hirdetés
hirdetés

Mintaszerződéssel segíti tagjait a MUISZ

A piaci szabályok átalakulásának egyik legjobban kitett köre, a turizmus iparág egyik legváltozékonyabb környezetben tevékenykedő alanyai az utazási irodák.

hirdetés

A turisztikai termék, az attrakciók, programok, szálláshelyek, közlekedés értékesítési közegében továbbra is kiemelkedő fontosságú utazási irodáknak nemcsak a piaci változásokhoz, hanem a piac szabályozási változásaihoz is alkalmazkodniuk kell. A jó alkalmazkodás az életbenmaradást és a piaci sikert is előmozdítja.

Ehhez kíván hozzájárulni a MUISZ azzal, hogy a gyorsan változó jogszabályi környezetben segítséget, mintaszerződésszöveget készített tagszervezetei részére – első körben az utazásszervezők és az utazásközvetítők számára.

A PTK-t, továbbá a távollevő szerződő felek szerződéseit érintő változások (ezek közé tartoznak az online foglalások) próbatét elé állították az utazási irodákat is, akiknek eddigi – többnyire „ügynöki szerződés”, illetve „megbízási szerződés”elnevezésű – megállapodásaikat át kellett írniuk, az új jogi követelményekhez kellett (volna) igazítaniuk. A MUISZ egy mintaszerződés készítésével ezt könnyíti meg tagszervezeteinek, jogszerűségében szavatolt – a tagoknak nem kötelező, sőt akár részleteiben bővíthető – szövegezés készítésével.

E munkát a Szövetség Etikai és Jogi, továbbá Utazásszervezési és Közvetítői Bizottsága dr. Füri Mihályné vezetésével egy szakértő iroda, az SOS Tanácsadó Iroda – karsaiconsulting.hu – együttműködésében készítette. Az anyag szándékolt célkitűzése volt, hogy a szerkesztők vegyék figyelembe az érintett felhasználók (túraszervezők és -közvetítők) sokszor harsányan eltérő érdekeit, s ezeket egyeztetve, kiküzdve integrálják az anyagban, mintegy a leendő szerződésekben védelmet biztosítva mindkét félnek, egymás iránt fennálló üzleti aggodalmaikkal kapcsolatban. Nem titok ugyanis, hogy a közvetítők aggódnak, és gyakran panaszolják, hogy egyes utazásszervezők etikátlanul magukhoz terelik az utast, utazásszervezők pedig azt, hogy a közvetítők ráülnek az utasbefizetésekre. A szöveg ezekre az esetekre is tartalmaz passzusokat.

A hazai utazási piac érdeme, hogy – szemben egyes európai országokkal – a magyar utazási szakma saját tőkéből és tehetségből felvonultat erős túraszervezőket, akik a multinacionális cégek mellett még erősen versenyben vannak. Érték , hogy a hazai piaci vállalkozók is – mind a mai napig nélkülözve IT pályázati forrásokat , amelyeket pedig más országokban élveznek – belépett az online piacra is. Világos, hogy a szakmának és a költségvetésnek is fontos, hogy az utazókat ne a világhálón talált kétes ajánlatok csábítsák el, hanem az életben maradó, adózó hazai vállalkozóknál foglalják le külföldi utazásaikat, a beutazást illetően pedig a külföldi irodák ne lépjék át a hazai beutaztatókat, direktben keresve a szolgáltatókat.

A MUISZ ezért is keresi a hazai irodák szakmai erősítésének módjait, s ezek egyike a mintaszerződés.

Ezt az erős utazási piacot kívánjuk ertősíteni azzal, hogy első lépésben a B2B szerződést készítettük el a csomagok értékesítésére szűkítve (kiutazási és belföldi utazásközvetítés). A korszerű, fogyasztóvédelmileg színvonalas utazási értékesítés további pillére az utassal kötendő Utazási Szerződés, az ÁSZF mintaszövegének elkészítése. Azonban a szabályozási környezet újabb változás előtt áll: Új EU Irányelv a 310/1990 Irányelv után negyedszázaddal, új EU jogszabály van születőben, így a 281/2008 Kormány rendelet is módosulni fog, addig a minta ÁSZF-et nem érdemes elkészíteni.

Mint már arról a szaksajtó cikkezett, az EU direktíva céljai világosak: az utazási irodai szolgáltatások körében növelni a fogyasztó védelmét, egyrészt megadni a fogyasztói védelmet a hagyományos csomagok, a dinamikusan csomagolt és így csomaggá lett szolgáltatások körében, másrészt a csomagnak nem nyilvánított „kapcsolódó utazási szolgáltatások” körében is korlátozott védelmet nyújtani és főleg az utazási iroda által a fogyasztó számára világossá tétetni ezek különbségét és a védelmek körét stb.

A teljes EU Irányelv szövege és szerkezete hasonló lesz a hazai 281/2008 (XI.28)-as hazai kormányrendeletéhez, szabályozva, hogy mit köteles a szervező, illetve közvetítő iroda a tájékoztatás, a jelentkezés, a szerződés teljesítés során kötelező szabály szerint megtenni.

Felmerül még a kérdés: a MUISZ mintaszerződés nem jelent-e uniformizálást? A válasz igen is és nem is. Igen, mert a minőség érdekében egységesítést javasol a MUISZ, de nem is, hiszen a tagszervezetek szabadon döntenek e szöveg használata vagy mellőzése tekintetében.

Karsai Árpád , turisztikai tanácsadó
a szerző cikkei

hirdetés
Olvasói vélemény: 0.0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Pályázzon és nyerjen!

Meghosszabbított jelentkezési határidő: szeptember 30.!
Legyen részese Magyarország nemzetközi szinten is elismert szálloda- és vendéglátóipari designversenyének, a Klasszis TopDesign 2022-nek, ahol egyedül az számít, mennyire szép, különleges és egyedi az a kisebb-nagyobb szálláshely, vendéglátóegység, irodai vendéglátóhely, borászat, pincészet vagy a Horeca-szegmenst megcélzó digitális platform, innováció vagy más beszállítói termék, amely az Ön tulajdonában van vagy Ön üzemelteti. További információ és a pályázat beadása
: ITT

hirdetés
hirdetés