A Szallas Group, a Google, a Previo és a D-EDGE első alkalommal tartott közös webináriumot a kelet-közép-európai régió turizmusának jövőbeli lehetőségeiről és kihívásairól 2022. június 1-jén. Elsőként Szigetvári József, a Szallas Group vezérigazgatója mutatta be az online szálláskeresési szokások változásait a Nielsennel közösen végzett legfrissebb regionális kutatásuk alapján. Mint kiemelte, 2021-re a régió minden országában (Magyarország, Csehország, Lengyelország, Románia) több mint 90 százalékra nőtt az utazási kedv. A vendégek önállóan szervezett belföldi utazásra való hajlandósága 7-18 százalékkal nőtt. Változás van a preferált szállástípusokban is: a koronavírus-járvány miatt megerősödött a „non-hotelizáció", a hotelek és szállodák helyett a különálló, magán apartmanokat és vendégházakat választó trend. Majd Szigetvári arról beszélt, hogy a digitalizáció egyre fontosabb a régióban. „A kelet-közép-európai turizmus az online foglalások felé tolódott el, 2014 és 2022 között az online bruttó foglalási érték aránya belföldön 27%-ról 56%-ra, a beutazó turizmus szegmensében pedig 40%-ról 65%-ra nőtt – mondta a vezérigazgató. – Becsléseink szerint 2026-ra az online bruttó foglalási érték aránya belföldön az idei 56%-ról 63%-ra, a beutazó turisztikai szegmensekben pedig a 2022-es 65%-ról 97%-ra nő."
Ezután Moldován Anna, a Google iparági menedzsere ismertette a kelet-közép-európai utazási keresés néhány trendjét. A turizmus visszaállt növekvő pályára: az idegenforgalmi és szálláskategóriás belföldi keresések 2022-ben a 2019-es szint felett vannak a teljes régióban. A határokon átnyúló utazások és a turizmussal kapcsolatos keresések Kelet-Közép-Európában 41%-kal nőttek idén március és április között a február végi (az orosz-ukrán háború kezdete) jelentős visszaesést követően. A Google szakértője megemlítette a régió legnépszerűbb úti céljait is a Google keresések alapján. Magyarországon a Balaton a legnagyobb nyertes, Csehországban pedig egyre inkább a turisztikai látványosságokat keresik. Lengyelországban az agroturizmus kereslete mutat növekvő tendenciát. Moldován Anna azt is elmondta, 2022-ben az egyéni utazásokat a fokozott kiszabadulási vágy hajtja: menni és bepótolni az elveszett időt, a több éves otthonlét során elhalasztott üdüléseket. „Az ukrajnai háború újabb aggodalmakat szül, így 2022-nek kettős arca van, hiszen az optimizmus és a bizonytalanság egyszerre vannak jelen – magyarázta a Google szakértője. – Vélhetően idén tovább fog növekedni a régió országaiból keresztirányú utazások száma".
Pavel Kotas, a Previo szállodai szoftver vezérigazgatója és alapítója kiemelte, hogy a kelet-közép-európai régióban a turisták újra merik utazásaikat előre tervezni. Míg 2021-ben 18%-kal csökkent a foglalási időablak a pandémia bizonytalansága miatt, addig idén ismét már 5%-kal hosszabb. Ígéretesnek tűnik a főszezon (július-augusztus) foglaltsági trendje, hiszen a május 30-a előtti nyári foglalások aránya a nyáron realizált összes vendégéjszakán belül valószínűleg Csehországban, Magyarországon és Lengyelországban is meghaladja a 2019-es eredményeket. „A kereslet növekedése miatt az árak még az utolsó pillanatokban is emelkedhetnek annak ellenére, hogy a szállásadók tartanak a túlzott emeléstől. Félelmük nem alaptalan, hiszen az infláció miatt az emberek elkezdhetik áthúzni a kevésbé szükséges kiadásokat, beleértve az utazásokat is. Ugyanakkor a szállásadók árrései a költségnövekedés miatt csökkennek, ezért megkerülhetetlen az emelés. Így jobb árakat kaptak a korán ébredők, szemben az utolsó pillanatban foglalókkal" – nyilatkozta Pavel Kotas.
Végül Gregor Halek, a D-EDGE kelet-közép-európai ügyvezető igazgatója megerősítette a többiek megállapításait azzal, hogy regionális szinten megduplázódott a foglalási volumen 2021-hez képest, és a foglalások fellendülnek a belföldi és a beutazó szegmensben is. Miközben a belföldi turizmus továbbra is erős, a beutazó turizmus 2021-től ugrásszerűen növekszik. Különösen most, hogy a vállalati utazások is kezdenek visszatérni, és mérséklődnek a nemzetközi korlátozások.