Jöhet a fenntartható kerozin

Holland-svéd együttműködésben kutatják a fenntartható kerozin gyártási lehetőségeit.

A Svéd Energiaügynökség bejelentette, hogy anyagi forrásokat biztosít a KLM, a Södra, a Växjö Energi, a SkyNRG, illetve a RISE Svéd Kutatóközpontok számára, hogy folytatódhasson a svédországi Småland tartomány Växjö régiójában a korábban megkezdett, a fenntartható kerozin előállításával kapcsolatos kutatás.

A forrásokat faipari melléktermékekből Fischer-Tropsch eljárással készülő fenntartható üzemanyagot készítő (SAF) üzemmel kapcsolatos kutatásokra költik. A megálmodott gyárnak megvan a lehetősége arra, hogy a légiközlekedést még fenntarthatóbbá tegye. A Svéd Energiaügynökség 5,1 millió korona (500 ezer euró) összeggel támogatja a projektet.

 

Az első Fischer-Tropsch eljárást használó SAF-gyárat egy már létező, bio-alapú gyárral integrálva hoznák létre, hogy magas minőségű fenntartható üzemanyagot tudjanak gyártani, és ezzel csökkentsék az üvegházhatású gázok kibocsátását a légiközlekedési szektorban. A gyár megépítése egyben hasonló projektek koncepcióterveinek megvalósíthatóságát is bizonyíthatja. A gyártás várhatóan 2026-ban kezdődik el évi 16 ezer tonna fenntartható kerozin előállításával.

A konzorcium, amely a gyártás teljes értéktermelési láncolatát felöleli, azért fogott össze, hogy növeljék az elérhető fenntartható kerozin mennyiségét Svédországban és Észak-Európában.

A jövőbeni igényszint kielégítéséért a partner társaságok a projekt minden mérnöki, műszaki, fenntarthatósági és üzleti aspektusát megvizsgálják. Nem kormányzati szervezetek, a svéd kormány, az erdészeti tevékenységet folytató Södra, az engedélyező szervek, akadémikusok és a SkyNRG fenntarthatósági bizottsága is részt vesz a keretek megalkotásában. Olyan fenntarthatósággal kapcsolatos kérdéseket is megvizsgálnak, mint a szénegyensúly és az erdő biodiverzitása, emellett a fakitermelésből származó melléktermékek felhasználásának hatásait is megvizsgálják.

A jelenleg használatban lévő hajtóművek folyékony üzemanyagot égetnek el, ezeket az egységeket rövid távon nem lehet olyan alternatív üzemanyagokra átállítani, mint a hidrogén, vagy az elektromosság. Emellett a repülőtéri infrastruktúra sem lenne képes ezt a változást lekövetni. A fenntartható kerozin, mint köztes termék a megoldás arra, hogy rövid- és középtávon drasztikusan csökkenteni lehessen a szén-dioxid-kibocsátást a légiközlekedésben, és a meglévő hajtóműveket, repülőtéri kiszolgáló infrastruktúrát sem kell hozzá módosítani. Ennek ellenére a fenntartható kerozin jelenleg nem érhető el széles körben. Pedig megvan a képessége arra, hogy a karbonkibocsátást 75-100 százalékban csökkentse, a mérték a technológiától, és a felhasznált alapanyagtól is függ.

Karel Bockstael, a KLM fenntarthatóságért felelős alelnöke a kutatással kapcsolatban azt mondta, a KLM arra fókuszál, hogy növelje a felhasznált fenntartható kerozin mennyiségét, hogy képes legyen környezetbarátabban üzemelni. Ahhoz, hogy minél több alternatív kerozin kerüljön a piacra minden technológiát meg kell vizsgálni, és ösztönözni kell a kezdeti gyártás felfuttatását. A svédországi projekt egy fontos következő lépés. A jelenleg forgalmazott, sütőolaj felhasználásával készülő alternatív kerozin gyártása alapanyaghiány, és a szintetikus, fenntartható kerozinok előállítása miatt el fogja érni a felső határát. Egy új alapanyagra átállás azonban műszaki és pénzügyi kérdéseket is felvet, a Svédországban használt, Fischer-Tropsch eljáráson alapuló technológia fafeldolgozásból származó melléktermékeket használ, amelyből rengeteg van az országban és Európa legnagyobb részén.

 

 

Forrás: Air France

Forrás: KLM – Holland Királyi Légitársaság


Március végén indul a hajózási szezon a Balatonon

Március végén indul a hajózási szezon a Balatonon 

Március 28-án indul az idei személyhajózási szezon.
airBaltic 2024-es jelentés: bevételi csúcs, a pénzügyi mérlegen van még mit javítani

airBaltic 2024-es jelentés: bevételi csúcs, a pénzügyi mérlegen van még mit javítani 

Határozott növekedést hozott bevétel tekintetében az elmúlt esztendő a lett légitársaság számára, azonban pénzügyi éve végül veszteséggel zárult.
Ellepik májusban a matuzsálem korú Mercik Szeged belvárosát

Ellepik májusban a matuzsálem korú Mercik Szeged belvárosát 

Mercedes tűzoltóautó, Helmuth Kohl kancellár autója, Michael Schumacher egy kedvenc modellje is látható lesz.
Betiltják a powerbankok használatát a légitársaságok

Betiltják a powerbankok használatát a légitársaságok 

Az utasok a legfeljebb 100 Wh teljesítményű készülékeket vihetik magukkal.
Életmentés a levegőben

Életmentés a levegőben 

Új, innovatív fedélzeti egészségügyi megoldás, amely lehetővé teszi az utasok gyors és magas színvonalú orvosi ellátását repülés közben.
Rekordösszegű beruházás az osztrák vasútnál

Rekordösszegű beruházás az osztrák vasútnál 

Az Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) 2024-ben először lépte túl az utasforgalom az évi félmilliárdos határt.
Új járatindítások és több járatszám Debrecenben

Új járatindítások és több járatszám Debrecenben 

Tavaly áprilisban nagyobb repülőkre váltott Debrecenben a Lufthansa, most a járatszámot is növelik.
Autómentes lesz hétvégén a pesti rakpart

Autómentes lesz hétvégén a pesti rakpart 

Idén március 15-én és 16-án nyitják meg először.
Elkészült a IATA 2024-es biztonsági jelentése

Elkészült a IATA 2024-es biztonsági jelentése 

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) közzétette a 2024-es Éves Biztonsági Jelentését.
Elbúcsúztak a készpénzfizetéstől az ultrafapados légitársaság járatain

Elbúcsúztak a készpénzfizetéstől az ultrafapados légitársaság járatain 

Az utasok problémamentes és gyors fizetési megoldások közül választhatnak a fedélzeti termék vásárlása esetén.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.