Az Iwiw 2005 és 2010 között Magyarország leglátogatottabb portálja volt (korábbi neve Wiw volt az angol Who is Who?, azaz Ki kicsoda? rövidítéseként), a csúcsidőszakban naponta 1,5 millióan keresték fel. Berkein belül 4,7 millió adatlap és fél milliárdnyi kapcsolat kelt életre.
2006-ban egy átlagos napon hatezer új felhasználóval bővült az Iwiw tagjainak köre, nem véletlen, hogy az Origo korábbi kiadója, a Magyar Telekom tulajdonában lévő T-Online egymilliárd forintot fizetett érte - írja az Origo.
Az Iwiw népszerűsége a konkurencia, főként a Facebook előretörésével kezdett alább hagyni, a két site látogatottsági görbéje 2010 végén ért össze. Az Iwiwet jegyző Origo még négy évig kitartott terméke mellett, ám az oldal fenntartásának már nem látja további értelmét.
"Az Iwiw hangsúlyos szerepet játszott a magyar internetezés elterjedésében és az online tartalomfogyasztásban, ezt tőle elvitatni nem lehet – kezdte nyilatkozatát Vaszily Miklós, az Origo Zrt. vezérigazgatója, majd így folytatta: "Azonban az emberek többségének bőven elegendő egy közösségi oldalt kezelni, és érthető, hogy ezt inkább egy nagyobb presztízsű, nemzetközi oldalon teszik meg, ahol ráadásul külföldi ismerősökkel is kapcsolatba léphetnek. Sok más ország tapasztalatait látván azt gondolom, szép az az öt év, amíg a két közösségi site meg tudott lenni egymás mellett, ám a folytatást a fentiek tükrében már nem láttuk ésszerűnek, így a 2014 májusában lejáró üzemeltetési szerződésünket már nem hosszabbítjuk meg."
Az Iwiw működtetői szerint nem látták meg elég hamar a közösségi oldalakba ágyazható alkalmazásokban a lehetőséget, és a felhasználók tevékenységét megkönnyítő hírfolyam is késve indult. A véget azonban valószínűleg így is csak elodázni lehetett volna, mert a felhasználók a négy évvel ezelőtti teljes redizájnt sem fogadták jól, tehát a drasztikus fejlesztések sem nyerték el tetszésüket - olvasható szintén az Origón.
A felhasználók 2014. június 30-ig nosztalgiázhatnak az Iwiwen, egy kattintással igényelhetnek egy digitális időkapszulát adatlapjuk, kapcsolataik, fényképeik, levelezésük mentésére, és utoljára játszhatnak még egyet: az Iwiw készpénzzel és vásárlási utalványokkal díjazza a hűséget. Egy korszak lezárul, a Gépház nem küld több üzenetet, az Origo Zrt. a fenti határidő lejártával minden adatlapot megsemmisít.
Szakmai vélemény |
"Ma már talán kevesen emlékeznek, de 2002-2004 között a wiw a legerősebb civil »brand«, hiteles civil mozgalom volt Magyarországon, coolság-faktora magasabb volt, mint ma a Prezinek. Az egész sztori az alulról és horizontálisan szerveződés lehetőségéről szólt, emiatt rengeteg ember és sok-sok véleményvezér állt mellé. A wiw.hu lovemark volt" - írta Bitter Bruno, a Next Wave Europe alapítója Facebook-posztjában, amelyben pontokba szedte, hogy szerinte milyen stratégiai hibák vezettek az Iwiw bezárásához. A szakértő szerint az egyik az volt, hogy az Iwiw – amiben az i betű a nemzetközit jelentett – angol támogatását 2006 őszén épp akkor szüntették meg, amikor a Facebook publikusan elérhetővé vált. Szintén hibásnak látja azt is, hogy az exponenciális növekedés éveiben nem fejlesztették elég gyorsan/jól az informatikai hátteret, emiatt a rossz felhasználói élmény állandósult, és az sem volt jó megoldás, hogy a telekomos rendszer nagy mennyiségű reklámmal indult, a hirdetők számára pedig nem sikerült innovatív szolgáltatásokat fejleszteni. Bitter Brunó elhibázottnak tartja azt is, hogy évekig nem tudták kitalálni, hogy a cégek, márkák, szervezetek hogyan jelenjenek meg az Iwiwen, majd amikor létrejöhettek ezek a közösségek, akkor azokat fizetőssé tették. A bezáráshoz vezetett a szakember szerint az is, hogy „2009-től a saját identitás erősítése helyett pánikszerű másolásba kezdtek: átvették a Facebook több funkcióját, de ezzel csak hivatalosan is hanyatló »me too« márkává váltak”. |
Forrás: kreativ.hu /origo