A magyarországi irodák a nyári és őszi időszakra 40 ezer főt is meghaladó foglalási állománnyal rendelkeznek. Érezhető, hogy aki eddig nem mondta le utazását, az reménykedik a helyzet normalizálódásában, döntésével még kivár, azt az éppen aktuális helyzettől teszi majd függővé - mondta az elnökasszony.
Kitért arra is, hogy az utazási irodák változatlanul nincsenek könnyű helyzetben. Az utasok befizetett pénzét az irodák továbbfizették a szolgáltatásokat közvetlenül nyújtóknak, légitársaságoknak, szállodáknak, hajótársaságoknak. A szolgáltatások többsége azonban a járvány miatt a tavaszi időszak óta ellehetetlenült. A jogszabály szerint, ha egy utazás ellehetetlenül, az irodáknak 14 napon belül vissza kellene fizetniük az utasoknak a befizetett összeget, ugyanakkor az irodák által befizetett pénzt a szolgáltatók, a légitársaságok, szállodák maguknál tartják, a pénz helyett legalább egy évig felhasználható vouchereket adnak ki.
Molnár Judit példaként említette, hogy a francia, a holland, az olasz, a görög, a litván és a spanyol kormány döntése szerint légitársaságaik 12 hónapig érvényes vouchereket adhatnak ki. Majd a 12 hónap letelte után még további három hónapjuk van arra, ha az utas nem használta fel azt, akkor készpénzben vagy átutalással visszafizessék.
Nehéz a helyzet: az utasok az irodáknál panaszkodnak a pénzvisszafizetés elmaradása miatt, az irodáktól olyan pénzt követelnek, amely nincs náluk. Az irodák jelen pillanatban az utasok pénzéért harcolnak, amit eredetileg épp az utasok megbízásából és érdekében utaltak tovább depozitként - mondta a MUISZ elnöke. A szövetség ezért olyan jogszabály-módosító javaslatot terjesztett elő a kormányzatnak, hogy a kialakult patthelyzetre tekintettel a magyarországi utazási irodák is adhassanak ki 12 hónapig felhasználható vouchert az utasoknak.
Molnár Judit reményét fejezte ki, hogy a jogszabály-módosítás mihamarabb megszületik, amivel elkerülhető a tömeges fizetésképtelenség az utazási irodáknál.
Forrás: MTI