A MUISZ-szal közös védjegy kialakítását javasolja a FEOSZ

Nagy érdeklődés kísérte a MUISZ idei első üzleti reggelijét. A rendezvénysorozat során előadások és szakmai beszélgetések formájában vitatják meg a szövetség tagjai az utazási szektor aktuális kérdéseit. Az első alkalommal fogyasztóvédelemről és kommunikációról kaphattak képet a résztvevők a Rudas Bistro-ban.

Dr.Baranovszky György, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének ügyvezető elnöke szerint kifogásolható a fogyasztóvédelmi intézményrendszer működése ma Magyarországon. A 2017-es átalakításkor a járási hivatalok vették át a fogyasztóvédelmet, ahol sokszor bánya és közlekedési szakértőket képeztek át néhány hónap alatt arra, hogy utazási irodákkal kapcsolatos kifogásokkal foglalkozzanak, ezért az utaspanaszok kezelésének minősége a mai napig megkérdőjelezhető. Másodfokon a Pest Megyei Kormányhivatalhoz, elsőfokon a Fővárosi Kormányhivatalhoz kerülnek a panaszos ügyek. A szakember elmondta, hogy ez nemsokára változni fog: egyfokú lesz az eljárás, amely a kormányhivatalok kihagyásával rögtön a bíróságra kerül.

Baranovszky György a 472/2017-es jogszabállyal kapcsolatban elmondta, hogy még a jogászok számára is rendkívül nehéz értelmezni az utazási csomag és az utazási szolgáltatásegyüttes fogalmát. A FEOSZ ügyvezető elnöke szerint a sikeres panaszkezelés záloga, ha az utast figyelmesen meghallgatjuk, éreztetjük vele, hogy megoldásra törekszünk, és hogy komolyan vesszük a panaszát. A szolgáltató még akkor is igyekezzen kompromisszumos megoldásra, ha az utas panasza nem feltétlenül tűnik jogosnak. Hasznos és az utas szemében rokonszenves magatartás az is, ha a panaszra való válaszadással nem várunk a jogszabály által előírt 30 napig, hanem amint időnk és energiánk engedi, válaszolunk. Az utaztatókat egyébként pozitív példaként említette: szerinte nagyon kevés az a szektor, ahol a cégek ilyen intenzíven törekszenek a megegyezésre. Az irodák további erénye, hogy sokszor akkor is kompenzációt ajánlanak fel az utasnak, ha követelésének nincs jogalapja.

Baranovszky hiányolja a fogyasztóvédelmi ellenőrzéseket, szerinte azok kiszűrhetnék a fogyasztókat semmibe vevő, azok érdekeiket sértő utazási vállalkozásokat és jelentősen tisztíthatnák a piacot, ami pedig növelhetné a fogyasztói bizalmat az utazási irodák iránt. Véleménye szerint egy a MUISZ és a FEOSZ által közösen létrehozott védjegy garanciát jelenthetne és segítené az utasok tájékozódását.

Baranovszky György, aki a hazai panaszos ügyek felét kezelő Budapesti Békéltető Testület elnöke is egyben, méltatta a Wizz Airt az elmúlt félévben megváltozott üzletpolitikája, a fogyasztói panaszokhoz való pozitív hozzáállása miatt, és arra is kitért, hogy a kártalanításokat is rendben teljesíti a légitársaság. Emellett azonban javasolta az irodáknak, hogy beszéljék le az utasokat a bírságok ellenére sem utasbarát attitűdű fapadosokkal való repülésről.

Esettanulmányokat tárgyalva utalt arra, hogy a szolgáltatásokkal kapcsolatos minőségi kifogást már a helyszínen kell jeleznie az utasnak. A helyszíni jegyzőkönyv felvételét ugyan előírja a jogszabály, de annak hiányában sem javasolt a panasz elutasítása. Felmerült, hogy nincs határidő megszabva a panasz benyújtására, ezért történhetnek olyan esetek, hogy hazaérkezés után akár egy évvel később tesz panaszt egy utas. Baranovszky György szerint ezzel kapcsolatban érdemes lenne lobbizni az utaztatóknak a jogszabály módosításért. Az utastársaik számára terhes, renitens utasokkal kapcsolatban elhangzott: az utazási irodának nincs szerződéskötési kötelezettsége, tehát el is tanácsolhatják az ügyfelet, de a tapasztalat az, hogy az ilyen típusú utas a közösségi médiában bosszút állhat azzal, hogy az irodát rossz színben tünteti fel.

Suszter Zoltán, a MUISZ Képzési és Technológiafejlesztési Bizottságának tagja és a Schuster Travel ügyvezetője kiemelte, hogy a szövetség új kommunikációs stratégia kialakítását tervezi, melynek célja a jobb információáramlás a szövetség tagjai között, az elnökség és a bizottságok között. A szakember szerint fontos, hogy a szövetség tagjaihoz eljussanak a folyamatban lévő erőfeszítések és azok rész- és végeredményei. Hasznosnak tartaná azt is, ha egy közös adatbázisban meg tudnák osztani a hazai utaztatók kevésbé jó tapasztalataikat külföldi szolgáltatókról, hogy más irodák elkerülhessék a kellemetlenségeket. Hangsúlyozta, hogy fontos a jövő generációinak megismerése ahhoz, hogy meg tudják őket nyerni ügyfélként, és lényeges a megfelelő fórumokon hangsúlyozni, hogy melyek az irodán keresztül történő foglalás előnyei az egyéni utazásszervezéssel szemben. Említette a biztonságot, a garanciákat, a helyi viszonyok ismeretét és a versenyképesebb árakat is, bár utóbbit a laikus utas előszeretettel kérdőjelezi meg. Suszter Zoltán fontosnak tartaná azt is, hogy az idegenforgalmat tanulók számára vonzó képet és életpálya modellt tudjanak nyújtani az utazási irodai szakmáról.

Forrás: Turizmus Online


A közlekedési napot szimulátorral és élménykamionnal ünnepli a szentendrei múzeum

A közlekedési napot szimulátorral és élménykamionnal ünnepli a szentendrei múzeum 

A BKV – a Magyar Autóklubbal együttműködve – az idén is csatlakozik a közlekedési kultúra napja programsorozathoz.
Új feladatkörök és bővülő csapat a Kartago Tours-nál

Új feladatkörök és bővülő csapat a Kartago Tours-nál 

Új értékesítési vezető érkezett a német hátterű utazásszervezőhöz.
Új vizuális megoldások a Szabadság Szigetén

Új vizuális megoldások a Szabadság Szigetén 

Új fejezet nyílik a Sziget életében, megőrizve a különleges atmoszférát és a változatos programokat, miközben látványos újításokkal is várják a látogatókat.
Befutóékszer és kávés pezsgés – izgalmas párosítás a 30. ALDI Női Futógálán

Befutóékszer és kávés pezsgés – izgalmas párosítás a 30. ALDI Női Futógálán 

„Ez Magyarország legszebb szabadidősport-rendezvénye”, hallhattuk az ALDI Futógála beharangozó eseményén május 8-án, a Cafe Frei BudaParton lévő egységében.
75 helyszín, 300 program, világsztárokkal – jön a SopronFest

75 helyszín, 300 program, világsztárokkal – jön a SopronFest 

Idén Sopronban indul a fesztiválszezon.
Különleges ereklyék a veszprémi Gizella-napokon

Különleges ereklyék a veszprémi Gizella-napokon  

Az idei Gizella Napok keretében, május 10-én és 11-én vezetett sétákon fedezhetjük fel a Szent Mihály Főszékesegyházat, ahol Szent István király hitvesének két ereklyéjét is őrzik.
Szipál 101: programsorozat a fotóslegenda nyomában

Szipál 101: programsorozat a fotóslegenda nyomában 

Hamarosan az ország több pontján is megtekinthető a Szipál-univerzum.
TKI: az ágazat szereplői negatívan látják helyzetüket

TKI: az ágazat szereplői negatívan látják helyzetüket 

Bár a turizmus bizalmi mutatói még így is kedvezőbbek, mint a nemzetgazdasági átlag vagy más ágazatok indexei, a szálláshely-szolgáltatás, a vendéglátás és az egyéb turisztikai szektor is visszaesést mutat.
Együttműködési megállapodás az erdő és a természet védelméért

Együttműködési megállapodás az erdő és a természet védelméért  

Célja, hogy a terület ökológiai, klímavédelmi és turisztikai szempontból is megújulhasson.
Új szakember a HotelPremio Group csapatában

Új szakember a HotelPremio Group csapatában 

Senior event szakember érkezett az ügynökséghez.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.