Mi lesz a francia Riviérával a gazdag oroszok nélkül?

Az orosz-ukrán konfliktus a két legnépszerűbb dél-franciaországi üdülővárosban is érezteti hatását. Pedig a vagyonos oroszok jelentős összegeket költenek, akárhova mennek.

Az idei nyáron már jelentősen csökkent az orosz turisták száma Cannes-ban és Nizzában. A Côte d’Azur két legfelkapottabb városában főleg a gazdag oroszok töltötték szabadságukat, de idén már harmadával kevesebben érkeztek az egyik legnépszerűbb szállodába, az InterContinental Carltonba is, márpedig ezt éppen egy orosz mágnás alapította száz évvel ezelőtt.

Pontos számadatok a francia tengerparton üdülő szupergazdagokról nem ismertek, csupán annyi bizonyos, hogy 2012-ben 400 ezer orosz turistát regisztráltak Franciaországban, amely egyike a legnépszerűbb európai célpontoknak. Az orosz átlagturista ugyan csak 1500 eurót költ egy út alkalmával – de az igazán gazdagok egy napi szállásköltségre szánnak ennyit. A Carltonban egy szoba egy éjszakára 1400 eurót kóstál, s ebben még nincs benne a 42 eurós parkolási díj és a szintén ennyibe kerülő – pazar – reggeli.

Az oroszok egyébként valódi luxuscélpontként kezelik Franciaországot. Egy friss felmérés szerint 54 százalékuk (!) négy- vagy ötcsillagos hotelben kíván megszállni ott tartózkodása alatt. Az elmúlt évek a válság ellenére is elkényeztették a franciákat, ugyanis évről évre egyre többen választották úti célnak a francia Riviérát. A 140 millió lakosú Oroszországból 15,3 millió turista kelt útra 2012-ben – közülük 5 millióan Nyugat-Európát választották. A Roland Berger tanácsadó cég 2012-es felmérése – még az ukrán konfliktus kitörése előtt – azt prognosztizálta, hogy 2012-15 között 7-16 százalékkal nő majd a kiutazó oroszok száma, akiknek 77 százaléka Nyugat-Európát favorizálja, vagyis oda kíván utazni.

Kevesebb gazdag orosz utazik a francia Riviérára

Az orosz-ukrán konfliktus és az Oroszország ellen bevezetett korlátozások azonban máris éreztetik hatásukat a Riviérán is. A luxusszállodákban és elegáns üzletekben kevesebb a pénzes orosz turista, és a foglalások sem adnak okot optimizmusra.



Márpedig az drága utakat és hoteleket favorizáló középosztály – az oligarchákról nem beszélve – egyre jelentősebb vásárlóerőt képvisel. A Merrill Lynch 2012-ben publikált felmérése szerint a tehetősnek számító középosztály a népesség 14 százalékát tette ki, és növekedése folyamatos. Az amerikai pénzügyi csoport tanulmánya szerint 2020-ra már a népesség 40 százalékát teheti ki. A feltételes mód azonban teljesen indokolt, hiszen az Oroszország ellen bevezetett szankciók és az ukrán konfliktus alaposan megrázhatja az orosz középosztályt is. Ennek első jelei már láthatók: a kevesebb kiutazó mellett az állam is beavatkozott a turizmusba. Az orosz kormány ugyanis különféle intézkedéseket vezetett be a belföldi turizmus felfuttatására. Ennek keretében olcsóbb repülő- és vonatjegyet kínáltak már idén nyáron is a hazai üdülőhelyekre, elsősorban a krími tengerpartra. Az ottani belügyminisztérium pedig már odáig ment, hogy felszólította mintegy 4 millió alkalmazottját arra, hogy külföld helyett otthon töltse szabadságát.

Törökország és Egyiptom az élen
Az oroszok körében a legnépszerűbb továbbra is Törökország – ide évente több mint kétmillióan utaznak. A 2012-es statisztikák szerint a második helyen Egyiptom állt, még az ottani zavargások kirobbanása előtt. A harmadik legnépszerűbb turisztikai célpont meglepő módon Kína, ahová 1,5 millió orosz látogatott. A legnagyobb növekedést Thaiföld mondhatja magáénak: 2008 óta 50 százalékkal nőtt az orosz turisták száma. Az oroszok 2011-ben 32,5 milliárd dollárt hagytak külföldön, ezzel a hetedik legtöbbek költő nemzetnek számítanak. Az első helyen továbbra is Németország áll 85 milliárd dollárral, a 78,8 milliárdos Egyesült Államok mögött.

Ha Londont már látta, íme a vidéki Anglia 5 ikonikus és ritkábban látott látnivalója

Ha Londont már látta, íme a vidéki Anglia 5 ikonikus és ritkábban látott látnivalója 

London kiváló vasúti összeköttetésekkel rendelkezik a környező városokba, ahol számtalan csábító egynapos kirándulási helyszín található.
Osztrák paradigmaváltás a turizmusban

Osztrák paradigmaváltás a turizmusban 

A turizmussal kapcsolatos fontos kérdésekre adhat választ Ausztria több kezdeményezése és kiállítása.
Magyar tervezők alkotásai az olasz múzeumban

Magyar tervezők alkotásai az olasz múzeumban 

Olaszország legkiválóbb múzeuma adott otthont a magyar alkotásoknak a Milan Design Week alatt.
Amszterdam betiltja az új szállodák építését a tömegturizmus visszaszorítása érdekében

Amszterdam betiltja az új szállodák építését a tömegturizmus visszaszorítása érdekében 

A holland város a turisták által eltöltött éjszakák számát is korlátozza.
Horvátországot idén is elözönlik honfitársaink a főszezonban

Horvátországot idén is elözönlik honfitársaink a főszezonban 

Az előzetes foglalások alapján biztosra vehető: idén is sok magyar vakációzik az Adrián.
Friss számok a németországi beutazó turizmus alakulásáról

Friss számok a németországi beutazó turizmus alakulásáról 

DZT: év kezdetétől február végéig az előző év ugyanezen időszakához képest 7,8 százalékos a növekedés.
Aquapark nyitás Šibenikben

Aquapark nyitás Šibenikben 

Június elején új, egész évben nyitva tartó attrakcióval gazdagodik a horvátországi Šibenik.
Biztos, hogy jó ötlet elefánton utazgatni az egzotikus úti célokon?

Biztos, hogy jó ötlet elefánton utazgatni az egzotikus úti célokon? 

Él egy Suju Kali nevű 50 éves elefánt Nepálban, aki több mint 30 éve szállít turistákat, és sok elefánthoz hasonlóan ő is szorong, sőt, néha agresszív az idegenekkel. A következőkből kiderül, miért.
A Heineken is beszállt a világ első unalmas telefonjának létrehozásába

A Heineken is beszállt a világ első unalmas telefonjának létrehozásába 

A The Boring Phone elnevezésű, valóban nem sokat tudó készülék e héten, a Milano Design Weeken debütált.
Új kiállítások Ausztriában, amelyeket látni kell

Új kiállítások Ausztriában, amelyeket látni kell 

Három új kiállítás, ahol átélhetjük az osztrák életérzést.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.