobbak pedig (Ryanair, easyJet, Norwegian, Wizz Air) önállóan működnek.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) csütörtöki összesítése szerint a régióban 2013-ban 7,1 százalékos keresletbővülés volt, míg a piaci átlag tavaly 5,3 százalékot tett ki. Az Airbus kimutatása szerint a csendes-óceáni régióban lévő légicégektől származik rendelésállományuk legnagyobb része, a teljes állomány 34 százaléka.

Forrás: MTI


Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?