Nyíregyháza vendégeskedésre csábít

Aki az utóbbi években elkerülte, vagy csak átutazott Nyíregyházán, igencsak meglepődik, ha elmerül a város forgatagában. Ez történt velünk is: egy rendezett, vendégeskedésre csábító város fogadott, amelyet érdemes programba iktatni.

Ezt egyre többen gondolják így: álljon itt tanúbizonyságul a vendégéjszakák és -érkezések számának impozáns növekedése. 2010-ben 59 510-en 121 126 vendégéjszakát hoztak a nyírségi városba, míg 2017-ben már 181 566 éjszaka írható 94 766 fő számlájára. Vagyis a város számlájára, mert mindeközben értelem- szerűen az idegenforgalomból származó bevételek is gyarapodtak. Örömteli, hogy a külföldiek aránya már bő egynegyede az érkezéseknek. Hogyan lehetséges ez? A Nyíregyházi Turisztikai Nonprofit Kft. tartalmas tájékoztatójának felütése a szintén nyíregyházi Váci Mihályt idézi, aki szerényen megállapítja, hogy szülővárosa nem is annyira történelmi, a nagy események elkerülték, de szépsége és hangulata magával ragadja a látogatót. Egyetértünk.

A főtér Kossuth téren, egy árnyas kávézóban elmélázva a mezőváros megfontolt léttempóján, miközben épp a 17. Vidor Fesztivál esti koncertjére hangol a banda, átjár az igazából városi rangjának megszerzésétől gyarapodó Nyíregyháza „boldog békeidős” historizmusa. A dualizmus békeidős hangulatának megteremtésében kulcsszerepet játszott Bencs László és fia, Bencs Kálmán. Polgármesterségüknek köszönhető a nyíregyi hangulatot a mai napig meghatározó városkép. A család egykori villája az impozáns Sóstói úti villasoron 288 millió forintból ismét újdonatújan áll és látogatókat vár. Egyrészt a család és a város aranykorával ismerkedhetnünk, másrészt művészeti rendezvényeknek ad otthont egyebek mellett 60 fős rendezvénytermében, kerthelyiségében és hangulatos kávézójában. Egy másik kul- turális projekt keretében közel 1,2 milliárd forintból a szabadtéri színpad renoválá- sára is jutott. A szocialista realizmus és a kortárs építészet különleges egyvelegéből álló Rózsakert Szabadtéri Színpad diszkréten bújik meg a hírességek villáit is felvonultató Benczúr tér és az éppen takaros parkkal gazdagodó Bessenyei tér zöld sávjának végében.

A vendégéjszakák számának növelé- séhez nagyban járul hozzá Sóstógyógyfürdő. A szikes tó köré bő egy évszázad alatt kinövő fürdőkomplexum, gyógyászati központ és szálláshelyek a Belle Époque idején nem kisebb személyeket láttak vendégül, mint Blaha Lujza vagy Krúdy Gyula. A korabeli, alpesi stílusáról Svájci-laknak nevezett, ma is működő fogadó egykori illusztris vendégei bizonyára szívesen szállnának meg a város 3100 ágyas kapacitását 2019 első fél évében 123 szobával megdobó, négy csillag superior Hunguest Hotel Sóstóban. A hotel zárt híddal csatlakozik majd a szintén méltán népszerű Auqarius Élmény- és Parkfürdőhöz, annak gyógyászati részlegéhez. Hasonlóképpen élő kapcsolat működik a szeptemberben megnyílt, 38 szobás, a dinók világát idéző családi Hotel Pangea és az ország legiz- galmasabb állatparkja, a Sóstózoo között. A tavaly mintegy 480 ezer látogatót fogadó intézmény népszerűségének kulcsa, hogy 35 hektáron úgy járható a világ 5000 ál- lat között, hogy Nyíregyházát el sem kell hagyni.

NYÍREGYHÁZI TDM –TAPASZTALATOK

Furkóné Szabó Mariannával, a Nyíregyházi Turisztikai Nonprofit Kft. ügyvezetőjével beszélgetünk.

Úgy tűnik, hogy Nyíregyháza nagyon határozottan kereste és találta meg küldőpiacait. Miért ezek a küldőpiacaik?

Nyíregyházára a hetvenes, nyolcvanas évek- ben számos lengyel turista érkezett, a cso- portos beutaztatás a kilencvenes években megszűnt, így a lengyelek elmaradoztak. Amikor létrejött a TDM-szervezet, végiggondoltuk, hogy mely piacokat célozzuk meg. Egyértelmű volt Lengyelország, valamint a földrajzi közelség miatt a szomszédos országokra esett a választás. Erőteljes marketingtevékenységbe kezdtünk, amelyhez szerencsés módon párosult még a Szlovákiában bevezetett euró, mely tovább növelte a szlovákok utazási hajlandóságát. A kampányainkat tudatosan építjük fel: országra szabjuk a marketingeszközöket, ügyesen élünk a testvérvárosi kapcsolatokkal. Részt veszünk egymás városi rendezvényein, amelyek nagy sajtónyilvánosságot kapnak. A bemutatkozások mellett szak- mai megbeszélésekre is sor kerül, hogyan tudjuk szorosabbra fűzni különböző területeken kapcsolatainkat, valamint kihasználni a helyi utazási irodákban, sajtóban és egyéb reklámfelületekben rejlő lehetőségeket.

Sok tagja van a TDM-nek. Jelenti ez, hogy anyagilag függetlenek?

Véleményem szerint csak a szolgáltatók tagdíjaira alapozva a TDM-ek nem tudják fenntartani magukat, különösen igaz ez itt, nálunk, Kelet-Magyarországon. Ezért nagy szükség van a szálláshelyek által befizetett idegenforgalmi adóra, melyet Nyíregyháza teljes mértékben visszaforgat a turizmusba a TDM-irodán keresztül.

A statisztikák igazolják a tevékenységüket?

Az utóbbi években a statisztikai adatok a várakozásainknak megfelelően alakultak, a külföldi turisták száma folyamatosan növekszik. Az eredmény eléréséhez azonban csapatmunkára volt szükség, azaz dr. Kovács Ferenc polgármester úrtól kezdve a nagy turisztikai attrakciókon át a TDM-tagokig mindenkire szükség volt a növekedéshez.

Együttműködnek a környékbeli TDM-ekkel, például Debrecennel? Nem konkurencia a közeli nagyváros?

Számos TDM-mel nagyon jó a kapcsolatunk, szakmai kérdésekben szoktunk egyeztetni. Debrecennel mint várossal elsősorban a helyi repülőtér és annak előnyét kihasználandó működünk együtt. A közeljövőben közösen mutatkozunk be Tel-Avivban, nemrégiben pedig Krakkó főterén népszerűsítettük együtt térségünk értékeit. Nem gondolom, hogy Debrecen konkurenciát jelent szá- munkra, mivel más a vendégkörünk, de említhetem Hajdúszoboszlót is, amellyel szintén vannak közös akcióink.

Nyíregyháza nemrég a UNWTO társult tagja lett. Mit jelent ez a gyakorlatban?

A tagság elsősorban azt jelenti, hogy nyitunk a világ felé, tapasztalatot szerzünk, megismerjük más országok jó gyakorlatait, illetve megoszthatjuk saját eredményeinket is másokkal.

 
(x)

Közösségi élmény és időtlen stílusikonok a BCEFW Fashion Hub jubileumi programjában

Közösségi élmény és időtlen stílusikonok a BCEFW Fashion Hub jubileumi programjában 

Tizenötödik szezonjára készül a Budapest Central European Fashion Week.
A tél legmenőbb sportja, amit mindenkinek érdemes kipróbálnia

A tél legmenőbb sportja, amit mindenkinek érdemes kipróbálnia 

A sífutás egy kihívásokkal teli, mégis élvezetes sport, amelyet bármely életkorban el lehet kezdeni.
Top 50 sikeres szakember a turizmus területén

Top 50 sikeres szakember a turizmus területén 

Egy kiadvány, ami bemutatja az ágazat fontos szereplőit 2024-ben.
MISZ: érdekvédelem és szakmai kapcsolatok bővítése

MISZ: érdekvédelem és szakmai kapcsolatok bővítése 

Összefoglaló a Magyarországi Idegenvezetők Szövetségének Közgyűléséről.
Jó hír a Széchenyi Kártya tulajdonosoknak

Jó hír a Széchenyi Kártya tulajdonosoknak 

Három százalékra csökken a Széchenyi Kártya beruházási hitel, agrár beruházási hitel és a lízing kamata, a Széchenyi Kártya folyószámlahitelé, a turisztikai hitelé és a likviditási hitelé pedig 4,5 százalékra.
Világsztárok, csillogás, Párizs: különleges fotókiállítás Budapesten

Világsztárok, csillogás, Párizs: különleges fotókiállítás Budapesten 

A Dior egykori fényképészének tárlata a Falk Miksa utcába érkezik.
Előbújtak a medvék a Szegedi Vadasparkban

Előbújtak a medvék a Szegedi Vadasparkban 

Előbújtak a medvék vasárnap a Szegedi Vadasparkban, és bár a felhők mögül néha előbukkanó nap fogadta őket, nem mentek vissza a medveházba.
Alakoskodók, gólyák, sirató férfiak – télűzés Panyolán

Alakoskodók, gólyák, sirató férfiak – télűzés Panyolán 

Szatmári állatalakoskodás Panyolán.
Milliárdos fejlesztés a Mátrában

Milliárdos fejlesztés a Mátrában 

Új korszak kezdődik 2025-ben az idén 20 éves mátraszentistváni Síparkban.
Nagy Márton miniszter: jó évet zárt tavaly a hazai turisztikai ágazat, idén érkezik a szektor saját bankja

Nagy Márton miniszter: jó évet zárt tavaly a hazai turisztikai ágazat, idén érkezik a szektor saját bankja 

Csúcsteljesítményekről lehet beszélni a 2024-es évben, mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a 32. Turizmus Évadnyitó Gálán szombaton Budapesten.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.