FRISSÍTVE! Online számlázás, okoshotel, laktovegetáriánusok

Lapunk ősszel ismét megrendezte tartalmas fórumát, a Horeca Meetup-ot, hogy meghívott előadók segítségével boncolgassa a horeca ágazatot leginkább érintő aktuális kérdéseket. A következő témákra fókuszáltunk: a júliusban indult kötelező online számla adatszolgáltatás, a személyzet nélküli hotel, amely a munkaerőhiány miatt igazán kézenfekvő megoldás lehet. És egyre több vendég szenved valamilyen ételintoleranciában. Megkérdeztük, mit tehet ilyen esetben a vendéglős, szállodás. 

A július 1-jével bevezetett, a gazdaság kifehérítését szolgáló online számla adatszolgáltatási kötelezettséggel kapcsolatban Varga-Biller Katalin, a NAV Észak-budapesti Adó- és Vámigazgatóságának igazgató-helyettese osztotta meg a hatóság eddigi tapasztalatait. „Rövid idő alatt mintegy 4 millió adatszolgáltatás érkezett a NAV-hoz, napi szinten 100 000. A 4 millióból 440 000 rejt valamilyen hibát” - hívta fel a figyelmet a szakember. Kiderült, hogy ahogyan a GDPR bevezetésével az adatvédelemben, itt a digitalizálás miatt az áfatörvény alkalmazásában került napvilágra számos helytelen gyakorlat például az előlegszámlák kezelésében, az érvénytelenített számlák nyilvántartásában, illetve a gyöngyölegek raklapok, visszáruk feltüntetésében. Varga-Biller beszámolója alapján az egyik leggyakoribb technikai hiba a rossz adómérték feltüntetése. Ennek egy részre abból ered, hogy az adózók az egyszerűsített számlát összetévesztik a normál számlával. Szintén fontos odafigyelni a mennyiségi egységek pontos feltüntetésére - amelyhez a hatóság segítséget ígért a program további fejlesztésével -, akárcsak a matematikai pontosságra. Utóbbihoz nem lehet megspórolni az egyes tételsorok kerekítését. A szakember arra is rámutatott, hogy elengedhetetlen a számlák helyes kódolása, pl. a speciális számlákat, mint a gyűjtőszámla külön kóddal kell ellátni. A szakember arra is buzdította az adózókat, hogy ne írjanak nem létező adószámot a számlára. Ehhez az is kellene, hogy meggyőződjenek arról, vajon élő adóalannyal állnak-e gazdasági kapcsolatban. Ebben segítségükre szolgál a NAV adatbázisa. Leszögezte azonban azt is, hogy az adózó nem felel gazdasági partnere helytelen magatartásáért.

Szigorítás az utalványoknál

Hangsúlyozta még, hogy sok gondot okoz az is, hogy az adózók összetévesztik az online számlázást és az online pénztárgép használatát. Példaként említette, hogy a többnapos szállodai tartózkodása során a bárban fogyasztó vendégnek nem szabad nyugtát kiállítani az online pénztárgépből, ha a vendég a szobaterhelésre fogyaszt. Ekkor csak egy egyéb bizonylatot kell adni és távozáskor, a végső számlán kell megjeleníteni az időközbeni fogyasztás tételeit. Hogy az új rendszer alkalmazásával kapcsolatban még óriási a tanácstalanság a szolgáltatók fejében, az a záporozó kérdésekből jól kiderült. Az utalványvásárláshoz kapcsolódó számlázásról érdeklődve az adóügyi szakember elmondta, 2019. január 1-től uniós jogharmonizáció jegyében változik és egyben jócskán bonyolódik az erre vonatkozó adminisztráció. Addig az értékesítésnél csak átvételi elismervényt szabad az utalványokról kiállítani, a beváltásnál jár csak a számla, a kifizetett áfa után. A szakember megígérte, hogy tapasztalataikról 1 év múlva árnyaltabb képet adnak majd, és arra is felhívta a figyelmet, hogy július 23-án fogadtak el egy olyan jogszabályt, amely július 1-re visszamenően hatályos. Érdemes ennek utánanézni, annál is inkább mert adminisztrációs könnyítéseket tartalmaz.

Még SZÉP, hogy piacra lépnek!

Mint tudjuk, 2019-től a kormány jogszabályi módosítással jelentősen beszűkíti a béren kívüli juttatások körét. A cafeteria rendszer átalakítása során egyetlen elem marad csak a régiben, a SZÉP kártya. A korábban Ticket Restaurant és Accor Services néven futó Edenred kényszerűen, de bizakodóan lép színre a SZÉP kártyák piacán, miután az adómentes és kedvezményes juttatások legnagyobb része megszűnik. Kutatásukból kiderül, hogy a cégek 75 százaléka megtartja majd a SZÉP kártyát, 77 százalékuk pedig azt tervezi, hogy a korábbinál is többet költ rá. Szendrő Tamás a társaság hazai leányvállalatának kereskedelmi igazgatója szerint egyedülállóan magas szolgáltatási szinttel debütál majd termékük, a SZÉP Plusz kártya a paypass-nak és a Mastercard alapú szolgáltatásoknak köszönhetően. A felhasználók egyebek között a chipes rendszer gyorsaságából és az applikációk sokaságából profitálhatnak, a vállalatok pedig az egyszerűsített adminisztációt üdvözölhetik örömmel.

Teljesen okos és ráadásul magyar

Szintén egy szép új világot tárt elénk Márkus Annabella, a TMRW Hotels munkatársa. A társaság a személyzet nélküli szálloda prototípusát nyitotta meg tavasszal a bulinegyedben, a KviHotel Budapestet. Az ingatlanpiaci háttérrel rendelkező magyar startup vállalkozás arra törekszik, hogy a digitalizáció segítségével újradefiniálja a szállodapiacot, és a lehető legnagyobb mértékben automatizálja a vendégérkeztetést és -kezelést, csökkentve ezzel az adminisztrációs terheket és a költségeket és kiváltva az óriási hiánycikknek számító munkaerőt. A szakember elmondta, az egyelőre még demóként futó 40 szobás hotelt mindössze 10 fős személyzet működteti. Szinte mindent a vendég maga intéz az okostelefonja segítségével: a szobaválasztást és -foglalást, a be- és kicsekkolást, a szoba hőmérsékletének szabályozását, az ajtónyitást, a reggelirendelést, az online számla kiállításának igénylését. Recepciós sincsen a hotelben, de a lobby bárban a személyesség kedvéért jelen van egy kolléga. „Ezzel ez a világ első teljesen okos hotele. Részelemeket már más szállodákban is alkalmaznak, de így együtt mindezeket sehol máshol a világon még nem használják” - mutatott rá Márkus Annabella. A fejlesztő cég más házaknak is értékesíti rendszerét: év végére 15 szállodával, köztük budapestiekkel, vidékiekkel és külföldiekkel szerződnek.

Több levespor, kisebb munkaerőigény

Hatvani Orsolya, az Unilever Food Solutions képviseletében azt emelte ki, hogy világszerte 5000 alkalmazottjuk dolgozik azon, hogy a séfek munkáját gördülékenyebbé tegyék. 2018-ban indították útjára hazánkban képzési programjukat és központjukat Unichef Center néven, amely többek között azt mutatja meg, hogy a cég termékeinek alkalmazásával, miként lehet lefaragni a költségekből, valamint hogyan rövidíthetők le a konyhai munkafolyamatok csökkentve az égető munkaerőhiányt. A szakember azt is megemlítette, hogy eddig 300 konyhában segítettek modernizálni a gépparkot az önerőből erre képtelen vállalkozásoknak, amelyek cserébe hosszú távra elköteleződtek az Unilever termékek mellett.

Menteset csakis a beszállítótól

A kerekasztal-beszélgetésen Bezselics Ildikó, a Két cica konyhája blog írója, Gran József, a Mercure Budapest Korona séfje és Várszegi Zsolt, az Unilever Food Solutions vezető séfje arról beszélgettek, miként készülhet fel egy szálloda, vagy egy vendéglátóegység az ételintoleranciában szenvedő (pl. glutén-, laktóz) vagy a speciális étrendet követő (vegetáriánus, vegán, paleolit) vendégre. A szereplők egyetértettek abban, hogy világszinten is kevéssé up-to-date-ek a vendéglátóhelyek a speciális igényeket illetően, hazánkra pedig ezen a téren sem jellemző, hogy az élvonalban lenne. A szakemberek szerint fontos volna képezni a személyzetet, hogy tisztában legyenek az ételallergiákhoz kapcsolódó definíciókkal, elnevezésekkel, és abban is konszenzus volt, hogy a vendég saját felelősségére is szükséges volna felhívni a figyelmet. Gran József kiemelte, mind a 14 táplálékallergiára nincs felkészülve éttermük, de számos fogást tudnak biztosítani ételérzékenységben szenvedőknek. Ezek legnagyobb része előrecsomagolt termék, friss alapanyagokból nem bő a paletta, mivel a séfek szívesen használnak biztonságos alapanyagokat. Az éttermekben ugyanis rendkívül nehéz térben és időben elkülöníteni például a gluténmentes ételeket a glutént tartalmazóktól, így legfeljebb gluténszegény fogások születhetnek. A gluténmentesség csak ipari körülmények között, félkész termékek előállításával oldható meg jóval kisebb szennyeződési mutatóval – hangsúlyozta Várszegi Zsolt.

Mixeljen magának saját fogást!

„Sok éve újra és újra felvetem az ötletet, és most úgy tűnik tényleg ki fogunk dolgozni Zsolttal és Józseffel közösen egy modulrendszert a gasztronómiában a táplálékallergiások, illetve a speciális étrendet igénylők számára”- árulta el lapunknak Bezselics Ildikó. „Ez azt jelentené, hogy az étlapon külön oldalon fel lennének tüntetve egyes összetevők a megfelelő dietetikai ajánlással és tápanyagértékekkel együtt. Ezekből a vendég maga tudja összeválogatni a saját fogását, vagy helyettesíthet velük bizonyos alapanyagokat a menün szereplő ételekben. Mindehhez az Unilever félkész, előrecsomagolt alapanyagokat, szószokat, stb. gyártana le, amelyekből villámgyorsan előállítható a kívánt antiallergén étel. Tavasztól az Accor vendéglátóegységeiben tesztelnék ezeket, később pedig más vendéglátóhelyek is hozzájuthatnának”- osztotta meg az elképzeléseket Bezselics Ildikó.

Forrás: Vendég & Hotel


A szakma reagálása a SZÉP-kártya felhasználásának változásáról

A szakma reagálása a SZÉP-kártya felhasználásának változásáról 

A SZÉP-kártya felhasználási szabályainak 2025. január elsejei módosítása milyen hatással lehet a hazai turizmus és vendéglátás szektorra?
Vitézy Dávid 5 pontba szedte, miért hintették be sóval Budapest marketingcégét

Vitézy Dávid 5 pontba szedte, miért hintették be sóval Budapest marketingcégét 

A közlekedési szakértőként elhíresült politikus legfrissebb Facebook bejegyzésében részletesen beszámol arról, miért tartotta fontosnak, hogy a 2025. évi költségvetésben megvonják a főváros marketingügynökségének, a Budapest Brand forrásainak nagy részét.
Egy korszak vége: bezár az ikonikus Körszálló

Egy korszak vége: bezár az ikonikus Körszálló 

Október végén robbant a hír, hogy lebontás fenyegeti a Körszállót, hivatalos nevén a Hotel Budapestet, most újabb részletek derültek ki.
Márciusban életre kel a rakpart

Márciusban életre kel a rakpart 

Télen kell készülni a nyárra, idén is lesz rakpartnyitás, nem is akárhogy – írta a főpolgármester a Facebook-oldalán csütörtökön.
Szlovák-magyar összefogás Somoskő és Salgó váránál

Szlovák-magyar összefogás Somoskő és Salgó váránál 

Közösen dolgozik Salgótarján és a szlovákiai Sátorosbánya önkormányzata, valamint a salgótarjáni Dornyay Béla Múzeum Somoskő és Salgó várainak értékmentésén európai uniós támogatással.
Egyelőre két hazai síterep működik, de hétvégén nyithat a többi is

Egyelőre két hazai síterep működik, de hétvégén nyithat a többi is 

Szerdán több helyen hullott néhány centiméter hó, de ez még nem elegendő a sípályák üzemeltetéséhez.
Globális rendezvényiparági előrejelzés 2025-re

Globális rendezvényiparági előrejelzés 2025-re 

Egy friss tanulmány áttekintést ad a globális rendezvényágazat idei évi kilátásairól, trendjeiről.
Így kerülte ki egy budapesti apartmankomplexum az Airbnb tilalmat

Így kerülte ki egy budapesti apartmankomplexum az Airbnb tilalmat 

A Király utcai Central Passage Társasház már megtalálta a módját, hogy továbbra is szálláshelyként működhessenek a lakásai.
Izgalmas kiállítás Füreden, a magyarok egyik nagy festőjének műveiből

Izgalmas kiállítás Füreden, a magyarok egyik nagy festőjének műveiből 

Egy híres magyar művész képei az űrben és David Bowie szívében is helyet kaptak. Most alkotásaival a Balatonra csalogatják a turistákat. A Vasarely kiállítás január 18-tól március 9-ig lesz látható Balatonfüreden.
Miniszteri ígéret: június 30-ára megnyílhat ismét a miskolctapolcai barlangfürdő

Miniszteri ígéret: június 30-ára megnyílhat ismét a miskolctapolcai barlangfürdő 

Az ígéret szép szó, ha betartják, úgy jó.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.