Eltűntek a magyar márkák a legerősebbek közül

A Young and Rubicam globális márkakutatása, a BrandAsset Valuator (BAV) eredményei alapján nyilvánosságra hozta, hogy melyek voltak 2014 legerősebb márkái Magyarországon.

A toplista szerint az FMCG márkák kiszorulnak a csúcsmárkák közül, a technológiai vállalatok egyre erősödnek, miközben a tradicionális hazai brandek már szinte egyáltalán nem jelennek meg a magyarországi lista élén.

A BAV idén ünnepli 15. születésnapját Magyarországon. A kutatás történelmi áttekintésében markáns trendek is kirajzolódnak. 2000-ben, az első magyarországi felmérés idején még a fogyasztás fénykorát éltük: a TOP20-ban 12 FMCG márka, köztük 12 élelmiszer és 11 tradicionális brand helyezkedett el. Technológiai márkát akkoriban még nem láttunk az élmezőnyben.

 

 

2014

 

2000

1.

Google

 

Pick

2.

Coca-Cola

 

RTL Klub

3.

Adidas

 

Coca-Cola

4.

Milka

 

Herendi

5.

BMW

 

Hungary

6.

Nokia

 

Tokaji

7.

Nike

 

Trappista

8.

Pick

 

Adidas

9.

RTL Klub

 

Zsolnay

10.

Samsung

 

Milka

11.

Pöttyös

 

Rama

12.

YouTube

 

Egri Bikavér

13.

Mercedes-Benz

 

Hollóházi

14.

National Geographic

 

Piros Mogyorós

15.

Nivea

 

Pickwick

16.

Ferrari

 

Lipton

17.

Facebook

 

Gyulai

18.

Gyermelyi

 

Béres Csepp

19.

Sony

 

Vienetta

20.

T-Mobile

 

HBO

 

Az azóta eltelt 15 évben a márkatérkép jelentősen átrajzolódott: az FMCG-cégek kiszorultak a toplista éléről, míg a technológiai márkák fokozatosan előretörtek. A 2014-es felmérés eredményei szerint a TOP20-ban már mindössze 6 FMCG (ebből 5 élelmiszer), 3 tradicionálisan magyar márka található, míg a technológiai márkák száma 7-re ugrott.

Mit jelent mindez?

A Y&R magyarázata szerint egyrészt azt, hogy a márkák versenye erősödik. A részletes eredmények megmutatják, hogy a Differenciáltság az egyik legmarkánsabban jelentkező tényező, amely a márkák közötti sorrendet eldöntheti. Az élmezőnyben található márkák BrandAsset-mutatója bizonyos esetekben csak néhány század-százalékpontos eltérést mutat.

Másrészt azt, hogy a márkák versenye át is alakult. Napjaink digitalizált világában technológiai márkák uralják az életünket. Bármennyire is szerves része a mindennapoknak az FMCG-termékek jelenléte, a technológiai márkák egy kategóriafüggetlen percepciókutatásban erőteljesebben szerepelnek a fogyasztók észlelésében.

Harmadrészt pedig azt, bármennyire is divat a hazai, a magyar márkáknak globális háttér nélkül kell helytállniuk ebben az erős versenyben. Ez azt is jelenti, hogy a márkáknak a láthatóbb piaci jelenlét érdekében minél nagyobb gondot kell fordítaniuk önmaguk megkülönböztetésére, és egyediségük megteremtésére.

A kutatásról

A Young & Rubicam 1993 óta készíti a világ legnagyobb kategóriafüggetlen márkapercepció-kutatását (BrandAsset Valuator, BAV), 50 országban, 43000 márkát, 72 dimenzió mentén vizsgálva. A kétévente megismételt kutatás magyarországi felmérése idén ünnepli 15. évfordulóját. A felmérés 1600 fős országos reprezentatív mintán, több mint 700 márka megítélését vizsgálja hazánkban. Az adatfelvételt a GfK végezte.

Az interaktív BrandAsset™ Valuator (BAV) alkalmazás ide kattintva található

Forrás: Kreatív Online


A közlekedés napját szimulátorral és élménykamionnal ünnepli a szentendrei múzeum

A közlekedés napját szimulátorral és élménykamionnal ünnepli a szentendrei múzeum 

A BKV – a Magyar Autóklubbal együttműködve – az idén is csatlakozik a közlekedési kultúra napja programsorozathoz.
Új feladatkörök és bővülő csapat a Kartago Tours-nál

Új feladatkörök és bővülő csapat a Kartago Tours-nál 

Új értékesítési vezető érkezett a német hátterű utazásszervezőhöz.
Új vizuális megoldások a Szabadság Szigetén

Új vizuális megoldások a Szabadság Szigetén 

Új fejezet nyílik a Sziget életében, megőrizve a különleges atmoszférát és a változatos programokat, miközben látványos újításokkal is várják a látogatókat.
Befutóékszer és kávés pezsgés – izgalmas párosítás a 30. ALDI Női Futógálán

Befutóékszer és kávés pezsgés – izgalmas párosítás a 30. ALDI Női Futógálán 

„Ez Magyarország legszebb szabadidősport-rendezvénye”, hallhattuk az ALDI Futógála beharangozó eseményén május 8-án, a Cafe Frei BudaParton lévő egységében.
75 helyszín, 300 program, világsztárokkal – jön a SopronFest

75 helyszín, 300 program, világsztárokkal – jön a SopronFest 

Idén Sopronban indul a fesztiválszezon.
Különleges ereklyék a veszprémi Gizella-napokon

Különleges ereklyék a veszprémi Gizella-napokon  

Az idei Gizella Napok keretében, május 10-én és 11-én vezetett sétákon fedezhetjük fel a Szent Mihály Főszékesegyházat, ahol Szent István király hitvesének két ereklyéjét is őrzik.
Szipál 101: programsorozat a fotóslegenda nyomában

Szipál 101: programsorozat a fotóslegenda nyomában 

Hamarosan az ország több pontján is megtekinthető a Szipál-univerzum.
TKI: az ágazat szereplői negatívan látják helyzetüket

TKI: az ágazat szereplői negatívan látják helyzetüket 

Bár a turizmus bizalmi mutatói még így is kedvezőbbek, mint a nemzetgazdasági átlag vagy más ágazatok indexei, a szálláshely-szolgáltatás, a vendéglátás és az egyéb turisztikai szektor is visszaesést mutat.
Együttműködési megállapodás az erdő és a természet védelméért

Együttműködési megállapodás az erdő és a természet védelméért  

Célja, hogy a terület ökológiai, klímavédelmi és turisztikai szempontból is megújulhasson.
Új szakember a HotelPremio Group csapatában

Új szakember a HotelPremio Group csapatában 

Senior event szakember érkezett az ügynökséghez.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.