„Ideje útra kelnem, ha a narancssárgát látom”

A címben idézetteket David Cameron az évfordulóra készített filmben mondta, a látott narancs pedig az easyJet jellegzetes árnyalata. 20 éves a légitársaság; meghallgattuk, mit terveznek a következő évekre, megnéztük, mivel ünneplik a jeles napot lutoni bázisukon.

Egyebek mellett azzal az A320-assal, melynek törzsét több tízezer, a légitársaság desztinációin az utasok által lőtt mozaikszerűen elrendezett fotó díszíti. Talán ezen a gépen is utazik majd a brit miniszterelnök és családja is; ők csupán néhány az easyJet fedélzetén az elmúlt 20 év alatt fuvarozott 640 millió utasból. Vajon sejtette-e az alapító Sir Stelios Haji Ioannou 1995. november 10-ének „nyomorúságosan esős reggelén”, hogy már abban az évben 40 ezer utasa lesz két bérelt gépén Luton-Glasgow, Luton-Edinburgh útvonalon? Bizonyára volt jövőképe az európai légi piac liberalizálásának hajnalán, de annyira messze talán még az induláshoz szükséges 5 millió fontot hajózási vállalkozásából előteremtő üzletember sem ment volna, hogy 20 évvel később már várhatóan 68 millió utassal zárja az esztendőt.

Jelentős részük már az üzleti szférából kerül ki. Köszönhetően egyebek mellett annak, hogy a magát korábban „ügynökmentes övezetként” meghatározó fapados Európában elsőként paktált le a GDS-ekkel. Az eredmény 44%-os növekedés mellett 12 millió, zömében a KKV-szektorból kikerülő üzleti utas 2014-ben. Megtakarításuk utanként a hagyományosokhoz képest átlagosan 38% Carolyn McCall vezérigazgató elmondása szerint. Nem csak üzleti utazókból áll 74 százaléknyi visszatérő utazóközönségük. „Vannak, akik évente akár hatvanszor is repülnek velünk” - tájékoztatott Peter Duffy, az easyJet kereskedelmi igazgatója. Őket honorálná a 2016 elején induló törzsutas program. A Flight Club-hoz meghívásos alapon az évente legalább 10 oda-vissza utat fizető ügyfelek csatlakozhatnak. Cserébe egyebek mellett költségmentesen módosíthatják foglalásukat, neveket. Nem jár azonban továbbra sem üzleti váró a drágább jegyekhez; McCall szerint nincs rá igény.

Nem derült ki, van-e igény hosszú távú járatokra, az azonban igen, hogy az easyJet egyelőre nem tervez az óceán túlpartjára repülni. „Sok tennivaló vár még ránk Európában” - hűtötte le McCall a kedélyeket. Nem tudtunk meg sok konkrétumot arról a korábban a szaksajtó által meglebegtetett információról, mely szerint az easyJet ráhordana hagyományos légitársaságok tengerentúli járataira. McCall elismerte: folynak tárgyalások ez ügyben, de üzleti modelljükön nem kívánnak változtatni.

A fontolva haladás jellemzi a társaság magyar piaccal kapcsolatos terveit. Budapest egyelőre nem lesz bázis, és a desztinációk száma sem nő - válaszolta érdeklődésünkre Thomas Haagensen régiós igazgató. A meglévő útvonalakon viszont várható járatsűrítés, kapacitásbővítés. A budapesti forgalom jelentősebb részét továbbra is a szabadidős beutazók adják, míg az üzleti utazásban nagy a fejlődés lehetősége. A Haagensen által felügyelt régió legtöbb figyelmet kapó szereplője Németország, ahol ágazati pletykák szerint komoly változások történhetnek. Carsten Spohr, a Lufthansa vezérigazgatója még szeptemberben nyilatkozta a Spiegelnek, hogy alakuló fapadosuk, a Eurowings és az easyJet partnerként működhetnek együtt a jövőben. Carolyn McCall a szülinapi bulin nem kívánt semmit sem hozzáfűzni Spohr szavaihoz, a Lufthansától pedig a bármi lehetséges válaszát kaptuk. Az összefogást indokolhatja, hogy a vetélytárs Ryanair - mint azt Kenny Jacobs, a Ryanair marketingért felelős vezérigazgató-helyettese a budapesti CEE Aviation konferencián újságolta - a német légi piac 15-20%-át tervezi kihasítani a következő öt év során.

Sok év telt el azóta, hogy easy-ék farmer árával egyező viteldíjakkal kampányoltak a Luton-Glasgow útvonalon. Bár az egy útra szóló jegyárak Duffy szerint ma 65 font körül mozognak, az induló árak azóta sem változtak, az L betűs farmer ára viszont időközben bő duplájára nőtt, Apropó farmer! Fennállása óta hatodjára vált uniformist az easyJet. A csinos kis kalapot is felvonultató szetten azonban messze túltekintenek: „okos” egyenruhát tesztelnek mérnökök és utaskísérők számára. Utóbbiak beépített mikrofonnal szerelt felsőiken ledek tájékoztatják az utast akár a repülési adatokról, vagy ha úgy éreznénk, hogy rossz gépre szálltunk, a járatszámot is megtudhatjuk a kisasszony villogó hasáról.


Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben

Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben 

Erős havazás bénítja a gépek fel- és leszállását.
Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.