Eltűntek a magyar márkák a legerősebbek közül

A Young and Rubicam globális márkakutatása, a BrandAsset Valuator (BAV) eredményei alapján nyilvánosságra hozta, hogy melyek voltak 2014 legerősebb márkái Magyarországon.

A toplista szerint az FMCG márkák kiszorulnak a csúcsmárkák közül, a technológiai vállalatok egyre erősödnek, miközben a tradicionális hazai brandek már szinte egyáltalán nem jelennek meg a magyarországi lista élén.

A BAV idén ünnepli 15. születésnapját Magyarországon. A kutatás történelmi áttekintésében markáns trendek is kirajzolódnak. 2000-ben, az első magyarországi felmérés idején még a fogyasztás fénykorát éltük: a TOP20-ban 12 FMCG márka, köztük 12 élelmiszer és 11 tradicionális brand helyezkedett el. Technológiai márkát akkoriban még nem láttunk az élmezőnyben.

 

 

2014

 

2000

1.

Google

 

Pick

2.

Coca-Cola

 

RTL Klub

3.

Adidas

 

Coca-Cola

4.

Milka

 

Herendi

5.

BMW

 

Hungary

6.

Nokia

 

Tokaji

7.

Nike

 

Trappista

8.

Pick

 

Adidas

9.

RTL Klub

 

Zsolnay

10.

Samsung

 

Milka

11.

Pöttyös

 

Rama

12.

YouTube

 

Egri Bikavér

13.

Mercedes-Benz

 

Hollóházi

14.

National Geographic

 

Piros Mogyorós

15.

Nivea

 

Pickwick

16.

Ferrari

 

Lipton

17.

Facebook

 

Gyulai

18.

Gyermelyi

 

Béres Csepp

19.

Sony

 

Vienetta

20.

T-Mobile

 

HBO

 

Az azóta eltelt 15 évben a márkatérkép jelentősen átrajzolódott: az FMCG-cégek kiszorultak a toplista éléről, míg a technológiai márkák fokozatosan előretörtek. A 2014-es felmérés eredményei szerint a TOP20-ban már mindössze 6 FMCG (ebből 5 élelmiszer), 3 tradicionálisan magyar márka található, míg a technológiai márkák száma 7-re ugrott.

Mit jelent mindez?

A Y&R magyarázata szerint egyrészt azt, hogy a márkák versenye erősödik. A részletes eredmények megmutatják, hogy a Differenciáltság az egyik legmarkánsabban jelentkező tényező, amely a márkák közötti sorrendet eldöntheti. Az élmezőnyben található márkák BrandAsset-mutatója bizonyos esetekben csak néhány század-százalékpontos eltérést mutat.

Másrészt azt, hogy a márkák versenye át is alakult. Napjaink digitalizált világában technológiai márkák uralják az életünket. Bármennyire is szerves része a mindennapoknak az FMCG-termékek jelenléte, a technológiai márkák egy kategóriafüggetlen percepciókutatásban erőteljesebben szerepelnek a fogyasztók észlelésében.

Harmadrészt pedig azt, bármennyire is divat a hazai, a magyar márkáknak globális háttér nélkül kell helytállniuk ebben az erős versenyben. Ez azt is jelenti, hogy a márkáknak a láthatóbb piaci jelenlét érdekében minél nagyobb gondot kell fordítaniuk önmaguk megkülönböztetésére, és egyediségük megteremtésére.

A kutatásról

A Young & Rubicam 1993 óta készíti a világ legnagyobb kategóriafüggetlen márkapercepció-kutatását (BrandAsset Valuator, BAV), 50 országban, 43000 márkát, 72 dimenzió mentén vizsgálva. A kétévente megismételt kutatás magyarországi felmérése idén ünnepli 15. évfordulóját. A felmérés 1600 fős országos reprezentatív mintán, több mint 700 márka megítélését vizsgálja hazánkban. Az adatfelvételt a GfK végezte.

Az interaktív BrandAsset™ Valuator (BAV) alkalmazás ide kattintva található

Forrás: Kreatív Online


Pénteken Állatok Világnapja

Pénteken Állatok Világnapja 

Egész évben biztosítanak a szeretetükről és az önzetlen odaadásukról- ezen az októberi napon legyenek ők a reflektorfényben.
Európai közös nyilatkozat az erdők védelméről

Európai közös nyilatkozat az erdők védelméről 

A bonni eseményen 33 ország magas rangú képviselője vett részt.
Ennyibe kerülhet idén egy  céges karácsonyi parti

Ennyibe kerülhet idén egy céges karácsonyi parti 

A 200 fő feletti vállalatok bajban lehetnek, ha még nem foglalták le a céges karácsonyi események helyszíneit.
Száz helyszínen csak design - Budapest Design Week

Száz helyszínen csak design - Budapest Design Week 

A Magyar Divat & Design Ügynökség feladatköre 2024 augusztusával kiegészült a Budapest Design Week megvalósításával.
Egyre több dán és svéd turista Budapesten

Egyre több dán és svéd turista Budapesten 

A dánok ugyanezen listán tavaly a tizenhatodik helyen szerepeltek, idén pedig bekerültek a top háromba. 
Hétvégén Budapest Maraton

Hétvégén Budapest Maraton 

Ezúttal is lesznek a mezőnyben „maraton halmozók", vagyis olyan sportemberek, akik évek óta havi rendszerességgel, sőt időnként még ennél is gyakrabban futnak maratont.
Zöld innovációkkal foglalkozó kiállítás a HUNGEXPO-n

Zöld innovációkkal foglalkozó kiállítás a HUNGEXPO-n 

Az Environtec powered by Ökoindustria szakkiállításon október 3-ig várják a szakmai érdeklődőket.
Exkluzív élménynapok a Safari Parkban

Exkluzív élménynapok a Safari Parkban 

Edukatív programokkal ünneplik az Állatok Világnapját.
Bíró Dani: Én egy olyan éttermet szerettem volna csinálni, ami tele van vendéggel

Bíró Dani: Én egy olyan éttermet szerettem volna csinálni, ami tele van vendéggel 

Berobbantotta az őszi szezont Bíró Dani, a Zazie Bistro and Bar séfje. Mutatjuk, milyen különlegességekkel várja konyhájuk mostantól kezdve vendégeiket.
A Liget egy újabb fontos program helyszíne

A Liget egy újabb fontos program helyszíne 

Eddig már 270.000 m2 zöldfelület újult meg a Liget Budapest Projekt keretében - az idén a KRESZ Park és a BalloonFly környezetének rehabilitálásával -, ami összesen a Városliget teljes zöldfelületének mintegy fele.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.