Szállodaüzemeltetők fókuszában Budapest

Bár a COVID-19 járvány és annak hatásai jelentősen érintették, a prágai szállodapiac továbbra is a szállodaüzemeltetők figyelmének középpontjában áll. A közép- kelet és dél-kelet európai régióban a szállodaüzemeltetők legfőképpen Prága, Budapest és Varsó iránt mutatnak érdeklődést, emellett számos kisebb – főleg lengyel – regionális város is felkerült a lista első 30 helyére. Az üzemeltetők bíznak a piac mihamarabbi helyreállásában, és azt jósolják, hogy a kisebb városok már 2022-re, míg a nagyobb városok 2024-re érik el a 2019-es szintet.

A Cushman & Wakefield, vezető nemzetközi ingatlantanácsadó elkészítette a Hospitality Operator Beat 2020 negyedik negyedéves felmérését, amely a közép- és dél-kelet európai régióban aktív, nagy, nemzetközi szállodaüzemeltetők véleményét összegzi. Ez a felmérés a szállodaüzemeltetők legfrissebb preferenciáit, terveit és fejlesztéseit, valamint a COVID-19 járvány hatásaival és a piac helyreállásával kapcsolatos nézeteit foglalja össze. A felmérés elsődleges célja, hogy alapos betekintést nyújtson a közép- kelet és dél- kelet európai régió szállodapiacaiba, ezek várható fejlődésébe, továbbá, hogy ezzel regionálisan támogassa a piaci szereplőket és az iparágban érdekelteket.

Prága az útmutató, melyet Budapest és Varsó követ

Annak ellenére, hogy legjobban a prágai szállodapiacot vetette vissza a járvány, mely 85%-os visszaesésről számolt be a szobánkénti átlagos árbevétel éves összehasonlításában (Str), a cseh főváros mégis a szállodaüzemeltetők érdeklődésének középpontjában maradt. A válaszadók több, mint 81 százaléka mondta, hogy “nagyon” vagy “kifejezetten” érdekli őket ezen turisztikai desztináció. A “mérsékelten” érdeklődők közül is a legtöbben már jelen vannak a prágai piacon.

David Nath, a Cushman & Wakefield közép- kelet- és dél-kelet -európai régió Hospitality üzletágának vezetője elmondta: “Prága már régóta az összes szállodapiaci szereplő figyelmének a középpontjában áll, és úgy tűnik a COVID-19 válság sem változtat ezen. A cseh főváros egyedülálló turisztikai termékeket és élményeket kínál, melyek töretlenül, magas számban vonzzák a látogatókat, így korlátozások feloldása után sincs okunk kételkedni a válság előtti szint visszatérésében. Az utazási étvágy nem csökkent, Prága továbbra is a régió egyik legkedveltebb úticélja. Ezért is látjuk a folyamatos érdeklődést a prominens piaci szereplőktől a helyi szállodák vásárlása, bérbeadása vagy üzemeltetése iránt – a kereslet egyértelműen meghaladja a kínálatot.”

1.Táblázat: A szállodaüzemeltetők érdeklődés rangsora a közép- kelet- és dél- kelet európai régió főbb szállodapiacai iránt

Lengyelország: a regionális városok választott országa

Lengyelország lett a régió legvonzóbb országa miután négy választott városával – Varsóval, Krakkóval, Gdansk- Hármasvárosával és Boroszlóval – a lista 30 célpontja közül az első 10-ben szerepel. A nemzetközi szállodaüzemeltetők továbbá Poznant, Lubint és Lództ emelték ki célpiacukként.

Néhány vidéki város is felfelé ívelő tendenciát mutat

A felmérés szerint, az üzemeltetők preferenciái méretüktől és regionális lefedettségüktől függően változhatnak. Míg a kisebb szereplők elsősorban a főbb országok fővárosaira koncentrálnak, a nagyobb szolgáltatók tovább növelték hálójukat, és érdeklődést mutattak a közép- kelet és dél-kelet európai régió második és harmadik szintű városai, valamint az üdülőhelyek iránt is.

Két vidéki város került a top 10-es listára: Krakkó, és szorosan utána Dubrovnik melyek olyan fővárosokat köröztek le, mint Szófia, Zágráb, Kijev, Tallinn, vagy Belgrád. Az, hogy egy viszonylag kisméretű mediterrán város, Dubrovnik a hatodik helyen áll. azt jelzi, hogy a tengerparti desztinációk egyre népszerűbbek az üzemeltetők körében.

A piac helyreállása 2022 és 2024 közöttre várható

A Cushman & Wakefield ezen felmérésben feltárta a piaci szereplők várakozásait és nézeteit a COVID-19-es válságból való kilábalással kapcsolatban. A legtöbben arra számítanak, hogy a piac 2022 és 2024 között tér vissza a 2019-hez hasonló szintre, függően a desztinációk méretétől és fontosságágától. Az előrejelzések szerint a fővárosok kilábalása tart majd a leghosszabb ideig: a válaszadók majdnem fele úgy gondolja, hogy ezen úticélok csak 2024-ben fognak visszatérni a válság előtti szintre. Ezek az elvárások összhangban állnak az Oxford Economics turisztikai keresletre vonatkozó előrejelzéseivel, amelyek szerint például Prága piaca 2024-re állna helyre.

A nagyobb és fontosabb regionális városok ellenben jobban járhatnak, mint a fővárosok, a válaszadók több mint fele, már 2023-ra várja ezek helyreállását. Ám a legkedvezőbb kilátásai a kisebb regionális, belföldi kereslettől függő városoknak van: a válaszadók többsége úgy gondolja, ezek akár már 2022-re is elérhetik a válság előtti szintet.

Természetesen a COVID-19 járvány a közép- kelet- és dél- kelet európai régió fejlesztési projektjeire is hatással volt. Bár ezek többsége a válság ellenére is halad, néhány deal késik vagy akár le is állították. Ez lelassítja a kínálat növekedését az elkövetkező években, és segíti a piac gyorsabb helyreállítását. Ezen ügyletek késedelmének vagy felfüggesztésének elsődleges okai a projektfinanszírozással kapcsolatos problémák, valamint az életképesebb alternatív felhasználási lehetőségek. .

David Nath, a Cushman & Wakefield közép- kelet és dél- kelet európai régiójának Hospitality üzletágvezetője hozzátette: „A szállodapiac érthető módon kihívásokkal szembesül. Manapság különösen nehéz finanszírozáshoz jutni, de nem lehetetlen, amint azt a közelmúltban saját kézből tapasztaltuk egy nagy, ötcsillagos, Prága belvárosában elhelyezkedő szálloda refinanszírozásának esetében.”



Előnyben részesített szerződéstípusok és változások

A COVID-19 válság a megállapodások kereskedelmi feltételeinek módosítását is ösztönzi: a válaszadók 75% -a jelzett bizonyos változásokat, 31% pedig azt állította, hogy jelentős módosításokat alkalmaznak, melyek a pandémiához köthetők. Ennek ellenére a szállodaüzemeltetők továbbra is keresik a terjeszkedési lehetőségeket a régióban, a válaszadók mintegy 47% -a továbbra is kínál bérleti szerződést, bár egyesek ezt kiválasztott piacokra és fontosabb helyekre szűkítették. Ezen felül az üzemeltetők közel 35% -a hajlandó megfontolni a tőkebefektetést (tulajdonosi / Joint Venture alapon), bár kétharmaduk jelzi, hogy ezt csak bizonyos piacokon és helyeken tenné.



Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?