Az ágazat, amelyet még az ág is húz

A Balaton északi partján, most, főszezon idején, akár egy éjszakára is foglalható szállodai szoba. Ami azért erősen meglepő, mert ilyentájt rendszerint ügyelnek arra a szálláshelytulajdonosok, üzemeltetők, hogy a nyereségesnek éppen nem nevezhető egy éjszaka időtartamra ne lehessen náluk szobát foglalni. Most azonban a kényszer nagy úr - ezért sutba dobták ezt az íratlan szabályt. És az az igazság, ez szinte csak a legapróbb gond a tó északi partján, annak is a fővárosaként emlegetett Balatonfüreden járva, látva az ott tapasztaltakat. Közismert, hogy a turizmus, ezen belül is a szállodaipar az egyik legsérülékenyebb terület, amelyet a különböző válsághelyzetek negatívan érinthetnek. Abból pedig most van elég.

Az idei nyár eddigi tapasztalatairól, a további időszak lehetőségeit latolgatva, a nyarat felváltó őszi hónapokról, és a tó korántsem leglátogatottabb időszakát, az utána következő telet is prognosztizálva beszélgetünk a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének Balatoni Régiójának vezetőjével, Forsthoffer Ágnessel, aki tulajdonosa, egyben igazgatója is a balatonfüredi négycsillagos Hotel Margarétának.

 

Kékszalag, Jazzpiknik, NTAK-adatok. Nálunk ilyentájt na jó, nem teltház, de a 70-80 százalékos töltöttség minden évben garantált, most jó, ha hétközben félházzal üzemelünk, de a hétvégi Kékszalag tókerülő verseny nyilván az egész városban megdobja a forgalmat. A megnövekedett költségek miatt mi csak 10-15 százalékot emeltünk az árainkon a tavalyihoz képest, azonban úgy látom, még ezt sem bírja el a piac. Az NTAK adatai alapján – amelyekről azt gondoljuk, hogy megbízhatóak - Balatonfüred négycsillagos házai esetén a múlt héten átlagosan 30 százalékos, ezen a héten 40 százalékos a töltöttség, most, a főszezon elején. Az északi parton a Kékszalag vitorlásversenyen kívül még egy program szokott sok látogatót vonzani - ez a Paloznaki Jazzpiknik. Szerencsére mi is azt látjuk, a zenei rendezvény napjaira megtelnek majd a környék szálláshelyei, beleértve a miénk is.

Utazási irodák, négy évszak, új szállodák.  Már év elején, január-februárban látni lehetett, azok az utazási irodák, amelyek külföldi úti célokat kínálnak megfizethető áron, jó évnek néznek elébe, rengeteg volt az előfoglalás. Ezek a rekordfoglalási számok idén az esetünkben nem jellemzőek. A pandémia után fokozott érdeklődéssel találkoztunk, ami nem biztos, hogy hosszú távon az elvárható realitás. Most elégedett lennék azzal, ha a kereslet intenzitása elérné a 2018-19-es átlagot. Ehhez nagy szükségünk van a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) segítségére – a Balaton brand tudatos építése külföldön, a nemzetközi forgalomélénkítő kampányok most úgy kellenek majd, mint egy falat kenyér. Ami nem csak a főszezonban, hanem mind a négy évszakban generál vendéget a balatoni szálláshelyekre – mind belföld, mind külföld tekintetében. Látjuk azt is, hogy térségünkben a szálláskapacitás növekszik. Nagy kérdés, hogy vajon egész évben elbír-e a tó környéke ennyi, már üzemelő, vagy épülőben lévő szálláshelyet? Lesznek-e ennek a folyamatnak vesztesei, kényszerülnek-e egyes szállodák időszakos vagy teljes bezárásra? A főszezonon kívüli időszakokban is elfogadható átlagos kihasználtság elérése szerintem brandépítést, termékfejlesztést és jelentős marketing támogatást igényel. Az MTÜ rendelkezésére álló NTAK adatok bizonyára jó támpontot szolgáltatnak ehhez.

Beszállítók, SZÉP-kártya, TDM-szervezetek. Az ma már nem hír, hogy nekünk, szállodásoknak mennyire megugrottak a költségeink. A beszállítóink az euró árfolyamára, az üzemanyagárakra, az inflációra hivatkozva, legutóbb pedig a kiterjesztett gyártói felelősség díj bevezetése miatt mind-mind árat emeltek. Az augusztustól életbe lépő SZÉP-kártya rendelet módosítás miatt pedig a tervezett bevételek elmaradására is fel kell készülnünk, hiszen a kártyákon lévő összegeket sokan várhatóan hideg élelemre fogják fordítani. Mert az az igazság, lehet és kell is a Balatont külföldön promotálni – de mi, itteni szállodások, alapvetően a belföldi piacból építkezünk. Ennek alappillére a SZÉP- kártya. Ha ezt kihúzzák alólunk – nagy bajban lennénk. Az alulról építkező TDM szervezetekben sem látok sajnos akkora erőt, hogy sikereinket rájuk alapozhatnánk. A ország- ill. régiós marketing véleményem szerint csak központi irányítással hatékony. Forrása az a TUHO lehet (turizmusfejlesztési hozzájárulás), amelyet a Covid ideje alatt nem kellett fizetnünk, most azonban már igen, és amelyet hangsúlyosan arra kellene fordítani, amire létrejött: a hazai turizmus élénkítésére, fejlesztésére, a leghatásosabb eszközök, módszerek segítségével. Az eredményes központi marketing tevékenység jelentheti az egyik kiutat a mostani helyzetből. 

 

Forrás: Turizmus Online


Inváziós faj fenyegeti a Kis-Balatont

Inváziós faj fenyegeti a Kis-Balatont 

Felbukkant egy új, veszélyes betolakodó: a nutria.
Virtuálisan bejárható a BOTANIQ Turai Kastély

Virtuálisan bejárható a BOTANIQ Turai Kastély 

Az érdeklődők egy digitális időutazás során egyszerre fedezhetik fel az épület egykori lepusztult állapotát és a felújított kastélyt.
Szegeden már virágzik az orchidea – tematikus sétákon megtekinthető

Szegeden már virágzik az orchidea – tematikus sétákon megtekinthető 

Tematikus sétákon mutatják be a Szegedi Tudományegyetem Füvészkertjének virágzó trópusi orchideáit e hét szombaton, majd február 22-én is.
Budapestről indul, Esztergomban zárul a legnagyobb idei hazai kerékpáros körverseny

Budapestről indul, Esztergomban zárul a legnagyobb idei hazai kerékpáros körverseny 

A száz évvel korábbi legelső kiíráshoz hasonlóan a budapesti Szent Gellért térről indul a májusi Tour de Hongrie országúti kerékpáros körverseny, amely az esztergomi bazilikánál zárul.
Közösségi élmény és időtlen stílusikonok a BCEFW Fashion Hub jubileumi programjában

Közösségi élmény és időtlen stílusikonok a BCEFW Fashion Hub jubileumi programjában 

Tizenötödik szezonjára készül a Budapest Central European Fashion Week.
A tél legmenőbb sportja, amit mindenkinek érdemes kipróbálnia

A tél legmenőbb sportja, amit mindenkinek érdemes kipróbálnia 

A sífutás egy kihívásokkal teli, mégis élvezetes sport, amelyet bármely életkorban el lehet kezdeni.
Top 50 sikeres szakember a turizmus területén

Top 50 sikeres szakember a turizmus területén 

Egy kiadvány, ami bemutatja az ágazat fontos szereplőit 2024-ben.
MISZ: érdekvédelem és szakmai kapcsolatok bővítése

MISZ: érdekvédelem és szakmai kapcsolatok bővítése 

Összefoglaló a Magyarországi Idegenvezetők Szövetségének Közgyűléséről.
Jó hír a Széchenyi Kártya tulajdonosoknak

Jó hír a Széchenyi Kártya tulajdonosoknak 

Három százalékra csökken a Széchenyi Kártya beruházási hitel, agrár beruházási hitel és a lízing kamata, a Széchenyi Kártya folyószámlahitelé, a turisztikai hitelé és a likviditási hitelé pedig 4,5 százalékra.
Világsztárok, csillogás, Párizs: különleges fotókiállítás Budapesten

Világsztárok, csillogás, Párizs: különleges fotókiállítás Budapesten 

A Dior egykori fényképészének tárlata a Falk Miksa utcába érkezik.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.