Szervizdíj vs. borravaló

A kérdés, amit a legtöbbször hallani a témával kapcsolatban: és a szervizdíjat megkapjátok? A válasz jellemzően: áh, dehogy is. Pedig de.

Csak épp a megkérdezett felszolgáló nem feltétlenül van tisztában azzal a bonyolult rendszerrel, amiből végül fizetést kap. Mert bizony a fizus elszámolójában ott van a szervizdíj, méghozzá külön tételként megjelenítve – mondják az Eventrend Group szakemberei.

A hazai vendéglátó- és rendezvényszervezői piac meghatározó szereplőjének számító magyar cégcsoport két alapító tulajdonosa, Kőrössy Zoltán és Nagy Gábor, valamint a New York Kávéház üzemeltetéséért felelős cég szakmai igazgatója, Szabó Csaba foglalta össze a tudnivalókat.

Szervizdíj – nem megtagadható!

A szervizdíj megfizetése rögzített tétel, a felszolgált ételek és italok kiszolgálásának díját jelenti, azon vendéglátó egységekben, ahol ezt alkalmazzák. Vagyis ezt mindenképpen meg kell fizetnünk, ha betérünk egy étterembe. Ez valójában a cég bevétele, csak nevesítették, hogy mire kell fordítani a végén és valójában ez okozza a félreértést, amiért sokan azt hiszik, hogy ez egy kötelező borravaló, de nem az! A szervízdíj az eladási ár részét képezi, de az utolsó fillérig csak bérre fordítható. Amiben különbözik a többi bevételtől, hogy kedvezőbben adózik, mert az áfa levonása után, a 18,5 százalékos TB járulékot kell csak megfizetni, amit a cégek minden hónap 12-ig meg is tesznek. Azért tud kedvezményesebben adózni, mert az utolsó fillérig ki kell osztani a dolgozók között a fizetéskor. Nagyon szigorú adatszolgáltatás vonatkozik az elszámolásra, éppen ezért nem ebből épül a főnök palotája, ahogy ez a fejekben esetleg megfordul, egyszerűen azért nem, mert a kőkemény ellenőrzés miatt képtelenség „lenyúlni” a dolgozók elől ezt a pénzt. Feltételezzük egyébként, hogy ha nem szervizdíj lenne a neve, senki sem akadna fenn ezen az egész jelenségen.

Példa:

Ha egy palacsinta 1000 forint, akkor a cég döntése alapján ez az 1000 forint összeállhat 900 forint ár +100 forint szervizdíjból. A számlán ez a két tétel külön jelenik meg, mint ahogy a céges elszámolásban is, pontosan azért, hogy ennek a 100 forintnak az útja veszteség nélkül a dolgozókhoz vezessen és ez ellenőrizhető legyen. A cég levonja és befizeti az áfát, majd a nettó bevételt osztja szét a dolgozók között. A TB-t valójában a dolgozó nevében fizeti be a cég, így az utalt összeg már a TB járulékkal csökkentetett nettó lesz, pont úgy, mint a bérkifizetésnél. Viszont ez a levont TB a dolgozó nyugdíjalapját növeli.

Hogy miért fontos ez az egész? Az immáron tökéletesen ellenőrizhető, lekövethető és patyolattiszta szervízdíj 81,5 százalékát figyelembe veszik a dolgozó nyugdíjalapjának számításakor és beleszámít a táppénzbe, ha a dolgozót munkahelyi baleset éri. Sajnos a sima táppénzbe nem lehet beszámítani, mint ahogy nem alapja a GYES-nek vagy a GYED-nek sem. Ha a pénztári elszámolók alapján 1 hónapban 1 millió forint szervizdíj jött be egy céghez, annak az 1 millió forintnak fillérre pontosan ki is kell mennie és meg kell jelennie a dolgozók bankszámláján. Ha a szabályt zanzásítanánk: a kifizetés összegének meg kell egyeznie a nettó felszolgálási díj járulékokkal csökkentett értékével. Ebből a pénzből egyébként azok a munkavállalók is részesülhetnek, akik vendéggel nem találkoznak közvetlenül, így például a konyhai dolgozók. Vagyis: a szervizdíj útjának minden egyes megállója nyomot hagy a pénztárcánktól a vendéglátós dolgozó fizetéséig.

Hogy miért született meg ez az egész szervizdíjas mizéria? Az állam ezt a könnyített adókkal rendelkező bérfizetési módszert azért találta ki, mert a vendéglátásnak jellemzően olyan magas a munkaerőigénye, vagyis olyan alacsony az egy munkavállalóra jutó elérhető bevétele, hogy rendes adóterhek mellett nagyon nehezen lehet a béreket kigazdálkodni, illetve a bérek fehérítése is komoly cél lehetett a jogszabály megalkotásakor.

Na és akkor a borravaló vajon mi? És igen, ezzel fejezzük ki az elégedettségünket a minket kiszolgáló dolgozó felé. Mi döntjük el, hogy mennyit szeretnénk adni, de azt is, hogy valóban szeretnénk-e adni. Ha adunk, akkor a teljes (szervizdíjas összeg) 10 százalékát „illik” odaadni. És most egy kulisszatitok: ha tényleg jót akarunk a pincérnek, akkor készpénzben tesszük neki az asztalra.

Hogy miért?

Készpénzes borravaló: ehhez a cégnek jogilag nincs köze a dolgozó ezt hazaviszi, ha akarja, bevallja az adóbevallásában és ha akar, akkor fizethet utána nyugdíjjárulékot, így majd beleszámít a nyugdíjába.

Készpénzes, de közös kasszába megy: amikor dolgozók közös kasszájába kerül a borravaló és nem a munkavállalókhoz, akkor az összeg még mindig nem a cég bevétele lesz. Ezt a dolgozók közös megegyezése alapján osztják szét egymás között, általában úgynevezett pontrendszer alapján.

Hitelkártyás borravaló: így már nem tartozik a „vendégtől közvetlenül kapott kis értékű ajándék” kategóriába, hanem azonnal a cég által fizetett munkabér jellegű jövedelemmé válik. Itt nincs áfa, de kiosztani csak az összes munkabért terhelő adó megfizetése után lehet. Vagyis, amit elismerésünk összegéül szántunk, annak majdnem a fele elmegy az adókra.

A borravaló létkérdés

A felszolgálóknak közvetlen érdekük fűződik ahhoz, hogy minél több borravalót kapjanak. A nagy veszteség főként abból származik, hogy a szervízdíj megfizetésével a (magyar) vendégek letudottnak érzik a további extra adását. A felszolgálónak elemi érdeke fűződik a minél nagyobb borravaló eléréséhez, hiszen ez alapvetően érinti a megélhetését.

Forrás: Eventrend / Turizmus Online


 Varázsvilág gyerekeknek Budapesten

Varázsvilág gyerekeknek Budapesten 

Van egy hely, ahol a mese rólad szól! – ezzel a szlogennel nyitotta meg képzeletbeli kapuit a VarázsLiget immár negyedszerre, amely idén 2024. december 6. és 2025. január 1. között karácsonyi díszbe öltözve vár kicsiket és nagyokat a városligeti Vajdahunyad vára előtti területen.
Igencsak meglepő helyen bukkant fel a Mikulás

Igencsak meglepő helyen bukkant fel a Mikulás 

A Mikulást látták először átkelni a Balatonfüredi Jégpálya új gyalogos hídján.
Klasszis TopDesign 2024 díjátadó: panelbeszélgetés, történelmi aspektusok és egy meglepő újdonság

Klasszis TopDesign 2024 díjátadó: panelbeszélgetés, történelmi aspektusok és egy meglepő újdonság 

Neves iparági szakemberek járták körül a dizájn, a trendek és a fenntarthatóság témáját a Klasszis TopDesign 2024 díjátadó gála alkalmával.
Jól képzett munkaerőket keresnek a cégek, de sokallják a bérigényt

Jól képzett munkaerőket keresnek a cégek, de sokallják a bérigényt 

Háromlépcsős kutatássorozatban mérte fel a Profession.hu a hazai cégek jövő évi várakozásait és terveit a humánerőforrás-gazdálkodás terén, az eredményeket egy kiadványban tették közzé.
Díjeső Klasszis TopDesign 2024 versenyünkön – 25+2 pályamunka bizonyult a legjobbnak

Díjeső Klasszis TopDesign 2024 versenyünkön – 25+2 pályamunka bizonyult a legjobbnak 

Kiosztották a díjakat Magyarország egyetlen, nemzetközi szintű vendéglátó- és szállodaipari designversenyén, amelyet lapcsoportunkon belül a Turizmus Online hirdetett meg.
Szombaton este izgalmas látványt ígér a Jupiter

Szombaton este izgalmas látványt ígér a Jupiter 

A Naprendszer legnagyobb bolygója szombaton 17 órakor már látható lesz a keleti égbolton.
Már Budapest felett is futhatunk

Már Budapest felett is futhatunk 

A Nemzeti Atlétikai Központ fő attrakciója, az egyedülálló panoráma futókör.
Városerdő, népkert, Városliget

Városerdő, népkert, Városliget 

A Múlt-kor kiadó gondozásában megjelent A Városliget története című könyv Lovas Dániel szerzőtől hiánypótló mű, amely a XIX. század közepétől egészen napjainkig kalauzolja az olvasókat.
220 milliós kikiáltási ár a Kieselbach téli aukcióján

220 milliós kikiáltási ár a Kieselbach téli aukcióján 

A magyar festészet kulcsművei a Kieselbach Galéria téli aukcióján.
Cápák a Dunánál

Cápák a Dunánál 

A különleges alkotás a környezetszennyezés problémájára és annak mérséklésének fontosságára hívják fel a figyelmet.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.