Nagy növekedési potenciál áll a kínai beutazó turizmus előtt, a Magyar Turizmus Zrt.-n belül működő Kína-KKE országok Turisztikai Koordinációs Központja, a TCC (China – Central and Eastern European Tourism Coordination Centre) pedig vezető szerepet vállal a közép- és kelet-európai országok turisztikai promóciójában.
A TCC 2014 májusában jött létre mintegy 16 közép- és kelet-európai ország együttműködésével, melynek célja a kínai turisztikai együttműködési lehetőségek felkutatása, elősegítése. Aranyossy Mihály, a Magyar Turizmus Zrt. külképviseleti koordinációs irodavezetője az Utazás kiállítás kínai workshopján beszámolt arról, hogy rendkívül nagy igény lenne például egy olyan anyagra, mely a turisztikai befektetési lehetőségeket fogja össze, hiszen a kínai piacon nagy az érdeklődés többek között a szőlőbirtokok, pincék vagy akár szállodák vásárlása iránt is.
Kínai szakmai delegáció érkezik
A TTC legközelebbi eseménye a Kína – KKE Turisztikai Promóciós Év megnyitásához kapcsolódó rendezvénysorozat március 25-26-27-én, amelyre a kb. 50 fős kínai delegáció is érkezik. Az eseményre hivatalosak a TCC országok képviselői és turisztikai szakmai partnerei is. A delegációval érkezik Li Jinzao úr is, a CNTA (China National Tourism Administration) elnöke is, aki egyúttal miniszteri rangot visel. Az elnök többek között tárgyalásokat folytat majd dr. Ruszinkó Ádám turizmusért felelős helyettes államtitkárral is. A Magyar Turizmus Zrt. turisztikai vezérigazgató-helyettese, Horváth Gergely vezette munkacsoport a legfontosabb feladatnak az esemény szakmai tartalommal való megtöltését nevezte, és erre komplex szakmai programot dolgozott ki.
A politikai és szakmai képviselőkből álló delegáció március 25-én egy nagyszabású kínai gasztronómia show és vacsora keretében találkozik először a 16 ország szakmai partnereivel, az országok budapesti nagyköveteivel és a hazai üzleti partnerekkel. A következő napra tervezik a 'China Tourism Info Day' konferenciát a Marriott Hotelben, ahol a kínai kiutazó turizmusról, a vízum és légiközlekedés kérdéseiről hallhatnak a résztvevő szakmabeliek előadásokat, valamint útmutatót kaphatnak arra vonatkozóan is, hogyan alakítsanak ki turisztikai ajánlatokat a kínai piacra. A délelőtti konferencia egy délutáni workshop-al zárul, ahol kétoldalú megbeszéléseket folytathatnak a kínai tour operatorok és a 16 ország meghívott szakmai vendégei. Ezt követően a vendégek egy színvonalas városnéző programon ismerhetik meg közelebbről is Budapestet, s az este végül a Kínai Népköztársaság Magyarországi Nagykövetsége által szervezett 'Beautiful China' gálarendezvénnyel zárul, ahol a kínai partner ajándékaként egy 60 fős tánccsoport különleges előadását tekinthetik meg a programon résztvevő vendégek.
Növekedési lehetőségek
A Magyar Turizmus Zrt. kínai piacon végzett tevékenységéről található összefoglaló anyag szerint 2014-ben Kína GDP-je 7,4 %-os növekedést mutatott, ami soknak tűnik ugyan, de a közgazdászok szerint nem elég a stabil bővüléshez és a termelődő új munkaerő felvételéhez. A belső fogyasztás élénkülése továbbra is lassabb a vártnál, és a társadalmi olló egyre inkább szétnyílik. A városi középréteg vagyonosodása és utazási kedve azonban töretlen, és egyre inkább minőségi terméket igyekszik vásárolni. Az utazás kezd felzárkózni a lakás, az autó és az oktatás mögé, és mint az életminőséget javító és a társadalmi pozíciót tükröző termék, szinte nélkülözhetetlen a közép-és felső réteg számára. Jelenleg Magyarország az évi 160.608 vendégéjszakával jelentősen alulmarad lehetőségein.
Az elkövetkezendő időszakban azonban erős növekedés várható, valamint az utazás diverzifikálódása. Kína mostanra a világ legnagyobb küldő piacává és legnagyobb turisztikai fogyasztójává lépett elő. 2014-ben a Kínából külföldre irányuló utazások száma 11 millióval, 109 millióra nőtt a Turisztikai Világszervezet (UNWTO) becslése szerint. A turisztikai célú költés 17%-kal bővült 2014 első három negyedévében. 2012 óta Kína a világ legnagyobb turisztikai küldő piaca: az utazásra fordított kiadások mértéke 2013-ban elérte a 129 milliárd dollárt. 2014-ben csaknem 65 millió kínai turista tett nemzetközi utazást, ebből mintegy 41% utazik Ázsián kívülre, utóbbiak harmada, azaz 8,8 millió fő keresi fel Európát. Közép- és Kelet-Európa részesedése az európai beutazásokból 32,3%, az összes kínai, régión kívüli nemzetközi utazásból 10,7%. Ez 2,9 millió kínai turistát jelent a régiónak éves szinten. 2019-re régiónk részesedése az összes Ázsián kívüli kiutazásból várhatóan 11,2%-ra (4,0 millió utazó) nő.
Termék és infrastruktúrafejlesztésre lenne szükség
Figyelemreméltó adat, hogy öt év múlva a kiutazások száma várhatóan 500 millióra nő -még ha túlzott is a becslés, akkor is elgondolkodtató és cselekvésre késztető: a vendégszám mindenképpen nőni fog, tehát érdemes Magyarországnak is a termék és infrastruktúrafejlesztésben gondolkoznia. Ugyan Európa esetében a fő terméket még mindig a körutak jelentik, egyre nagyobb az igény a mélyebb, értő turizmusra, azaz megjelentek a tematikus utak. A jelentés szerint bár Magyarország önálló desztinációként még nem eladható, esély van arra, hogy csak egy, legfeljebb két másik országgal kombinálva az utat, akár három-négy vendégéjszakát is nálunk töltsön a vendég.
Erre kimondottan jó lehetőség kínálkozik a TCC összefogás keretében, melynek legközelebbi programjára még jelentkezhetnek a kínai beutazó turizmusban érdekelt szakmai partnerek.
Forrás: Vendég & Hotel Online