Júliusban egy kormányrendelet (383/2020.) pontosította a szálláshelyek kötelező adatszolgáltatására vonatkozó új előírásokat. Ezt a módosítást augusztusban követte a részletszabályokat tartalmazó kormányrendelet. Ez is hozott olyan új kötelezettséget, amiről korábban nem volt szó. Kiderült, hogy a vendégek adatait nem kézzel kell felvenni a bemutatott iratokból, hanem digitálisan. Eddig is léteztek már olyan szkennerek, amelyek képesek beolvasni az útlevelek és igazolványok adatait. A használatuk azonban januártól kötelező is lesz. Tehát a szálláshelyek munkatársai szálláshely-kezelő szoftver segítségével biztosítják az adatszolgáltatást, a program pedig a kötelező adattovábbítást okmányolvasón keresztül teljesíti.
Arról egyelőre nem sokat lehet tudni, hogy ennek az okmányolvasónak milyennek kell lennie – vélhetően még nincs a piacon az ajánlott berendezés. A rendelet erről csak annyit ír, hogy az okmányolvasóra vonatkozó műszaki paramétereket a turisztikai tárhelyszolgáltató majd az elektronikus felületen közzéteszi. Közzétesznek majd egy listát is azokról az eszközökről, melyeket elfogadnak a szálláshelykezelő programhoz. Vásárolni csak ezekből lehet majd.
A szükséges személyi adatokat kötelező lesz ezzel az eszközzel rögzíteni. Kézzel csak azokat az információkat lehet majd a gépre felvinni, amiket a bemutatott okmány nem tartalmaz (pl. érkezés és távozás ideje).
Fel kell tüntetni a regisztrációs számot
Még egy új kötelezettséget kapnak azok, akik az Airbnb, a Booking vagy hasonló közvetítő rendszerén keresztül adják ki a szálláshelyük. A szállásközvetítő oldalon fel kell tüntetnünk a szálláshely típusát és a NTAK regisztráció során kapott azonosítószámot. Ezzel a hatóságok a feketén kiadott szálláshelyeket igyekeznek kiszűrni a rendszerből.
Forrás: Hazai vendégváró