Több százezer forintról mondanak le azok a légi utasok, akik nem tudják, milyen jogok illetik meg őket. Iparági becslések szerint a járatok csaknem fél százalékánál fordulhat elő olyan esemény, amely az uniós szabályok szerint kártérítési kötelezettséget vonhat maga után. Egy új vállalkozás, a Flight Refund olyan online szolgáltatást indított, amely gyors és hatékony segítséget jelent az utazóknak a kártalanítási folyamat lebonyolításában – olvasható a társaság közleményében.
Kevesen tudják Magyarországon, hogy légi utasként milyen jogok illetik meg őket. Pedig egy család akár félmillió forinthoz is hozzájuthat, ha azért nem engedik felszállni őket, mert túlfoglalás miatt már nincs hely a gépen. De akkor is kártérítés illetheti meg őket, ha váratlanul törlik a járatukat, vagy a repülő több mint három órát késik. Ezen kellemetlen esetekre az Európai Unió számos jogszabályt alkotott, biztosítva a légi utasokkal való tisztességes bánásmódot. Az ilyen szituációk nem ritkák a légi közlekedésben. Az Európai Unióban évente több mint 9 millió járatot regisztrálnak, az unió repterein közel 800 millió utas fordul meg. A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér csak 2012 szeptemberében csaknem 8 ezer járatot és több mint 840 ezer utast szolgált ki. Egy új vállalkozás, a Flight Refund egyedülálló szolgáltatást indított a közép- és kelet-európai régión belül elsőként Magyarországon. Bármely EU-n belüli légitársaság járatának több mint háromórás késése, váratlan törlése vagy a túlfoglaláskor előforduló beszállás megtagadása esetén átvállalják a kártérítési folyamat lebonyolítását a kárt szenvedett utazótól.
A kártérítés mértéke különböző feltételektől függően akár 600 euró is lehet utasonként. Ez egy négytagú család esetében akár félmillió forintot is jelenthet, készpénzben. Tapasztalatok szerint a kártérítési igény érvényesítése hosszadalmas jogi és adminisztratív folyamat. Ennek lebonyolítása nem mindig egyszerű, és a megfelelő jogi képviselet általában elengedhetetlen. A Flight Refund abból a célból alakult, hogy az EU-n belül üzemeltetett légitársaságok utasainak érdekeit – a szükséges jogi és technológiai erofőrrásokkal rendelkezve – az utas nevében a légitársaságokkal szemben érvényesítse. Az utasnak nincs más dolga, mint hogy a Flight-refund.eu oldalon egy néhány perc alatt kitölthető űrlapon a kárigényét bejelentse. A Flight Refund ekkor felveszi a kapcsolatot a légitársasággal, és amennyiben jogos az igény, kártérítés megfizetésére szólítja fel. A bejelentés és a kártalanítási folyamat az utas részéről kockázatmentes, mivel az utasnak kizárólag sikeres végkimenetel esetén kell sikerdíjat fizetnie. A Flight Refundot hazai magánszemélyek alapították és működtetik. Céljuk, hogy a magyarországi piaci bevezetés után a régió más országaiban is megjelenjenek egyszerű, könnyen kezelhető online szolgáltatásukkal. A társaság mindenütt ahhoz kíván szakértő segítséget nyújtani, hogy a kártérítési folyamat a lehető leggyorsabban lezáruljon, és az utasnak járó kártérítés minél hamarabb kifizethető legyen.