Dőlnek a repülőutas kárbejelentések - mikor fizet a biztosító automatikusan?

 

Annyira gyakorivá váltak a repülőjáratok sok órás késései, hogy már a biztosítók is tapasztalják az ilyen kárbejelentések megugrását. A külföldre készülőknek érdemes eleve erre való utasbiztosítást kötni, mert ez fedezheti például a sürgősségi kiadásokat. Emellett lehet kérni olyan asszisztenciát is, ami segít bevasalni a légitársaságokon a kártérítést. Van már biztosítás, amelyik automatikusan fizet ilyen esetekben.

 

A biztosítók is tapasztalták az elmúlt hetekben, hogy egyre gyakrabban fordulnak elő haváriák a repülőtereken. Sok gép nem száll fel időben, a járattörlések is megszaporodtak, az utasok pedig okkal bosszúsak, hiszen az ilyen események tönkreteszik a jó előre megszervezett nyaralást, vagy meghiúsítják a külföldön tervezett várva várt programokat. 

Az Allianznál is több lett az ilyen eset, a Generali csoporthoz tartozó Európai Utazási Biztosítónál (EUB) 25 százalékos esetszám-emelkedést mértek, a Genertelnél is van növekedés, az Unionnál pedig arra számítanak, hogy az elmúlt napok eseményei miatt 1-2 hét múlva fognak tetőzni az ilyen jellegű kártérítési igények - derül ki a társaságok Bank360.hu kérdésére adott válaszaiból. 

Kinek mi a felelőssége?


A biztosítók többsége hangsúlyozza: a légijáratok törlése, késése esetén a légitársaság köteles kártérítést fizetni. A pórul járt utasok élhetnek a 261/2004/EK rendelet szerinti kártalanítás lehetőségével, ami az út hosszától függően 200-400-600 eurót jelenthet. A légitársaság köteles kártalanítani utasait a három órát meghaladó késésnél, járattörlés esetén, vagy ha az utas túlfoglalás miatt nem fér fel a gépre, és erről írásos jegyzőkönyve van, feltéve, hogy a járat az EU – valamint Izland, Norvégia és Svájc – valamelyik repülőteréről indul, illetve, hogy az adott repülőjáratot az EU-ba vagy az említett három országba tartozó légitársaság üzemelteti. 

A kártalanítás összegének kifizetése viszont nem automatikus, hanem az utasnak külön igényt kell ehhez benyújtania a légitársasághoz.

Ha a légitársaság azt állítja, hogy rajta kívül álló ok (például a repülőtér hibája) miatt történt az esemény, és ezért nem köteles kártérítést fizetni, akkor az utas szorult helyzetbe kerül, ugyanis nagyon nehezen tud hozzájutni azokhoz az adatokhoz, amelyekkel ezt meg tudná cáfolni - magyarázza Lengyel Márk, az EUB vezérigazgatója. 

Az utasbiztosítások ilyenkor abban tudnak segíteni, hogy a biztosítók átveszik ezt a terhet az utastól, és ők vasalják be a kártérítés összegét a légi cégektől.

 

A légijáratok törlése, késése esetén a légitársaság köteles kártérítést fizetni
A légijáratok törlése, késése esetén a légitársaság köteles kártérítést fizetni
Fotó: Pixabay

Ilyen asszisztencia szolgáltatást tartalmaz például az Union Repülő+ csomagja, de az EUB-nél és a Genertelnél is elérhető az Air Assistance csomag. Az Allianz, ha lehet, még ennél is tovább ment, nála olyan blokkláncon alapuló okosszerződést köthetnek az ügyfelek, amely automatikusan átutalja a kártérítés összegét, ha meghatározott időnél többet késik a gép, vagy törlik a járatot. 

Mit fizet a biztosító?

A légitársaságtól elvárt kártérítés összegét ugyan jellemzően nem fizetik ki a biztosítók, más a késéssel, törléssel kapcsolatos kiadást vagy az extra költséget viszont megtérítenek (például ha a gép nem a tervezett, hanem egy másik repülőtéren száll le) viszont megtérítik. Ezeket a kiadásokat a legtöbb esetben számlával kell igazolni. Ennek van egy limitje minden biztosítási csomagban, amely a késés időtartamától is változhat, általában 10 ezertől 50-60 ezer forintig terjed az utasonként visszaigényelhető összeg. 

Ebbe beletartozhatnak a sürgősségi vásárlások, például tisztálkodószerek, étel, ital, repülőtéri transzferek, taxi. Szintén számla ellenében fizeti ki a biztosító a poggyászkésésből fakadó károkat. Ha nem jön meg időben a bőrönd, és emiatt kell fogkefét, tiszta fehérneműt vásárolni, arról mindenképpen érdemes megőrizni a számlát, hiszen ilyenkor is fizetnek a biztosítók jellemzően néhány tízezer forintos limit erejéig. 

Ha egyáltalán nem érkezik meg a poggyász, vagyis lopáskár történik, akkor is térít a biztosító, ilyenkor magasabb a kártérítés összege, az Alfánál például 200-650 ezer forint között van, emellett, ha megsérül a bőrönd, annak a javítására is lehet kártérítést kérni.

A biztosításközvetítő szakértői azt javasolják, hogy a repülővel utazók kössenek olyan utasbiztosítást, ami a repüléssel kapcsolatos problémákra, károkra nagyobb védelmet nyújt. Ha az utasbiztosítás kalkulátorban jól választják ki a közlekedési eszközt, akkor már eleve az ilyen ajánlatok közül tudnak válogatni.


A Weight kapta az 56. Kékszalag KPMG Fair Play Díját

A Weight kapta az 56. Kékszalag KPMG Fair Play Díját 

Véget ért az 56. Kékszalag vitorlás verseny, és a programsorozat zárásaként átadták a KPMG Fair Play Díjat is.
Ezek a legkedveltebb balatoni nyaralóhelyek a magyarok körében

Ezek a legkedveltebb balatoni nyaralóhelyek a magyarok körében 

A Balaton térségét választók körében az apartmanfoglalások voltak a legnépszerűbbek.
Egy közel 800 éves műemlék mostantól teljes szépségében látható

Egy közel 800 éves műemlék mostantól teljes szépségében látható 

A harmadik romemlék fejújításánál tart a Market Építő Zrt. CSR programja.
Reptéri feketeleves ellen: napi egy kávé árából utasbiztosítás

Reptéri feketeleves ellen: napi egy kávé árából utasbiztosítás 

A repülő járatok mindennapossá váló sok órás késései, az ebből következő kiadások és további bajok láttán olyanok is elgondolkoznak a külföldi utazásuk biztosításán, akik eddig ezzel nem foglalkoztak.
Hatszáz nevezést vártak, végül ötszáztízen indultak a Kék Szalagon - idén nincs csúcsdöntés

Hatszáz nevezést vártak, végül ötszáztízen indultak a Kék Szalagon - idén nincs csúcsdöntés 

FRISSÍTVE A rohanógépek elől vágtattak délidőben, a tavalyi győztes Fifty-Fifty azonban jóval az élmezőny mögött haladt. Időközben azonban változott a helyzet - alaposan beleszólt a verseny alakulásába az időjárás. És igencsak váratlan végeredmény született!
Ne induljon szombaton Balaton-átúszásra!

Ne induljon szombaton Balaton-átúszásra! 

A szervezők ugyanis a szombatra szervezett programot a következő napra, július 21--re, vasárnapra tették át.
Bor és jazz a debreceni Nagyerdőben

Bor és jazz a debreceni Nagyerdőben 

Idén augusztus 8-11. között várják a borbarátokat és jazzkedvelőket a Nagyerdőre, ahol a Békás-tó partján a fesztivált a zöld természet ölén rendezik. Világsztár is érkezik a rendezvényre.
Így változott a Balaton az elmúlt háromszáz év alatt

Így változott a Balaton az elmúlt háromszáz év alatt 

Többszáz éves katonai térképek és a legfrissebb műholdfotók rajzolják ki, mit tettünk a Balatonnal 300 év alatt.
Speciális intézkedésekkel óvják a denevéreket a veszprémi várnegyedben

Speciális intézkedésekkel óvják a denevéreket a veszprémi várnegyedben 

Mintegy 200 denevér tölti a nyári hónapokat a veszprémi Érseki Palota padlásterében.
Ötven kékvillogós járműcsoda költözik szombaton az Aeroparkba

Ötven kékvillogós járműcsoda költözik szombaton az Aeroparkba 

A járműbemutatók mellett számtalan interaktív eseménnyel és toborzóponttal készülnek a szervezők.

Interjú

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni 

A két Michelin-csillagos étterem konyháját vezető séffel többek közt a versenyről és megosztó ételekről beszélgetünk, és mesél arról is, miért nem követi a trendeket.
Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető

Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető 

Az idei újdonságokról és megújulásról a borászat tulajdonosával, Dunai Ágnessel beszélgettünk.
Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél”

Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél” 

Csernus Imrével szőlőről, borokról és a vidéki életről beszélgettünk, és nemrég megjelent könyve kapcsán egy kicsit rólunk, magyarokról is.