„Budapest fapados repülőtere” mégsem készül el?

Újabb viták nehezítik a Szentkirályszabadjára tervezett „Budawest” repülőtér megépültét.

Az eredeti terveknek megfelelően mostanság kellene felszállnia az első járatnak az egykori szentkirályszabadjai katonai repülőtérből fejlesztendő fapados légikikötőből, a Budawestről, melyet Karai Péter, a Budawest Zrt. fejlesztési igazgatója korábban nyomtatott lapunknak, a Turizmus Trendnek nyilatkozva Budapest fapados repülőtereként aposztrofált.

A felszállás egyre inkább késni látszik, mi több, kétséges, hogy egyáltalán sor kerül-e rá valaha. A repülőteret korábban a fejlesztő Budawest Zrt-nek eladó veszprémi és szentkirályszabadjai önkormányzatok visszakövetelik a cégtől egy közelmúltban született döntésük értelmében. Az önkormányzatok indoklás szerint a cég voltképpen nem is gondolta komolyan a repülőtér fejlesztését. A vádakat a Budawest rendre visszautasítja.

A két önkormányzat 2006-ban szerződött le a Budawesttel. Ekkor az államtól ingyen kapott területet 1,2 milliárd forintért adta el az ingatlanfejlesztőnek Veszprém és Szentkirályszabadja, fele-fele arányban osztozva a bevételen. Az ingyenesség feltétele az volt, hogy a területen repülőteret kell létesíteni, ez a beruházási kötelezettség az adásvétellel átszállt a Budawestre. Amennyiben a két önkormányzat eláll a szerződéstől, kockáztatja az adásvételből származó 600 milliós bevételét.

A Budawest Zrt. nem hibás

Ugyanakkor az önkormányzatok 900 milliós kötbért is követelnek a Budawesttől, mondván, hogy a cég nem teljesítette a szerződésben foglaltakat. Tovább csökkentheti a visszafizetendő összeg mértékét a repülőtéren található ingatlanok állagának romlása. Ezt szintén a Budawestnek rója fel Veszprém és Szentkirályszabadja. Az állagromlás miatt szükség lesz egy aktuális ingatlan-értékbecslésre is, ami beárazza a 2006 óta történt változásokat.

Karai a Népszabadság érdeklődésére elmondta: még nem kapták meg a két önkormányzattól a hivatalos értesítést a szerződéssel kapcsolatos döntésről, ezért egyelőre nem kívánnak érdemben nyilatkozni az ügyről. Karai hozzátette: cégét nem érzi felelősnek a kialakult helyzetért.

A beruházás ellenzői

Mindenestre az ügyből jogi eljárás lesz, mely biztos, hogy évekkel elhalasztja a repülőtér fejlesztését. Így nyugodtan dőlhetnek hátra a korábban zaj- és környezetvédelmi kifogásokat felhozó szervezetek is. Az elmúlt évek során Balatonalmádi, Balatonfűzfő, Siófok és Balatonföldvár önkormányzatai utasították el a fejlesztést egyebek mellett amiatt, hogy az uralkodó széljárás miatt várhatóan gyakran használt futópálya iránynak köszönhetően túlzott zajterhelés éri majd településeiket. Az ügyben tavaly májusban megszólaló Sólyom László volt köztársasági elnök szintén a beruházást ellenzők mellett foglalt állást.

Karai korábban a Turizmus Trendnek az nyitás idejéről már óvatosabban fogalmazva elmondta: 2011-ben szállhat fel az első járat. Eleinte naponta 1-2 járatra számítanak, mely az üzemelés második évére napi 5-6-ra emelkedhet – biztatott akkor Karai Péter. (Napi Turizmus/Népszabadság)


Nosztalgiajáratok a Gyermekvasúton

Nosztalgiajáratok a Gyermekvasúton 

A tavaszi szünetben nosztalgiajáratok közlekednek.
Kína visszaküldött a gyártónak egy vadiúj Boeing repülőgépet

Kína visszaküldött a gyártónak egy vadiúj Boeing repülőgépet 

Az utasszállító gép 55 millió dolláros ára 125 százalékkal nőtt volna az Amerikai Egyesült Államokban bevezetett kétoldalú vámok miatt.
Elindult a dunai hajózási szezon

Elindult a dunai hajózási szezon 

Korszerűbb belső terek, kávéházi hangulat, vacsorahajók.
A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit

A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit 

A Singapore Airlines felújítja a Changi repülőtéren lévő váróit.
Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok

Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok 

2025-ben 15 százalékkal több úti cél érhető el, mint tavaly.
Jönnek az új Bubik

Jönnek az új Bubik 

Teljes megújuláson megy keresztül a fővárosi közbringarendszere.
Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt

Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt 

A HungaroControl szorosabb együttműködésbe kezdett hazánk meteorológiai szolgáltatójával, a HungaroMet-tel.
Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS

Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS 

Az utasok csak a landolás után tudják meg, hova érkeztek.
Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten!

Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten! 

Mert a fővárosban kedd délutántól szerda estig tartó gyűlés miatt ismét jelentős torlódásokra kell számítani.
Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba

Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba 

Az európai kontinens több országában terjedő fertőző száj- és körömfájás miatt a hús- és tejtermékek személyes célú behozatali tilalmát kiterjesztik az összes uniós tagállamra.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.