Hogy kerül zsiráf egy whisky lepárlóba?

Mindjárt kiderül. Ahogy az is, hol van a nyugalom völgye. Bónuszként pedig arra is fény derül, ki mondta és miért: "Egyszerűen finom, semmi mást nem kell tudnod róla."

Rendhagyó Glenmorangie whisky-kóstolón jártunk a francia luxusmárka konglomerátum, az LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) magyarországi disztributora, a Fine Brands Company jóvoltából. Persze az online-térben, hiszen másképp ma nem lehet. A jóféle whisky-ket azonban szerencsére élőben kóstoltuk, és közben tudtuk meg a következőket.

Először a zsiráfról 

A Glenmorangie whisky-k alapítója William Matheson volt, aki 1843-ban feleségével, Anne-nel alapította az örökké szeles, skóciai felvidéki otthonukhoz közeli lepárlót. Egy sörfőzdét vásárolt meg, azt alakították át whisky lepárlóvá. Vízről, jóféle gabonáról, élesztőről, a lepárlás titkairól tudunk még meg egyetmást, miközben egy 10 éves Glenmorangie-t kóstolunk. Eddig amúgy azt hittem, hogy nem szeretem a whiskyt, és most rá kell döbbennem, mennyire tévúton jártam. Mert a whisky-ben (a jó whisky-ben) az a tökély, hogy szinte nem is kell kortyolni, mert hihetetlen gazdag és megnyugtató már az illatvilága is. Ez a 10 éves skót speciel citrusos, vaníliás, mentás illatokat rejt, tényleg csodás.

És akkor jön közben a zsiráf-sztori is. Kiderül, azért lett Mathesonéknak a zsiráf az "arcuk", mert Skócia-szerte (elhihetjük, van elég) a whisky-lepárlók közül az övéknek volt - és mind a mai napig így is van - a legmagasabb nyakuk a lepárló-üstjeiknek: akkora, mint egy felnőtt zsiráf mérete, azaz 5,4 méter magas, Így a lepárlókat magában foglaló helyiségük magassága is igencsak tekintélyes. És a zsiráf-hasonlatot tiszteletben tartva a mai tulajdonosok, az LVMH arra is ügyel, hogy anyagilag támogatják, tekintélyes összegek küldésével óvják a veszélyeztett fajnak számító afrikai zsiráfokat, hiszen szorosan együttműködnek a Giraffe Conservation Foundation jótékonysági szervezettel.

A nyugalom völgyéről

William Matheson nevezte el imádott lepárlóját különben a “nyugalom völgyének”, ugyanis a Glenmorangie gall nyelvjárás szerint pont ezt jelenti. Dr. Bill Lumsden, a márka többszörös Masterdistiller of the Year díjas lepárlómestere pedig mindehhez hozzátette egyszer: “Egyszerűen finom, semmi mást nem szükséges tudnod róla.” És ez a megállapítás szállóigévé vált azóta.

Még egy kis jótékonykodásról, és persze a divat sem maradhat ki 

Már a 12 éves Glenmorangie kerül az öblös alsó részű, felfelé kicsit szűkülő, igazi whisky-s poharakba, amikor az is kiderül, nemcsak zsiráf-témában jótékonykodik a Moët Hennessy márkák hivatalos magyarországi disztribútora, a márkát 2004-ben megvásárló Moët Hennessy. Amely, többek között, a Moët&Chandon, Dom Pérignon és a Hennessy tulajdonosa is. Hiszen a pandémia okozta helyzetben elindították el a nehéz helyzetbe került bárokat és éttermeket támogató Nyissunk Együtt projektet, amelynek keretben a húsz legjobb magyar koktélbár és étterem történetét bemutató, valamint receptjeiket tartalmazó egyedi koktélmagazint terjeszt a cég. A magazin értékesítéséből befolyt teljes bevétel közvetlenül az azt értékesítő koktélbárokat és éttermeket támogatja, a magazin díja pedig az újranyitást követően fogyasztható le a válogatásban szereplő egységek valamelyikében.

A Glenmorangie, derül ki, nagy utat járt be időközben a világban. William Matheson halála után ugyanis az özvegye vezette a lepárlót, méghozzá olyannyira sikeresen, hogy a Glenmoragie volt az első olyan skót whisky, amit Nagy-Britannia szerte fogyasztottak, és amit az USA-ba is exportáltak. E whisyky-k megszületésük pillanatától kezdve ugyanott készülnek. A Men of Tain néven ismert, mesteremberekből álló csapat tartja folyamatos megfigyelés alatt az üstöket, és apáról fiúra hagyományozzák az elhivatottságukat, hozzáértésüket. Kiderül közben az is, nekünk, magyaroknak is közünk van ehhez a világhíres whiskyhez: ugyanis tokaji hordóban érlelődnek nem egyszer.

A márka legújabb kampányáért pedig Miles Aldridge, korunk vezető fotográfusa felel, aki élénk színű képeiről ismert, amelyekben mindig a divatot és a filmes világítást kombinálja. És ahonnét persze ezúttal a zsiráfok sem maradhatnak ki.

 

Forrás: Glenmorangie


Pezseg a nyár: indul a „Buborékok Nyara” kampány

Pezseg a nyár: indul a „Buborékok Nyara” kampány 

Az idei nyár hivatalos fröccse pedig nem más, mint a Macifröccs.
Helyi termelőkre épít az Auchan – Debrecenből indul az új program

Helyi termelőkre épít az Auchan – Debrecenből indul az új program 

Mert fontosnak tartják, hogy áruházaik térségében lévő termelők, a kis- és középvállalkozások termékei felkerülhessenek az áruházaik polcaira.
A hely, amely nem csupán a finom falatokról és a süteményekről szól

A hely, amely nem csupán a finom falatokról és a süteményekről szól 

Az új helyszín a Gesztenyéskertben, a legendás Nagyvendéglő épületében kapott otthont – új arculattal, friss kínálattal, de a már jól ismert „czinieles” vendégszeretet szellemében.
Négy étterem, ami biztosan ott lesz a Time Out Market Budapest kínálatában

Négy étterem, ami biztosan ott lesz a Time Out Market Budapest kínálatában 

A gasztronómiai és kulturális piac felfedte első négy éttermét.
Pecsét került a palackokra – kihirdették az év legjobb borait

Pecsét került a palackokra – kihirdették az év legjobb borait 

Kihirdették 2025. évi Országos Borverseny győzteseit.
Az élet túl rövid ahhoz, hogy az utazó ne kóstolja Erzsike fahéjas csigáját az M7-es fehérvári lehajtójánál

Az élet túl rövid ahhoz, hogy az utazó ne kóstolja Erzsike fahéjas csigáját az M7-es fehérvári lehajtójánál 

Fél évszázad az autópálya mentén – 50 éves az M7 Bisztró.
Ha kitör a nyár, akkor érkezik a Balaton Gasztrokalauz

Ha kitör a nyár, akkor érkezik a Balaton Gasztrokalauz 

323 balatoni étterem, strandbüfé, termelői piac, kávézó, kultúrbisztró, kézműves hamburgerező és pékség – egyetlen kisméretű kiadványban.
Itt a vége: mostantól nem vásárolhatnak energiaitalt a 18 év alattiak

Itt a vége: mostantól nem vásárolhatnak energiaitalt a 18 év alattiak 

Megjelent a rendelet, és már hatályba is lépett.
Friss felmérés a magyarok italfogyasztásáról

Friss felmérés a magyarok italfogyasztásáról 

A kutatás rámutatott, hogy a rendszeresség hatással van az elfogyasztott adagokra.
Hazai borkalauzt díjaztak a Gourmand International Awardson

Hazai borkalauzt díjaztak a Gourmand International Awardson 

A legjobb európai borturisztikai könyv díját nyerte el a TokajGuide ötödik kiadása a gasztronómiai kiadványok világversenyén, a Gourmand International Awardson.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.