hirdetés
hirdetés

Már két hónapja romlik a turisztikai cégek helyzete

A Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel közösen havi gyakorisággal méri a turizmusban a konjunktúra várható alakulását és publikálja a Turizmus Konjunktúra Indexet, a piac és a közvélemény számára ezzel információt biztosítva a közeljövőben várható trendekről.

hirdetés

Júniushoz képest az index értéke 9, mígmájushoz képest 15 ponttal csökkent. Mindez azt mutatja, hogy a májusban mért pozitív hangulathoz képest a tények kijózanítóan hatnak. A magyar lakosság kiadási szerkezetét a már eddig is jelentkező inflációs hatások mellett most már olyan tényezők is befolyásolják, melyek a következő hónapokban emelik meg a háztartások költségszintjét (rezsiköltségek emelkedése, ársapkás termékek körüli bizonytalanság). Mindez – mint minden depressziós periódusban – kedvezőtlenül hat a turizmusban elköltött forintokra is. Ugyanakkor a külföldről érkezők számára az extrém gyenge forint kedvező.

depositphotos
depositphotos

A TKI index a hetedik hónapban a vendéglátásban zuhant nagyot, de az egyéb turisztikai szektorokban is jelentős volt a visszaesés, melyet kissé ellensúlyozott a szálláshely-szolgáltatásban mért enyhe emelkedés. Létszámkategóriák szerinti bontásban a konjunktúraindex értéke már csak a 15 főnél többet alkalmazó cégek esetében áll enyhe pozitív tartományban, az ennél kisebbeknél mindenhol negatív. Júniushoz képest minden méretkategóriában csökkent az index értéke.

A TKI index alszektorok szerint - 2022. május-július (pont)

Forrás: GKI. Megjegyzés: -100-tól +100-ig terjedő skálán (ahol -100 azt jelenti, hogy jelentősen romlik, +100 pedig azt, hogy jelentősen javul)

 

A foglalkoztatott létszám alakulása az elmúlt három hónapban az előző év azonos időszakához képest +13 ponton áll, mely lassú ütemben növekvő munkaerő keresletet mutat. A következő három hónapra vonatkozóan ugyanez +7 pontot jelez, mely enyhe túlkeresletet jelent, de kisebbet, mint júniusban. A cégek továbbra is növelik ugyan az állományukat, azonban a bővülés üteme csökkenő. A turizmus foglalkoztatási várakozás indexe 2022 júliusában a júniusival ellentétben már kissé elmaradt a szolgáltatási szektorra számított index értéktől.

A következő három hónapban az előző év azonos időszakához képest a szállásadók 27%-a növekedést vár a vendégéjszakák számában, míg a vendéglátásban működők 30%-a vár vendégforgalom növekedést.

A turisztikai cégek 81%-a áraik, 71%-a működési költségek növekedéséről számolt be az elmúlt 3 hónapra vonatkozóan. Az árnövekedés átlagosan 17%-ot, míg a működési költségek növekedése 25%-ot tett ki. A működési költségek indexe, mely a felmérés időpontjához képest mutatja e kiadások alakulását a következő 3 hónapban, -48 ponton áll, mely 19 pontos romlás júniushoz, 23 pontos májushoz képest. Vagyis a cégek további jelentős költségnövekedéstől tartanak.

A működési költségek alakulása a következő 3 hónapban a jelenlegihez képest alszektorok szerint - 2022. május-július (pont)

Forrás: GKI

Megjegyzés: -100-tól +100-ig terjedő skálán (ahol -100 azt jelenti, hogy jelentősen nő, +100 pedig azt, hogy jelentősen csökken.

A teljes jelentést a Turizmus Konjunktúra Indexről az alábbi linkről töltheti le (.ppt formátum) >>

(forrás: VIMOSZ / Turizmus Online)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0.0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Pályázzon és nyerjen!

Meghosszabbított jelentkezési határidő: szeptember 30.!
Legyen részese Magyarország nemzetközi szinten is elismert szálloda- és vendéglátóipari designversenyének, a Klasszis TopDesign 2022-nek, ahol egyedül az számít, mennyire szép, különleges és egyedi az a kisebb-nagyobb szálláshely, vendéglátóegység, irodai vendéglátóhely, borászat, pincészet vagy a Horeca-szegmenst megcélzó digitális platform, innováció vagy más beszállítói termék, amely az Ön tulajdonában van vagy Ön üzemelteti. További információ és a pályázat beadása
: ITT

hirdetés
hirdetés

Megjelent a Pont itt Magazin!

Friss lapszámunk fókuszában a szezonnyitás és a fenntarthatóság áll.

Találkozzunk a Facebookon!

Partnerünk