„Budapest fapados repülőtere” mégsem készül el?

Újabb viták nehezítik a Szentkirályszabadjára tervezett „Budawest” repülőtér megépültét.

Az eredeti terveknek megfelelően mostanság kellene felszállnia az első járatnak az egykori szentkirályszabadjai katonai repülőtérből fejlesztendő fapados légikikötőből, a Budawestről, melyet Karai Péter, a Budawest Zrt. fejlesztési igazgatója korábban nyomtatott lapunknak, a Turizmus Trendnek nyilatkozva Budapest fapados repülőtereként aposztrofált.

A felszállás egyre inkább késni látszik, mi több, kétséges, hogy egyáltalán sor kerül-e rá valaha. A repülőteret korábban a fejlesztő Budawest Zrt-nek eladó veszprémi és szentkirályszabadjai önkormányzatok visszakövetelik a cégtől egy közelmúltban született döntésük értelmében. Az önkormányzatok indoklás szerint a cég voltképpen nem is gondolta komolyan a repülőtér fejlesztését. A vádakat a Budawest rendre visszautasítja.

A két önkormányzat 2006-ban szerződött le a Budawesttel. Ekkor az államtól ingyen kapott területet 1,2 milliárd forintért adta el az ingatlanfejlesztőnek Veszprém és Szentkirályszabadja, fele-fele arányban osztozva a bevételen. Az ingyenesség feltétele az volt, hogy a területen repülőteret kell létesíteni, ez a beruházási kötelezettség az adásvétellel átszállt a Budawestre. Amennyiben a két önkormányzat eláll a szerződéstől, kockáztatja az adásvételből származó 600 milliós bevételét.

A Budawest Zrt. nem hibás

Ugyanakkor az önkormányzatok 900 milliós kötbért is követelnek a Budawesttől, mondván, hogy a cég nem teljesítette a szerződésben foglaltakat. Tovább csökkentheti a visszafizetendő összeg mértékét a repülőtéren található ingatlanok állagának romlása. Ezt szintén a Budawestnek rója fel Veszprém és Szentkirályszabadja. Az állagromlás miatt szükség lesz egy aktuális ingatlan-értékbecslésre is, ami beárazza a 2006 óta történt változásokat.

Karai a Népszabadság érdeklődésére elmondta: még nem kapták meg a két önkormányzattól a hivatalos értesítést a szerződéssel kapcsolatos döntésről, ezért egyelőre nem kívánnak érdemben nyilatkozni az ügyről. Karai hozzátette: cégét nem érzi felelősnek a kialakult helyzetért.

A beruházás ellenzői

Mindenestre az ügyből jogi eljárás lesz, mely biztos, hogy évekkel elhalasztja a repülőtér fejlesztését. Így nyugodtan dőlhetnek hátra a korábban zaj- és környezetvédelmi kifogásokat felhozó szervezetek is. Az elmúlt évek során Balatonalmádi, Balatonfűzfő, Siófok és Balatonföldvár önkormányzatai utasították el a fejlesztést egyebek mellett amiatt, hogy az uralkodó széljárás miatt várhatóan gyakran használt futópálya iránynak köszönhetően túlzott zajterhelés éri majd településeiket. Az ügyben tavaly májusban megszólaló Sólyom László volt köztársasági elnök szintén a beruházást ellenzők mellett foglalt állást.

Karai korábban a Turizmus Trendnek az nyitás idejéről már óvatosabban fogalmazva elmondta: 2011-ben szállhat fel az első járat. Eleinte naponta 1-2 járatra számítanak, mely az üzemelés második évére napi 5-6-ra emelkedhet – biztatott akkor Karai Péter. (Napi Turizmus/Népszabadság)


Ezerrel erősít a MÁV-csoport Volán flottája

Ezerrel erősít a MÁV-csoport Volán flottája 

Ezer új autóbusszal válik még korszerűbbé és versenyképesebbé a Volán-flotta.
Változások a közlekedésben a kerékpáros körverseny miatt

Változások a közlekedésben a kerékpáros körverseny miatt 

A Tour de Hongrie profi kerékpáros körverseny budapesti szakaszán közlekedési változásokra, korlátozásokra kell készülni.
Forgalomkorlátozások vasárnap  a fővárosban

Forgalomkorlátozások vasárnap a fővárosban 

Vasárnap egy futóversenyt és az Élet Menete rendezvényt tartják Budapesten.
SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség

SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség  

A Singapore Airlines (SIA) Csoport megállapodásokat írt alá a Fenntartható Repülési Üzemanyag (SAF) beszerzéséről.
Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná

Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná 

Megdöntötte saját rekordját az Emirates Group a 2024–2025-ös pénzügyi évben.
Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja

Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja 

A korlátozás oka a húsvéti héten mért jelentős forgalomnövekedés.
Ismét robog a Jégmadár expressz

Ismét robog a Jégmadár expressz 

Május 18-tól ismét közlekedik a Jégmadár expresszvonat, amely közvetlen összeköttetést kínál Rákospalota-Újpestről a Velencei-tóhoz és a Balatonhoz.
WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés

WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés 

A repülőtér a Romániai Repülőterek Egyesülete által közölt januári statisztika szerint egy év alatt megduplázta utasainak számát.
Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 

Éppen hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét, Magyarország kapuját.
Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában 

Dubajról leginkább a téli napsütés, a tavaszi luxuspihenés vagy az őszi tökéletes kikapcsolódás jut eszünkbe – de ez hamarosan megváltozhat.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.