A Vál-völgyi kisvasút átadásakor Orbán Viktor miniszterelnök kifejtette: az 1970-es években a kommunisták által felszedett vasutat még az 1800-as években hozták létre Bicske és Székesfehérvár között. Az új kisvasút ennek a vonalnak csak egy rövid, a felcsúti Pancho Aréna és az Alcsúti Arborétum közötti szakaszán épült meg, de el kellene vinni Bicskéig - mondta.
A második szakasz ütemterve készen van, "meglátjuk, hogy pénzünk is lesz-e rá" - fogalmazott -, mivel jelentős önerőt kell vállalni, amelyet a mostani fejlesztéshez a futballakadémia alapítványa adott.
Ismertette: Magyarországon tizenöt erdei kisvasút van, amelyekre 2015-ben nyolcszázezer ember váltott jegyet, amiből kitűnik, hogy a kisvasútra épülő turizmusra komoly igény van az országban. Az utóbbi években hét kisvasút épült, beleértve a szombaton átadott Vál-völgyit is. Egyrészt fejleszteni kell a meglévőket, de van javaslat arra is, hogy a kisvasutak számát tovább növeljék - mondta Orbán Viktor.
Orbán Viktor hangoztatta, hogy a Vál-völgyi kisvasút szép útvonalon van, és egyelőre ugyan kicsit rövid szakaszon halad, de ha megépítik Bicskéig, le lehet majd jönni a Budapest környéki körvasúttal vagy az elővárosi vasúttal.
A szombaton átadott Vál-völgyi kisvasút 600 millió forint vissza nem térítendő uniós támogatással valósult meg. A távlati cél, az egykor létező, korábban használt nyomvonal felélesztése, ezzel a térség turisztikai fejlődésének megindítása. Az elképzelések szerint más kisvasutak mintájára összekapcsolnák az érintett turisztikai és szórakoztatóközpontokat.
Az elmúlt években az ország erdei vasútjai 2,7 milliárd forint értékben újultak meg: ez hét uniós projektet jelent, amelyek közül ötről (például a lillafüredi, a szilvásváradi és a Börzsönyben épült erdei vasútról) 2010 előtt született döntés.
Aláírásgyűjtést indított a felcsúti kisvasút ellen a DK
Április 28-án azonban a demokratikus Koalíció aláírásgyűjtést indított annak érdekében, hogy ne épülhessen meg a Felcsút-Bicske-Etyek vonalra tervezett kisvasút - közölte csütörtöki, budapesti sajtótájékoztatóján a párt székesfehérvári elnöke.
Földi Judit elmondta, a Fejér megyei kormányhivatal bicskei járási hivatalához fordulnak és kérik, hogy utasítsák el a tervezett nyomvonalat. Indoklásként úgy fogalmazott, hogy "Orbán Viktor kisvasútja" nem csak a felcsútiak és a település környékén élők életét forgatja fel, mert a vonalat meg fogják hosszabbítani Etyekig. Az újabb beruházás kilencmilliárd forintba kerül majd, miközben az etyekieknek és bicskeieknek az otthonuk is "rámehet", mert a tervezett nyomvonal magánbirtokokat és kerteket fog kettévágni - tette hozzá.
Hangsúlyozta: egy szerdai lakossági fórumon az etyekiek "egyértelművé tették, hogy nem kérnek" a kisvasútból, de ha a beruházást kiemeltté nyilvánítják, akkor azt az emberek akarata ellenére is meg fogják valósítani.
Tessely Zoltán: valótlanságot állít a DK a felcsúti kisvasútról
Valótlannak nevezte a Demoklratikus Koalíció állításai a felcsúti kisvasútról Tessely Zoltán fideszes országgyűlési képviselő csütörtökön. A politikus - aki egyben Etyek, valamint a Szent László- és Váli-völgy területfejlesztéséért felelős miniszterelnöki biztos - közleményében a DK székesfehérvári elnökének nyilatkozatára reagált.
Tessely Zoltán azt írta, hogy Földi Judit állításai nem igazak, mert a Pannónia Szíve program a helyben lakók kezdeményezéseiből jött létre, és a közösségi vasút megépítése "történelmi hagyományokkal rendelkezik", valamint "éppen a térségben élők közlekedését, napi utazását könnyíti meg".
Kiemelte: a vasút segíti majd a helyben lakók boldogulását, valamint a térség bekapcsolását "az országos turisztikai vérkeringésbe". A Pannónia Szíve program további elemei, mint például az út- és kerékpárút-hálózat fejlesztései is a helyben lakók érdekeit szolgálják - jegyezte meg, hozzáfűzve: a DK székesfehérvári elnöke vagy nincs tisztában a program részleteivel, vagy tudatosan félre akarja vezeti a közvéleményt.
Forrás: MTI