Akár 100 milliárd juthat kerékpáros fejlesztésekre

Szép ígéretek hangzottak el a hazai kerékpáros infrastruktúra fejlesztését illetően egy hagyományteremtőnek szánt pénteki, budapesti sajtóbeszélgetésen. Budapesti és országos, munkába járást illetve a bringás turizmust egyaránt segítő fejlesztésekről esett szó. Országos szinten akár 100, Budapesten több mint 8 milliárd forintot költhetnek a jelentős részben különféle uniós pénzekből finanszírozott operatív programok (VEKOP, GINOP) pályázatai révén.

De nem csak utakról szólt a beszélgetés. Révész Máriusz, a kerékpározásért és az aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztostól tudtuk meg, hogy 5 pontos javaslatcsomagot tettek le a kormány asztalára. Ebben egyebek mellett javasolták, hogy a vonóhorogra szerelhető kerékpártartó is kaphasson rendszámot, méghozzá szürkét. Ezzel elejét vennék az olyan eseteknek, amikor az autóst azért büntetik meg, mert a bringatartó miatt a hátsó rendszám nem látszik. Vagy éppenséggel azért, mert merő jó szándékból az autó rendszámát átszerelte a tartóra, így viszont az autó nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak. Szintén javaslatot tettek a közbringarendszer országos egységesítésére, látva a vidéki városok növekvő érdeklődését a budapesti Bubi iránt. A javaslatok közt szerepel a kerékpárral munkába járók költségtérítése az autót vagy tömegközlekedést használókhoz hasonlóan. Révész Óbuda példáját említette, ahol napi 400 forintot kapnak a munkába két keréken közlekedők. Szerinte az elképzelés gyenge pontja az ellenőrzés illetve, hogy jár-e munkahellyel szemben lakó, a bicajt csupán a zebrán áttoló dolgozónak is a pénz, vagy sem? — vetett fel egy jogos kérdést, melyre a válasz egy napi átalány lehet. Az intézkedéstől a kerékpárral közlekedők számának további növekedését várják, mert — Révész szerint — az ország rendben lévő gazdasági helyzete és az alacsony benzinár miatt annyian járnak autóval, hogy már nem lehet közlekedni. „Mindenkinek érdeke, hogy rend legyen” — mondta.

Egy a Magyar Kerékpárosklub (MK) által hivatkozott felmérés szerint Magyarország Európa 3. helyezettje a kerékpáros közlekedésben. A közlekedők 22%-a teker. Kisebb településeken az arány 50, míg Budapesten 3, a főváros belvárosában 20%. Az MK célja, hogy 2030-ra a jelenlegi 3 százalék 10-re növekedjen — mondta Kürti Gábor, MK-elnök. Ezen vélhetően segít majd a Rákos-patak mentén 2,4 milliárdosra taksált fejlesztés, a Szilágyi Erzsébet fasor és Zugligeti út közötti infrastruktúra, az Etele tér-Bocskai út útvonal, illetve a 2017-re a Dagályt az Országházzal összekötő rakparti útszakasz. Kevésbé a dél-budai kerületeket összefűző, a Molnár-sziget magasságában kerékpáros-gyalogos híd építését is magában foglaló projekt — vélik Kürti Gáborék. Szerintük előbb sugárirányban kellene bekötni a belvárosi forgalomba ezeket a területeket. Szintén vitás pont a Főváros és az MK közt a Bartók Béla út felújítása során meg-, vagy meg nem valósuló bringás infrastruktúra. „Amikor utakba kell beleharapni, sávot kell elvenni, nem megy, plafonba ütközünk” — kritizálta Kürti a városvezetést, melyet Szeneczey Balázs, főpolgámester-helyettes képviselt. Szerinte a Főváros kerékpárosbarát, amit az elmúlt 4 év fejlesztései is bizonyítanak. „Ne egymás terhére, hanem egymás mellett megférve fejlesszünk” — tette hozzá. Ennek érdekében vizsgálják felül a főváros integrált közlekedésfejlesztését tárgyaló Balázs Mór-tervet, amiben szerinte alulreprezentáltak a közúti fejlesztések.  

„Olyan fejlesztésekre van szükség, amelyek turisztikai szempontból is értelmezhetők” — így Révész Máriusz a Budapesten kívül építendő utakról. Szerinte ott van értelme ilyen fejlesztéseknek, ahol a legnagyobb turisztikai forgalomra lehet számítani. Kiemelt projektek a Budapest-Balaton kerékpárút, a Balaton-kör, valamint az európai hosszú távú hálózathoz tartozó Eurovelo 6. Utóbbinak Révész szerint Bécs évi mintegy 300 ezer vendéget köszönhet. Ha az utat igényesen kialakítanák, és az út mentén a szolgáltatásokat is fejlesztenék a majdan rendelkezésre álló GINOP-os pénzekből, Budapest akár 150-200 ezer további turistát szerezhetne. Jól járna egyebek mellett a Dunakanyar is, ahol — mint azt egy visegrádi vállalkozó panaszolta — a fejlettebb infrastruktúra miatt a külföldi bringások többsége a szlovák oldalon teker. A határ román oldalára visz majd a Debrecen-Nagyvárad kerékpárút illetve tervezés alatt áll az Eger-Debrecen szakasz. Akár 45 milliós ráfordítással is megvalósítható a Fertőd-Keszthely összeköttetés, ha kihasználnák a kis forgalmú és erdőgazdasági utakban rejlő lehetőségeket — magyarázta a kormánybiztos. Az eddig jellemzően hivatásturisztikai céllal fejleszthető vidéki kerékpárutak üzemeltetése nem megoldott a városhatárokon túl. Erre a közútkezelő a jövőben 2 milliárd forintot kaphat a költségvetésből.

Az utak tervezése jövő nyárig is eltarthat, míg a kivitelezés ősszel indulhat meg. „Ha nem kerül homokszem a gépezetbe” — kormánybiztos. Ha mégis elkészülnek, a külföld felé is érdemes kommunikálni, amin az MTÜ mellett nagyot lendíthet a Eurosport és a Tour de Hongrie kettőse. Sok vendégéjszakát hozhat Révész szerint, ha a szlovén és lengyel országúti körversenyhez hasonlóan a magyart is programjára tűzi a sportcsatorna. (Ha nem hétéves kihagyásokkal kerül megrendezésre...)


Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?