Ünnepi birkaságok, kecsegtető kecskeségek

A juh- és kecskehús fogyasztásának ösztönzését tűzte ki célul a „A JUH Ász. Mindenünk a birka” szlogen alatt futó kampány, amelyet 2019. december 11-én indított el az Agrárminisztérium, az Agrármarketing Centrum és a Magyar Juh és Kecsketenyésztő Szövetség.

A szervezők elsődleges célja, hogy az egészséges táplálkozásba könnyedén beilleszthető juh- és kecskehús kedveltségét növeljék és a kampányidőszak végére fogyasztásuk emelkedjen.

Magyarországon a juh- és kecsketenyésztés évezredes múltra tekint vissza, ennek ellenére a lakosság juh- és kecskehús fogyasztása elenyésző, ezen húsfélék ismertsége is igen alacsony. Pedig a juh- és kecskehúsból készült ételek akár a diétázók étrendjébe is könnyedén beilleszthetőek, hiszen zsírtartalmuk alacsony, tápanyagtartalmuk viszont magas.

A kampány megnyitóján Feldman Zsolt, mezőgazdaságért felelős államtitkár elmondta: a juh- és a kecskehús a tradicionális magyar konyha része, ráadásul olyan egészséges ételek készíthetőek belőle, amelyek megfelelnek a legújabb fogyasztói elvárásoknak is. „A magyar juh és kecske ágazat alapvetően exportorientált, hosszú évek óta bizonyítja, hogy jó minőségű és egészséges termékek előállítására képes, ezt mindenképp szeretnénk a magyar fogyasztókban is tudatosítani” – emelte ki.

A 2019. december és 2020. április között zajló kampány során országszerte 10 Auchan áruházban tartanak kóstoltatásokat, az Agrármarketing Centrum pedig számos rendezvényen és külföldi kiállításon – például a márciusi FOODEX Japan élelmiszeripari expón – népszerűsíti a juh- és kecskehúst. A Társaság ügyvezetője, Ondré Péter közölte: a fogyasztók juh- és kecskehússal kapcsolatos ismereteinek bővítésére szórólap is készül, amelyben receptekkel is igyekeznek ötleteket adni e vöröshúsfélék minél változatosabb elkészítésére. „A célunk az, hogy mire elérkezünk a húsvéti időszakhoz, a kampánnyal elérjük, hogy már a tudatos táplálkozás jegyében és a tévhitek terhei nélkül vághassunk bele a húsvéti bárányos étkek elkészítésébe” – tette hozzá Ondré Péter.

Az EU egy főre jutó éves juhhúsfogyasztása átlagosan 1,9 kg/fő/év, de a tagországok között nagy a szórás, a 10 dkg-os nagyságrendtől közel 13 kilogrammig lehet adatokat találni. A hazai fogyasztás azonban a becslések szerint mindössze 30-35 dkg/fő/év. Kecskehúsból pedig még ennél is kevesebb, gyakorlatilag nem áll rendelkezésre mérhető adat. A Magyar Juh és Kecsketenyésztő Szövetség ügyvezetője, Hajduk Péter szerint a Húsvétig tartó kampány célkitűzése, hogy a juh- és kecskehús fogyasztása növekedjen a jövőben. „A bárányhústól sajnos nagyon sokan azért ódzkodnak, mert egyszer az életükben megkóstoltak egy rosszul elkészített birkapörköltet. Mégis arra bíztatnám őket is, hogy tegyenek újabb próbált, hiszen ma már valamennyi áruházláncban elérhető a friss vagy félkész, megfelelően előkészített, csomagolt juhhús,  amelyet számtalan változatos formában készíthetnek el.” Hajduk Péter hozzátette: sok embernek van problémája a tehéntej emészthetőségével, nekik az ágazat másik zászlóshajója, a kecsketej ajánlható. Ennek összetétele ugyanis nagyban különbözik a tehéntejtől, gyakorlatilag az anyatejjel egyenértékű, így számukra sem okozhat problémát. Ma már a legtöbb áruházban árulnak kecsketejet is.

Az ország több pontján, összesen 10 Auchan áruházban ízlelhetik meg kóstoltatások alkalmával a vásárlók a juh- és kecske termékeket. A promócióval kapcsolatban Yann Oudeard, az Auchan Magyarország Kft. Termék univerzum vezetője arról beszélt: „örömmel csatlakoztunk a kampányhoz, hiszen széles húsválasztékunk célja is az, hogy lehetőséget biztosítsunk az egészséges és változatos táplálkozáshoz. A juhhús népszerűsítése érdekében a közelmúltban új termékekkel bővítettük a „Gazdától az asztalig” programunkat, melynek keretében közvetlen beszállítói kapcsolatban állunk magyar tenyésztőkkel, és szigorú előírásokkal garantáljuk a kiváló minőséget.”

A juhhús egészséges, alacsony koleszterin tartamú élelmiszer, az állat a legelés során csak természetes táplálékot, többek között számos gyógynövényt fogyaszt. A bárányhús gyorsítja a lép és vese működését és segíti a fogyókúrát. A hús zsírtartalma alacsony, magas telítetlen zsírsav-aránnyal (omega-3, konjugált linolsav-CLA). A kecskehús szintén jó választásnak számít élettani szempontból, hiszen tápértéke magas, ugyanakkor harmadannyi kalóriát tartalmaz, mint a marhahús, és negyedannyit, mint a csirke. A juhtejből készült termékek  ízletesek és egészségesek. Magas fehérje és zsírtartalmuk lehetővé teszi sokrétű felhasználásukat. A kecske ágazat fő terméke a tej, a tejtermelés becsült mennyisége hazánkban mintegy 3-5 millió liter kecsketej évente, de ebből mindössze 0,6 millió liter tejet dolgoznak fel a tejüzemeink, hiszen nagy részüket a kecsketartók maguk értékesítik.

Forrás: Store insider


Pezseg a nyár: indul a „Buborékok Nyara” kampány

Pezseg a nyár: indul a „Buborékok Nyara” kampány 

Az idei nyár hivatalos fröccse pedig nem más, mint a Macifröccs.
Helyi termelőkre épít az Auchan – Debrecenből indul az új program

Helyi termelőkre épít az Auchan – Debrecenből indul az új program 

Mert fontosnak tartják, hogy áruházaik térségében lévő termelők, a kis- és középvállalkozások termékei felkerülhessenek az áruházaik polcaira.
A hely, amely nem csupán a finom falatokról és a süteményekről szól

A hely, amely nem csupán a finom falatokról és a süteményekről szól 

Az új helyszín a Gesztenyéskertben, a legendás Nagyvendéglő épületében kapott otthont – új arculattal, friss kínálattal, de a már jól ismert „czinieles” vendégszeretet szellemében.
Négy étterem, ami biztosan ott lesz a Time Out Market Budapest kínálatában

Négy étterem, ami biztosan ott lesz a Time Out Market Budapest kínálatában 

A gasztronómiai és kulturális piac felfedte első négy éttermét.
Pecsét került a palackokra – kihirdették az év legjobb borait

Pecsét került a palackokra – kihirdették az év legjobb borait 

Kihirdették 2025. évi Országos Borverseny győzteseit.
Az élet túl rövid ahhoz, hogy az utazó ne kóstolja Erzsike fahéjas csigáját az M7-es fehérvári lehajtójánál

Az élet túl rövid ahhoz, hogy az utazó ne kóstolja Erzsike fahéjas csigáját az M7-es fehérvári lehajtójánál 

Fél évszázad az autópálya mentén – 50 éves az M7 Bisztró.
Ha kitör a nyár, akkor érkezik a Balaton Gasztrokalauz

Ha kitör a nyár, akkor érkezik a Balaton Gasztrokalauz 

323 balatoni étterem, strandbüfé, termelői piac, kávézó, kultúrbisztró, kézműves hamburgerező és pékség – egyetlen kisméretű kiadványban.
Itt a vége: mostantól nem vásárolhatnak energiaitalt a 18 év alattiak

Itt a vége: mostantól nem vásárolhatnak energiaitalt a 18 év alattiak 

Megjelent a rendelet, és már hatályba is lépett.
Friss felmérés a magyarok italfogyasztásáról

Friss felmérés a magyarok italfogyasztásáról 

A kutatás rámutatott, hogy a rendszeresség hatással van az elfogyasztott adagokra.
Hazai borkalauzt díjaztak a Gourmand International Awardson

Hazai borkalauzt díjaztak a Gourmand International Awardson 

A legjobb európai borturisztikai könyv díját nyerte el a TokajGuide ötödik kiadása a gasztronómiai kiadványok világversenyén, a Gourmand International Awardson.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.