Józan törvényeket, megfizethető adókat, egységes légteret!

Nem kerek évforduló, de mérföldkő a IATA, Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség 72. szokásos éves találkozója: vezetőváltás történt. Kiemelt témák voltak a repülés- és utasbiztonság, illetve az utóbbi években szinte rutinná vált, kormányoknak szóló légitársasági dörgedelmek. Dublinból jelentjük.

„A nemzetközi polgári repülés jövőbeni fejlődése nagymértékben hozzájárulhat a világ nemzetei és népei között a barátság és a megértés megteremtéséhez és fenntartásához” — idézte nyitó beszédében Tony Tyler, az idei találkozó után pár hónappal leköszönő IATA-vezérigazgató az 1944-es, a nemzetközi polgári repülésről szóló chicagói egyezményt, mely kimondja a légi közlekedés „biztonságos és rendszeres” fejlesztését az egyenlő elbánás, ésszerűség és gazdaságosság jegyében.

Az ésszerűség és gazdaságosság jegyében az adó — és szabályozási környezet olykor hibás és korlátozó alakításáért a kormányokat szedte elő a korábban a Cathay Pacificet vezető Tyler. A IATA szerint az egyes országokban több mint 200 különböző adó terheli a légiközlekedést, melyek racionálisabb, a szakmával egyeztetett kidolgozásával a költségvetések csak nyernének. Példaként az Egyesült Királyság repült távolság alapján kivetett adóját említette. Az ebből befolyó 3 milliárd fontnyi bevétel az adó megszüntetésével hatszorosára ugorhatna a növekvő forgalom multiplikátor hatása révén. A megnyitón szintén résztvevő és beszédet mondó Shane Ross, ír közlekedési miniszter bár egyetért az ágazatot serkentő adójogszabályok bevezetésével, azért — amellett, hogy megemlítette a repülőjegyek áfa-mentességét — kijózanítólag csendben hozzátette, hogy felmentést senki sem kaphat a közös teherviselés alól. „Amíg a kormányok saját hatáskörben döntenek a jogszabályok kialakításáról, szigorúbb pénzügypolitika esetén pedig időszakos adók vezethetők” — ábrándította ki hallgatóságát. Tegyük hozzá: Írország 2014-ben megszüntette a válság idején légiutasokra kivetett, szintén távolságalapú adóját.

A különféle adók ellenére az ágazat köszöni, jól van, legalábbis a 2016-os, tavaly december óta még rózsásabbá vált profitelőrejelzés láttán. Az öt éve javuló mutató idén 39,4 milliárd dollár lehet. Felét Észak-Amerika termeli. A légiközlekedés hajtóereje jelentős mértékben az idén 2015-ösnél (53,9 dollár) is alacsonyabb — 45 dollár — olajár. Amitől tart a IATA, az a világgazdaság teljesítményének esetleges visszaesése.



Európa légterei, egyesüljetek!

A kormányokon is számon kéri a szövetség a légi útvonalak egyszerűsítését célzó Egységes Európai Égbolt (SES, Single European Sky) bevezetésének késését. Az európai légtér tagoltsága miatt az útvonalak átlagosan 50 kilométerrel és 10 perccel hosszabbak a kelleténél. Ha a SES belátható időn belül megvalósulna (pesszimista forgatókönyvek szerint 2035-ig), azt nem csak az üzemanyag fogyasztás érezné meg, de az országok pénztárcája is: 2035-be már évi 1,35 milliárd utas mellett a kontinens GDP-je 245 milliárd euróval, míg a munkahelyek száma 1 millióval nőhetne. Nem mellesleg a SES révén elejét lehetne venni az irányítói sztrájkok okozta kényelmetlen szituációknak. Technikailag már megoldható, hogy másik ország légterét irányítsák, ahogy a Hungarocontrol teszi azt a koszovói magas légtérben. A légtér egységesítésével csökken a károsanyag-kibocsátás is, amivel átlépünk egy másik kiemelt területre, a környezetvédelemre. Még 2009-ben tűzte ki célul a IATA az üzemanyag fogyasztás évi 1,5%-os csökkentését 2020-ig, majd onnantól a CO2-mentes növekedést, illetve 2050-re a Co2-kibocsátás 2005-ös mérték felére csökkentését. A IATA országokon átnyúló egységes szabályozást sürget. Karbonkvóta-kereskedelem helyett a kibocsátás tonnánkénti ellentételezést látnák szívesen. Ennek törvényi kereteit az ICAO, Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet soron következő, őszi ülésén tervezik kidolgozni.

Égi Öböl-háború

Nyilván tisztában van a chicagói egyezmény népek közti barátságról szóló mondatával a három nagy amerikai — American Airlines, Delta, United — és három Öböl-menti éllovas — Qatar, Emirates, Etihad — is. Mégis dúl köztük a szakmában Öböl-háborúként elhíresült torzsalkodás, mely nélkül manapság nincs légügyi konferencia. A Nyitott Égbolt egyezmény ellenére a három amerikai úgy gondolja, hogy az egyezmény felülvizsgálatra szorul, a szerintük az Öböl nagyjainak juttatott, versenytorzító állami támogatások miatt. A „háború” egyik csúcs- vagy inkább mélypontja volt a Delta Qatar Airways májusi atlantai járatnyitójára adott válasza. Nem elég, hogy a Qatar megjelent a Delta főhadiszállásán, a járatnyitó gálát a rivális által támogatott Fox Theatre-ben tartotta. Válaszul a Delta felmondta az intézménnyel 20 éves támogatási szerződését. Richard Quest, a CNN műsorvezetője moderálta Dublinban azt a panelbeszélgetést, amin a Delta nemrég kinevezett vezérigazgatója, Ed Bastian és (Akbar Al Baker híján) az Emirates vezetője cserélhettek volna eszmét a csatákról, azonban Bastian Quest minden próbálkozását hárítva annyit mondott, hogy megvárja az ügyet vizsgáló amerikai kormány döntését. Pont ez az, amit a IATA is szeretne; Tony Tyler kérte: az ilyen ügyeket a tagok intézzék el egymás között, ha kell, törvényhozóik bevonásával.

„A repülés biztonságos, de

egy pillanatra sem ülhetünk nyugadtan a babérjainkon” — állapította meg Tyler. Meglehet, 3,1 millió járatra jut egy katasztrófa a IATA javuló tendenciát mutató adatai szerint. Ebbe azonban nem számítanak bele az erőszakos cselekmények okozta esetek, mint az Egypt Air vagy a MetroJet katasztrófája.

Bár a megelőzés a földön kezdődik, Tyler szerint sokak számára a repülés legkellemetlenebb része a biztonsági ellenőrzés. Elrettentő példaként többen említették az USA nagy repterein, a Közlekedésbiztonsági Hivatal (TSA) szigorításai miatt az utóbbi időkben kígyózó sorokat. Májusban, Chicagóban egyetlen nap alatt a United Airlines-nak 4 300, a sorban állás miatt járatát lekéső utast átfoglalnia. A IATA szerint a TSA megoldása egyben fenyegetés is az eszközökben nem válogató terroristák számára. Utalva a márciusi brüsszeli támadásra, Tyler kívánatosnak tartaná, ha a repülőterek nyilvános tereiben minél kevesebb ember, minél rövidebb ideig tartózkodna. Ezen az utasfelvételi és biztonsági eljárások gyorsítása, akár önkiszolgálóvá tétele segíthet.

Türelmesen a politikával!

A posztjáról 5 év után távozó Tony Tylertől a stafétát az Air France-KLM leköszönő elnök-vezérigazgatója, Alexandre de Juniac vette át. Az infrastruktúra fejlesztése, környezetvédelem, repülésbiztonság, a megfelelő szabályozási környezet kialakítása kormányokkal együtt működve - sorolta kiemelt feladatait a szeptember 1-én kezdő de Juniac. „Én értem, hogy működnek a kormányok; lassan, legyünk velük türelmesek, azonban nekik is követniük kell az iparági változásokat” — zárta beszédét a '90-es években az akkor még miniszter Nicolas Sarkozy tanácsadójaként, majd később Christina Lagarde oldalán politikai edzettséget szerző új IATA-vezérigazgató.

De miért éppen Írország?

A 72-nél kerekebb a vendéglátó ír Aer Lingus légitársaság évfordulója; idén 80 éves a transzatlanti forgalomból részét növekvő mértékben kivevő fuvaros. „Írország ugródeszka Észak-Amerika felé” — jellemzte Stephen Kavanagh, az idei évtől már 10 desztinációt repülő Aer Lingus vezérigazgatója szerint országa pozícióját. Az IAG-bázis dublini repülőtér 25 milliós forgalmának mind jelentősebb része száll át Észak-Amerika felé. Írországban 24 óránként adnak el vagy lízingbe egy repülőt - tudtuk meg Aengus Kellytől, az ILFC 2014-es felvásárlását követően a világ legnagyobb lízingcégévé vált AerCap vezetőjétől. A tudatosan fejlesztett ír légi közlekedés évi 4 milliárd eurónyi bevételt és mintegy 42 ezer munkahelyet jelent az országnak, ahol Michael O'Leary és az Aer Lingusban tavaly 98%-os részesedést szerzett IAG elnök-vezérigazgatója, Willie Walsh is felnőtt. Már csak egy IATA kongresszus hiányzott; sok év után a második ír földön.


Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?