Ezt egyre többen gondolják így: álljon itt tanúbizonyságul a vendégéjszakák és -érkezések számának impozáns növekedése. 2010-ben 59 510-en 121 126 vendégéjszakát hoztak a nyírségi városba, míg 2017-ben már 181 566 éjszaka írható 94 766 fő számlájára. Vagyis a város számlájára, mert mindeközben értelem- szerűen az idegenforgalomból származó bevételek is gyarapodtak. Örömteli, hogy a külföldiek aránya már bő egynegyede az érkezéseknek. Hogyan lehetséges ez? A Nyíregyházi Turisztikai Nonprofit Kft. tartalmas tájékoztatójának felütése a szintén nyíregyházi Váci Mihályt idézi, aki szerényen megállapítja, hogy szülővárosa nem is annyira történelmi, a nagy események elkerülték, de szépsége és hangulata magával ragadja a látogatót. Egyetértünk.
A vendégéjszakák számának növelé- séhez nagyban járul hozzá Sóstógyógyfürdő. A szikes tó köré bő egy évszázad alatt kinövő fürdőkomplexum, gyógyászati központ és szálláshelyek a Belle Époque idején nem kisebb személyeket láttak vendégül, mint Blaha Lujza vagy Krúdy Gyula. A korabeli, alpesi stílusáról Svájci-laknak nevezett, ma is működő fogadó egykori illusztris vendégei bizonyára szívesen szállnának meg a város 3100 ágyas kapacitását 2019 első fél évében 123 szobával megdobó, négy csillag superior Hunguest Hotel Sóstóban. A hotel zárt híddal csatlakozik majd a szintén méltán népszerű Auqarius Élmény- és Parkfürdőhöz, annak gyógyászati részlegéhez. Hasonlóképpen élő kapcsolat működik a szeptemberben megnyílt, 38 szobás, a dinók világát idéző családi Hotel Pangea és az ország legiz- galmasabb állatparkja, a Sóstózoo között. A tavaly mintegy 480 ezer látogatót fogadó intézmény népszerűségének kulcsa, hogy 35 hektáron úgy járható a világ 5000 ál- lat között, hogy Nyíregyházát el sem kell hagyni.
NYÍREGYHÁZI TDM –TAPASZTALATOK
Furkóné Szabó Mariannával, a Nyíregyházi Turisztikai Nonprofit Kft. ügyvezetőjével beszélgetünk.
Úgy tűnik, hogy Nyíregyháza nagyon határozottan kereste és találta meg küldőpiacait. Miért ezek a küldőpiacaik?
Nyíregyházára a hetvenes, nyolcvanas évek- ben számos lengyel turista érkezett, a cso- portos beutaztatás a kilencvenes években megszűnt, így a lengyelek elmaradoztak. Amikor létrejött a TDM-szervezet, végiggondoltuk, hogy mely piacokat célozzuk meg. Egyértelmű volt Lengyelország, valamint a földrajzi közelség miatt a szomszédos országokra esett a választás. Erőteljes marketingtevékenységbe kezdtünk, amelyhez szerencsés módon párosult még a Szlovákiában bevezetett euró, mely tovább növelte a szlovákok utazási hajlandóságát. A kampányainkat tudatosan építjük fel: országra szabjuk a marketingeszközöket, ügyesen élünk a testvérvárosi kapcsolatokkal. Részt veszünk egymás városi rendezvényein, amelyek nagy sajtónyilvánosságot kapnak. A bemutatkozások mellett szak- mai megbeszélésekre is sor kerül, hogyan tudjuk szorosabbra fűzni különböző területeken kapcsolatainkat, valamint kihasználni a helyi utazási irodákban, sajtóban és egyéb reklámfelületekben rejlő lehetőségeket.
Sok tagja van a TDM-nek. Jelenti ez, hogy anyagilag függetlenek?
Véleményem szerint csak a szolgáltatók tagdíjaira alapozva a TDM-ek nem tudják fenntartani magukat, különösen igaz ez itt, nálunk, Kelet-Magyarországon. Ezért nagy szükség van a szálláshelyek által befizetett idegenforgalmi adóra, melyet Nyíregyháza teljes mértékben visszaforgat a turizmusba a TDM-irodán keresztül.
A statisztikák igazolják a tevékenységüket?
Az utóbbi években a statisztikai adatok a várakozásainknak megfelelően alakultak, a külföldi turisták száma folyamatosan növekszik. Az eredmény eléréséhez azonban csapatmunkára volt szükség, azaz dr. Kovács Ferenc polgármester úrtól kezdve a nagy turisztikai attrakciókon át a TDM-tagokig mindenkire szükség volt a növekedéshez.
Együttműködnek a környékbeli TDM-ekkel, például Debrecennel? Nem konkurencia a közeli nagyváros?
Számos TDM-mel nagyon jó a kapcsolatunk, szakmai kérdésekben szoktunk egyeztetni. Debrecennel mint várossal elsősorban a helyi repülőtér és annak előnyét kihasználandó működünk együtt. A közeljövőben közösen mutatkozunk be Tel-Avivban, nemrégiben pedig Krakkó főterén népszerűsítettük együtt térségünk értékeit. Nem gondolom, hogy Debrecen konkurenciát jelent szá- munkra, mivel más a vendégkörünk, de említhetem Hajdúszoboszlót is, amellyel szintén vannak közös akcióink.
Nyíregyháza nemrég a UNWTO társult tagja lett. Mit jelent ez a gyakorlatban?
A tagság elsősorban azt jelenti, hogy nyitunk a világ felé, tapasztalatot szerzünk, megismerjük más országok jó gyakorlatait, illetve megoszthatjuk saját eredményeinket is másokkal.