A MUISZ-szal közös védjegy kialakítását javasolja a FEOSZ

Nagy érdeklődés kísérte a MUISZ idei első üzleti reggelijét. A rendezvénysorozat során előadások és szakmai beszélgetések formájában vitatják meg a szövetség tagjai az utazási szektor aktuális kérdéseit. Az első alkalommal fogyasztóvédelemről és kommunikációról kaphattak képet a résztvevők a Rudas Bistro-ban.

Dr.Baranovszky György, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének ügyvezető elnöke szerint kifogásolható a fogyasztóvédelmi intézményrendszer működése ma Magyarországon. A 2017-es átalakításkor a járási hivatalok vették át a fogyasztóvédelmet, ahol sokszor bánya és közlekedési szakértőket képeztek át néhány hónap alatt arra, hogy utazási irodákkal kapcsolatos kifogásokkal foglalkozzanak, ezért az utaspanaszok kezelésének minősége a mai napig megkérdőjelezhető. Másodfokon a Pest Megyei Kormányhivatalhoz, elsőfokon a Fővárosi Kormányhivatalhoz kerülnek a panaszos ügyek. A szakember elmondta, hogy ez nemsokára változni fog: egyfokú lesz az eljárás, amely a kormányhivatalok kihagyásával rögtön a bíróságra kerül.

Baranovszky György a 472/2017-es jogszabállyal kapcsolatban elmondta, hogy még a jogászok számára is rendkívül nehéz értelmezni az utazási csomag és az utazási szolgáltatásegyüttes fogalmát. A FEOSZ ügyvezető elnöke szerint a sikeres panaszkezelés záloga, ha az utast figyelmesen meghallgatjuk, éreztetjük vele, hogy megoldásra törekszünk, és hogy komolyan vesszük a panaszát. A szolgáltató még akkor is igyekezzen kompromisszumos megoldásra, ha az utas panasza nem feltétlenül tűnik jogosnak. Hasznos és az utas szemében rokonszenves magatartás az is, ha a panaszra való válaszadással nem várunk a jogszabály által előírt 30 napig, hanem amint időnk és energiánk engedi, válaszolunk. Az utaztatókat egyébként pozitív példaként említette: szerinte nagyon kevés az a szektor, ahol a cégek ilyen intenzíven törekszenek a megegyezésre. Az irodák további erénye, hogy sokszor akkor is kompenzációt ajánlanak fel az utasnak, ha követelésének nincs jogalapja.

Baranovszky hiányolja a fogyasztóvédelmi ellenőrzéseket, szerinte azok kiszűrhetnék a fogyasztókat semmibe vevő, azok érdekeiket sértő utazási vállalkozásokat és jelentősen tisztíthatnák a piacot, ami pedig növelhetné a fogyasztói bizalmat az utazási irodák iránt. Véleménye szerint egy a MUISZ és a FEOSZ által közösen létrehozott védjegy garanciát jelenthetne és segítené az utasok tájékozódását.

Baranovszky György, aki a hazai panaszos ügyek felét kezelő Budapesti Békéltető Testület elnöke is egyben, méltatta a Wizz Airt az elmúlt félévben megváltozott üzletpolitikája, a fogyasztói panaszokhoz való pozitív hozzáállása miatt, és arra is kitért, hogy a kártalanításokat is rendben teljesíti a légitársaság. Emellett azonban javasolta az irodáknak, hogy beszéljék le az utasokat a bírságok ellenére sem utasbarát attitűdű fapadosokkal való repülésről.

Esettanulmányokat tárgyalva utalt arra, hogy a szolgáltatásokkal kapcsolatos minőségi kifogást már a helyszínen kell jeleznie az utasnak. A helyszíni jegyzőkönyv felvételét ugyan előírja a jogszabály, de annak hiányában sem javasolt a panasz elutasítása. Felmerült, hogy nincs határidő megszabva a panasz benyújtására, ezért történhetnek olyan esetek, hogy hazaérkezés után akár egy évvel később tesz panaszt egy utas. Baranovszky György szerint ezzel kapcsolatban érdemes lenne lobbizni az utaztatóknak a jogszabály módosításért. Az utastársaik számára terhes, renitens utasokkal kapcsolatban elhangzott: az utazási irodának nincs szerződéskötési kötelezettsége, tehát el is tanácsolhatják az ügyfelet, de a tapasztalat az, hogy az ilyen típusú utas a közösségi médiában bosszút állhat azzal, hogy az irodát rossz színben tünteti fel.

Suszter Zoltán, a MUISZ Képzési és Technológiafejlesztési Bizottságának tagja és a Schuster Travel ügyvezetője kiemelte, hogy a szövetség új kommunikációs stratégia kialakítását tervezi, melynek célja a jobb információáramlás a szövetség tagjai között, az elnökség és a bizottságok között. A szakember szerint fontos, hogy a szövetség tagjaihoz eljussanak a folyamatban lévő erőfeszítések és azok rész- és végeredményei. Hasznosnak tartaná azt is, ha egy közös adatbázisban meg tudnák osztani a hazai utaztatók kevésbé jó tapasztalataikat külföldi szolgáltatókról, hogy más irodák elkerülhessék a kellemetlenségeket. Hangsúlyozta, hogy fontos a jövő generációinak megismerése ahhoz, hogy meg tudják őket nyerni ügyfélként, és lényeges a megfelelő fórumokon hangsúlyozni, hogy melyek az irodán keresztül történő foglalás előnyei az egyéni utazásszervezéssel szemben. Említette a biztonságot, a garanciákat, a helyi viszonyok ismeretét és a versenyképesebb árakat is, bár utóbbit a laikus utas előszeretettel kérdőjelezi meg. Suszter Zoltán fontosnak tartaná azt is, hogy az idegenforgalmat tanulók számára vonzó képet és életpálya modellt tudjanak nyújtani az utazási irodai szakmáról.

Forrás: Turizmus Online


Utazás 2025 kiállítás: fókuszban a különleges élmények

Utazás 2025 kiállítás: fókuszban a különleges élmények 

Az idei évben különös figyelmet kap a Balaton négyévszakos turizmusa, míg a nemzetközi vendégek közül Szlovákia mutatkozik be különleges gasztronómiájával és kulturális örökségével.
 Most először: nemzetközi snowboard verseny Magyarországon

Most először: nemzetközi snowboard verseny Magyarországon 

Látványos nemzetközi snowboard-verseny, tökéletes hó és minden pályán zavartalan nyitvatartás várja a sízőket a hétvégén Mátraszentistvánon.
Hosszabb a balatoni STRAND Fesztivál, mint korábban

Hosszabb a balatoni STRAND Fesztivál, mint korábban 

Egy nappal hosszabb lesz a STRAND Fesztivál.
NGM: díjmentes marad a szálláshely-minősítés

NGM: díjmentes marad a szálláshely-minősítés 

Visszavonják a társadalmi egyeztetésre bocsátott rendelettervezetet, amely a szálláshely-minősítési tevékenységhez kapcsolódó igazgatási szolgáltatási díjak szabályozását célozta.
Sétálójeggyel nyit újra a szentendrei Skanzen

Sétálójeggyel nyit újra a szentendrei Skanzen 

A Skanzen házaiba ugyan még nem térhetünkk be, de sétálhatunk, túrázhatunk a Duna-Ipoly Nemzeti Parkhoz tartozó 75 hektáros területen.
Vegyes ízelítő a 2025-ös HoReCa Design Kiállítás választékából

Vegyes ízelítő a 2025-ös HoReCa Design Kiállítás választékából 

Az idei HoReCa Design Kiállítás, amely a Bútor, Lámpa, Dekor Kiállítás részeként látogatható, számtalan innovatív és különleges termékkel várja a szakmai érdeklődőket.
Csendes Olivér: a hazai turizmus idén is húzóágazat lehet

Csendes Olivér: a hazai turizmus idén is húzóágazat lehet 

Az Utazás kiállítás szakmai napján a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) szervezésében megrendezésre kerülő konferencián a hazai turizmus szereplői osztották meg tapasztalataikat.
Kicsi gazdák, nagy kalandok: egyedülálló farsang a múzeumban

Kicsi gazdák, nagy kalandok: egyedülálló farsang a múzeumban 

A Mezőgazdasági Múzeum szervezői egyedülálló farsangi kalandra hívják a családokat 2025. március 1-jén a Vajdahunyad várába. Egy napra gyermekeinkből lehet tehenész, lovász, gabonatermesztő vagy szatócsboltos.
PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások

PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások 

A hazai cégvezetők 70 százaléka számít globális gazdaság gyorsulására, 60 százalék a hazai gazdasággal kapcsolatban is optimistán nyilatkozott, míg saját vállalata növekedésében mindössze 39 százalék bízik.
Így zajlott a jubileumi BCEFW

Így zajlott a jubileumi BCEFW 

A Budapest Central European Fashion Week (BCEFW) az elmúlt években a régió egyik legjelentősebb divateseményévé vált, a 15. szezon pedig minden eddiginél színesebb programmal és új nemzetközi együttműködésekkel ünnepelte a közép-európai divatot február 10-16. között.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.