Fő siker a főszezon

Fő siker a főszezon

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A főszezonban 10,6 millió külföldi látogatott hazánkba, 15 százalékkal több mint tavaly derül ki a Gazdasági Minisztérium értékelő tanulmányából, amelyet az Országgyűlés Idegenforgalmi Bizottsága számára készített.

A kereskedelmi szálláshelyek külföldi vendégéjszakái 2,8 százalékkal, ezen belül a szállodákban 5,8 százalékkal emelkedtek.

A kiemelt küldő országok vendégéjszakáinak száma a főszezonban csupán a Németországból érkezők esetében mutatott kismértékű, másfél százalékos lemaradást az előző évhez képest, a többi vizsgált ország tekintetében emelkedés tapasztalható (2. táblázat).

A németországi turisták a statisztika szerint többen érkeznek hazánkba a főszezonon kívül, különösen az utószezonban, így a teljes évet vizsgálva várhatóan inkább számuk gyarapodása lesz megfigyelhető - egészítette ki a jelentést a Gazdasági Minisztérium szakértője.

A szállásdíjbevételek ennél nagyobb ütemben nőttek. Az összes kereskedelmi szálláshely vonatkozásában a bevételek megközelítették a 23 Md Ft-ot, ami 11,8 százalékos növekedésnek felel meg. Ezen belül a szállodai bevételek meghaladták a 19 Md Ft-ot és ez 12,7 százalékkal több mint a tavaly évi szezonban regisztrált érték. A Németországból érkező látogatók esetében a vendégéjszakák közel a tavalyi szinten - 2,1 millió vendégéjszaka - alakultak. A német vendégéjszakák a szezonban az I-VIII. havinak a kétharmadát tették ki.

Budapesten a kereskedelmi szálláshelyeken a növekedés 3,9 százalékos, ezen belül a szállodákban 5,5 százalékos volt. Országos átlagban a beutazó forgalom a vendégéjszakáknál nagyobb mértékben - 8,4 százalékkal - csökkent, ennek megfelelően az elmozdulás pozitív tendenciát jelez.

A parlamenti képviselők megismerhették az MT Rt. külképviselői aktivitását is.

A Magyar Turizmus Rt. Németországban működő turisztikai képviseletei a főszezon előkészítése céljából összesen 24 kiállításon és vásáron vettek részt, amelyen 180 magyar vállalat jelent meg. A berlini ITB-n nagy sikerű magyar estre került sor.

Az EXPO 2000 Hannover világkiállításon a képviselet gondoskodott a magyar kiállítási stand folyamatos információs anyag ellátásáról (kiadványok, prospektusok). A kölni RDA Workshop-on Magyarország díszvendég volt. A rendezvényen 28 magyar vállalat vett részt. A München-Frankfurt-Lipcse-Berlin útvonalon megrendezett road-show-hoz 18 magyar vállalat csatlakozott.

Az Ausztriából érkező látogatók által kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma 6,8 százalékkal, azaz 205 ezerről 219 ezerre emelkedett az elmúlt év azonos időszakához képest. A bécsi képviselet az idegenforgalmi főszezon előkészítése során 2000. január elején 154 újságírónak megtartott sajtótájékoztatón számolt be a millenniumi év várható programjairól.

Aktívan vett részt a képviselet a határanomáliák megszüntetése érdekében folytatott megbeszéléseken, amelynek eredményeként jelentősen csökkent a várakozási idő a határátkelőhelyeken.

Májusban ismét megszervezte a bécsi iroda az immár szokásossá vált évi diplomata túrát, amelynek alkalmából 17 ország 38 főkonzulja látogatott Magyarországra.

Az Olaszországból érkező látogatók által kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma 9,9 százalékkal, azaz 131 ezerről 144 ezerre emelkedett az elmúlt év azonos időszakához képest.

A Milánóban működő képviselet 5 szakmai és 7 közönségvásáron vett részt önálló standdal, amelyekre összesen 16 magyar kiállító jelentkezett. Az idegenforgalmi főszezon előkészítésében 2000. április 3-10. között Olaszország egyik legelőkelőbb szállodájában, a milánói Principe di Savoia hotelben gasztronómiai hét zajlott, a bevezető sajtótájékoztatón több mint 70 újságíró vett részt.

A II. Lovas Világtalálkozó beharangozásként dr. Várhelyi András tartott sajtótájékoztatót, amelyen szintén 70 lovas turisztikai szakember vett részt, a tájékoztatóról a helyi televízió is hírt adott.

A Franciaországból érkező látogatók által kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma 13,6 százalékkal, azaz 66-ról 75 ezerre emelkedett az elmúlt év azonos időszakához képest.

A párizsi külképviselet a kiemelten fontos turisztikai kiállítások közül részt vett a lyoni, párizsi, a Marseille-i, a roueni, a Toulouse-i, a Lille-i és a strassbourgi vásárokon. A nantes-i gasztronómiai és turisztikai héten a gazdasági és kulturális nap mellett turisztikai nap és prezentáció zajlott le. Nagy sikernek könyvelhető el, hogy az útikönyvek között megjelent a Michelin Guide Vert sorozatban Budapest és Magyarország, valamint egy autóstérkép is.

A Hollandiából érkező látogatók által kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma 9,4 százalékkal, azaz 309 ezerről 338 ezerre emelkedett az elmúlt év azonos időszakához képest.

A holland képviselet részt vett a januári maastrichti, utrechti, valamint a szeptemberben szintén Utrechtben megrendezett utazási szakkiállításon, amelyhez workshop is csatlakozott. Májusban prezentációt tartott a képviselet a sajtó és az utazási szervezetek képviselőinek a magyarországi nyári programokról.

A Svájcból érkező látogatók által kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma 7,5 százalékkal, azaz 53 ezerről 57 ezerre emelkedett az elmúlt év azonos időszakához képest.

A zürichi iroda 5 kiállításon vett részt Bernben, Zürichben, St. Gallenben, Baselben és Genfben. Kiemelkedő volt a genfi EIBTM, a világ egyik legjelentősebb incentive vására, ahol a magyar standot mintegy 240.000 látogató kereste fel.

Gasztronómiai hetet szervezett a képviselet Bernben, Zürichben, Genfben. Régiós bemutatkozás keretében Bük térsége St. Gallenben, míg Somogy megye Bernben jelent meg turisztikai és kulturális ajánlataival.

Az Izraelből érkező látogatók által kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma jelentős mértékben, 25,7 százalékkal, azaz 70 ezerről 88 ezerre emelkedett az elmúlt év azonos időszakához képest.

Bár a tel-avivi képviselet hivatalosan csak 2000. május 31-én nyílt meg, a későbbi képviselő már februárban részt vett az IMTM kiállításon, amelyen 6 magyar kiállító mutatta be ajánlatát. Május utolsó napján mintegy 350 meghívott vendég részvételével - zajlott le a David Intercontinental szállóban a képviselet nyitófogadása.

Az iroda munkájának beindítása utáni legfontosabb feladat a hazai és a helyi szakma közötti partnerközvetítés. Elkezdődött és sikeresen zajlik egy idén ősztől jövő év végéig tartó projekt előkészülete.

Az elképzelések szerint az izraeli tanároknak hétévente járó éves szabadság alatt kötelezően elvégzendő külföldi tanfolyamokat legközelebb Magyarországon bonyolítanák le, amennyiben ehhez megfelelő kóser szállodát, illetve a programokat lebonyolító utazási irodát találnak. Tekintettel a várhatóan jelentős beutazószámra, mintegy 90 ezer főre, a képviselet aktívan közreműködik a partnerkeresésben.

Augusztus végén televíziós forgatócsoport járt Magyarországon, az elkészült anyagot 8 félórás adásban fogja közvetíteni a helyi televízió. Sikeres magyar gasztronómiai napok zajlottak a jeruzsálemi The American Colony szállodában, amelynek megszervezésében a képviselet aktívan részt vett.

A Japánból érkező látogatók által kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma jelentős mértékben, 22,4 százalékkal, azaz 58 ezerről 71 ezerre emelkedett az elmúlt év azonos időszakához képest.

A Japánban zajló 2000. Évi Magyar Fesztivál megrendezésében a képviselet aktívan vesz részt: pl. az International Forum ázsiai kiállításán, februárban pedig a hagyományosan megrendezésre kerülő szaporrói jégfesztiválon több mint 2 millióan tekintették meg a Pesti Vigadó kicsinyített másolatát. A jégfesztivált kísérő televízió-kampányt a Budapesti Tavaszi Fesztiválnak szentelte a képviselet.

Márciusban az ITD-H-val együtt a tokiói Foodex kiállításon jelent meg az iroda turisztikai kiadványaival. Göncz Árpád tavaszi látogatásához kapcsolódóan a turizmus japán és magyar állami szintű vezetői találkoztak egymással.

Japánban igen nagy kultúrája van a lóversenysportnak, ezért jelentős esemény volt a Magyar Millenniumi Fesztivál kupa, amelynek kísérő rendezvényeként a lóversenypálya múzeumában a magyar lovas sportot bemutató kiállítás zajlott.

A japán televízió 50 perces kvíz műsort sugárzott „Magyar csodák felfedezése” címmel. Közel kétéves előkészítő munka után megjelent az „Utazás az ezeréves Magyarországon” c. 225 oldalas útikönyv, amely megszületéséhez a képviselet aktívan hozzájárult. Kisebb terjedelemben, de nagyobb példányszámban került a japán piacra a Csehországot és Magyarországot közösen bemutató guide-book.

Augusztusban zajlott a World Travel Fair, ahol közel 90 ezer látogató kereste fel a magyar pavilont. Három forgatócsoport járt Magyarországon, a Badacsonyról, illetve a bor- és szőlőkultúráról készített film már adásba került a japán televízióban.

Az Egyesült Államokból érkező látogatók által kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma szintén jelentős mértékben, 13,1 százalékkal, azaz 153 ezerről 173 ezerre emelkedett az elmúlt év azonos időszakához képest.

A 2000. évben a Magyar Turizmus Rt. kiemelt célterülete az amerikai piac volt. Az ott folyó kampányon belül 10 nagy közönséglapban elhelyezett hirdetésünket összesen 17 millió példányszámban megjelentetve, kb. 50 millióan látták. A kampány szlogenje „Hungary - the New Spirit of Old Europe”.

A főszezon azonban a kiutazás csúcsidőszaka is.

A főszezoni időszakban magyar állampolgárok 3,3 millió alkalommal lépték át a határt, gyakorlatilag annyiszor, mint a tavalyi hasonló időszakban. A turisztikai devizakiadások 5,6%-kal csökkentek.

A kereskedelmi szálláshelyek belföldi vendégéjszakáinak száma a főszezonban gyakorlatilag a tavalyi szinten - 3,4 millió (99,8 százalék) - alakult. Belföldi vendégek azonban 9,1 százalékkal költöttek többet kereskedelmi szálláshelyeken, mint tavaly. Az összeg meghaladta a 6 milliárd forintot. A szállodákban 5,3 százalékos növekedés tapasztalható, a bevétel elérte a 4 milliárd forintot.

A belföldi vendégforgalom fejlődése nagyrészt az 1999-ben megkezdett belföldi turizmusösztönző kampánynak tudható be. Segítette ezt a tendenciát a magyar lakosság életszínvonalát befolyásoló pozitív folyamatok megindulása, ami az utazási kedv növekedését eredményezte. Az adatokból az is kitűnik, hogy a belföldieknél is az igényesebb vendégkör részaránya növekedett, akiknek a költési készsége jobb a tavalyinál, a minőségileg jobb szálláshelyek és a programokon való gyakoribb részvétel miatt.

Az idei szezon alakulását egymással ellentétes tendenciák befolyásolták.

A Gazdasági Minisztérium Turisztikai Helyettes Államtitkársága által irányított és a Magyar Turizmus Rt. által végrehajtott intenzív marketingmunka keretében a szezon-előkészítés során az alábbi akciók történtek:

• Sajtótájékoztatók és újságírói study tourok.

• Dinamikus akvizíciós tevékenység a tour operatorok felé, referensi oktatással és az ország bemutatásával összekötve.

• A képviseletek közel 70 vásáron, kiállításon és egyéb prezentációkon népszerűsítették hazánk turisztikai attrakcióit.

• Erősödött a megjelenés külföldön az írott és az elektronikus médiumokban, bővült a programválaszték.

• Kedvező visszhangot kapott hazánk turisztikai szempontból is a Hannover-i Világkiállításon.

A budapesti Tourinform-főirodát a szezonidőszak három hónapja során több mint 88 ezer vendég kereste fel.

A szezonidőszakban 44 nagyobb szabású rendezvényt tartottak az országban, több mint 1,5 millió vendég részvételével. A látogatók 72,5 százaléka belföldi, 27,5 százaléka külföldi turista volt.

A legtöbb látogató - a sorrendiség és a teljesség igénye nélkül - a debreceni Virág Karnevált, a Pepsi-Szigetet, a FORMA-1 futamot, a Balatonfüredi Borheteket, a Kapolcsi Kulturális Napokat, a II. Lovas Világtalálkozót és a Millennium Fesztivált kereste fel.

Külföldiek nagyobb arányban a Hungária Koncert Programot, a Magyar Múzsák Nyarát, az Egri Bikavér Ünnepét, a Haydn Fesztivált, a Balatoni Folklórtalálkozót, a Tihany Fesztivált, a FORMA-1 futamot és a Hortobágyi Nemzetközi Lovas Napokat tekintették meg.

Hátrányosan hatott turizmusunkra a Tisza szennyezése, és az ezzel kapcsolatos negatív kampány a kül- és belföldi sajtóban. Elvonta a figyelmet a turizmusról a szezonidőszakban megrendezett Labdarúgó Európa Bajnokság is.

Többek között a fentiek következményeként a balatoni turizmus főszezoni eredményei viszonylag gyengébbek az elmúlt évinél. A külföldi kereskedelmi szálláshelyi (99,3%) és a szállodai vendégéjszakák (100,2%) gyakorlatilag az elmúlt évi szinten alakultak. A belföldiek pedig kereskedelmi szálláshelyeken 11%-kal, szállodákban pedig 13%-kal kevesebb éjszakát töltöttek el.

A Közép-Tiszavidéki üdülőkörzetben az ismert események miatt mind a kül-, mind a belföldi vendégéjszakáknál mintegy 20-25 százalékos csökkenés tapasztalható.

Az év végéig a külpiaci folyamatok, a külképviselői tervek alapján a devizabevételek növekedését 7-9 százalékra prognosztizálja a GM.

Az alacsonyabb értéknél számoltak a Sydney-i Olimpiai Játékok visszatartó hatásával, illetve a szerbiai választásokat követő esetleges negatív eseményekkel. Amennyiben a turizmus fejlődését zavaró körülmények nem lépnek fel az év hátralévő részében, úgy a bevételek elérhetik vagy meg is haladhatják a tavalyi forgalom 109 százalékát (3485 millió euró), az egyenleg növekedése pedig még ezt is meghaladhatja 2-3 százalékkal (2307-2327 millió euró).


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.