Néhány napja bukkant fel a hír, mely szerint az Emirates New Yorkba indíthat légi járatot Budapesten keresztül - írja a Napi.hu a Huffington Post cikke alapján. A Huffington Post arra a következtetésre jut, hogy állami támogatás nélkül eszébe se jutna az Emirates-nek, hogy olyan veszteséges járatokat indítson, mint amilyenek minden bizonnyal a Budapest és New York között közlekedő gépek lennének. Budapest az európai célállomások rangsorában a 22. helyen áll, forgalma egy tizenötöde a legnagyobb - londoni - piacnak. A magyar főváros és az USA közti légi járatok története pedig enyhén szólva nem nevezhető sikersztorinak.
A 2012-ben csődbe ment Malév 2008-ban adta fel New York-i járatát. Az amerikai Delta Air Lines 2005 nyarától 2011-ig repülte ezt az útvonalat, majd az American Airlines hét hónapig próbálkozott 2011-ben.
A légi közlekedés szabadságát biztosító, több mint hetvenéves nemzetközi jogszabálycsomag egyik fontos eleme az úgynevezett Fifth Freedom-alapelv. Ez lehetővé teszi, hogy a légitársaságok szabadon üzemeltessenek járatokat két külföldi ország között, feltéve, hogy az útvonalak kiindulópontjai a cégek saját országában vannak. Erre a szabályra azért volt szükség, mert néhány évtizede a repülőgépeknek viszonylag sűrűn le kellett szállniuk, hogy üzemanyagot vegyenek fel. Ezért a légitársaságok csak úgy tudtak hatékonyan tevékenykedni, hogy a Fifth Freedom biztosította joggal élve helyi utasokat is szállítottak külföldi országok között. Ezzel ugyanakkor megjelentek versenytársaik hazai piacán. A modern gépeknek nem kell sűrűn leszállniuk, ezért a légitársaságok ritkán élnek a Fifth Freedom nyújtotta lehetőséggel. Nem így az Emirates, amely növeli az ilyen típusú, menet közben leszálló járatait.
Milánóból már repül az Emirates New Yorkba
Az Emirates 2013-ban elindított egy Dubaj-Milánó-New York járatot (Milánó kétszer akkora repülőtéri forgalmat bonyolít le, mint Budapest), amivel az amerikai és európai légitársaságok Milánó-New York járataival szemben támasztott versenyt. A GRA tanácsadó cég nemrégiben megjelent becslése szerint a New York-Milánó útvonalak az Emirates számos veszteséges járatai közé tartoznak.
Magyar nézőpontból persze van ráció az Emirates tervében - teszi hozzá a Napi.hu: jelenleg nincs közvetlen amerikai járat Budapestről, és olyan cég sincs, amely indíthatna ilyet.
A Turizmus Online megkérdezte az Emirates-et is a lehetséges járatindításról, a légitársaság a következő választ adta: "Az Emirates-nek nincs azonnali terve arra vonatkozóan, hogy Budapestről Dubajon kívül más országba közvetlen járatot üzemeltessen."
Forrás: Napi.hu
Forrás: Turizmus Online