Flottacsere indul a Wizz Airnél: itt az első A321-es!

Annak idején, amikor a Malév átvette Il-18-asait, a gépeket a légitársaság óriásgépeiként aposztrofálták. A flotta addigi repülőire valóban méterekkel ráverő típussal egészen új horizontok nyíltak a korabeli légiközlekedés számára. Hasonló mérföldkő a Wizz Air flottájába nemrég érkező Airbus A321ceo (current engine option), melyet a légitársaság kedden Birminghamben mutatott be a román, lengyel, brit és magyar sajtó számára.

Ha nem is óriásgép, az Airbus A321 már az a méret, amely a keskeny törzs ellenére is nagy gép látszatát kelti, ahogy az ember végignéz a 44,5 méteres gép kategóriájában legszélesebbnek számító folyosóján. Ezzel közel hét méterrel hosszabb a mostanáig teljes Wizz Air flottát adó A320-asnál. Ez már majdnem egy széles törzsű Boeing 767-200-as, amibe valaha a Malév 185 ülést tett, de az egy másik műfaj. A Wizz értelemszerűen fapadosan sűrűn székezte be a kabint, ami a 320-asaik eddigi 180 üléséhez képest 230-at jelent. (Alig 7 méterrel hosszabb a gép!) De mielőtt a klausztrofóbiás utasok szentül megfogadnák, hogy erre a típusra aztán fel nem ülnek, eláruljuk, hogy az új üléseknek köszönhetően egész elfogadható a lábférőhely, sőt egyesek szerint pár centivel nagyobb az eddiginél. Egy kosárlabda játékos talán nem ezzel a géppel menne Dubajba, de egy átlagosan magas felnőtt elfér a légitársaság idén májusban bemutatott új festésének megfelelően már Wizz-kékre kárpitozott ülésekben.

Árérzékeny térség

A hivatalosan november 20-án, a légitársaság budapesti bázisán szolgálatba állt első madarat nagyon sok követi. A jelenleg gyártott, A321ceo-ból összesen 26-ot rendelt a Wizz Air. Ezeket 2018-ig, a típus gyártásának kifutásáig veszi át a vállalat. 2019-2024 között pedig azt a 2015-ös Párizsi Légi Szalonon megrendelt 110 Airbus A321neo-t, melyeken már 239 utas repülhet. A kapacitás növekedése nem jelent nagyobb gépet, csupán a kabin hátsó traktusát rendezték el olyan módon, hogy még 9 utasnak lett hely az amúgy maximum 240-re székezhető gépben. (Összehasonlításképpen a hagyományosok 180-200 üléssel rendelik a típust.) Neo azaz New Engine Option, vagyis hatékonyabb hajtóművek a kisebb fogyasztásért és az egy utasra jutó költségért, melyet már az „öreg” 321-es is Váradi József vezérigazgató elmondása szerint 10%-kal mérsékel. Ez különösen az árérzékeny Közép-Kelet-Európában bírhat jelentőséggel - így John Stephenson, a Wizz Air elnökhelyettese. Ugyanakkor Váradihoz hasonlóan ő is nagy potenciált lát a régióban, de akkorát még nem - mint azt kérdésünkre elárulta -, hogy a vetélytárs Ryanair-hez és easyJet-hez hasonlóan a GDS-ekkel szerződjenek az üzleti szegmens magukhoz édesgetése érdekében. Stephenson szerint ez mindenképp növelné költségeket, ami nem fér össze üzleti filozófiájukkal.

Ekkora csak nekik van

Nem a Wizz Air az első európai diszkont légitársaság, mely 321-esre vált. Egyebek mellett a Vueling, a Monarch már beállt a sorba. De aligha ők a légitársaság azon vetélytársai, akikkel szemben a birminghami sajtótájékoztatóra videóüzenetben Kínából bejelentkező Váradi József szerint agresszívebben kell terjeszkedni. A fentebb már idézett két versenyző azonban egyelőre még nem bír ilyen kapacitású géppel. Sőt az előbbi négy sem, így Wizzék az elsők, akik ennyi üléssel állították forgalomba a típust - tudtuk meg Christopher Buckley-tól, az Airbus Európáért is felelős elnökhelyettesétől.

2024-re a flotta gerincét már a 321-esek adják, miközben a 320-asoktól sorra búcsúznak. A mostani 63 darabos géppark mérete 150-re dagad. Kérdésünkre, hogy a jelentősen megnőtt kapacitást kinek tudják értékesíteni Owain Jones, a légitársaság vállalati kapcsolatokért felelős igazgatója azt felelte, hogy cégük nem másoktól akar utast elszipkázni, hanem keresletet teremt. Ő szintén bízik a közép-kelet-európai régióban. Ennek bizonyítékaként Budapest után 2016-ban Varsóban és Bukarestben állnak forgalomba a következő 321-esek.

A fentebb említett kosárlabda játékos vélhetően jobban elférne az Airbus 321LR-ben, mely a típus akár óceánt is átrepülni képes változata. Hatótávolsága 4000 tengeri mérföld, mintegy 7 400 kilométer. De erre a hosszúságú útra az Airbus már csak 206 fősre székezi. Úgy tudjuk, a Wizz Air egyelőre ebből a típusból nem rendel.

Nosztalgiajáratok a Gyermekvasúton

Nosztalgiajáratok a Gyermekvasúton 

A tavaszi szünetben nosztalgiajáratok közlekednek.
Kína visszaküldött a gyártónak egy vadiúj Boeing repülőgépet

Kína visszaküldött a gyártónak egy vadiúj Boeing repülőgépet 

Az utasszállító gép 55 millió dolláros ára 125 százalékkal nőtt volna az Amerikai Egyesült Államokban bevezetett kétoldalú vámok miatt.
Elindult a dunai hajózási szezon

Elindult a dunai hajózási szezon 

Korszerűbb belső terek, kávéházi hangulat, vacsorahajók.
A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit

A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit 

A Singapore Airlines felújítja a Changi repülőtéren lévő váróit.
Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok

Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok 

2025-ben 15 százalékkal több úti cél érhető el, mint tavaly.
Jönnek az új Bubik

Jönnek az új Bubik 

Teljes megújuláson megy keresztül a fővárosi közbringarendszere.
Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt

Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt 

A HungaroControl szorosabb együttműködésbe kezdett hazánk meteorológiai szolgáltatójával, a HungaroMet-tel.
Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS

Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS 

Az utasok csak a landolás után tudják meg, hova érkeztek.
Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten!

Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten! 

Mert a fővárosban kedd délutántól szerda estig tartó gyűlés miatt ismét jelentős torlódásokra kell számítani.
Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba

Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba 

Az európai kontinens több országában terjedő fertőző száj- és körömfájás miatt a hús- és tejtermékek személyes célú behozatali tilalmát kiterjesztik az összes uniós tagállamra.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.