A 20. Budapesti Adventi és Karácsonyi Vásár mérlege

Az Európa legszebb karácsonyi vásárai közé sorolt Vörösmarty téri Budapesti Adventi és Karácsonyi Vásár a főváros egyik legkedveltebb attrakciója. A több mint ötven napon át tartó fesztiválhangulat, a kiemelkedően színvonalas programok évente legalább 800 ezer látogatót vonzanak Budapest egyik legszebb terére. 2018-ban a 20. Budapesti Adventi és Karácsonyi Vásárt rendezte meg a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ (BFTK), ahol a kézműves gasztronómiai és iparművészeti termékek mellett a kulturális és családi programok is Budapest szezonális „highlight”-jait erősítették az év utolsó heteiben.

Az alábbi elemzésből az is látható, hogy a BFTK célja és küldetése – Budapest turisztikai desztináció erősítése a magasabb minőségű kulturális programok szervezésével – mennyire lehet sikeres.

A vendégek kiemelkedően magas számából adódik a heterogén látogatói összetétel, ami a korosztályi és nemzetiségi megoszlásban, de a motivációk sokféleségében is megmutatkozik. Alábbiakban a BFTK megbízásából 2018. december 3. és 20. között készült, 628 fős mintán végzett, nem reprezentatív felmérés eredményeit közöljük.

Önálló motivációs tényező

A 2018. évi Budapesti Adventi és Karácsonyi Vásár külföldi látogatói körében, december első három hetében, végzett felmérés alapján, a megkérdezettek relatív többsége – mintegy 36,7%-a – válaszolta azt, hogy utazását közvetlenül a Vörösmarty téri karácsonyi vásár motiválta. 22%-kal második helyen végzett a kulturális örökség, illetve általánosságban a kultúra, mint utazási döntést motiváló tényező.

A többi motiváció, azaz az oktatás-képzés, üzleti út, shopping (vásárlási szándék) spa-wellness, gasztronómia egyenként 4-7% között szerepelt.

Nemek és életkor szerinti megoszlás: meghatározó a 40 év alatti korosztály érdeklődése

A válaszadásban enyhén felülreprezentáltak voltak a nők (54,3%). Ez akár még az eltérő válaszadási hajlandósággal is magyarázható, ugyanakkor érdemes figyelembe venni, hogy egy gasztro-kulturális tematikára épülő, igényes családiprogramokat kiemelten nagy számban kínáló rendezvényről van szó, amely kiemelten vonzó a családi „döntéshozó” hölgyek számára.

A megkérdezettek relatív többsége, mintegy 31,2%-a a 31-40 éves korosztályhoz sorolta magát. Sokkal figyelemre méltóbb, hogy csaknem azonos arányban (28,4%) reprezentálta magát a karácsonyi vásáron az ún. „millenniumi” (18-30 éves) korosztály. Ez valószínűleg abból következik, hogy az utóbbi években a budapesti – és általánosságban a közép-európai – karácsonyi vásárok programkínálata elmozdult a millennial korosztály igényei felé.

A két korosztály – a 18-30, illetőleg a 30-40 évesek – együttes aránya megközelíti a 60%-ot — vagyis kijelenthető, hogy ők dominálják a Budapesti Adventi és Karácsonyi Vásár látogatói összetételét, így rövid- és középtávon az U40 korosztály igényei a meghatározók a termékfejlesztés és programkínálat szempontjából.

40 évtől fölfelé ugyanakkor fokozatosan csökken a karácsonyi vásár vonzereje a különböző korosztályok körében: a 41-50, illetve 51-60 évesek létszáma a 628 fős mintavételi csoporton belül egyenként nem haladta meg a 100 főt, de arányuk így is jelentős (14,9%, illetve 12,5%). A 60+ korosztály részaránya 11-12% között mozog, a 70 év felettieké mindössze 4,3%.

Küldőországok szerinti megoszlás: Németország vezet, az amerikaiak kissé lemaradtak

A karácsonyi vásárt felkereső külföldi látogatók a legkülönbözőbb küldőpiacokról érkeznek. A kérdőívet kitöltők közül legtöbben Németországból (8,5%), az Egyesült Királyságból (6,9%), Szlovákiából (6,8%), Franciaországból (6%) és Olaszországból (4,8%) keresték fel a Vörösmarty téri vásárt. A további sorrend így alakul: Spanyolország (4%), Kanada (3,9%), Norvégia (3,7%), Belgium és Kína (3,5%), Bulgária (3,4%), Ausztria (3,2%), India (3,1%), Törökország (2,6%), Ausztrália és Horvátország (2,4%), valamint az Egyesült Államok, Finnország és Görögország (egyenként 2,1%). Ezenfelül a világ számos országának utazói voltak kíváncsiak a budapesti karácsonyi vásárra: főként argentin, Costa Rica-i, ciprusi, dán, Emirátusok-beli, holland, indonéz, iráni, izlandi, izraeli, ír, japán, koreai, máltai, pakisztáni, szingapúri, svéd és vietnami válaszadókat regisztráltak. Karácsonyi vásár esetében egy érdekes aspektus, hogy igen jelentős érdeklődést lehetett tapasztalni a muszlim többségű országokból is, elsősorban Törökországból: a megkérdezettek 6%-a valamilyen muszlim dominanciájú (közel-keleti, ázsiai vagy észak-afrikai) országból érkezett az adventi Budapestre.

Négycsillagos szálláshely, 3-5 napos tartózkodás

A regisztrált válaszadók közül a legtöbben (37,7%) négycsillagos szállodában szálltak meg. A 3*-os és alacsonyabb kategóriájú, illetve a magánszálláshelyeket (Airbnb) közel egyforma arányban (13,9%, illetve 13,7%) vették igénybe: utóbbit elsöprő többségben választotta a 18-30 éves korosztály. Az ötcsillagos szállodák népszerűsége meghaladta a 8%-ot a válaszadók körében. Az 5*-os szállodák mindenekelőtt a brit, francia, kanadai, japán és Emirátusok-beli vendégek körében voltak népszerűek a karácsonyi vásár ideje alatt.

A 4* és 5*-os szállodai kategória felülreprezentáltsága is arra utal, hogy a karácsonyi vásár szervezői nagymértékben támaszkodnak az átlagnál tehetősebb, magasabb jövedelmű vendégkörre.

Ugyanakkor számottevő réteget képviselnek a hostelekben (5,7%), illetve saját tulajdonú ingatlanban (4,6%), vagy éppen rokonoknál, barátoknál (2,8%) megszálló vendégek, akik – az Airbnb szolgáltatást igénybe vevőkkel kiegészülve – együttesen már a karácsonyi vásár látogatóinak bő egynegyedét teszik ki. Egy markáns csoportot képeznek azok, akik nem éjszakáznak Budapesten (6,9%), ők elsősorban a közeli országokból (Szlovákiából, Ausztriából vagy Horvátországból) érkeztek a vásárra. Speciális kategóriát alkotnak a folyami szállodahajók vendégei (3,6%), akik közül a legtöbben német, kanadai, belga, brit és norvég állampolgárnak vallották magukat, és túlnyomórészt a 31-40, illetve a 41-50 éves korosztályból kerülnek ki.

Ha a tartózkodás időtartamát is nézzük, a legtöbb (6+) éjszakát a 4 és 5 csillagos szállodák, a diákszállók (hostelek) és a lakáshotelek vendégei töltötték Budapesten a karácsonyi vásár ideje alatt.

A felmérés szerint a 3 és 4 éjszakára érkezők alkotják a vásár látogatóinak derékhadát (>50%). Az 1 éjszakát Budapesten töltő válaszadók bő egyharmada a rivercruiserek utasai közül kerül ki, akik főként 4 csillagos szállodában szállnak meg.

Utazás módja – kísérővel vagy anélkül: barátok, partner, családi kiruccanás, egyéni utazás a sorrend

Amikor az egyéni vs. társas utazást vizsgáljuk, akkor találkozunk a legnagyobb szórással a választípusok között: a válaszadók 28,3%-a barátokkal, 23%-a partnerével (élettárs, házastárs) utazott. A két csoport együttesen a válaszadók döntő hányadát (>50%) teszi ki. További 21,6% családdal érkezett. Az egyedül utazók aránya 13,4%, a célcsoportra érdemes hosszabb távon odafigyelni.

A budapesti Vörösmarty téri karácsonyi vásárra többen érkeztek egyénileg, mint csoportosan (utóbbi válaszadók aránya csak 11%).

A legkisebb csoportot a kollégákkal érkezők alkotják (2,6%) — ők többségükben MICE vendégek, akiknek fő utazási motivációja feltehetően nem a karácsonyi vásár volt, de érdeklődéssel látogatták az ünnepi díszbe öltözött Budapest legismertebb, legnépszerűbb attrakcióhelyszínét.

A családtagjaikkal és kollégáikkal érkező válaszadók között népszerűek a 4 csillagos szállodák, míg a baráti társasággal érkezők körében a lakáshotelek, közösségi megosztáson alapuló szálláshelyek voltak felülreprezentálva. A csoporttal érkezők körében igen magas arányban találkozunk „egynapos” turistákkal (főleg Szlovákiából!), valamint rivercruiser utasokkal.

Információforrás: az internet mindent visz

A kérdőív utolsó kérdése arra vonatkozott, hogy a látogatók milyen forrásból szereztek tudomást a karácsonyi vásárról. A válaszadók közel fele (48,1%) a világhálóról szerzett információt, azon belül a BFTK hivatalos városturisztikai portálja, a www.budapestinfo.hu szolgált az érdeklődőknek hiteles támpontként.

A kategória második nagy csoportja (17,3%) „egyéb” csatornát használt – ők főként a csoportos vagy baráti társaságban utazók voltak. A további számok így alakultak: média, hírcsatorna – 14 %, ismerősök ajánlása – 10 %, visszatérő vendég – 8,5 %.

A Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ (BFTK) a Főváros hivatalos turisztikai, kulturális és ezen szegmensek marketing szervezete, amely Budapest, mint négyévszakos turisztikai és kulturális márka képviseletét és kommunikációját végzi.

A BFTK-nak a négyévszakos kínálatot középpontba állító üzenete, kommunikációs stratégiája a most zárult ünnepi szezonban is érvényt nyert a Budapesti Adventi és Karácsonyi Vásár - számokkal is határozottan alátámasztott - sikerében. Jó okunk van feltételezni, hogy mind a november-decemberi vendégérkezések, mind az év végi vendégéjszakaszám növekedésében határozottan szerepet játszik a Budapesti Adventi és Karácsonyi Vásár népszerűsége. A vásár az elmúlt 20 évben mindvégig megfelelt a legkiválóbb minőségi sztenderdeknek, miközben önálló termékké nőtte ki magát, programkínálata változatosabb lett. A rendezvény maga vált a desztinációválasztás okává.

A karácsonyi vásár növekvő népszerűségéhez hozzájárul Budapest, mint desztináció rendkívül kedvező ár-érték aránya is: a fővárosban elérhető élvonalbeli turisztikaiszolgáltatások – köztük a BFTK szervezésében megvalósuló fesztiválok, ünnepi vásárok – minőségi garanciája, az egész fővárosra jellemző kiemelkedő ár-érték aránnyal párosulva, képes Budapestet folyamatosan az európai mezőny élvonalában tartani.


 Turizmusmarketing konferencia Pécsett

Turizmusmarketing konferencia Pécsett 

2025. április 11-én rendezik Pécsett a hazai turizmus- szakmai konferenciák zászlóshajójává vált évenkénti turizmusmarketing konferenciát.
Fenntarthatósági jó gyakorlatokról és az osztrák piac jelentőségéről az MSZÉSZ régiós ülésein

Fenntarthatósági jó gyakorlatokról és az osztrák piac jelentőségéről az MSZÉSZ régiós ülésein 

A március 27-28-i régiós üléseken több mint 150 szállodaipari szakember vett részt.
Újabb két magyarországi szarvasmarhatelepen lehet száj- és körömfájásjárvány

Újabb két magyarországi szarvasmarhatelepen lehet száj- és körömfájásjárvány 

A helyzet azért is aggasztó, mert a két telep a magyar-szlovák határ közelében van.
A hazai munkavállalók fele nyitott egy új munkalehetőségre

A hazai munkavállalók fele nyitott egy új munkalehetőségre 

A fizetés mértéke és a juttatási csomag a legfőbb vonzerő.
Digitális színház, történelmi tárlat és időutazás: nyílik a Time Machine

Digitális színház, történelmi tárlat és időutazás: nyílik a Time Machine  

Április 8-án Budapest legújabb attrakciója egy egyedülálló időutazásra hív.
Nyomozós játék, cellalátogatás, börtönkoszt, tombolanyeremények a Várbörtönben

Nyomozós játék, cellalátogatás, börtönkoszt, tombolanyeremények a Várbörtönben 

Egyéves születésnapját igencsak különleges módon ünnepli a veszprémi Várbörtön Látogatóközpont.
Békéscsabán kezdődik a tavaszi fesztivál

Békéscsabán kezdődik a tavaszi fesztivál 

Csaknem harminc rendezvényt kínál a Békéscsabai Tavaszi Fesztivál.
Ennyit költött a rendezvényszektor 2024-ben

Ennyit költött a rendezvényszektor 2024-ben 

A rendezvényszektor vállalati eseménymarketing piacának árbevétele 2024-ben 78,4 milliárd forint volt és 4,3 százalékos növekedést mutatott.
Különleges programokkal ünnepel a Folly Arborétum

Különleges programokkal ünnepel a Folly Arborétum 

Idén 120 éves a badacsonyörsi botanikus kert.
Hagyományőrző húsvéti napok Matyóföldön

Hagyományőrző húsvéti napok Matyóföldön 

Matyó Húsvét Mezőkövesden április 20-21-én.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.