Harmadikok lettünk...hátulról

Kiadta a nemzetközi és hazai szállodaipar teljes tavalyi évi teljesítményét elemző trendriportját a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége, amelyet az STR Riport és a Központi Statisztiaki Hivatal adatai alapján állít össze a szakmai szervezet.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az összefoglaló szerint nemzetközi viszonylatban a 2012 január és december között a legjobb teljesítményt a korábbi hónapokhoz hasonlóan Közel-Kelet, Ausztrália & Óceánia és Délkelet-Ázsia szállodái érték el.

A múlt évben Európában a szállodai REVPAR mutató átlagos 4,7%-os növekedését magasan felülmúlta a Kelet-Európában elért 8,8%-os növekedés. Ennek ellenére a régióban az egy kiadható szobára eső 53,3 eurós átbevétel 29,5%-kal múlta alul az európai átlagot.

A magyarországi szállodák teljesítménye a Közép-Kelet Európában vizsgált 5 ország között 2012-ben elsősorban a nagyon alacsony szállodai árak következtében, csupán a szlovákiai hotelekét múlták felül. Az STR riportban szereplő 31 város között 2012-ben Budapest szállodái szobafoglaltságban a 23. helyet érte el, megelőzve Athént, Pozsonyt, Bukarestet, Lisszabont, Madridot, Manchestert, Tallint és Vilniust. Nettó átlag szobaárban a 29. lett Budapest Pozsony és Vilnius előtt, nettó REVPAR-ban pedig Pozsonyt, Bukarestet és Vilniust megelőzve a 28. helyen végeztek a fővárosi szállodák.

2012 decemberében Budapest szállodái az STR riport szerint a vizsgált 31 európai városhoz hasonlítva szobafoglaltságban a 26., nettó átlag szobaárban csak a 29., s így nettó REVPAR-ban a 28. helyet érték el.

2012 utolsó hónapjában a magyarországi szállodai kapacitás (51.830 szobával) országos szinten 2,7%-kal volt nagyobb a 2011-eshez képest. Budapesten 7,4%-os, a Balatoni régióban 9,9%-os növekedés mutatkozott.

A hazai szállodák 2012 január-decemberi teljesítményéről megállapítható, hogy a elsősorban a külföldi szállodai vendégéjszakák változatlanul gyors ütemű emelkedése, az EURO/HUF árfolyamának 2011-hez képest 3,6%-os gyengülése ellenére a szállodák bevételi teljesítményét komplexen kifejező mutató, a REVPAR (egy kiadható szobára jutó árbevétel) csak 5%-kal nőtt, ami a KSH szerinti 5,7%-os infláció alatt maradt.

A KSH adatai szerint Magyarországon 2012–ben a hazai szállodák átlagos foglaltsága 47,8% volt, ami az egy évvel korábbi adatnál 1,3 százalékponttal magasabb. A bruttó átlag szobaár 2,1%-kal 14.676 Ft-ra nőtt tavaly.

Húzó szerepe volt Budapestnek 

Az országos szállodai teljesítmények alakulásában meghatározó szerepe volt a budapesti hoteleknek. Míg 2012-ben a fővárosi szállodákban a vendégéjszakák száma 12,4%-kal, ebből a külföldieké 14,5%-kal nőtt, addig a fővároson kívüli szállodákban a növekedés az összes vendégéjszakánál 5,4%, a külföldieknél 5% volt. A fővárosi szállodákban az összes vendégéjszakaszám növekedésének mértéke kétszerese, a külföldi szállodai vendégéjszakáké közel háromszorosa volt a vidéki szállodákban mutatkozó növekedésnek.

A Budapest iránt megnyilvánuló erős keresletnövekedés ellenére, ami alapvetően a Malév csődje miatt bekövetkezett fapados légitársaságok térnyerésének köszönhető, a fővárosi szállodák szobafoglaltsága csak kis mértékben (3,4 százalékponttal javulva 60,4%-ra) nőtt, az elért bruttó átlag szobaár (17.496 Ft) csupán 0,1%-kal lett magasabb a bázisnál. Ez különösen alacsonynak tekinthető az EURO/HUF árfolyamának 3,6%-os gyengülését és az 5,7% körüli inflációt is figyelembe véve.

A fenti tendenciák a fővárosi turisztikai piac átrendeződését mutatják, ami a kisebb költőképességű városlátogató turisták arányának növekedésére, az üzleti és főleg a MICE szegmens részarányának csökkenésére utal. Ezek a változások pozitívan érintik a közép kategóriás, főleg 3*-os szállodákat, de negatívan az 5*-os hotelek piacát. Ezt igazolja, hogy 2012-ben Budapesten a REVPAR mutató a 3* egységekben 10,6%-kal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, addig a növekedés az 5*-os kategóriában 6%, a 4*-osban 4,2% volt.

Növekvő árbevétel Budapesten és a Balatonnál

2012-ben a magyarországi szállodák összes bruttó szoba árbevétele 135,8 milliárd Ft volt, ami 9,3%-kal több a 2011-esnél, és 11,2%-kal haladja meg az 5 évvel korábbi, 2007-es bevételeket. Meg kell jegyezni, hogy 2007 és 2012 között a szállodai szobaszám kb. 15%-kal nőtt, az infláció pedig 5 év alatt meghaladta a 30%-ot.

Budapesten 2012–ben a szállodák összes szoba árbevétele 70,7 milliárd Ft volt. Ez a 2011 évinél 8,1%-kal magasabb, és 5,1%-kal haladja mg a 2008 évit.

A Balatoni régióban a kedvező időjárásnak, az erősödő bel- és külföldi keresletnek köszönhetően a szállodák teljesítménye jelentősen javult, az összes szoba árbevétel 19,5 milliárd Ft lett 2012-ben, ami 13,1%-kal több a 2011 évinél, és 8%-kal múlja felül a 4 évvel korábban, 2008-ban elért 18 milliárd Ft-os bevételt. A növekedésben meghatározó szerepe volt a Balatoni régióban található gyógyhelyeknek, elsősorban Hévíznek. A vízparti szállodák teljesítménye ezektől messze elmarad.

Főleg vidéken több a belföldi vendég

A szállodák iránt erősödött a belföldi kereslet is: 2012 egészében országos szinten 3,9%-os, decemberben 5,5%-os növekedést mutat a belföldi vendégéjszakák száma. Az összes szállodai vendégéjszakának 42,2%-át magyar vendégek töltik el szállodáinkban, ennek 89,6%-a vidéki szállodáinkban jelenik meg. Ebben nagy szerepe volt a SZÉP kártyák gyors terjedésének. 2012–ben éves szinten a szállodákban jelentkező Üdülési csekk forgalom 2.584 millió, a SZÉP kártya forgalom 8.149 millió Ft volt. A SZÉP kártya felhasználása – az év eleji lassú indulás ellenére - az év során több mint háromszor nagyobb lett, mint a kifutó ÜCS forgalom.

A múlt évben a szállodákban lakó magyar vendégek összesen 44,5 milliárd Ft-ot fordítottak szállásdíjra, amiből kb.10,8 milliárd Ft-ot egyenlítettek ki ÜCS-vel és SZÉP kártyával. Ez a szállodák összes belföldi szállásdíj bevételének 24,1%-át tette ki.

2012 decemberében a SZÉP kártya felhasználása a szállodákban kb.680 millió Ft volt, ami bár lényegesen kisebb, mint a júliusi, augusztusi felhasználás, de kb. nyolcszor nagyobb volt, mint a decemberi mintegy 86 millió Ft ÜCS forgalom.

Tartottuk pozícióinkat legfőbb küldőpiacainkon

A beutazás szempontjából meghatározó 10 legfontosabb piacunk mindegyikéről – Ausztriát, Franciaországot és az USA-t kivéve – nőtt a szállodai vendégéjszakák száma. Közülük kiemelkedő – két számjegyű – volt a növekedés Oroszországból és Olaszországból és az Egyesült Királyságból. A szomszédos országok közül 20%-ot meghaladta szállodáinkban az ukrán vendégéjszakák növekedése, a szerbiai 15%-kal, a szlovákiai, horvátországi és szlovéniai vendégéjszakák száma pedig 10%-kal volt magasabb.

A feltörekvő piacok esetében az orosz szállodai vendégéjszakák száma 31,8%-kal, a kínai 9,2%-kal, a brazil közel 100%-kal nőtt. Az orosz vendégéjszakák száma 582 ezer, a kínai 123 ezer, a brazil 62 ezer, az indiai 27 ezer volt 2012-ben.

2012-ben az EU tagországokból érkező szállodai vendégéjszakák száma 6.593 ezer volt, az összes hazai hotelekben eltöltött külföldi vendégéjszakának 68,7%-át tették ki. Ha ehhez hozzáadjuk az EU-n kívüli szomszédos országokból érkező 396 ezret, akkor megállapítható, hogy ezek együttesen az összes külföldi vendégéjszakának 72,9%-át adják.

2012-ben a kereskedelmi szálláshelyeken megjelenő vendégéjszakák száma Közép-Magyarországon 10,2%-kal, Budapesten 10,6%-kal, Észak-Magyarországon 5,5%-kal, Dél-Dunántúlon 4%-kal, a Tisza tónál 4%-kal, Dél-Alföldön 3%-kal, a Balatonon 2,5%-kal nőtt, Nyugat-Magyarországon 0,9%-kal csökkent 2011-hez képest.


Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.
Indul a Marriott saját képzési programja

Indul a Marriott saját képzési programja 

LevelUp! elnevezéssel innovatív képzés indul a vendéglátóipari szakemberhiány pótlására a Marriott cégcsoport kezdeményezésére.
Moderonak indult, Meleaként nyílt meg Sárvár új ötcsillagos, tóparti szálláshelye

Moderonak indult, Meleaként nyílt meg Sárvár új ötcsillagos, tóparti szálláshelye 

Amelyet egy meghívásnak köszönhetően mi is kipróbálhattunk.
KSH: a vendégéjszakák száma 19, a vendégeké 23 százalékkal nőtt 2023 februárjához képest

KSH: a vendégéjszakák száma 19, a vendégeké 23 százalékkal nőtt 2023 februárjához képest 

A belföldi vendégek által eltöltött éjszakák száma 14, a külföldi vendégéjszakáké 24 százalékkal emelkedett.
Sajátos akciót hirdetett a leégett hotel - saját vendégei építhetik újjá

Sajátos akciót hirdetett a leégett hotel - saját vendégei építhetik újjá 

Adománygyűjtő akciót hirdetett a visegrádi hotel vezetősége.
A hotel, amely csak vonattal érkező vendégeket fogad

A hotel, amely csak vonattal érkező vendégeket fogad 

Norvégia legnagyobb fjordja közelében, gyönyörű környezetben fekszik a Vatnahalsen Hotel.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.