Dőlnek a repülőutas kárbejelentések - mikor fizet a biztosító automatikusan?

 

Annyira gyakorivá váltak a repülőjáratok sok órás késései, hogy már a biztosítók is tapasztalják az ilyen kárbejelentések megugrását. A külföldre készülőknek érdemes eleve erre való utasbiztosítást kötni, mert ez fedezheti például a sürgősségi kiadásokat. Emellett lehet kérni olyan asszisztenciát is, ami segít bevasalni a légitársaságokon a kártérítést. Van már biztosítás, amelyik automatikusan fizet ilyen esetekben.

 

A biztosítók is tapasztalták az elmúlt hetekben, hogy egyre gyakrabban fordulnak elő haváriák a repülőtereken. Sok gép nem száll fel időben, a járattörlések is megszaporodtak, az utasok pedig okkal bosszúsak, hiszen az ilyen események tönkreteszik a jó előre megszervezett nyaralást, vagy meghiúsítják a külföldön tervezett várva várt programokat. 

Az Allianznál is több lett az ilyen eset, a Generali csoporthoz tartozó Európai Utazási Biztosítónál (EUB) 25 százalékos esetszám-emelkedést mértek, a Genertelnél is van növekedés, az Unionnál pedig arra számítanak, hogy az elmúlt napok eseményei miatt 1-2 hét múlva fognak tetőzni az ilyen jellegű kártérítési igények - derül ki a társaságok Bank360.hu kérdésére adott válaszaiból. 

Kinek mi a felelőssége?


A biztosítók többsége hangsúlyozza: a légijáratok törlése, késése esetén a légitársaság köteles kártérítést fizetni. A pórul járt utasok élhetnek a 261/2004/EK rendelet szerinti kártalanítás lehetőségével, ami az út hosszától függően 200-400-600 eurót jelenthet. A légitársaság köteles kártalanítani utasait a három órát meghaladó késésnél, járattörlés esetén, vagy ha az utas túlfoglalás miatt nem fér fel a gépre, és erről írásos jegyzőkönyve van, feltéve, hogy a járat az EU – valamint Izland, Norvégia és Svájc – valamelyik repülőteréről indul, illetve, hogy az adott repülőjáratot az EU-ba vagy az említett három országba tartozó légitársaság üzemelteti. 

A kártalanítás összegének kifizetése viszont nem automatikus, hanem az utasnak külön igényt kell ehhez benyújtania a légitársasághoz.

Ha a légitársaság azt állítja, hogy rajta kívül álló ok (például a repülőtér hibája) miatt történt az esemény, és ezért nem köteles kártérítést fizetni, akkor az utas szorult helyzetbe kerül, ugyanis nagyon nehezen tud hozzájutni azokhoz az adatokhoz, amelyekkel ezt meg tudná cáfolni - magyarázza Lengyel Márk, az EUB vezérigazgatója. 

Az utasbiztosítások ilyenkor abban tudnak segíteni, hogy a biztosítók átveszik ezt a terhet az utastól, és ők vasalják be a kártérítés összegét a légi cégektől.

 

A légijáratok törlése, késése esetén a légitársaság köteles kártérítést fizetni
A légijáratok törlése, késése esetén a légitársaság köteles kártérítést fizetni
Fotó: Pixabay

Ilyen asszisztencia szolgáltatást tartalmaz például az Union Repülő+ csomagja, de az EUB-nél és a Genertelnél is elérhető az Air Assistance csomag. Az Allianz, ha lehet, még ennél is tovább ment, nála olyan blokkláncon alapuló okosszerződést köthetnek az ügyfelek, amely automatikusan átutalja a kártérítés összegét, ha meghatározott időnél többet késik a gép, vagy törlik a járatot. 

Mit fizet a biztosító?

A légitársaságtól elvárt kártérítés összegét ugyan jellemzően nem fizetik ki a biztosítók, más a késéssel, törléssel kapcsolatos kiadást vagy az extra költséget viszont megtérítenek (például ha a gép nem a tervezett, hanem egy másik repülőtéren száll le) viszont megtérítik. Ezeket a kiadásokat a legtöbb esetben számlával kell igazolni. Ennek van egy limitje minden biztosítási csomagban, amely a késés időtartamától is változhat, általában 10 ezertől 50-60 ezer forintig terjed az utasonként visszaigényelhető összeg. 

Ebbe beletartozhatnak a sürgősségi vásárlások, például tisztálkodószerek, étel, ital, repülőtéri transzferek, taxi. Szintén számla ellenében fizeti ki a biztosító a poggyászkésésből fakadó károkat. Ha nem jön meg időben a bőrönd, és emiatt kell fogkefét, tiszta fehérneműt vásárolni, arról mindenképpen érdemes megőrizni a számlát, hiszen ilyenkor is fizetnek a biztosítók jellemzően néhány tízezer forintos limit erejéig. 

Ha egyáltalán nem érkezik meg a poggyász, vagyis lopáskár történik, akkor is térít a biztosító, ilyenkor magasabb a kártérítés összege, az Alfánál például 200-650 ezer forint között van, emellett, ha megsérül a bőrönd, annak a javítására is lehet kártérítést kérni.

A biztosításközvetítő szakértői azt javasolják, hogy a repülővel utazók kössenek olyan utasbiztosítást, ami a repüléssel kapcsolatos problémákra, károkra nagyobb védelmet nyújt. Ha az utasbiztosítás kalkulátorban jól választják ki a közlekedési eszközt, akkor már eleve az ilyen ajánlatok közül tudnak válogatni.


Lángolt a Miskolctapolcai Barlangfürdő tetőszerkezete - cikkünk frissítve

Lángolt a Miskolctapolcai Barlangfürdő tetőszerkezete - cikkünk frissítve 

Kigyulladt a Miskolctapolcai Barlangfürdő gyógyászati központjának tetőszerkezete. Szombatra virradóra megfékezték a lángokat.
A kiállítás, ahol a híres francia zeneszerző életének szólamai jelennek meg

A kiállítás, ahol a híres francia zeneszerző életének szólamai jelennek meg 

Szeptember 5-től egy igazán különleges projekt foglalt helyet a HAB szivárványos lépcsője mellett a képzőművészet és a zeneművészet találkozásának jegyében.
Olaszországban kezdik, Horvátországban folytatják a nyarat a magyarok

Olaszországban kezdik, Horvátországban folytatják a nyarat a magyarok  

Belföldön az elmúlt 2 évben megduplázódott a nyári adatforgalom, a tipikus nyaralóhelyek közül a Balaton térsége a nyerő.
Kitárják kapuikat a szentendrei templomok

Kitárják kapuikat a szentendrei templomok 

Nyitott Templomok Hétvégéje a Szentendrei Skanzenben.
Két orángután pusztult el nyáron a fővárosi állatkertben

Két orángután pusztult el nyáron a fővárosi állatkertben 

A két állat halála nem hozható összefüggésbe a hőséggel.
Hétvégén Kutyafesztivál a Városligetben

Hétvégén Kutyafesztivál a Városligetben 

 Az esemény célja, hogy szakemberek részvételével iránymutatást adjon az érdeklődőknek a felelős kutyatartásról és fajtaválasztásról.
Hova tovább, Veszprém-Balaton?

Hova tovább, Veszprém-Balaton?  

Beváltotta-e a hozzá fűzött reményeket a Veszprém-Balaton 2023 EKF program?
Előtérben az erdei turizmus fenntarthatósága

Előtérben az erdei turizmus fenntarthatósága 

A klímaváltozás hatásai miatt és az erdők látogatottságának növekedése következtében előtérbe kerültek az erdei turizmus fenntarthatósági kérdései.
Budapest is megmutatja magát a népszerű plakátkiállításon

Budapest is megmutatja magát a népszerű plakátkiállításon 

A leginkább a budapesti életérzéshez köthető, a fővároshoz kapcsolódó plakát pedig külön Budapest-díjban részesül.
Misztikum és ritmus -  jön a különleges török koncert

Misztikum és ritmus - jön a különleges török koncert 

A koncert nemcsak zenei élményt kínál, hanem egy utazást is a török miszticizmus és ritmus világába.

Interjú

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.
Ariana Grüll: Az építészeknek túl kell lépniük a nemzetközi trendek puszta követésén

Ariana Grüll: Az építészeknek túl kell lépniük a nemzetközi trendek puszta követésén 

A Klasszis TopDesign 2024 verseny egyik zsűritagja, Ariana Grüll a tavalyi versennyel kapcsolatos tapasztalatairól mesélt, és arról, hogy mit vár az idei pályaművektől.  
Vylyan Pincészet: Feketén-fehéren, nyáron zöldre váltva

Vylyan Pincészet: Feketén-fehéren, nyáron zöldre váltva 

Indul a verjus-szüret a Villány-siklósi-borvidék egyik legjelentősebb, patinás, több mint 30 éves múlttal rendelkező pincészeténél, a Vylyan birtokon.