Jöhet a fenntartható kerozin

Holland-svéd együttműködésben kutatják a fenntartható kerozin gyártási lehetőségeit.

A Svéd Energiaügynökség bejelentette, hogy anyagi forrásokat biztosít a KLM, a Södra, a Växjö Energi, a SkyNRG, illetve a RISE Svéd Kutatóközpontok számára, hogy folytatódhasson a svédországi Småland tartomány Växjö régiójában a korábban megkezdett, a fenntartható kerozin előállításával kapcsolatos kutatás.

A forrásokat faipari melléktermékekből Fischer-Tropsch eljárással készülő fenntartható üzemanyagot készítő (SAF) üzemmel kapcsolatos kutatásokra költik. A megálmodott gyárnak megvan a lehetősége arra, hogy a légiközlekedést még fenntarthatóbbá tegye. A Svéd Energiaügynökség 5,1 millió korona (500 ezer euró) összeggel támogatja a projektet.

 

Az első Fischer-Tropsch eljárást használó SAF-gyárat egy már létező, bio-alapú gyárral integrálva hoznák létre, hogy magas minőségű fenntartható üzemanyagot tudjanak gyártani, és ezzel csökkentsék az üvegházhatású gázok kibocsátását a légiközlekedési szektorban. A gyár megépítése egyben hasonló projektek koncepcióterveinek megvalósíthatóságát is bizonyíthatja. A gyártás várhatóan 2026-ban kezdődik el évi 16 ezer tonna fenntartható kerozin előállításával.

A konzorcium, amely a gyártás teljes értéktermelési láncolatát felöleli, azért fogott össze, hogy növeljék az elérhető fenntartható kerozin mennyiségét Svédországban és Észak-Európában.

A jövőbeni igényszint kielégítéséért a partner társaságok a projekt minden mérnöki, műszaki, fenntarthatósági és üzleti aspektusát megvizsgálják. Nem kormányzati szervezetek, a svéd kormány, az erdészeti tevékenységet folytató Södra, az engedélyező szervek, akadémikusok és a SkyNRG fenntarthatósági bizottsága is részt vesz a keretek megalkotásában. Olyan fenntarthatósággal kapcsolatos kérdéseket is megvizsgálnak, mint a szénegyensúly és az erdő biodiverzitása, emellett a fakitermelésből származó melléktermékek felhasználásának hatásait is megvizsgálják.

A jelenleg használatban lévő hajtóművek folyékony üzemanyagot égetnek el, ezeket az egységeket rövid távon nem lehet olyan alternatív üzemanyagokra átállítani, mint a hidrogén, vagy az elektromosság. Emellett a repülőtéri infrastruktúra sem lenne képes ezt a változást lekövetni. A fenntartható kerozin, mint köztes termék a megoldás arra, hogy rövid- és középtávon drasztikusan csökkenteni lehessen a szén-dioxid-kibocsátást a légiközlekedésben, és a meglévő hajtóműveket, repülőtéri kiszolgáló infrastruktúrát sem kell hozzá módosítani. Ennek ellenére a fenntartható kerozin jelenleg nem érhető el széles körben. Pedig megvan a képessége arra, hogy a karbonkibocsátást 75-100 százalékban csökkentse, a mérték a technológiától, és a felhasznált alapanyagtól is függ.

Karel Bockstael, a KLM fenntarthatóságért felelős alelnöke a kutatással kapcsolatban azt mondta, a KLM arra fókuszál, hogy növelje a felhasznált fenntartható kerozin mennyiségét, hogy képes legyen környezetbarátabban üzemelni. Ahhoz, hogy minél több alternatív kerozin kerüljön a piacra minden technológiát meg kell vizsgálni, és ösztönözni kell a kezdeti gyártás felfuttatását. A svédországi projekt egy fontos következő lépés. A jelenleg forgalmazott, sütőolaj felhasználásával készülő alternatív kerozin gyártása alapanyaghiány, és a szintetikus, fenntartható kerozinok előállítása miatt el fogja érni a felső határát. Egy új alapanyagra átállás azonban műszaki és pénzügyi kérdéseket is felvet, a Svédországban használt, Fischer-Tropsch eljáráson alapuló technológia fafeldolgozásból származó melléktermékeket használ, amelyből rengeteg van az országban és Európa legnagyobb részén.

 

 

Forrás: Air France

Forrás: KLM – Holland Királyi Légitársaság


MÁV: a használt mozdony is jobb, mint a semmi

MÁV: a használt mozdony is jobb, mint a semmi 

A MÁV-nak egyre sürgetőbbé vált az új flotta.
Itt az igazság a légifolyosókról és a szabad légtérhasználatról

Itt az igazság a légifolyosókról és a szabad légtérhasználatról 

Éppen 10 éve törölte el a HungaroControl – Európában elsőként – a teljes légi útvonalhálózatot, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát.
Járatindítás két angliai célállomásra

Járatindítás két angliai célállomásra 

A Jet2.com új járatokat indít az East Midlands Repülőtérre és Newcastle-be.
Égbekiáltóan sok járatkésés és -törlés volt 2024-ben

Égbekiáltóan sok járatkésés és -törlés volt 2024-ben 

A Budapesti Békéltető Testülethez beadott kérelmek tekintetében kiugróan magas volt a járatkésésekkel és -törlésekkel kapcsolatos panaszok száma.
MÁV: teljes névvel utazzon, különben nagy büntetés lehet a vége!

MÁV: teljes névvel utazzon, különben nagy büntetés lehet a vége! 

Nagy felháborodást váltott ki a napokban az egyik internetes oldalon felröppent hír.
Hamarosan  változik a ferihegyi reptér közlekedése – ne a megszokott rutin alapján vezessen!

Hamarosan változik a ferihegyi reptér közlekedése – ne a megszokott rutin alapján vezessen! 

Nemcsak az autósok, hanem a busszal érkezők és azzal távozók is terelő útvonalon közlekednek.
Ködös időben szállunk fel, incidens repülés közben, „lezuhanunk”,  csúszdán menekülünk, sűrű füst- és tűzfelhőbe keveredünk

Ködös időben szállunk fel, incidens repülés közben, „lezuhanunk”, csúszdán menekülünk, sűrű füst- és tűzfelhőbe keveredünk 

A Wizz Air január 31-ére szóló meghívása alaposan felpörgette az adrenalinszintemet, elvégre nem minden nap zuhanhat le úgy az ember egy repülő fedélzetéről, hogy azt tuti túl is élje – FRISSÍTVE
Sztrájkok okozhatnak fennakadásokat az olasz repülőtereken

Sztrájkok okozhatnak fennakadásokat az olasz repülőtereken  

2025. február 5-én, szerdán a poggyászkezelők tiltakozása miatt részleges sztrájkokra lehet számítani az olaszországi repülőtereken.
Spanyolország: új vasúti bérlet turisták számára

Spanyolország: új vasúti bérlet turisták számára 

 A bérlet többféle utazási lehetőségeket kínál.
Kiderült, melyik a legpocsékabb hangulatú holland vasútállomás

Kiderült, melyik a legpocsékabb hangulatú holland vasútállomás  

Ezt a versenyt akár nálunk is megrendezhetnénk. Több jelölt is jogosult lehetne arra, hogy felkerüljön a dobogó tetejére.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.