Mi a közös Bécsben és Addisz-Abebában?

Az, hogy június 2 óta az Ethiopian Airlines járata köti össze őket. Ahogy az is, hogy mindkét város kontinensének legnépszerűbb konferencia helyszíne, sőt Bécs világszinten elvitte a pálmát. Mindkét fővárosban szeretik a kávét, de az etiópok meg is tudják termelni - Sorolta Jaan Albrecht Austrian Airlines (AUA) vezér a hasonlóságokat, a végére hagyva a legfontosabbat, hogy két megkerülhetetlen regionális Star Alliance hub került heti négyszeri összeköttetésbe az Ethiopian etióp légitársaság révén. A bécsi járat a 9. európai desztináció a légitársaság hálózatán.

A járatindítás ötlete állítólag tavaly decemberben, a Star Alliance fennállásának 15 éves évfordulója alkalmából rendezett bécsi találkozón pattant ki az AUA és az Ethiopian vezetőinek fejéből. Alig fél év elteltével pedig június 2-án hajnali 05:50-kor be is gurult a Schwechat-i terminál elé az etiópok Boeing 757-ese. Aki szűknek találja a keskeny törzsű madarat, megnyugodhat, a flotta gerincét alkotó Boeing 767-300-as is közlekedik majd a hétfőn, szerdán, csütörtökön és szombaton repült útvonalon.

A fapados járatnyitásokat idéző rövid előkészítés azonban megalapozottabbnak tűnik annál, hogy „megpróbáljuk, majd ha esik a foglaltság, töröljük a járatot”. A gép nem a semmiből a semmibe közlekedik, csak azért, hogy legyen egy hosszú távú járat, mert az olyan jól néz ki. Schwechat tavalyi 22 milliós utasforgalma nem kis mértékben annak köszönhető, hogy a reptér és a Lufthansa-csoport tag AUA közös munkájával jelentős Star Alliance hub-bá vált. Bécsből 72 légitársasággal 68 ország 180 repülőtere érhető el közvetlenül.

Az előkészítés rövidségét

magyarázhatja, hogy Bécset a korábban Kairó érintésével repült stockholmi járatra fűzték fel; Kairó maradt továbbra is. A SAS révén szintén Star Alliance reptérként működő Arlanda és Schwechat együtt már meg tudja tölteni azt a járatot, melynek elsődleges szerepe az európai üzleti és turistaforgalom afrikai terítése. Ráadásul az etiópok a Bécs-Stockholm viszonylaton kereskedelmi jogot kaptak, azaz az útvonalra váltható jegy. Bécs bekapcsolásával nem csupán az osztrák utazókra számítanak, hiszen az osztrákok első számú légikikötőjének vonzáskörzete, két fapadosodó végállomással - Pozsony és Budapest - a szomszédságában messze terjed. Így kerülünk mi a képbe. Az addiszi járatra a Magyarországon az Aviareps által képviselt Ethiopian-nel közös kód alatt repülő AUA-ról is átszállhat az ember, ha a Ferihegyről óhajt indulni. Közelebb van így is, mint a milánói, római vagy frankfurti járat.

Az Ethiopian-nel az afrikai piacon birokra kelni

igazi kihívás az európai légitársaságok számára. Ráadásul közlekedik Brüsszelbe, az Afrika-specialistaként ismert Brussels Airlines bázisára is. A vállalat partner légitársaságai révén 3 afrikai bázisról kínált 81 nemzetközi úti céljából 49 afrikai, melyhez jön még 18 belföldi útvonal. Az afrikai desztinációk Kairó kivételével mind a Szaharától délre találhatók, jellemzően kelet-nyugati irányban.

Az utasok jelentős része üzleti utazó lesz, de a légitársaság alternatíva lehet még a nyaralóturizmus számára bécsi indulással egy átszállással olyan desztinációkra, mint Kilimandzsáró, Zanzibár, Seychelless, Mombasa vagy Johannesburg. Mivel Addisz-Abeba eléggé délre fekszik ahhoz, hogy időt nyerjen az ember a Távol-Kelet fele, Thaiföld, Kína, Szingapúr és Japán irányába inkább az árérzékenyebb utazókra számíthatnak. Etiópia turisztikai végcélként egyelőre kevesekben merül fel, de a derék etiópok dolgoznak rajta.

Ha Etiópia, akkor

az ember tele negatív képzettársításokkal: szegénység, éhezés, konfliktusok. Ha ezek egy része valamilyen mértékig rendezésre is került az utóbbi években, GDP-je alapján az ország első ránézésre továbbra is a szegényebbek táborát erősíti. Ehhez képest az utóbbi évek és a közeli jövő Ethiopian Airlines jelensége kísértetiesen emlékeztet az olajban gázoló öbölbeli országok légitársaságainak menetelésére. Annyi különbséggel, hogy előbbi már 1946-os első, kairói járata óta működik. Viszont 1962-ben első afrikai légitársaságként lépett be a jet-korszakba, 1984-ben szintén a fekete kontinens elsőjeként állította forgalomba az akkori csúcstechnikát képviselő Boeing 767-300-ast, majd 28 évvel később Afrikában szintén elsőként, a világon harmadikként vált Dreamliner-üzemeltetővé. 2016-ban pedig már a kontinensen elsőként repül majd az Airbus Dreamliner-re adott válaszával, az A350-essel. Utóbbiból 14-re adtak le rendelést annak a csomagnak részeként, melyben egyebek mellett további 6 Dreamliner-t és 7 Boeing 777-est rendeltek. A 15 évre szóló Vision2025 programjuk végére a 100%-ban állami tulajdon Ethiopian 146 desztinációra 140 géppel 18 millió utast tervez szállítani 1 milliárd dollárnyi profit elérése mellett. Ha minden rendben halad... A 10 éve még csupán 0,37 millió dolláros nyereséget könyvelő légitársaság tavaly már 165%-os ugrással 110 millióval zárt. Ráadásul az agárország Etiópia tavaly - igaz alacsony szintről - két számjegyű növekedést produkált, az afrikai középosztály pedig egyre növekszik - tájékoztatott Tewolde Gebremariam, az utóbbi években számos nemzetközi elismerést bezsebelő Ethiopian ügyvezető igazgatója hétfőn, a járatindítás alkalmából szervezett fogadáson.

Növekvő afrikai középosztály és ígéretes etiópiai növekedés ide vagy oda, a légitársaság építésében meghatározó szerep jut az évi 36 millió Afrikába utazó európainak, melyből 15 millió a Szaharától délre utazott. Illetve a tavalyi, növekvő 211 milliárdos európai exportforgalomnak.


Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?