Hihetetlen átverések a légitársaságoknál

Az Európai Bizottság legfrissebb felmérése szerint többek között a Malév, a Wizz Air, a Ryanair és az EasyJet is szerepel azon a "szürke" listán, melynek szereplői honlapjaikon megtévesztő információkkal próbálják magukhoz csalogatni az utazni vágyókat. A Hírszerző feltérképezte, hogy az itthon is elérhető társaságok milyen ajánlatokkal bombáznak minket, s ezekből mi igaz.

Fokozatos változás tapasztalható a fogyasztóvédelmi szabályok betartása terén a repülőjegyet árusító európai weboldalakon - derül ki a tegnap közzétett uniós felmérés eredményeiből. A megállapítások egy 18 hónapig tartó, a félrevezető reklámok és tisztességtelen eljárások ellen indított folyamatot lezáró jelentésben olvashatók. Az EU-15 nemzeti hatóságai, valamint Norvégia részvételével zajló, 2007 szeptemberében indított, a fogyasztóügyi szabályozás végrehajtására irányuló európai uniós vizsgálat eredményeképpen a megvizsgált 137 weboldal közül 115 légitársaság honlapját javították ki. Emellett 2009 márciusában egy független próbavásárlással történő állapotfelmérési folyamat során 67 jelentősebb légitársaságból 52 kapott "jó bizonyítványt" és vállalta az addigi színvonal megőrzését. Ebbe a kategóriába csupán egy Magyarországon is igénybe vehető légitársaság került be: a Blue1, amely Budapestről csak Helsinkibe indít gépeket. Egy másik lista tagjainál már több probléma adódott, ők kötelezettséget vállaltak arra, hogy az állapotfelmérés során felmerült kérdésekkel már foglalkoznak vagy azokat rövidesen napirendre tűzik. Ebbe a kategóriába esett szinte az összes itthon felkapott légitársaság; így a Malév, a Wizz Air, a Ryanair és az EasyJet is. Szintén csak ebbe a csoportba kerültek a járatszámuk csekélysége miatt csak kevésbé ismert légitársaságok, mint az Aer Lingus (2 városba indít járatot), a Norwegian Air Shuttle (egy városba indít járatot), a Meridiana (egy városba indít járatot) és az Air Berlin (két városba indít járatot). A megígért apróbb korrekciók azonban tapasztalataink szerint egyelőre nem teljesültek, lapunk ugyanis letesztelte, mit is takar az egyes légitársaságok akciós kínálata. A legérdekesebb ajánlatra a Ryanair honlapján bukkantunk, ahol is a nyitóoldal szerint akár már 799 forintért is eljuthatunk Dublinba. Próbavásárlásunk azonban nem ezt igazolta: végső fizetendő összegként 66 290 forintot dobott ki a gép.

Jönnek a bökkenők

A cég 80 százalékos kedvezményt ígér, az első akadállyal azonban gyorsan szembesülhetünk: az ajánlat nem érvényes az ünnepnapokra, az iskolaszünetre, illetve a nagyobb sportesemények idejére sem. Emellett arra is figyelmeztetnek: a választható szolgáltatások díját ez az ár még nem tartalmazza. Valószínűleg nem sikerült beletrafálnunk abba az időzónába és abba a járatszámba, amellyel az utazás nincs egy ezres, a rendszer szerint ugyanis Dublinba 14 999 forintért utazhatunk, vissza Budapestre pedig 9999 forintért. Két poggyász és a becsekkolás díja plusz 21 ezer forint, ha pedig biztosítást is szeretnék, legolcsóbban 4179 forintért juthatunk hozzá. A biztonság kedvéért 300 forintért sms-es visszajelzést is igényeltünk foglalásunkról, a végső összeg pedig - így vagy úgy - máris 66 209 forint lett. Egy embernek, oda-vissza, mindenféle extra kívánság nélkül, 799 forintból kiindulva. A történethez hozzátartozik, hogy ehhez az összeghez még hozzájön a kezelési költség, ami szintén több ezer forintra rúg, feltüntetni mégsem szeretik a légitársaságok. A Wizz Airnél sem jártunk szerencsével, a honlap szerint akár már 6490 forinttól is vásárolhatunk jegyet Párizsba - adókkal együtt. Lapunknak ez ennél a légitársaságnál sem sikerült. Fiktív vásárlásunk során egy felnőtt részére 17 990 forintért vettünk jegyet Párizsig, vissza Budapestre pedig 11 990 forintért. Itt két csomagért csak hatezer forintot számoltak fel, az sms-es értesítővel és a biztosítással együtt végül mégis 47 600 forint lett az összköltség - szintén kezelési költség nélkül, amely a Wizz Airnél hatezer forint.

Az ülésért külön fizethetünk

Bár a Sky Europe nem indít Budapestről járatokat, Pozsonyból startoló gépeit mégis sok magyar használja, ezért ott is feltérképeztük a honlapon fellelhető ajánlatokat. Úti célunk London volt. Itt nem a 33-45 eurós tengerparti ajánlatok valódiságát ellenőriztük, csak azt próbáltuk kideríteni, milyen plusz költségekre számíthatunk az alapáron túl. A kiindulási ajánlat szerint 94 euróért (kb. 27 ezer forint) elutazhatunk Pozsonyból Londonba, a visszaút pedig 74 euróba kerül (21 270 forint). Az általunk kiválasztott ülésért azonban plusz pénzt kell fizetni: a legrosszabb hely 4 euró, ha ablak mellé szeretnénk kerülni, az 7 euró, ha pedig exkluzív helyet szeretnénk magunknak, azért 10 plusz eurót kell fizetnünk. A biztosítás újabb 19 euróba kerül, az egyéb adók és illetékek pedig összesen 47,50 eurót vesznek ki a pénztárcánkból. Két csomagért itt 33 eurót (kb. 9500 forint) kell fizetni. Összesen a kiindulási 48 ezres összegtől így 62 664 forintig jutottunk el, a két összeg közötti különbség tehát itt a legelenyészőbb.

Döbbenet - extrák nélkül

A fenti próbavásárlások úgy értelmezendőek, hogy nem kértünk extra helyet a lábunknak, nem szállítottunk hangszert vagy sporteszközt, nem volt nálunk extra sok csomag, nem kértünk elsőbbséget a becsekkolásnál, nem babával utaztunk és nem írattuk át senki nevéről a repülőjegyünket. Ezek a szolgáltatások ugyanis több ezer, vagy akár több tízezer forinttal megdobhatják útiköltségünket. Nem beszélve a fapados légitársaságok elkerülhetetlen hátulütőjéről, miszerint ezek a cégek általában az úti céloktól távolabb eső repülőtereket használják, ez pedig az utasoknak repülésen kívüli többletköltséget és többlet utazási időt jelent. Nemcsak a fapados légitársaságok honlapját vettük górcső alá, hanem azt is megnéztük, mennyi meglepetés vár minket a szintén a szürke listára becsúszott Malévnál, amely nem a jegyárak kommunikációjának hiteltelensége miatt került a listára. Az Európai Bizottság a Malév esetében azt kifogásolta, hogy az utazási biztosítás rubrikát honlapjukon úgy ajánlották fel az utasoknak, hogy az eleve be volt ikszelve, ezzel pedig befolyásolták a repülni vágyókat döntésükben. A társaság e hétre szóló "őrült ajánlata" szerint "hihetetlenül alacsony áron" utazhatunk Rómába: már 26 600 forinttól. Ebben benne van a reptéri illeték és az egyéb díjak is, de csak akkor, ha hosszú távra gondolkodunk, vagyis például őszre foglalunk jegyet. Ha azonban most szeretnénk repülni, távol kerülünk a 26 600 forintos ártól. A Malévnál így csak egyszer lepődünk meg, de akkor nagyon: egy oda-vissza út Rómába 70 500 forintunkba kerül, ebből az egyéb díjak 25 600 forintot tesznek ki.

> A "szürke" lista Adria Airways, Aegean Airlines, Aer Lingus, Air Berlin, Air Europa, Air One, Alitalia, Austrian Airlines, Binter Canarias, Blue Air, Brussels Airlines, Bulgaria Air, Carpatair, Cimber Sterling, Condor, Cyprus Airways, Cyprus Turkish Airlines, Czech Airlines, Delta Air Lines, EasyJet, Finncomm Airlines, Flybe, LOT, Lufthansa, Luxair, Malév Hungarian Airlines, Meridiana Air, Norwegian Air Shuttle, Pegasus Airlines, Ryanair, Skyways, Swiss, transavia.com, VLM Airlines, Wizz Air

> Légitársaságok jó bizonyítvánnyal Air Malta, Blue1, bmi, BmiBaby, Estonian Air, Finnair, Ibéria, Malmö Aviation, SAS, Sata Air Acores, Sata International, Spanair, TAP, Tarom, TUIfly, Virgin Atlantic (hirszerzo.hu)


Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?