Egyetemisták kutatták a múzeumok és a turizmus kapcsolatát

A Budapesti Corvinus Egyetem hallgatói elemezték 20 budapesti múzeum működését és javaslatokat tettek a múzeumok jobb turisztikai hasznosítása érdekében.

A Budapesti Corvinus Egyetem harmadéves hallgatói kutatást végeztek Kulturális turizmus című tárgy keretében 2016. február – május között Dr. Jászberényi Melinda egyetemi docens (BCE Turizmus Központ) és Phd hallgatója, Bodnár Dorottya vezetésével.

A kutatásban 85 hallgató vett részt 4-5 fős projektcsoport formájában, 20 budapesti múzeum körében, a turizmus szemszögéből vizsgálva azok vonzerejét a magyar látogatók és a külföldi turisták vonatkozásában.

A kutatás keretében meghatározott szempontok alapján személyes megfigyelést követően elemezték az intézmények működését többek között a kommunikáció, informativitás, interaktivitás, modern eszközök használata, önkéntesség szempontjai alapján. Mélyinterjúkat készítettek a múzeumok vezetőjével vagy egy általa kijelölt személlyel ugyanazon kérdésekben.

A hallgatói munka kiterjedt arra is, hogy a múzeum által kijelölt keretek között rövid elemzést, piackutatást készítettek, amelyet követően javaslatokat fogalmaztak meg az egyes intézmények számára, miként erősíthető a múzeumok és a turizmus kapcsolata.

Az együttműködés, amelyet segített a Pulszky Társaság - Magyar Múzeumi Egyesület is, a bevont múzeumok, a BCE, valamint a hallgatók oldaláról egyaránt sikeresnek mondható, így a Kulturális turizmus tárgy keretében az elmélet és a gyakorlat találkozására épített projektmunka várhatóan a jövőben is folytatódni fog - közölte lapunkkal Dr. Jászberényi Melinda egyetemi docens. 

Néhány vélemény a múzeumi szakemberek részéről az együttműködés értékeléseként:

Nagyon örültem, hogy ilyen kedves és érdeklődő hallgatók jártak nálunk. Bízom a további együttműködésben, örömmel teszünk eleget az ilyen típusú felkéréseknek a jövőben is.

Üdítő szellemiségű hallgatók voltak! Végig nyitottak, érdeklődők voltak a múzeum munkájával kapcsolatban, releváns kérdéseket tettek fel és hasznos észrevételeket fogalmaztak meg.

A hallgatók megismerték és megértették a múzeumot, annak problémáit. Az elemzést lelkiismeretesen elvégezték, majd erre naprakész, praktikus, a múzeum helyzetét minden tekintetben figyelembe vevő megoldási javaslatokat ajánlottak.

A kutatásba bevont partnerek között megtalálhatók a néhány 1.000 fős látogatószámú kisebb múzeumok, kiállítóhelyek és az akár 100.000 fős látogatószámot meghaladó kiemelt budapesti múzeumok is. A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a múzeumok felismerték azt a látogatói szükségletet, amelyet irányukban támasztanak. Többségében családok, valamint a fiatal korosztály irányában szeretnék erősíteni kommunikációjukat, számukra szeretnének több programot szervezni.

Sok esetben az online kommunikációra vonatkozó javaslatok megfogalmazása volt a kijelölt hallgatói feladat, amelyek általában rendkívül hasznos és praktikus információkat fogalmaztak meg pl. a különböző közösségi médiumok használatával kapcsolatban. A múzeumok jelentős részében kisebb fejlesztési támogatások keretében beszereztek audio-vizuális eszközöket, kézzel fogható tárgyakat, felölthető ruhákat, ezek azonban egyelőre elenyésző részét képezik a kiállításoknak, egy-két kivételtől eltekintve.

A vizsgált múzeumok közül kevesen dolgoznak idősebb, vagy az IKSZ program keretében fiatal önkéntesekkel, akikkel kapcsolatban változó tapasztalataik vannak. Munkájukat általában hasznosnak tartják, habár sokszor többletmunkát jelentenek a dolgozóknak, elmondásuk szerint azonban rendszeresen nem lehet velük számolni.

Kommunikáció vonatkozásában rendkívül alacsony költségvetéssel rendelkeznek, így szinte csak az ingyenes felületeket tudják használni. Célcsoportokat tekintve nehezen tudják leszűkíteni és meghatározni azt a kört, akit elsősorban be szeretnének vonzani az egyes intézményekbe, a marketinget (legyen az kis vagy nagyobb összegű) viszont a „mindenkinek szól” szemlélettel nehéz hatékonyan megvalósítani.

Fontos lenne felismerniük azt is, hogy programjaikkal, az említett modern szemléletet követő kiállításokkal sokkal szélesebb kört tudnának bevonzani, nem csupán a kifejezetten kulturális motivációjú látogatót (vagy esetlegesen a szakmai érdeklődőt). A kötetlenebb rendezvények, a szórakozva tanító kiállítások, esetleges kiegészítő funkciók a jövőben alkalmasabbá tehetnék a múzeumokat arra is, hogy közösségi térként, a szabadidő könnyed eltöltésének helyszíneként tekintsenek rájuk.

Sok esetben figyelték meg a hallgatók azt is, hogy a múzeum által meghatározott célcsoport, a kiállításban közölt információk és azok minősége/mennyisége, valamint az alkalmazott kommunikáció formája nem felel meg egymásnak, ezt minden esetben átgondolni és egységesíteni szükséges.

Néhány esetben olyan problémákat is megfigyeltek a hallgatók, amelyek szinte költségek nélkül, odafigyeléssel kiküszöbölhetők lennének (pl. olvashatatlan tárgyfeliratok, félrecsúszott kiállítási tárgyak, poros, pókhálós vitrinek).

Összességében az intézmények nyitottak a változásokra, források hiányában azonban nehezen látnak esélyt a fejlődésre, ezért is értékelhető hasznosnak a hallgatók kreatív javaslatai, amelyek sokszor kifejezetten a költséghatékony vagy ingyenes ötleteket gyűjtötték össze.


A videóművészet Rembrandtja Magyarországon

A videóművészet Rembrandtja Magyarországon 

Magyarországon első alkalommal nyílik a kortárs videóművészet világhírű alkotójának, Bill Violának önálló kiállítása.
Klasszis TopDesign 2024: a zsűri már döntött, de a közönség még szavazhat!

Klasszis TopDesign 2024: a zsűri már döntött, de a közönség még szavazhat!  

Lehet, hogy az Ön szavazata dönti el, melyik szálloda vagy vendéglátóegység kapja a rangos közönségdíjat az idei döntőbe került pályázók közül.
Leleplezték Munkácsy Mihály eddig ismeretlen művét

Leleplezték Munkácsy Mihály eddig ismeretlen művét 

Ausztráliából hozta haza a Virág Judit Galéria, a Madame Tussauds Budapestben mutatták be a csodálatos portrét.
Máté Bence az év madárfotósa

Máté Bence az év madárfotósa 

A második fordulóba került képek összesen 170 különböző madárfajt örökítettek meg.
Ezek lettek az Év kutyabarát helyei 2024-ben

Ezek lettek az Év kutyabarát helyei 2024-ben 

Idén már 11. alkalommal került megrendezésre az Év kutyabarát helye kampány a Kutyabarát.hu szervezésében, ismét hatalmas érdeklődés övezte a kutyabarát szállások, vendéglátóhelyek és munkahelyek megmérettetését.
Ha faültetés, akkor segítenek a szajkók

Ha faültetés, akkor segítenek a szajkók 

Szajkók segítenek a faültetésben Pesterzsébeten és Veresegyház határában.
Nyílik a képzőművészeti galéria karácsonyi vására

Nyílik a képzőművészeti galéria karácsonyi vására 

Hetedik alkalommal jelentkezik a Resident Art Fair karácsonyi vására, ezúttal Allegro Barbaro címmel.
Adománygyűjtő akció a Bazilika800 emlékév végén Pannonhalmán

Adománygyűjtő akció a Bazilika800 emlékév végén Pannonhalmán 

Az évfordulót a bencések egész évben számos lelkiségi, kulturális és turisztikai, programmal ünnepelték.
Új kiállítás a kortárs művészeti központban

Új kiállítás a kortárs művészeti központban 

Újabb időszaki kiállítás megnyitására készül az MBH Bank Művészeti Alapítvány támogatásával működő Hungarian Art & Business (HAB) művészeti központ, amely ezúttal a kert mint ember által alakított természet világába invitálja majd a látogatókat.
Reklámfilm az ünnepekre: az egyik leghíresebb karácsonyi dal története– videóval

Reklámfilm az ünnepekre: az egyik leghíresebb karácsonyi dal története– videóval 

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.