Hangoztatta: a MUISZ elhatárolódik a hatályos jogszabályok kijátszására irányuló és a tisztességes üzleti magatartással ellentétes mindennemű, gazdasági tevékenységtől.
A Green Holidays utazásszervezési engedélyének megszerzése előtt egy utazásközvetítő cég az utazási csomag részeit jogellenesen, elemekre bontva értékesítette. Az utasok két különböző céggel szerződtek, ami alkalmas a fogyasztók megtévesztésére - mutatott rá.
Információik szerint számos szerződésben nem szerepelt a Green Holidays neve sem. A kormányhivatal a jelenlegi szabályozás szerint csak utazásszervezőkkel szemben járhat el, szükséges lenne, hogy eljárhasson a hasonló, utazásszervezésnek tűnő esetekben is - mondta.
Kitért arra, a Green Travel irodát tavaly törölték az utazásszervezők nyilvántartásából, amely azonban a működés megszüntetése helyett a tevékenységi kör bővítésével átalakította a Green Holidays irodát. A MUISZ 2016 végén levélben hívta fel az engedélyezési hivatal figyelmét, hogy a Green Travel árualapját értékesítik, szabálytalanul, több külön szerződéssel, külön számlázással.
Az engedélyezési hivatal hatáskör hiányában továbbította az ügyet a fogyasztóvédelmi hatóságnak és a versenyhivatalnak. A vagyoni biztosítékra vonatkozó limitek megemelése az elnök szerint nem lenne megoldás a problémára, ezek kellően erős, kötelezően előírt garanciákat nyújtanak a fogyasztóknak.
Erdei Bálint javaslataik között említette azt is, hogy a vagyoni biztosítékot a hazaszállítás, és a kint tartózkodás megtérítésére lehessen használni, a kártérítésekre és a részvételi díjak visszafizetésére pedig külön kötelező biztosítást írjanak elő.
Az utaztatási szakma fekete napja lett július másodika, amikor fizetésképtelenséget jelentett a Green Holidays - mondta. A MUISZ együttérez azokkal a családokkal, utazókkal, akiknek sok esetben a már hónapok óta tervezett és befizetett nyári utazása, szabadsága ment tönkre - mondta. A károsultak száma pontosan még nem ismert, a kárbejelentéseket július végéig összesíti az Uniqa Biztosító.
Miről lehet megismerni a megbízható utazási irodát? |
Az Invia.hu cégvezetője, Zakar Jozef nemrégiben összefoglalta azokat a szempontokat, amelyeket mindenkinek érdemes mérlegelnie, amikor utazási irodát választ. A folyamatos működés, a szakmai múlt a legfontosabb két jellemző, ami segíthet a megfelelő utazási partner megtalálásában – hangsúlyozza az Invia.hu szakembere. Hozzátette, hogy önmagában az ár azonban nem biztos, hogy segít a választásban, hiszen egy-egy alkalommal minden utazásszervezőnél akadhatnak valóban kiemelkedő ajánlatok, ezért érdemes alaposabban megismerkedni utazásunk választott szervezőjével. Egyértelmű, hogy minél régebben van egy szereplő a piacon, akkor annál valószínűbb, hogy a jövőben is számíthatunk a jelenlétére. Ha azt látjuk, hogy az elmúlt években kiegyensúlyozottan növekedett, nyugodtabban szavazhatunk neki bizalmat. Ha az adott cég mögött ráadásul még valamilyen nemzetközi, befektetői csoport is áll, vagy a választott iroda egy több országban működő cégcsoport magyarországi képviselete, akkor már szinte elhanyagolható annak az esélye, hogy egyik napról a másikra, következmények nélkül tűnjön el az itthoni piacról. A komoly cégek története, felépítése, pénzügyi adatai jellemzően nyilvánosak, és nem is kell komoly kutatómunkát végezni miattuk. Ellenben az már rögtön gyanús lehet, ha nem találjuk meg ezeket az információkat sem az adott vállalkozás honlapján, sem a nyilvánosan hozzáférhető Általános Szerződési Feltételek között. |
A MUISZ hangsúlyozta, hogy javasolt az utazási szerződés megkötésekor mindig ellenőrizni, hogy a szerződés tartalmazza-e:
1. Az utazásszervező adatait: (név, székhely, telefonszám), nyilvántartásba vételi szám, ill. amennyiben a szerződést utazásközvetítő útján kötik, az utazásközvetítő adatait is.
2. A megrendelt szolgáltatást és annak pontos részleteit, igénybevételének helyét, idejét.
3. A szolgáltatás díját és a külön felszámításra kerülő adókat, illetékeket, egyéb terheket, a díjfizetés rendjét és módját.
4. A biztosító, vagy pénzintézet nevét, amellyel az utazásszervező a vagyoni biztosítékra szerződött.
Az engedéllyel rendelkező utazási irodák listája itt érhető el.
Erdei Bálint kiemelte: a MUISZ minden tagja rendelkezik tevékenységi engedéllyel; a szövetség tagjainak listája itt érhető el.
A károsultak forduljanak a biztosítóhoz
Csépai Balázs, a MUISZ jogi képviselője elmondta: egyértelmű, hogy a Green Holidays károsultjai jogosultak a kártérítésre, minden érintettnek azt javasolta, hogy forduljon kárigényével az Uniqa Biztosítóhoz.
A MUISZ-hoz érkezett panaszok alapján vannak utasok, akiknek a szerződésében nem volt megjelölve utazásszervező, nem szerepelt a Green Holidays neve. Ez a helyzet már bonyolultabb.
Ebben az esetben az utasok közvetlenül azokat a cégeket tudják perelni, akikkel a szerződést aláírták, ha nem kapnak kártérítést a vagyoni biztosíték terhére. A vagyoni biztosítékra jogosultak körét a biztosító az illetékes kormányzati szervvel együttesen határozza meg.
A kettébontott szerződések, nem minősülnek utazási csomagnak. Az uniós irányelv és a magyar szabályozás szerint sem lehetne külön számlázással szétbontani az utazási csomagokat - mondta. A MUISZ hiába jelentette már decemberben is, hogy olyan szerződések születnek, melyek nem jogszerűek, mivel nem utazási csomagról volt szó, így jogilag nem illetékes eljárni az adott szerv. Csépai Balázs hangsúlyozta, hogy ez egy joghézag, mely új jogi kérdést vet fel.
A sajtótájékoztatón a Green Holidays Kft-n kívül nem hangzott el más konkrét utazásszervező neve, de a HVG ismerteti az eddig nyilvánosan érintett irodákat.
A Green Holidays Kft. július másodikán vasárnap kora este jelentett fizetésképtelenséget. A társaság szervezésében aznap délelőtt még elindult egy magyar csoport Budapestről charterjárattal a törökországi Antalyába, de lefoglalt szálláshelyükre már nem jutottak el. Múlt szerdán minden utas hazaérkezett Magyarországra.
Forrás: MTI/Turizmus Online