Mint ahogy korábban beszámoltunk róla, a napokban Budapesten találkoztak 16 közép- és kelet-európai ország turisztikai koordinátorai, az érintett minisztériumok képviselői, valamint a kínai utaztatásban érdekelt vállalkozások. A találkozó célja a kínai utaztatásban érdekelt üzleti vállalkozások bevonása az együttműködésbe. A miniszteri és államtitkári szintű tárgyalásokból, szakmai konferenciából, valamint kulturális programokból álló nagyszabású eseménysorozat a „Kína – Közép-, és Kelet-európai Turisztikai Promóciós Év” keretében került megrendezésre és egyúttal a turisztikai promóciós év megnyitását is jelentette.
A szervezők meghívására Budapestre érkezett Li Jinzao, a Kínai Népköztársaság Nemzeti Turisztikai Hivatalának elnöke, de az eseményen részt vett számos magas rangú állami vezető is a 16 KKE országból. A rendezvényen megjelent az ENSZ Turisztikai Világszervezet (UNWTO) és a Kínai Népköztársaság Nemzeti Turisztikai Hivatalának delegációja, a magyar turizmus állami szintű vezetői, a kínai utaztatásban érdekelt vállalatok képviselői és a KKE országok turisztikai koordinátorai.
China Tourism Info Day konferencia
A China Tourism Info Day konferenciát elsőként Li Jinzao, a Kínai Népköztársaság Nemzeti Turisztikai Hivatalának (CNTA) elnöke nyitotta meg köszöntő beszédével. A CNTA elnöke kiemelte, hogy Kína - felismerve azt, hogy a turizmus más gazdasági ágazatoknál lényegesen többet termel - sokat fektet az ágazatba. Európában Kína képviseli az Ázsiai turizmust és most elsősorban azzal a céllal érkeztek, hogy tanuljanak, tapasztalatot gyűjtsenek és új üzleti kapcsolatokat alakítsanak ki.
Somogyi Zoltán, az UNWTO főtitkár-helyettese beszédében hangsúlyozta, hogy a számok magukért beszélnek, hiszen a turizmus, s ezen belül is a kínai beutazó turizmus mindenhol növekszik és a jövőben is növekedni fog. 2014-ben a Kínából külföldre irányuló utazások száma 11 millióval, 109 millióra nőtt a Turisztikai Világszervezet (UNWTO) becslése szerint. 2012 óta Kína a világ legnagyobb turisztikai küldő piaca: az utazásra fordított kiadások mértéke 2013-ban elérte a 129 milliárd dollárt. Az UNWTO főtitkár-helyettese éppen ezért fontosnak tartja, hogy kölcsönösen előnyös együttműködések szülessenek a kormányközi és regionális szinteken és az üzleti szférában egyaránt. A Kína-KKE Turisztikai Koordinációs Központ remek munkát végzett, hiszen a magas szintű, kormányközi együttműködéseket ezzel a nagyszabású eseménysorozattal most átültette a gyakorlatba is, hiszen a mai napon mintegy 150 cég részvételével valósul meg az a szakmai találkozó, amelyen a KKE régió utazási cégei folytatnak tárgyalásokat a kínai utazási cégekkel a jövőbeni üzleti kapcsolatok kiépítése céljából.
Dr. Ruszinkó Ádám, a Nemzetgazdasági Minisztérium turizmusért felelős helyettes államtitkára kifejtette, hogy a kínai beutazóturizmus fejlődésének két alapvető feltétele van, a vízumkérdések összehangolása és a közvetlen légijárat működése. Az államtitkár bejelentette, hogy májustól az Air China kínai nemzeti légitársaság heti négy járatot indít Peking és Budapest között. (A közvetlen Budapest-Peking járat 2012-ben szűnt meg, amikor a Malév csődje után a Hainan Airlines úgy döntött: a budapesti átszállási lehetőségek megszűnése miatt leállítja a magyarországi járatot. A mostani új járat elindításához kormányzati szintű megállapodásra volt szükség, hiszen módosítani kellett a Magyarország és a Kínai Népköztársaság közötti légügyi egyezményt. A szerk.) Fontos fejleménye a találkozónak, hogy a kínai nyelvet is az együttműködés hivatalos nyelvévé választották és megállapodtak, hogy javaslatot tesznek majd a WTO felé is, hogy a kínai nyelv a szervezet egyik hivatalos nyelve legyen.
Vadonatúj, kínai és angol nyelven egyaránt működő közös weboldal, a china-ceec.travel létrehozását jelentette be Dr. Faragó Péter, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója. A webldalon a Kína-KKE együttműködésben részt vevő 16 országnak lehetősége lesz arra, hogy külön információkat jelentessen meg saját turisztikai, történelmi, kulturális örökségéről a szakmai együttműködésről és a turisztikai marketing akciókról szóló közös információk mellett.
Végül a szakmai konferencia megnyitójának csúcseseménye, egy kétoldalú nyilatkozat ünnepélyes aláírása volt Li Jinzao, a Kínai Népköztársaság Nemzeti Turisztikai Hivatalának elnöke és Horváth Gergely, a Kína-KKE Turisztikai Koordinációs Központ igazgatója által. A Nyilatkozatban a felek vállalják, hogy együttműködnek a kínai beutazóturizmus fejlesztése érdekében. Az aláírást követően a szünetben a résztvevő cégek is csatlakozhattak aláírásukkal a nyilatkozathoz, melyben vállalták, hogy csatlakoznak a közös marketing projekthez.
Néhány adat a kínai turizmusról
2014-ben csaknem 65 millió kínai turista tett nemzetközi utazást, ebből mintegy 41% utazik Ázsián kívülre, utóbbiak harmada, azaz 8,8 millió fő keresi fel Európát. Közép- és Kelet-Európa részesedése az európai beutazásokból 32,3%, az összes kínai, régión kívüli nemzetközi utazásból 10,7%. Ez 2,9 millió kínai turistát jelent a régiónak éves szinten. 2019-re régiónk részesedése az összes Ázsián kívüli kiutazásból várhatóan 11,2%-ra (4,0 millió utazó) nő. A keleti nyitás a turizmusban máris mérhető eredményeket hozott a magyarországi kereskedelmi szálláshelyeken. 2014-ben 20%-kal több, közel 90 ezer kínai vendég töltött el több mint 160 ezer vendégéjszakát, ami 16%-kal haladja meg az előző évi adatot (KSH).
Forrás: Vendég&Hotel Online