Az ágazat, amelyet még az ág is húz

A Balaton északi partján, most, főszezon idején, akár egy éjszakára is foglalható szállodai szoba. Ami azért erősen meglepő, mert ilyentájt rendszerint ügyelnek arra a szálláshelytulajdonosok, üzemeltetők, hogy a nyereségesnek éppen nem nevezhető egy éjszaka időtartamra ne lehessen náluk szobát foglalni. Most azonban a kényszer nagy úr - ezért sutba dobták ezt az íratlan szabályt. És az az igazság, ez szinte csak a legapróbb gond a tó északi partján, annak is a fővárosaként emlegetett Balatonfüreden járva, látva az ott tapasztaltakat. Közismert, hogy a turizmus, ezen belül is a szállodaipar az egyik legsérülékenyebb terület, amelyet a különböző válsághelyzetek negatívan érinthetnek. Abból pedig most van elég.

Az idei nyár eddigi tapasztalatairól, a további időszak lehetőségeit latolgatva, a nyarat felváltó őszi hónapokról, és a tó korántsem leglátogatottabb időszakát, az utána következő telet is prognosztizálva beszélgetünk a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének Balatoni Régiójának vezetőjével, Forsthoffer Ágnessel, aki tulajdonosa, egyben igazgatója is a balatonfüredi négycsillagos Hotel Margarétának.

 

Kékszalag, Jazzpiknik, NTAK-adatok. Nálunk ilyentájt na jó, nem teltház, de a 70-80 százalékos töltöttség minden évben garantált, most jó, ha hétközben félházzal üzemelünk, de a hétvégi Kékszalag tókerülő verseny nyilván az egész városban megdobja a forgalmat. A megnövekedett költségek miatt mi csak 10-15 százalékot emeltünk az árainkon a tavalyihoz képest, azonban úgy látom, még ezt sem bírja el a piac. Az NTAK adatai alapján – amelyekről azt gondoljuk, hogy megbízhatóak - Balatonfüred négycsillagos házai esetén a múlt héten átlagosan 30 százalékos, ezen a héten 40 százalékos a töltöttség, most, a főszezon elején. Az északi parton a Kékszalag vitorlásversenyen kívül még egy program szokott sok látogatót vonzani - ez a Paloznaki Jazzpiknik. Szerencsére mi is azt látjuk, a zenei rendezvény napjaira megtelnek majd a környék szálláshelyei, beleértve a miénk is.

Utazási irodák, négy évszak, új szállodák.  Már év elején, január-februárban látni lehetett, azok az utazási irodák, amelyek külföldi úti célokat kínálnak megfizethető áron, jó évnek néznek elébe, rengeteg volt az előfoglalás. Ezek a rekordfoglalási számok idén az esetünkben nem jellemzőek. A pandémia után fokozott érdeklődéssel találkoztunk, ami nem biztos, hogy hosszú távon az elvárható realitás. Most elégedett lennék azzal, ha a kereslet intenzitása elérné a 2018-19-es átlagot. Ehhez nagy szükségünk van a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) segítségére – a Balaton brand tudatos építése külföldön, a nemzetközi forgalomélénkítő kampányok most úgy kellenek majd, mint egy falat kenyér. Ami nem csak a főszezonban, hanem mind a négy évszakban generál vendéget a balatoni szálláshelyekre – mind belföld, mind külföld tekintetében. Látjuk azt is, hogy térségünkben a szálláskapacitás növekszik. Nagy kérdés, hogy vajon egész évben elbír-e a tó környéke ennyi, már üzemelő, vagy épülőben lévő szálláshelyet? Lesznek-e ennek a folyamatnak vesztesei, kényszerülnek-e egyes szállodák időszakos vagy teljes bezárásra? A főszezonon kívüli időszakokban is elfogadható átlagos kihasználtság elérése szerintem brandépítést, termékfejlesztést és jelentős marketing támogatást igényel. Az MTÜ rendelkezésére álló NTAK adatok bizonyára jó támpontot szolgáltatnak ehhez.

Beszállítók, SZÉP-kártya, TDM-szervezetek. Az ma már nem hír, hogy nekünk, szállodásoknak mennyire megugrottak a költségeink. A beszállítóink az euró árfolyamára, az üzemanyagárakra, az inflációra hivatkozva, legutóbb pedig a kiterjesztett gyártói felelősség díj bevezetése miatt mind-mind árat emeltek. Az augusztustól életbe lépő SZÉP-kártya rendelet módosítás miatt pedig a tervezett bevételek elmaradására is fel kell készülnünk, hiszen a kártyákon lévő összegeket sokan várhatóan hideg élelemre fogják fordítani. Mert az az igazság, lehet és kell is a Balatont külföldön promotálni – de mi, itteni szállodások, alapvetően a belföldi piacból építkezünk. Ennek alappillére a SZÉP- kártya. Ha ezt kihúzzák alólunk – nagy bajban lennénk. Az alulról építkező TDM szervezetekben sem látok sajnos akkora erőt, hogy sikereinket rájuk alapozhatnánk. A ország- ill. régiós marketing véleményem szerint csak központi irányítással hatékony. Forrása az a TUHO lehet (turizmusfejlesztési hozzájárulás), amelyet a Covid ideje alatt nem kellett fizetnünk, most azonban már igen, és amelyet hangsúlyosan arra kellene fordítani, amire létrejött: a hazai turizmus élénkítésére, fejlesztésére, a leghatásosabb eszközök, módszerek segítségével. Az eredményes központi marketing tevékenység jelentheti az egyik kiutat a mostani helyzetből. 

 

Forrás: Turizmus Online


Aranyáron kelnek el művei világszerte – most alkotásai a Városligetben láthatók

Aranyáron kelnek el művei világszerte – most alkotásai a Városligetben láthatók 

Világsiker után hazai premier: a festő, akit London, New York és Hongkong is ünnepel.
Jön a tatai korhű török fesztivál

Jön a tatai korhű török fesztivál 

Látványos hadijátékok színhelye lesz a pünkösdi hétvégén a tatai Öreg-tó partja.
Állandó áramlásban – kortárs horvát képzőművészeti kiállítás az Andrássy úton

Állandó áramlásban – kortárs horvát képzőművészeti kiállítás az Andrássy úton 

Keveset tudunk a kortárs horvát képzőművészetről, pedig a kultúra is fontos vonzereje lehetne annak az országnak, amely egyébként a magyar turisták legkedveltebb külföldi úti célja.
Hamarosan Belvárosi Kutyafesztivál

Hamarosan Belvárosi Kutyafesztivál 

Családi programokkal hívják fel a figyelmet a felelős kutyatartásra és az árva állatok örökbefogadására a Belvárosi Kutyafesztiválon szombaton Budapesten, az Olimpia Parkban.
Pünkösdi szezonnyitó esemény Siófokon

Pünkösdi szezonnyitó esemény Siófokon 

Az eseményen az is kiderül, hogy melyek lettek Siófok város borai 2025-ben.
Élő hagyományok és közösségek a Skanzenben

Élő hagyományok és közösségek a Skanzenben 

2025. június 8–9-én, vasárnap és hétfőn, immár 14. alkalommal rendezi meg a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum a Pünkösdi Örökség Ünnepet.
Már közel nyolcezer nevezés a hétvégi ALDI Női Futógálára

Már közel nyolcezer nevezés a hétvégi ALDI Női Futógálára 

És még nem zárult le a nevezési határidő.
Művészet, design, dizájnerek: mit mutat a kreatívipar legújabb felmérése?

Művészet, design, dizájnerek: mit mutat a kreatívipar legújabb felmérése? 

A teljes magyar divat-, design-, szépség-, valamint játékipari szektort érintő, átfogó felmérést kezdeményez a Magyar Divat & Design Ügynökség.
Új történetek, nyári városnéző séták Pécsett

Új történetek, nyári városnéző séták Pécsett  

A színes kínálat mind a helyiek, mind a városba látogató turisták részére tartogat számos új történetet.
Egy héttel később nyit a Lupa

Egy héttel később nyit a Lupa 

Az eredetileg tervezett időponthoz képest.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.