Visszafordítható látogatók

A weboldalak látogatóinak 50 százaléka visszafordul, elhagyja a kosarát, azaz nem fejezi be azt a folyamatot, amit elkezdett. Visszacsalogatni nagyon nehéz őket, pedig vannak már erre is kiváló megoldások. Hogy milyen eszközöket kínál az online marketing a látogatók visszacsábítására, arról Gombos Zsolttal, az Online Marketing Akadémia alapító trénerével beszélgettünk. (X)

Tudjuk azt, hogy mekkora ma azoknak a száma, akik nem térnek vissza egy weboldalra?

Kiindulhatunk abból, hogy egy átlagos weboldalnak kb. 50 százalékos a visszafordulási aránya. Ez azt jelenti, hogy az érkező oldalon kívül (ami lehet akár a nyitóoldal, akár egy aloldal is) mást nem néz meg a látogató, hanem elhagyja az oldalt, azaz visszafordul. Ennek az 50 százaléknak átlagosan kétharmada soha nem talál vissza az oldalra, tehát marad az össz látogatószám egyhatoda, akikben bízhatunk, hogy egyszer talán újra megnézi a honlapunkat. Ezek közül azonban nagyon kevés a tudatos visszatérő, a többség csak újra rátalál az oldalra. Ez pedig probléma, amin van lehetőségünk javítani a megfelelő online marketinggel. 

Melyek lehetnek azok az okok, amiért elhagyják a weboldalt, felhagynak a vásárlással? 

Az oldal elhagyása, és a vásárlás megszakítása (habár az eredmény ugyanaz, a látogató nem vásárol) két külön dolog. Az utóbbi a fontosabb, ugyanis azt jelenti, hogy a látogató, már kiválasztotta a terméket, képletesen szólva „nyitott pénztárcával a pénztárnál állt sorba”, amikor úgy döntött mégsem vásárol.

Ha az analitika alapján a számok azt mutatják, hogy sok az ilyen megszakítás - úgynevezett kosárelhagyás -, akkor a vásárlás folyamatát mindenképpen érdemes megvizsgálni ergonómiailag. Lehetséges ugyanis, hogy nem egyértelmű a folyamat, nem jól működik az űrlap, túl sok adatot kérünk be, vagy van valamilyen elbizonytalanító/elterelő tényező a vásárlás folyamatában.

Sokat segít ezen a megfelelően átgondolt, megtervezett és letesztelt felület, és persze a tartalommarketing is. Ha kevesebb az impulzuslátogató, és több a szándékosan és tudatosan bennünket választó vásárló, akkor ezek a számok is jelentősen javulni fognak. Ehhez azonban integrált, aktív és hosszútávon is folyamatos kommunikációra van szükség, hogy a megfelelő bizalom és kötődés kialakulhasson.

Hogyan lehet a korábbi látogatókat, vásárlókat visszaszerezni?

Korábban erre csak egyfajta lehetőségünk volt, nevezetesen ha valamilyen adatot a feliratkozáskor elkértünk a látogatótól: név, email cím, telefonszám stb. Ez már egy ősrégi, de a mai napig működő modell, mégis a legtöbb weboldal nem használja. Ezen kívül ma már vannak olyan megoldások is, amihez nem kell ennyire a látogató aktív részvétele: anélkül tudjuk ugyanis követni és újra elérni, hogy ő bármilyen adatot megadott volna magáról a honlapunk böngészése közben. Azzal, hogy nézelődik a weblapunkon, később hirdetésekkel az AdWords és a Facebook rendszerében újracélozható, és akár személyre szabott üzenetekkel visszacsábítható honlapunk adott aloldalára.

Melyek a legelterjedtebb és leghasznosabb marketingeszközök a retargetinghez?

Az egykori látogatók visszacsábítására jelenleg három elterjedt eszköz létezik. Erre a célra a legtöbben az e-mailezést használják, ezután következik a már több mint öt éve elérhető AdWords remarketing, és a legújabb megoldás, a Facebook egyéni közönségekre való célzási lehetősége. Ez utóbbi még nem nevezhető elterjedtnek, kevesen használják, pedig eszméletlen részletességgel tudunk alaposan mikroszegmentált csoportokat létrehozni, és újracélzásra használni. Érdemes beletanulni!

Hogyan segíthet a látogatók visszaszerzésében az e-mail marketing?

Ha egy cégnek van egy jó és aktív, folyamatosan karbantartott email adatbázisa az már eddig is komoly versenyelőnynek számított az online kommunikációban. Azonban az elmúlt 1-1,5 évben ennek jelentősége még jobban felértékelődött, mert ezek az e-mailcímek a kapcsolattartáson kívül egyéb eszközökön célzásokra is használhatóak. Ezért a releváns e-mailcímek megszerzése talán még fontosabbá vált az elmúlt időszakban.

Persze nem elegendő megszerezni az emailt, hanem a feliratkozóval meghatározott időszakonként kommunikálni is kell. Fontos azonban, hogy rettentően unalmas a feliratkozónak, ha a kommunikáció rólunk, a cégről szól, hiszen az őt a legkevésbé sem érdekli.

Ezért a leveleinkben ne magunkról írjunk, ne a termékeinkről, ne cégünkről, hanem csakis róla, a potenciális ügyfélről. Ismerjük meg őt minél jobban, és kommunikáljunk vele minél inkább személyre szabottan. Erre ma már minden eszköz a rendelkezésünkre áll, csak meg kell tanulni és használni kell őket.

Retargetingről, a vásárlók, látogatók visszacsábításáról további érdekes és gyakorlati tanácsot hallhat 2014. október 2-án Gombos Zsolt előadásában a III. E-mail marketing konferencián >>>

Gombos Zsolt
Az Online Marketing Akadémia alapítója és trénere. Az OMA innovatív nagyvállalatok számára személyre szabott belső képzéseket tart online marketing témában, valamint élő, tantermi tréningek formájában képzi a fejlődni vágyó marketingeseket, és értékesítőket. Zsolt több, mint tíz éve foglalkozik internetes megoldásokkal, és eddig több, mint ezer emberrel osztotta már meg tudását a saját tréningjein, szemináriumain. Célja, hogy minden nappal több olyan vállalat legyen Magyarországon, akik online szerzik az ügyfeleiket, és az automatizált online megoldásokat sikerrel alkalmazzák.

(X)


Határtalan nyár – fesztivál fesztivál hátán

Határtalan nyár – fesztivál fesztivál hátán 

Magyarország, Erdély és a Felvidék kínál minőségi zenét minden korosztálynak a következő hét fesztivál eseményein.
Emiatt marad el a tűzijáték Cegléden

Emiatt marad el a tűzijáték Cegléden 

Bár ellenérzések korábban is felmerültek a pirotechnikai bemutató kapcsán, ezúttal egészen más állt a háttérben.
Le kell bontani egy balatoni kilátót

Le kell bontani egy balatoni kilátót 

Életveszélyessé vált a faszerkezet.
Jönnek a Székesfehérvári Királyi Napok

Jönnek a Székesfehérvári Királyi Napok  

Székesfehérvár belvárosa idén nyáron ismét megelevenedik.
Nagyon alacsony a Duna! – figyelmeztet a vízi rendőrség

Nagyon alacsony a Duna! – figyelmeztet a vízi rendőrség 

Az alacsony vízszint miatt a fő hajózási útvonal jelentősen beszűkült.
Már várják a négylábú strandolókat Fonyódon

Már várják a négylábú strandolókat Fonyódon 

Megnyitotta az idei szezont a fonyódi kutyabarát fürdőhely.
Titokzatos Erzsébet-portré a Gödöllői Királyi Kastélyban

Titokzatos Erzsébet-portré a Gödöllői Királyi Kastélyban 

A Gödöllői Királyi Kastély egy eddig ismeretlen, különleges Erzsébet királyné-portréval gazdagította gyűjteményét.
Augusztusban PanyolaFeszt

Augusztusban PanyolaFeszt 

A tavaly nagykorúvá cseperedett PanyolaFeszt komoly missziót vállal évről évre, fontos ügyeket karol fel.
TKI: az ágazat szereplői romlónak látták helyzetüket

TKI: az ágazat szereplői romlónak látták helyzetüket 

Az index értéke a múlt havi három pontos emelkedés után négy ponttal csökkent az év hatodik hónapjában.
Új fejezetet nyit a Zsolnay Fényfesztivál

Új fejezetet nyit a Zsolnay Fényfesztivál 

Elképesztő látványvilág költözik a Zsolnay Negyedbe.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.