Úgy tudjuk, hogy jó pár napig tartózkodik Budapesten, sűrű programmal. Nem a mostani az első látogatása itt. Mi szél hozta mifelénk?
Azért vagyok itt, hogy elvégezzem, amit már pár hónapja meg kellett volna tennem. Vagyis egy új légitársaság beindításának előkészítését. De nem csupán itt, hanem Horvátországban, Görögországban, ahogy azt már megtettem Kanadában. Pozicionáltuk a márkát, megteremtettük a kereskedelmi hátteret, a GDS-értékesítést és természetesen megszereztük a kanadai működési engedélyt. Utóbbira január végéig vártunk. Bár a kanadai közlekedési hatóság igen szigorú szervezet, mindent megvizsgálva azt mondták: maguk egy 15 éves légitársaság, legyenek üdvözölve nálunk!
15 éves?
A munkavállalóink jelentős részét - hajózó személyzet, szerelők, cateringesek - a megszűnt Olympic Airlines-nál szereztek komoly tapasztalatot. Nekik köszönhetően is minden helyén volt a vizsgálatoknál. Nem mellesleg charterként már egy év van mögöttünk; számos megrendelést kaptunk utazási irodáktól illetve az ENSZ-től.
Miért pont az Olympictól?
Mert a SkyGreece-t görögök alapították, akik az Olympic egykori munkavállalóit nem hagyták az utcára kerülni.
Kik alapították a céget?
Ez egy privát cég, melyet négy kanadai görög részvényes alapított. Ők 25 éve a légi iparban dolgoznak, vagy utazásszervezők, és van egy görögök számára jól ismert egyházi személy, Nicholas Alexandris. (A 2012-ben alapított SkyGreece fő küldetése, hogy a Kanadában élő görög diaszpóra számára biztosítson elérhető árú közvetlen légi összeköttetést a két ország között. A piaci rést az Olympic Airlines csődjével megszűnő közvetlen észak-amerikai kapcsolat jelenti. - V.A.)
Ki Denis R. Codere?
Idén májusban 25. éve dolgozom a légi iparágban. 10 évet töltöttem a kanadai zászlóvivő utazásszervezési részlegén, az Air Canada Vacations-nél. Ezt követően 13 évet az Air Transat-nál, ahol 5 évig voltam az európai értékesítésért felelős elnökhelyettes, így elég jól ismerem az európai piacot. Két éve pedig a Skygreece-nél dolgozom.
És próbálja bevezetni a márkát. Mi történt a működési engedély kiadását követően?
Miután megkaptuk a Transport Canada jóváhagyását, felgyorsultak az események. Az elmúlt 10 hónapot azzal töltöttem, hogy a kanadaiakkal megismertessem a légitársaságot. Ez olyan jól sikerült, hogy ma már süketnek, vaknak, vagy hülyének kell ahhoz lenni, hogy otthon valaki ne ismerjen minket. A csapból is mi folytunk.
Nem zavaró a név az utas számára, nem gondolják, hogy ez alapvetően Görögországban közlekedő légitársaság?
Egy olyan márkát próbálok pozicionálni, ami nevében egyértelműen meghatározza magát. De azt kell mondjam, hogy nem! A Lufthansa is repül mindenhova, meg az Air Canada is, mégsem zavar össze senkit. A hírnéven múlik minden, aminek megalapozása beletelhet két évbe. Szóval Kanada a helyén, jöhet Magyarország!
Van itt fizetőképes kereslet, lát potenciált a magyar piacban?
Nos, nem véletlen élvezett elsőbbséget a kanadai piacra dobás. Bár az ideális egy járat 50-50 százalékos töltése, a kanadai utasok aránya nagyobb. Budapestről és Zágrábból 20-30-ra számítok.
De itt van még a június 18-án debütáló Air Transat!
Ők Torontóból Montrealon át repülnek. Mi Torontóból, vagyis nekünk egy teljes gépünk van csak Torontóból.
És tovább közlekednek Szalonikibe. Van kereskedelmi engedélye a Budapest-Szaloniki viszonylatra?
Mi egy európai légitársaság vagyunk, athéni központtal, ha akarjuk, akkor van. De nem idén. Futás előtt gyaloglunk. Új légitársaságként először ismertté kell válni. Legyünk jók abban, amit elkezdtünk. És ha minden jól megy, ez is elképzelhető.
Nem túl ambiciózus két gépes flottával ennyi piacon hosszú távú járatot nyitni?
A kettő az három. A Boeing 767-300ER repül Kanadából, az A340-es az USA-ból terít, illetve stratégiai szövetségesünk a bolgár BH Air révén egy Airbus A330-as szintén az USA-ba repül. A flotta érzékeny téma sokak számára. Alig két hete kezdtük meg a működést és nem saját géppel. (A társaság B767-ese április közepe óta a Ferihegyen esik át a nagyjavítást megelőző C-check-en. - V.A.) Kellett találnunk egy gépet, amihez csak fel kellett hívni egy szolgáltatót és kérni egy 767-300-ast. Ez ilyen egyszerű. Jó gépet szerezni nem nehéz. A kihívás a minőségi termék és az ahhoz kapcsolódó élmény. A kanadai utazási irodák is akadékoskodtak a flotta mérete miatt. Szerintem a lényeg, hogy az utasok megkapták, amire befizettek. Nekünk legfeljebb 4-5 gépünk lesz. Nem akarunk nagyok lenni; a kicsi szép. Alternatívává kívánunk válni olyan útvonalakon, ahol nincs közvetlen járat. Európai légitársaságként megválaszthatjuk, hova akarunk repülni Észak-Amerikába heti 1-2 alkalommal, amit ennyi géppel meg lehet oldani.
Nem idősek egy kicsit ezek a gépek, a működési költségük nem túl magas? Az A340-esektől a „nagyok” igyekeznek szabadulni.
Nem hiszem, hogy ez kérdés. Ha hagyományos légitársaság lennénk, persze, hogy a legújabb modelleket kínálnánk, de mi nem veszünk 400 millió dollárért gépeket. Meglehet, gyakrabban kell cserélni a fékeket, mint a csúcstechnológiás gépeken, de esetükben ez egy vagyon, nálunk kevesebb. 20-30%-kal lehet alacsonyabb a működési költségünk, amiből az utasok profitálnak. Nézze, el lehet tölteni 4-5 órát egy nagy hub-reptéren és venni egy burgert huszonvalahány euróért, vagy el lehet velünk repülni közvetlenül. Nem a legújabb gépeken de kétségkívül biztonságosan és 20-30%-kal olcsóbban.
Mit kapunk a SkyGreece-től a pénzünkért?
Két darab csomagot vihetünk fel összesen 40 kilóig. Nem tervezünk sok cargo-t szállítani, hogy a csomag elférjen; ez egy üzleti döntés. 40 százalékkal több ételt szolgálunk fel, mint más kanadai légitársaságok. Nézzük meg régen milyen volt az éttermi kínálat egy reptéren, és milyen ma: tucatjával nyílnak ez egységek. Miért? Mert a légitársaságok nem etetik az embereket a költségek lefaragása miatt. Nálunk a prémium osztályon saláta, sajttál, főétel és desszert is jár. Több értéket próbálunk kínálni alacsonyabb áron. Ezt különösen az olyan árérzékeny piacok fogják értékelni, mint Budapest vagy Zágráb.
Üzleti vagy szabadidős utasokra számítanak?
Mindkettőre.
Hány osztályosak a gépek?
Kettő. Economy és premium economy. Utóbbiból nem 20 hely van, hanem 106 a 767-esen. Nagyobb üléstávolsággal, mint a Budapestre hamarosan induló versenytársunknál. (A SkyGreece 767-ese 270 személyes mindkét osztályon 2-3-2 üléses elrendezésben. - V.A.) Mindkét osztályon jár egy üdvözlő ital; ouzo vagy narancslé. Bor és sör az ételhez. Fizetni csak a túlsúlyért kell.
Kit tekintenek vetélytársnak?
Minden légitársaságot, de leginkább az év azon 3 hónapjában, amikor nincs főszezon, mert ők ekkor lesznek képesek versenyezni az árainkkal.
Biztatóan alakul az értékesítés?
A többség Kanadából foglal, sokan utaznak Magyarországra. Biztatónak tűnik a nyár az ottani értékesítéseket nézve. Itt pedig elkezdtük megdolgozni a piacot és együtt akarunk működni a magyar utazási irodákkal is. Erősen hiszek az utazási irodai értékesítésben. Ugyan egy légitársasági honlapra bármikor fel lehet menni és vásárolni, de az irodák rendelkeznek sok évnyi tapasztalattal. Tudják mi jó az ügyfeleik számára, akik ha megkeresett pénzüket utazásra költik, szeretnék tudni, mihez kezdenek baj esetén. Ez az, amiben az utazási iroda inkább képes segíteni, mint egy b2c weboldal. Ez főképp egy tengerentúli útnál lényeges.
Mikor üdvözölhetjük az első járatot?
Június 18-án, Budapestről Torontóba. Szerdánként fog érkezni a járat és csütörtökön repül vissza. Ha minden kedvezően alakul, akár heti kétszer is repülhetünk. Télen is repülünk és idén ősszel vagy jövő tavasszal indulhat a New York-Budapest járat.