Jöhet a fenntartható kerozin

Holland-svéd együttműködésben kutatják a fenntartható kerozin gyártási lehetőségeit.

A Svéd Energiaügynökség bejelentette, hogy anyagi forrásokat biztosít a KLM, a Södra, a Växjö Energi, a SkyNRG, illetve a RISE Svéd Kutatóközpontok számára, hogy folytatódhasson a svédországi Småland tartomány Växjö régiójában a korábban megkezdett, a fenntartható kerozin előállításával kapcsolatos kutatás.

A forrásokat faipari melléktermékekből Fischer-Tropsch eljárással készülő fenntartható üzemanyagot készítő (SAF) üzemmel kapcsolatos kutatásokra költik. A megálmodott gyárnak megvan a lehetősége arra, hogy a légiközlekedést még fenntarthatóbbá tegye. A Svéd Energiaügynökség 5,1 millió korona (500 ezer euró) összeggel támogatja a projektet.

 

Az első Fischer-Tropsch eljárást használó SAF-gyárat egy már létező, bio-alapú gyárral integrálva hoznák létre, hogy magas minőségű fenntartható üzemanyagot tudjanak gyártani, és ezzel csökkentsék az üvegházhatású gázok kibocsátását a légiközlekedési szektorban. A gyár megépítése egyben hasonló projektek koncepcióterveinek megvalósíthatóságát is bizonyíthatja. A gyártás várhatóan 2026-ban kezdődik el évi 16 ezer tonna fenntartható kerozin előállításával.

A konzorcium, amely a gyártás teljes értéktermelési láncolatát felöleli, azért fogott össze, hogy növeljék az elérhető fenntartható kerozin mennyiségét Svédországban és Észak-Európában.

A jövőbeni igényszint kielégítéséért a partner társaságok a projekt minden mérnöki, műszaki, fenntarthatósági és üzleti aspektusát megvizsgálják. Nem kormányzati szervezetek, a svéd kormány, az erdészeti tevékenységet folytató Södra, az engedélyező szervek, akadémikusok és a SkyNRG fenntarthatósági bizottsága is részt vesz a keretek megalkotásában. Olyan fenntarthatósággal kapcsolatos kérdéseket is megvizsgálnak, mint a szénegyensúly és az erdő biodiverzitása, emellett a fakitermelésből származó melléktermékek felhasználásának hatásait is megvizsgálják.

A jelenleg használatban lévő hajtóművek folyékony üzemanyagot égetnek el, ezeket az egységeket rövid távon nem lehet olyan alternatív üzemanyagokra átállítani, mint a hidrogén, vagy az elektromosság. Emellett a repülőtéri infrastruktúra sem lenne képes ezt a változást lekövetni. A fenntartható kerozin, mint köztes termék a megoldás arra, hogy rövid- és középtávon drasztikusan csökkenteni lehessen a szén-dioxid-kibocsátást a légiközlekedésben, és a meglévő hajtóműveket, repülőtéri kiszolgáló infrastruktúrát sem kell hozzá módosítani. Ennek ellenére a fenntartható kerozin jelenleg nem érhető el széles körben. Pedig megvan a képessége arra, hogy a karbonkibocsátást 75-100 százalékban csökkentse, a mérték a technológiától, és a felhasznált alapanyagtól is függ.

Karel Bockstael, a KLM fenntarthatóságért felelős alelnöke a kutatással kapcsolatban azt mondta, a KLM arra fókuszál, hogy növelje a felhasznált fenntartható kerozin mennyiségét, hogy képes legyen környezetbarátabban üzemelni. Ahhoz, hogy minél több alternatív kerozin kerüljön a piacra minden technológiát meg kell vizsgálni, és ösztönözni kell a kezdeti gyártás felfuttatását. A svédországi projekt egy fontos következő lépés. A jelenleg forgalmazott, sütőolaj felhasználásával készülő alternatív kerozin gyártása alapanyaghiány, és a szintetikus, fenntartható kerozinok előállítása miatt el fogja érni a felső határát. Egy új alapanyagra átállás azonban műszaki és pénzügyi kérdéseket is felvet, a Svédországban használt, Fischer-Tropsch eljáráson alapuló technológia fafeldolgozásból származó melléktermékeket használ, amelyből rengeteg van az országban és Európa legnagyobb részén.

 

 

Forrás: Air France

Forrás: KLM – Holland Királyi Légitársaság


Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.
Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera

Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera 

2024 után júniustól ezúttal Róma és Marseille között közlekedik majd.
Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában

Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában 

A Wizz Air a világon az első diszkont légitársaság, amely forgalomba állítja az Airbus legújabb típusát.
Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál

Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál 

Terminál Parkolóban, a terminálhoz legközelebbi 30 kijelölt parkolóhelyen új utasfelvételi- és kiszállítási zóna került kialakításra.
MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében

MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében  

Az Air Belgium csődje ismét rávilágított az utazási irodák, utazásszervezők és utasok kitettségére.
airBaltic: jelentés az idei első negyedévről

airBaltic: jelentés az idei első negyedévről 

Stabil bevétel, csökkenő veszteség, 1,3 millió utas.
SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről

SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről 

A Csoport bevétele 527 millió dollárral (+2,8%) nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és így 19 540 millió dolláros rekordot ért el.
Új kompjárat Málta és Szicília között

Új kompjárat Málta és Szicília között  

Az út körülbelül két órát vesz igénybe.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.