A MUISZ-szal közös védjegy kialakítását javasolja a FEOSZ

Nagy érdeklődés kísérte a MUISZ idei első üzleti reggelijét. A rendezvénysorozat során előadások és szakmai beszélgetések formájában vitatják meg a szövetség tagjai az utazási szektor aktuális kérdéseit. Az első alkalommal fogyasztóvédelemről és kommunikációról kaphattak képet a résztvevők a Rudas Bistro-ban.

Dr.Baranovszky György, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének ügyvezető elnöke szerint kifogásolható a fogyasztóvédelmi intézményrendszer működése ma Magyarországon. A 2017-es átalakításkor a járási hivatalok vették át a fogyasztóvédelmet, ahol sokszor bánya és közlekedési szakértőket képeztek át néhány hónap alatt arra, hogy utazási irodákkal kapcsolatos kifogásokkal foglalkozzanak, ezért az utaspanaszok kezelésének minősége a mai napig megkérdőjelezhető. Másodfokon a Pest Megyei Kormányhivatalhoz, elsőfokon a Fővárosi Kormányhivatalhoz kerülnek a panaszos ügyek. A szakember elmondta, hogy ez nemsokára változni fog: egyfokú lesz az eljárás, amely a kormányhivatalok kihagyásával rögtön a bíróságra kerül.

Baranovszky György a 472/2017-es jogszabállyal kapcsolatban elmondta, hogy még a jogászok számára is rendkívül nehéz értelmezni az utazási csomag és az utazási szolgáltatásegyüttes fogalmát. A FEOSZ ügyvezető elnöke szerint a sikeres panaszkezelés záloga, ha az utast figyelmesen meghallgatjuk, éreztetjük vele, hogy megoldásra törekszünk, és hogy komolyan vesszük a panaszát. A szolgáltató még akkor is igyekezzen kompromisszumos megoldásra, ha az utas panasza nem feltétlenül tűnik jogosnak. Hasznos és az utas szemében rokonszenves magatartás az is, ha a panaszra való válaszadással nem várunk a jogszabály által előírt 30 napig, hanem amint időnk és energiánk engedi, válaszolunk. Az utaztatókat egyébként pozitív példaként említette: szerinte nagyon kevés az a szektor, ahol a cégek ilyen intenzíven törekszenek a megegyezésre. Az irodák további erénye, hogy sokszor akkor is kompenzációt ajánlanak fel az utasnak, ha követelésének nincs jogalapja.

Baranovszky hiányolja a fogyasztóvédelmi ellenőrzéseket, szerinte azok kiszűrhetnék a fogyasztókat semmibe vevő, azok érdekeiket sértő utazási vállalkozásokat és jelentősen tisztíthatnák a piacot, ami pedig növelhetné a fogyasztói bizalmat az utazási irodák iránt. Véleménye szerint egy a MUISZ és a FEOSZ által közösen létrehozott védjegy garanciát jelenthetne és segítené az utasok tájékozódását.

Baranovszky György, aki a hazai panaszos ügyek felét kezelő Budapesti Békéltető Testület elnöke is egyben, méltatta a Wizz Airt az elmúlt félévben megváltozott üzletpolitikája, a fogyasztói panaszokhoz való pozitív hozzáállása miatt, és arra is kitért, hogy a kártalanításokat is rendben teljesíti a légitársaság. Emellett azonban javasolta az irodáknak, hogy beszéljék le az utasokat a bírságok ellenére sem utasbarát attitűdű fapadosokkal való repülésről.

Esettanulmányokat tárgyalva utalt arra, hogy a szolgáltatásokkal kapcsolatos minőségi kifogást már a helyszínen kell jeleznie az utasnak. A helyszíni jegyzőkönyv felvételét ugyan előírja a jogszabály, de annak hiányában sem javasolt a panasz elutasítása. Felmerült, hogy nincs határidő megszabva a panasz benyújtására, ezért történhetnek olyan esetek, hogy hazaérkezés után akár egy évvel később tesz panaszt egy utas. Baranovszky György szerint ezzel kapcsolatban érdemes lenne lobbizni az utaztatóknak a jogszabály módosításért. Az utastársaik számára terhes, renitens utasokkal kapcsolatban elhangzott: az utazási irodának nincs szerződéskötési kötelezettsége, tehát el is tanácsolhatják az ügyfelet, de a tapasztalat az, hogy az ilyen típusú utas a közösségi médiában bosszút állhat azzal, hogy az irodát rossz színben tünteti fel.

Suszter Zoltán, a MUISZ Képzési és Technológiafejlesztési Bizottságának tagja és a Schuster Travel ügyvezetője kiemelte, hogy a szövetség új kommunikációs stratégia kialakítását tervezi, melynek célja a jobb információáramlás a szövetség tagjai között, az elnökség és a bizottságok között. A szakember szerint fontos, hogy a szövetség tagjaihoz eljussanak a folyamatban lévő erőfeszítések és azok rész- és végeredményei. Hasznosnak tartaná azt is, ha egy közös adatbázisban meg tudnák osztani a hazai utaztatók kevésbé jó tapasztalataikat külföldi szolgáltatókról, hogy más irodák elkerülhessék a kellemetlenségeket. Hangsúlyozta, hogy fontos a jövő generációinak megismerése ahhoz, hogy meg tudják őket nyerni ügyfélként, és lényeges a megfelelő fórumokon hangsúlyozni, hogy melyek az irodán keresztül történő foglalás előnyei az egyéni utazásszervezéssel szemben. Említette a biztonságot, a garanciákat, a helyi viszonyok ismeretét és a versenyképesebb árakat is, bár utóbbit a laikus utas előszeretettel kérdőjelezi meg. Suszter Zoltán fontosnak tartaná azt is, hogy az idegenforgalmat tanulók számára vonzó képet és életpálya modellt tudjanak nyújtani az utazási irodai szakmáról.

Forrás: Turizmus Online


Zárva marad a hévízi tófürdő központi épülete

Zárva marad a hévízi tófürdő központi épülete 

Szigetfürdőt terveznek a látogatóknak.
Új elemekkel bővül Zalaegerszeg legnagyobb fesztiválja

Új elemekkel bővül Zalaegerszeg legnagyobb fesztiválja 

Új elemként belvárosi korzót is nyitnak a helyi kereskedőkkel együttműködve, illetve gimnazisták saját szervezésű programjait is színpadra viszik.
Lesz-e változás jövőre az Utazás Kiállítás megjelenésében és üzenetében?

Lesz-e változás jövőre az Utazás Kiállítás megjelenésében és üzenetében? 

A beszélgetés résztvevői egyetértettek abban, hogy a 2025-ös kiállítás kapcsán szervezett B2B workshop sikeres volt, amelyet 2026-ban szeretnének továbbfejleszteni.
Éttermi cigányzenei pályázat: nem élhetünk muzsikaszó nélkül

Éttermi cigányzenei pályázat: nem élhetünk muzsikaszó nélkül 

Június 1-től akár 140 zenekar muzsikája szólhat országszerte a vendéglők, kávéházak és bisztrók teraszain.
NGM: áprilisban ennyivel többet költöttek a SZÉP-kártya tulajdonosok

NGM: áprilisban ennyivel többet költöttek a SZÉP-kártya tulajdonosok 

2025. január-április között a SZÉP-kártya feltöltések összértéke meghaladta a 169 milliárd forintot.
Teknősök az úton – a közlekedők segítségét kérik a természetvédők

Teknősök az úton – a közlekedők segítségét kérik a természetvédők  

Előfordulhat, hogy a teknősök a kertekbe is betévednek, ahol az ott élő kutyák nehezíthetik meg a dolgukat.
Milyen lesz az idei szezonkezdés a Balatonnál?

Milyen lesz az idei szezonkezdés a Balatonnál? 

Munkaerőhiány, elöregedő vállalkozói kör, megnövekedett költségek és rövidülő nyári főszezon – ezekkel a nehézségekkel kell szembenézni a balatoni vállalkozóknak.
Tizenötezres tömeg vasárnap a Népligetben

Tizenötezres tömeg vasárnap a Népligetben 

Három hónapostól a kilencvenévesig minden korosztály  részt vett a jubileumi eseményen.
Még jelentkezhet a tokaji művészeti pályázatra!

Még jelentkezhet a tokaji művészeti pályázatra! 

Június 15-ig várják a mozaikterveket.
MDDÜ: „Kerülj Képbe! – Év Felfedezettje” felhívás idei győztesei

MDDÜ: „Kerülj Képbe! – Év Felfedezettje” felhívás idei győztesei 

A felhívásra országszerte 13 szakképzési intézményből, közel 50 pályaművel jelentkeztek a 3-7 fős csapatokat alkotó.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.