A bringásokat vizsgáztatnák, a futóversenyeket megfeleznék Budapesten

December 21-én lesz a miniszterelnök és a főpolgármester között egy „hosszú egyeztetés”– jelentette be szokásos pénteki sajtótájékoztatóján, a Budapestinfón Tarlós István, hozzátéve, hogy nemcsak a BKV hosszú távú finanszírozásáról, hanem minden, Budapest előtt álló feladatról szó fog esni, például a kerékpárutakról és a kerékpárosok viselkedéséről, de a "forgalomzavaró" futóversenyekről is.

A főpolgármester a januári Budapestinfón tájékoztatást fog adni a megbeszélésről. Tarlós István elmondta: a Kancelláriára küldött, a miniszterelnöknek címzett levélben megerősítette azt az ajánlatát, hogy a Főváros szívesen átadja az államnak a BKV-t, annak feladataival együtt.

Emlékeztetett rá, hogy a Főváros már 2010 óta jelentős intézkedéseket tett a közösségi közlekedés gazdasági egyensúlyának javítása érdekében. Ennek révén jelentősen nőtt a cég működési hatékonysága. Az ebből eredő, 10 milliárdos nagyságrendű megtakarítás mellett 4 év alatt további 10 milliárddal nőttek bevételek és javult a színvonal az új buszokkal, villamosokkal, trolikkal, a modern utastájékoztatással, az új jegyautomatákkal, a 4-es metró befejezésével – mondta. Kitért rá, hogy a fővárosi közösségi közlekedés idei 24 milliárdos állami finanszírozása 2016-ban 18, 2017-ban 15, 2018-ra pedig 12 milliárd forintra csökken. Tarlós hangsúlyozta: a forráshiányból adódó finanszírozási nehézségeket kezelni kell, hiszen az eddigi 24 milliárdos finanszírozás is kevésnek bizonyult. Felhívta a figyelmet, hogy a Főváros ellát olyan, jogszabályban nem rögzített feladatokat is – főként az agglomerációs közlekedés biztosítását –, amik túlnyúlnak a finanszírozási lehetőségein. A „számos történelmi díjpolitikai adottság”, mint a kedvezmények és a mentességek – az agglomerációs közlekedéssel együtt – összességében 30-31 milliárd forintos finanszírozási többletterhet jelentenek évente a Fővárosnak. Tarlós István hozzátette: a BKK jelentős eredményeket ért el a működésének racionalizálásával, így a közlekedésszervezői forrásigényüket 3,9 milliárd forinttal sikerült csökkenteni, a közútkezelői feladatok forrásigénye 600 millió forinttal lesz alacsonyabb. A közösségi közlekedés „hálózati és menetrendi ésszerűsítésével” – például az M4-es metróval párhuzamos felszíni járatok megszüntetésével – legfeljebb 1,3 milliárdos megtakarítás érhető el, az állandó költségeket érintő csökkentés viszont már jelentős utas-érdeksérelmet okozhat, bevételkieséssel járna és politikai kockázatokat is hordoz magában – ezt a felelősséget pedig nem akarja magára vállalni a Főváros.

Olimpiai népszavazás

Ha a kormány vagy akár a Magyar Olimpiai Bizottság népszavazást akar az olimpiáról, annak a Fővárosi Közgyűlés és a városvezetés nem fog ellenszegülni. Ha a 2024-es budapesti olimpiarendezést két hete megszavazó, most népszavazást követelők közül bárki összegyűjti a kellő számú aláírást, akkor is lesz népszavazás, „nem akarunk elvből és dacból állást foglalni a referendum ellen” – mondta Tarlós István. Hozzátette: furcsállja, hogy azok követelik a népszavazást, akik vita nélkül megszavazták a rendezést a közgyűlésben. Felhívta a figyelmet, hogy „nem érdemes kerületi szintre erőltetni az olimpiával kapcsolatos népszavazást, ha lesz ugyanis olimpia Budapesten, annak rendezési jogát a Főváros kapja, nem valamelyik kerület”. A kerületi polgármesterek és fővárosi képviselők megfogalmazásnak semmi értelme, mivel a kerületi polgármesterek konkrétan a fővárosi képviselők. Rámutatott még, Hamburgon kívül egy másik érdekelt városban sincs népszavazás, és a korábbi helyszínek vonatkozásában sem igen tudni ilyenről.

Marad a jelenlegi forgalmi rend a Lánchídon

„A Lánchíd forgalmi szerepére a pesti belvárosi rakpartszakasz fejlesztésére vonatkozó építészeti tervpályázat konkrétan nem tért ki, a jövőben is a jelenlegi forgalmi rend megtartásával számolunk” – reagált Tarlós István azon sajtóhírekre, amelyek szerint egyirányú lehet a híd, dupla kerékpársávval. Hozzátette: előkészületben van a Lánchíd rekonstrukciója, amely egy külön projekt keretében valósulhat meg. A tervpályázat kiírása szerint a Széchenyi tér forgalmi kapacitása is megtartandó – emelte ki. A főpolgármester azt mondta: a Lánchíd közúti forgalom elől való lezárása vagy funkciómódosítása csak hosszútávon képzelhető el. Tévesnek nevezte azokat a sajtóhíreket is, miszerint a pesti alsó rakpart érintett szakaszán megszüntetnék a közúti közlekedést.

Legkorábban 2017-től jöhet a dugódíj

A dugódíj legkorábbi bevezetése 2017-re tehető. A főváros teljes területére vonatkozó Budapest-matrica évi 2 milliárd feletti bevételt hozhat, a kombinált rendszer – amelyben a matricát egy belső zónára vonatkozó díj egészítené ki – pedig maximálisan 10-15 milliárd forintot – mondta Tarlós István. Emlékeztetett rá, hogy még mindig érvényben van az a jogszabály, ami tiltja Magyarországon – és Budapesten – a dugódíj bevezetését. A díj bevezetése pedig a 4-es metró uniós támogatási szerződésében szerepelt – bármilyen megalapozó tanulmány nélkül – támogathatósági feltételként.

A kormány december 2-án határozatban hagyta jóvá az úgynevezett IKOP-program módosítását, és felhatalmazta a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy gondoskodjon annak hivatalos benyújtásáról az Európai Bizottsághoz – mondta a főpolgármester, hozzátéve, hogy ez a lista tartalmazza az M3-as metró infrastruktúrájának felújítására szánt 125 milliárd forintot.

Felülvizsgálják és módosítják a Balázs Mór-tervet

Felülvizsgáltatta a főpolgármester a hosszú távú fővárosi közlekedésfejlesztésről szóló Balázs Mór-tervet. A szakma – az egyeztetésbe bevont Közlekedés Kft, Közlekedéstudományi Intézet, BKK és BKV képviselői – szerint a terv számos ponton módosításra szorul: a közösségi közlekedéshez képest a közúti közlekedés „durván hátrányba kerül és hátrányos megkülönböztetésben részesül”. Tarlós István azt mondta: a közösségi közlekedés támogatandó, de a közúti közlekedés teljes háttérbe szorítása szakmai szempontból jelentősen kifogásolható. A Balázs Mór-terv a szakértők szerint „szélsőségesen tömegközlekedés-orientált”, ami elhibázott tendencia. Mint megállapították, az egyéni közlekedés problémái közúti kapacitásnöveléssel jól kezelhetők, a terv viszont ezzel ellentétes, pedig egy város csak akkor lehet versenyképes, ha megvan a megfelelő közúti kapcsolat a távoli pontjai között. Budapest közúthálózata jelenleg hiányos a középső és a külső városrészekben, a Balázs Mór-terv ezt az állapotot konzerválná. Súlyosan elhibázottnak és környezetszennyezőnek tartják a szakértők a Nagykörút 60 másodperces forgalomszabályozását, ami túlzó, abszolút elsőbbséget ad a villamosoknak. A főpolgármester azt mondta: a Fővárosi Közgyűlés 2016 első felében dönthet a Balázs Mór-terv módosításáról.

Felülvizsgált kerékpáros fejlesztések

Szakmai grémiumot kért fel a főpolgármester a kerékpáros közlekedés vizsgálatára is. Mint mondta, a közlekedési konfliktusokban a gyalogosok mellett a kerékpárosok a legvédtelenebbek, ezért a kerékpáros infrastruktúra tervezésénél kiemelt szempontnak kell lennie, hogy biztonságukat szavatolják. Ha van kiépített infrastruktúra, az a legbiztonságosabb, ha a kerékpárosok azt használják. El kell kerülni az olyan párhuzamos hálózatfejlesztést, mint a Bajcsy-Zsilinszky úton, ahol a járdán is van kerékpárút, és a buszsáv is használható biciklivel. Csak olyan fejlesztésekről lehet szó, amelyek összhangban vannak a tervezett nagyberuházásokkal és felújításokkal, nem lehet prioritás, hogy biciklivel a legrövidebb úton lehessen eljutni egyik pontból a másikba. A buszsávokban megengedett kerékpározás nem felel meg a közösségi közlekedés előnyben részesítése elvének, ezért ajánlott felülvizsgálni. Nem lehet elvárás és követelmény, hogy a kerékpárosokra majd a közlekedés többi résztvevője vigyázzon, ez ugyanis arra inspirálhatja a bicikliseket, hogy figyelmen kívül hagyják a KRESZ biztonsági szabályait. Tarlós István jelezte: ha a kerékpárosok többsége a továbbiakban sem tartja be a jobbkézszabályt és nem áll meg a piros lámpánál, a Főváros előbb-utóbb kezdeményezni fogja, hogy számukra is kötelező legyen KRESZ-vizsgát tenni.

Kevesebb futóverseny lehet a belvárosban

Szintén felülvizsgálja a Főváros a közterület-használatról szóló rendeletet; elképzelhető, hogy jövőre – a korábban engedélyezett hat helyett – csak három nagyobb futóversenyt fognak engedélyezni a belvárosban: április 16-17-én a Vivicittát, szeptember 11-13-án a 31. Budapesti Nemzetközi Félmaratont és október 8-9-én a 31. Budapesti Nemzetközi Maratont. Tarlós István ezzel kapcsolatban elmondta: a jelentős forgalomkorlátozással járó futóversenyek kérdése megosztja a közvéleményt. Idén egyébként Budapesten összesen 2349 kiemelt közterület lezárásával járó rendezvény volt. A rendelet felülvizsgálata során pontosítják a kérelem elbírálásának menetét, szempontjait, egységesíteni kell a díjszabást, valamint bővíteni a közterület-felügyelők ellenőrzési jogkörét. A Főváros azt tervezi, hogy a kiemelt közterületeken a jövőben évente csak három futóeseményt engedélyez, a távolabbi területeken – például a Hajógyári-szigeten, a Népligetben – viszont több rendezvény is tartható.

Kérdésre válaszolva a főpolgármester úgy fogalmazott: Lázár János kancelláriaminisztert nagyon tehetséges politikusnak tartja. „Kapott egy virgács szerepkört, ami láthatóan nagyon tetszett neki. Úgy veszem észre, ehhez – nemcsak a Főváros oldaláról – egyre inkább társul egy bokszzsák szerep is, ami már kevésbé tetszik neki, de aki szeret virgács lenni, kénytelen bokszzsák is lenni, ha ez nem mindig igazságos is, ahogy a virgácsütések sem” – jegyezte meg. Hangsúlyozta: a BKV ügye nem személyes ügy, Budapest és a vidék harcol a forrásokért, ebbe pedig „pozíciónknál fogva mindketten belekerültünk”

Igaz, hogy a kormány jóvoltából bekerült az uniós projektek közé az M3-as metró felújítása, de attól még a főváros újíttatja fel a metrót – mondta Tarlós István azzal kapcsolatban, hogy „az egyik, meglehetősen alacsony támogatottságú politikai formáció folyamatosan a kormányt szólongatja fel, ezt meg azt csináljon meg a felújítás során”, például végezze el az akadálymenetesítést. Ha az Együttnek specifikus igényei vannak, hozzánk intézze, ne a kormányhoz – jegyezte meg.


Turizmusban a kulcs: az utazó fejével kell gondolkodni!

Turizmusban a kulcs: az utazó fejével kell gondolkodni! 

Egy friss kutatás eredményeiről számolt be Sulyok Judit, a Pannon Egyetem Turizmus Intézeti Tanszékének tudományos munkatársa a Veszprémben tartott Balaton Konferencián, május 2-án.
Titkokat őriznek az ország legkülönlegesebb és legidősebb fái

Titkokat őriznek az ország legkülönlegesebb és legidősebb fái 

Az Évgyűrűkben őrzött történetek – Magyarország fáinak titkos meséi című fotókiállítást május 4-én nyitják meg Badacsonyörsön.
Siófokról indul a Tour de Hongrie legizgalmasabb befutó szakasza

Siófokról indul a Tour de Hongrie legizgalmasabb befutó szakasza 

Május 12-én igazi világsztárokkal is találkozhatunk!
Kedvezmények a főváros hivatalos applikációjának születésnapján

Kedvezmények a főváros hivatalos applikációjának születésnapján 

Május 1-jén ünnepelte az ÉnBudapestem applikációja az első születésnapját.
Szibériai tokhalak a Balatonban?

Szibériai tokhalak a Balatonban? 

A Balatonban megjelenő lénai tokok minden bizonnyal a vízgyűjtőn létesült halgazdálkodási létesítményekből szökhettek meg.
Nagy Márton Hévízen: a gyógyturizmusé, az egészségturizmusé a jövő

Nagy Márton Hévízen: a gyógyturizmusé, az egészségturizmusé a jövő 

Nemzetgazdasági miniszter: a nyugati világ elöregszik, nő az idősek aránya, ebből adódóan sokkal nagyobb lesz a kereslet az egészségturizmusra.
Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon

Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon 

Harmincöt budapesti tanuló állhatott dobogóra a Szakma Sztár Fesztiválon.
Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens

Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens 

Már több mint húsz étterem használja.
ESG jelentés az OPUS GLOBAL Nyrt.-től

ESG jelentés az OPUS GLOBAL Nyrt.-től 

Az előremutató jelentésben a jó gyakorlatok mellett a lehetőségeket is feltárták, mellyel megjelölték a cégcsoport fenntarthatósági tevékenységének irányait is.
Rekordok dőlhetnek meg az idei Ultrabalatonon

Rekordok dőlhetnek meg az idei Ultrabalatonon 

Több mint huszonötezren vesznek részt Magyarország legnépesebb tömegsport rendezvényén.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.