hirdetés
hirdetés

Tizenhárom település félmilliárd forintból újítja meg közösségi közlekedését

Több mint félmilliárd forintot nyert "Az Értől az óceánig – a falvaktól a városokig komplex közösségi közlekedés fejlesztése Biharban" nevet viselő pályázatával tizenhárom Hajdú-Bihar megyei település. A vasúti és az autóbusz-közlekedés feltételeinek javítása, a MÁV és a Volán menetrendek összehangolása a cél. 

hirdetés

A támogatásból modernizálják a 106-os számú vasútvonal Debrecen–Nagykereki közötti megállóit és felújítják az autóbuszmegállókat, illetve újakat építenek. A halmozottan hátrányos település, Pocsaj a pályázat konzorcium gesztora. Pocsaj polgármestere, Kecskés Gyula elmondta, a pályázó települések infrastruktúrája elmaradott. Pocsajban az emberek jövedelemszerző képessége alacsony, ha a közmunka program nem lenne, bajban lennének. A közlekedés fejlesztése tűzoltásnak nagyon jó. A pályázat résztvevői Biharkeresztes, Derecske, Esztár, Hajdúbagos, Hencida, Hosszúpályi, Kismarja, Létavértes, Mikepércs, Monostorpályi, Nagykereki, Pocsaj, Sáránd.

Kecskés Gyula, Pocsaj polgármestere
Kecskés Gyula, Pocsaj polgármestere


Az Európai Uniós tábla Kismarján
Az Európai Uniós tábla Kismarján

Helyközi buszokkal közvetlenül a vasútállomásra

Egy csapat lelkes, közösségiközlekedés-barát fiatal dolgozta ki a pályázat koncepcióját. Vezetőjük Szöllősi Roland, a MÁV Start Zrt. alvállalkozója, a Pocsaj-Esztár, Kismarja, Konyár partneri mentjegy pénztárak üzemeltetője. Mint a fiatalembertől megtudtuk, a projekt gerince a 106-os vasútvonal, s erre fűzték fel a keresztirányú autóbusz-közlekedést Hencida, Létavértes irányába. A legmagasabb pontszámmal nyerték meg a pályázatot az önkormányzatok az Észak-alföldi régióban. Naponta 1100 személy utazik a Debrecen – Nagykereki vasútvonaton hétköznapokon, és tanszünetben is viszonylag magas az utasok száma. Az elmúlt 3 évben 20 százalékkal többen használták a vonalat, mely annak köszönhető, hogy a MÁV figyelembe vette az utasok igényeit és változtatott a menetrenden. Korábban 2 és fél óránként jártak a vonatok, most szinte óránként, csúcsidőben 40 percenként.

Közös peron az autóbusznak és a vonatnak

Pocsaj polgármestere teljes körű szabadságot adott a fiataloknak a szakma vonatkozásában. Kiépítették a valós idejű utastájékoztatási rendszert, a vasútállomással rendelkező településeken a várótermekben digitális, LCD-s kijelzőjű táblán lehet figyelemmel kísérni a vonat és a busz aktuális érkezését a GPS összegyűjtött adatai alapján. Ezen kívül hangosbemondó is tájékoztatja az utasokat. 36 térfigyelő kamerát helyeztek ki az utasok biztonsága és az állagmegóvás miatt. Azóta nem történt komoly károkozás a vonalon. Kiemelendő, hogy az 1. vágányhoz tartozó peront átépítették az autóbuszoknak. Így közös peron alakult ki a vonatnak és a busznak, és a környékről busszal ideérkező emberek a vonat és a busz menetrendjének összehangolásával adott lesz nekik a jó átszállási lehetőség. Például Berettyóújfaluba is eljutnak a diákok. Szemetesedényeket is raktak ki, s látják, hogy a szép környezetben az emberek megőrzik a környék tisztaságát, kevesebb szemetet szórnak szét. Padokat is kihelyeztek. A virágokat ők vásárolták 100 ezer forintért. – Bevételünk egy részét visszaforgattuk a vasúti közlekedés javára – mondta Szöllősi Roland. – A pálmák, a színes, nyíló virágok mediterrán életérzést adnak az állomásnak. Egy kis ékszerdoboz lett ez a megálló. Az ország egyik leghátrányosabb településén az a célunk, hogy az emberek munkát vállaljanak és eljussanak a munkahelyükre. Mindegyik vasúti megállót más-más jellemzővel akarjuk felruházni. Kismarja vasútállomását vidékies jellegűre tervezzük. Már belülről kifestettük a váróteremet, és Ócs József pocsaji festő festett alföldi jelentet, csikósokat, a gémeskútnál ivó lovakat. A MÁV kivakolta, az önkormányzat két közmunkást irányított ide a falakat lefesteni, a pénztár pedig a festéket és eszközöket biztosította. Díszkutat is tervezünk az állomás mellé, muskátlikat ültetünk. Még az állomások világításának korszerűsítésre akarunk pályázni, és utasvárók kihelyezésére, mely esőtől, hótól, naptól védi a várakozókat.

A csikós lovait itatja a gémeskútnál
A csikós lovait itatja a gémeskútnál


Kismarja, alföldi életkép
Kismarja, alföldi életkép


A közös peronos átszállás egyik vidéki alternatívája Pocsajon
A közös peronos átszállás egyik vidéki alternatívája Pocsajon


A digitális kijelző Kismarján
A digitális kijelző Kismarján

Kőműves Kelemen módjára is építkeztek

Szinte minden készen van a több mint 525 millió forintos, vissza nem térítendő támogatottságú projektben. 95 százalékos támogatottságú program, a fennmaradó 5 százalékot a települések állják, olyan mértékben, mint amilyen mértékben építkezés, felújítás történt náluk – ismertette Kecskés Gyula, Pocsaj polgármestere. – A támogatás magában foglalja az építési költségeket, az utastájékoztató és térfigyelő rendszer kialakítását és a szakértői díjakat is. A kivitelezési munkálatok a befejező szakaszba léptek, jelenleg a projekt vis maior támogatás megítélésére vár az előre nem látható többletmunkákra. Továbbá másodjára is határidő módosítást kell kérni. Ugyanis Pocsaj-Esztáron, Monostorpályiban, Hosszúpályiban és Hajdúbagoson szennyvízberuházást hajtanak végre, mely következtében Kőműves Kelemenhez hasonlóan, amit megépítettünk egyik nap a 106-os vonal fejlesztése kapcsán, például buszmegállót burkoltunk, azt másnap megfúrták a szennyvízberuházás miatt. Ezért megállapodást kötöttünk a tolerancia jegyében, amit egy darabig lehetett tartani, de a beruházás zárása határidejének közeledtével egyre inkább nem. Tehát helyre kell állítani a feldúlt területet, emiatt csúszik a projekt zárása idén december 31-ig.

Trianoni határ, felbontott vasúti szakasz
A Debrecen – Nagykereki vasútvonal egykor Nagyváradig vezetett, 72 kilométeren át, de a trianoni békeszerződéskor elcsatolták a végét, elvágták a Nagykereki –Nagyzomlin megállót. Az államhatárok közti szakaszt elbontották, ezért Magyarországon csonkán végződött a vonal, Nagyvárad Romániához csatolásával a végpontja Romániához került. A határon túl nem használták a vonalat, ezzel megszűnt a Nagyváraddal való közvetlen kapcsolat.

Debrecen – Nagyvárad vasútvonal a cél


- Felújítottuk a peronokat, megemeltük a szintjüket, hogy könnyebb legyen a le- és felszállás a vonatra. Egy új peron épült Derecskén és Konyári-Sóstófürdőn, Kismarján új vasúti megállóhely létesül, a településeken több autóbusz megállót újítottunk fel, újakat építettünk. A fejlesztéssel javulnak az átszállási kapcsolatok az autóbusz- és a vonatközlekedés között. Biharkeresztes parkolója térköves borítást kap. Wifit is tervezünk a vasútállomásokra.

A Pocsaj-Eszár vasútállomás környékét még parkosítani akarjuk, a peron felújítása során kitermelt földdel feltöltjük az állomás melletti részt. Élettel kell megtölteni az állomásokat, nem engedni, hogy lepusztuljanak. Bízunk benne, hogy a valamikori Debrecen – Nagyvárad vasútvonal a Debrecen – Nagykereki vonal helyreállítását követően itt halad el, és megáll Pocsajon. A vasútvonal Nagyváradig futó szakaszának fejlesztése az országos fejlesztési tervek közzé került országgyűlési képviselőnk, Vitányi István indítványára.

Hosszúpályi önkormányzata saját forrásból utasvárót telepített Sóstóra
Hosszúpályi önkormányzata saját forrásból utasvárót telepített Sóstóra

Új autóbuszjárat Biharkeresztes és Nagyvárad között

Szombaton újraindul a három éve megszüntetett autóbuszjárat Biharkeresztes és Nagyvárad között. Mint Barabás Ferenc polgármestertől megtudtuk, 600-700 ember települt át az utóbbi években Romániából Biharkeresztesre. Az emberek egy része dolgozik, mások nyugdíjasok. A határ túloldalán nincs munkanélküliség, nagy cégek keresik a dolgozókat, olyannyira nagy az érdeklődés, hogy az önkormányzatnál road-show-n tervezik tájékoztatni a lakosokat a nagyváradi munkalehetőségekről. A Nagyváradra járó dolgozók, az áttelepült embereknek a két országhatár közelében élő családja, barátai miatt szorgalmazta a biharkeresztesi önkormányzat a buszjáratok újraindítását. Igaz, hogy Debrecenből hetente egyszer közlekedik busz Nagyváradra, de helyből nem járt. Érdeklődtek a Volánnál, és több vállalkozóval is beszéltek, de a menetdíjak miatt nem lett volna rentábilis a járat. Végül a Csúzi István vezérigazgató vezette nagyváradi közlekedési vállalat indítja szombaton útjára buszait a két település között. Azért tudja ezt megtenni, mert felújította a járműparkját, 18, 23, 45-50 személyes buszokat szerzett be. Szombaton 18 személyes buszokat indít, aztán az utaslétszámtól függően változhat a buszok befogadóképessége, és ha igény lesz rá, akkor a menetrend is. Pl. ha reggel 5-6 órakor is igénylik az utasok az indulást, akkor indul járat. Ehhez az kell, hogy az utasok pl. bérletvásárlással bizonyítsák rendszeres utazási szándékukat. Jelenleg hétfőtől – péntekig naponta 3-szor, szombaton és vasárnap napi 6-szor járnak a buszok a két város között.

Az autóbusz-menetrend ide kattintva érhető el.

Császi Erzsébet
a szerző cikkei

hirdetés
Olvasói vélemény: 0.0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Megjelent a Pont itt Magazin!

A legnagyobb versenytársak ma a turizmusban azok az ágazatok, amelyek elhalásszák az értékes munkaerőt. Ebben a versenyben a képzés a legnagyobb fegyver. Ez őszi lapszámunk egyik fókusztémája.

Találkozzunk a Facebookon!

Partnerünk