Egyetemisták kutatták a múzeumok és a turizmus kapcsolatát

A Budapesti Corvinus Egyetem hallgatói elemezték 20 budapesti múzeum működését és javaslatokat tettek a múzeumok jobb turisztikai hasznosítása érdekében.

A Budapesti Corvinus Egyetem harmadéves hallgatói kutatást végeztek Kulturális turizmus című tárgy keretében 2016. február – május között Dr. Jászberényi Melinda egyetemi docens (BCE Turizmus Központ) és Phd hallgatója, Bodnár Dorottya vezetésével.

A kutatásban 85 hallgató vett részt 4-5 fős projektcsoport formájában, 20 budapesti múzeum körében, a turizmus szemszögéből vizsgálva azok vonzerejét a magyar látogatók és a külföldi turisták vonatkozásában.

A kutatás keretében meghatározott szempontok alapján személyes megfigyelést követően elemezték az intézmények működését többek között a kommunikáció, informativitás, interaktivitás, modern eszközök használata, önkéntesség szempontjai alapján. Mélyinterjúkat készítettek a múzeumok vezetőjével vagy egy általa kijelölt személlyel ugyanazon kérdésekben.

A hallgatói munka kiterjedt arra is, hogy a múzeum által kijelölt keretek között rövid elemzést, piackutatást készítettek, amelyet követően javaslatokat fogalmaztak meg az egyes intézmények számára, miként erősíthető a múzeumok és a turizmus kapcsolata.

Az együttműködés, amelyet segített a Pulszky Társaság - Magyar Múzeumi Egyesület is, a bevont múzeumok, a BCE, valamint a hallgatók oldaláról egyaránt sikeresnek mondható, így a Kulturális turizmus tárgy keretében az elmélet és a gyakorlat találkozására épített projektmunka várhatóan a jövőben is folytatódni fog - közölte lapunkkal Dr. Jászberényi Melinda egyetemi docens. 

Néhány vélemény a múzeumi szakemberek részéről az együttműködés értékeléseként:

Nagyon örültem, hogy ilyen kedves és érdeklődő hallgatók jártak nálunk. Bízom a további együttműködésben, örömmel teszünk eleget az ilyen típusú felkéréseknek a jövőben is.

Üdítő szellemiségű hallgatók voltak! Végig nyitottak, érdeklődők voltak a múzeum munkájával kapcsolatban, releváns kérdéseket tettek fel és hasznos észrevételeket fogalmaztak meg.

A hallgatók megismerték és megértették a múzeumot, annak problémáit. Az elemzést lelkiismeretesen elvégezték, majd erre naprakész, praktikus, a múzeum helyzetét minden tekintetben figyelembe vevő megoldási javaslatokat ajánlottak.

A kutatásba bevont partnerek között megtalálhatók a néhány 1.000 fős látogatószámú kisebb múzeumok, kiállítóhelyek és az akár 100.000 fős látogatószámot meghaladó kiemelt budapesti múzeumok is. A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a múzeumok felismerték azt a látogatói szükségletet, amelyet irányukban támasztanak. Többségében családok, valamint a fiatal korosztály irányában szeretnék erősíteni kommunikációjukat, számukra szeretnének több programot szervezni.

Sok esetben az online kommunikációra vonatkozó javaslatok megfogalmazása volt a kijelölt hallgatói feladat, amelyek általában rendkívül hasznos és praktikus információkat fogalmaztak meg pl. a különböző közösségi médiumok használatával kapcsolatban. A múzeumok jelentős részében kisebb fejlesztési támogatások keretében beszereztek audio-vizuális eszközöket, kézzel fogható tárgyakat, felölthető ruhákat, ezek azonban egyelőre elenyésző részét képezik a kiállításoknak, egy-két kivételtől eltekintve.

A vizsgált múzeumok közül kevesen dolgoznak idősebb, vagy az IKSZ program keretében fiatal önkéntesekkel, akikkel kapcsolatban változó tapasztalataik vannak. Munkájukat általában hasznosnak tartják, habár sokszor többletmunkát jelentenek a dolgozóknak, elmondásuk szerint azonban rendszeresen nem lehet velük számolni.

Kommunikáció vonatkozásában rendkívül alacsony költségvetéssel rendelkeznek, így szinte csak az ingyenes felületeket tudják használni. Célcsoportokat tekintve nehezen tudják leszűkíteni és meghatározni azt a kört, akit elsősorban be szeretnének vonzani az egyes intézményekbe, a marketinget (legyen az kis vagy nagyobb összegű) viszont a „mindenkinek szól” szemlélettel nehéz hatékonyan megvalósítani.

Fontos lenne felismerniük azt is, hogy programjaikkal, az említett modern szemléletet követő kiállításokkal sokkal szélesebb kört tudnának bevonzani, nem csupán a kifejezetten kulturális motivációjú látogatót (vagy esetlegesen a szakmai érdeklődőt). A kötetlenebb rendezvények, a szórakozva tanító kiállítások, esetleges kiegészítő funkciók a jövőben alkalmasabbá tehetnék a múzeumokat arra is, hogy közösségi térként, a szabadidő könnyed eltöltésének helyszíneként tekintsenek rájuk.

Sok esetben figyelték meg a hallgatók azt is, hogy a múzeum által meghatározott célcsoport, a kiállításban közölt információk és azok minősége/mennyisége, valamint az alkalmazott kommunikáció formája nem felel meg egymásnak, ezt minden esetben átgondolni és egységesíteni szükséges.

Néhány esetben olyan problémákat is megfigyeltek a hallgatók, amelyek szinte költségek nélkül, odafigyeléssel kiküszöbölhetők lennének (pl. olvashatatlan tárgyfeliratok, félrecsúszott kiállítási tárgyak, poros, pókhálós vitrinek).

Összességében az intézmények nyitottak a változásokra, források hiányában azonban nehezen látnak esélyt a fejlődésre, ezért is értékelhető hasznosnak a hallgatók kreatív javaslatai, amelyek sokszor kifejezetten a költséghatékony vagy ingyenes ötleteket gyűjtötték össze.


Vitézy Dávid 5 pontba szedte, miért hintették be sóval Budapest egyetlen marketingcégét

Vitézy Dávid 5 pontba szedte, miért hintették be sóval Budapest egyetlen marketingcégét 

A közlekedési szakértőként elhíresült politikus legfrissebb Facebook bejegyzésében részletesen beszámol arról, miért tartotta fontosnak, hogy a 2025. évi költségvetésben megvonják a főváros marketingügynökségének, a Budapest Brand forrásainak nagy részét.
Egy korszak vége: bezár az ikonikus Körszálló

Egy korszak vége: bezár az ikonikus Körszálló 

Október végén robbant a hír, hogy lebontás fenyegeti a Körszállót, hivatalos nevén a Hotel Budapestet, most újabb részletek derültek ki.
Márciusban életre kel a rakpart

Márciusban életre kel a rakpart 

Télen kell készülni a nyárra, idén is lesz rakpartnyitás, nem is akárhogy – írta a főpolgármester a Facebook-oldalán csütörtökön.
Szlovák-magyar összefogás Somoskő és Salgó váránál

Szlovák-magyar összefogás Somoskő és Salgó váránál 

Közösen dolgozik Salgótarján és a szlovákiai Sátorosbánya önkormányzata, valamint a salgótarjáni Dornyay Béla Múzeum Somoskő és Salgó várainak értékmentésén európai uniós támogatással.
Egyelőre két hazai síterep működik, de hétvégén nyithat a többi is

Egyelőre két hazai síterep működik, de hétvégén nyithat a többi is 

Szerdán több helyen hullott néhány centiméter hó, de ez még nem elegendő a sípályák üzemeltetéséhez.
Globális rendezvényiparági előrejelzés 2025-re

Globális rendezvényiparági előrejelzés 2025-re 

Egy friss tanulmány áttekintést ad a globális rendezvényágazat idei évi kilátásairól, trendjeiről.
Így kerülte ki egy budapesti apartmankomplexum az Airbnb tilalmat

Így kerülte ki egy budapesti apartmankomplexum az Airbnb tilalmat 

A Király utcai Central Passage Társasház már megtalálta a módját, hogy továbbra is szálláshelyként működhessenek a lakásai.
Izgalmas kiállítás Füreden, a magyarok egyik nagy festőjének műveiből

Izgalmas kiállítás Füreden, a magyarok egyik nagy festőjének műveiből 

Egy híres magyar művész képei az űrben és David Bowie szívében is helyet kaptak. Most alkotásaival a Balatonra csalogatják a turistákat. A Vasarely kiállítás január 18-tól március 9-ig lesz látható Balatonfüreden.
Miniszteri ígéret: június 30-ára megnyílhat ismét a miskolctapolcai barlangfürdő

Miniszteri ígéret: június 30-ára megnyílhat ismét a miskolctapolcai barlangfürdő 

Az ígéret szép szó, ha betartják, úgy jó.
Indul a Zúzmara Express

Indul a Zúzmara Express 

Az utazás mellett olyan egyéni programlehetőségekre is lesz lehetőség, mint a téli piknikezés Andókúton, séta a Varbói tóhoz, de akár erdei túrákon is részt vehetnek az érdeklődők.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.