Vörös szőnyeget kell teríteni a munkavállalók lába elé

A VIMOSZ, a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel közösen havi gyakorisággal méri a turizmusban a konjunktúra várható alakulását, majd publikálja a Turizmus Konjunktúra Indexet, (TKI) hogy a piac és a közvélemény számára információt nyújtson a közeljövőben várható trendekről - derül ki az mfor.hu cikkéből.

Fontos a piaci helyzet naprakész mérése

A tágabb értelemben vett turisztikai ágazat (beleértve a vendéglátást, rendezvényszervezést), régóta küzd a kevésbé reprezentatív felmérések eredményeiből adódó információhiánnyal. Ezért a fent említett három szervezet közösen alkotta meg a TKI-t, amely havi gyakorisággal méri az ágazatban a konjunktúra várható alakulását.

A felmérés a következő területeket vizsgálja a szakmán belül: szálláshely szolgáltatás, vendéglátás, utazásközvetítés, utazásszervezés, konferenciaturizmus, kereskedelmi bemutató szervezése, és az úgynevezett fizikai közérzetet javító szolgáltatás.

Kevesebben emelnek árat, mint az előző hónapban

Ami a friss előrejelzéseket illeti, a következő három hónapban - az előző év azonos időszakához képest - a szállásadók 35 százaléka vár növekedést a vendégéjszakák számában (ez az előző hónapban 67 százalék volt), 58 százalékuk stagnálást, 7 pedig visszaesést, ez utóbbi az előző hónapban 4 százalék volt. A vendéglátásban dolgozók közül 34 százalék reméli a forgalom növekedését, 12 százalékuk azonban visszaesést vetít előre.

Májusban a turisztikai cégek 18 százaléka jelezte, hogy a következő 3 hónapban várhatóan emelni fogja szolgáltatásának árát (áprilisban ez 47 százalék volt), 78 százalékuk nem változtat az árakon, míg csökkentést kevesen, mindössze 3 százalékuk tervez.

A szálláshely-szolgáltatásban 12 százalék az emelést tervezők aránya (a többség már szezonkezdetkor meglépte ezt), a vendéglátásban ez az arány 26, az egyéb turisztikai szektorokban 14. A turisztikai cégek 15 százaléka már a közelmúltban is emelt árat, és a közeljövőben is hasonlóan dönt, jóllehet, ez az arány áprilisban még 41 százalékot mutatott.

A cukrászdák maradtak leginkább talpon

A szakmai megbeszélésen a munkaerő helyzet volt a fő téma. Kovács László, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének elnöke előadásában először visszanyúlt a Covid időszakához, majd az azt követő hónapok tapasztalataihoz. Amikor már nem voltak zárva az éttermek, de külföldre még nem lehetett utazni, akkor sokan úgy gondolták, a külföldi utazásra szánt pénzt a hazai turizmusban és vendéglátásban fogják elkölteni. (Azt már az újságíró teszi hozzá, hogy még korántsem volt az infláció akkora, mint tavaly és idén.)

Az már köztudott, hogy azóta több ezer vendéglátó hely véglegesen bezárt, egyedül a cukrászat maradt talpon, a 4000 cukrászda közül mindössze 67 húzta le a rolót.

Amikor zsarolni kezd a mosogató

Tavaly már magához tért az ágazat, 10-12 százalékkal kevesebb alkalmazottal tudtak ugyanakkor forgalmat elérni, mint 2019-ben, amelynek több oka is lehet az árakon kívül, például, hogy nem jelentik be mindenütt az alkalmazottakat.

Magyarországon még nem jellemző az atipikus foglalkoztatás, míg ez külföldön 30 százalék, addig itthon 6-7 százalék. Kik tartoznak e körbe? Például diákok, kisegítők, no meg, a külföldi munkaerő.

Ami a béreket illeti, a kép sokszínű és ellentmondásos, miközben a magyar vendéglátásban a bruttó átlagkereset az országosnak 60-62 százaléka, olyan bérigények lépnek fel a vendéglátás egyes posztjain, amelyeket főleg a kisvállalkozások nehezen tudnak teljesíteni. Legendák születtek az egymilliós havi séfjövedelmekről, de az is megesik, hogy a mosogatással megbízott alkalmazott hirtelen kétszer annyit kér, mint eddig, márpedig mosogatás nélkül nem lehet semmilyen éttermet üzemeltetni.

A vendéglátás munkaerőhelyzetét a többi ágazat konjunktúrája is befolyásolja. Ha például jól megy az építőiparnak, sokan oda pártolnak át, bizonyos munkákra. Ma is jelentős az illegális  foglalkoztatás.

Más iparágban vagy külföldön dolgoznak

Csaposs Noémi, az Országos Humánmenedzsment Egyesület elnöke dinamikus előadásában felvázolta, mit igényel a mai munkaerő – főleg a fiatalok – ami jelentős személetváltozást igényel. Időközben például felértékelődött más iparágak becsülete. Ehhez képest a turizmust, éppen a külső hatások miatt, sokan instabilnak tartják.

Jelentős a külföldön dolgozó magyarok száma, ezt mindnyájan tudjuk. Ahogy fogalmazott, Németországban már szinte nincs olyan étterem, ahol ne dolgozna magyar felszolgáló, de van amikor az egész csapat magyar.

A pénz szükséges, de nem elégséges feltétel

Ma Magyarországon 80 ezer betöltetlen állás várja azokat, akik dolgozni szeretnének. De nem mindegy, milyen körülmények között. A fiatalok olyan helyet választanak, ahol fontos az ösztönzés, megcsillanhat a későbbi karrier, jó az étkezési lehetőség, biztonságos, trendi a munkahely, biztosítják a munka és a magánélet összhangját, modern az irodai környezet, rugalmas a munkaidő  – azaz nemcsak abér nagysága számít. Ahogy fogalmazott, a pénz szükséges, de nem elégséges feltétel.

Számít, hogy milyen a munkahelyi hangulat, járnak-e kedvezmények, jó-e a cafeteria, milyenek a motivációs lehetőségek.

Filippínók és thaiföldiek mellett kirgizek és kazahok is érkeztek

Csaposs Noémi is aláhúzta, hogy még nem használjuk ki itthon a részmunkaidős foglalkoztatás lehetőségeit, a diákok, kismamák és a nyugdíjasok sok területen bevethetők lennének.  Ugyanakkor a társadalom elöregedőben van, munkaerő nem lesz több, inkább kevesebb.

Ami a külföldi munkavállalókat illeti, ők leginkább Thaiföldről és a Fülöp-szigetekről érkeznek, de kirgizek és kazahok is dolgoznak ma már a szakmában. Többnyire két évre jönnek, és szeretik Magyarországot.

Van, ahol nem megoldás

Ahogy Gál Pál Zoltán, a VIMOSZ elnöke hozzátette, a többnyire 5-15 fős dolgozói létszámú vendéglátó helyeken például aligha megoldás az alkalmazásuk, hiszen a külföldiek csapatokban szeretnek dolgozni, nehezen elképzelhető,  hogy egy üzletben mondjuk csak egy filippínó alkalmazott legyen.  

Ez fontos számukra, nemcsak a nyelvtudás miatt, hanem így nem érzik magukat magányosnak, és ha gond van, közösen tudnak fellépni – ahogy a minap egy külföldi munkaerőt közvetítő cég vezetőjétől hallottam.

Elek Lenke

 


Leleplezték Munkácsy Mihály eddig ismeretlen művét

Leleplezték Munkácsy Mihály eddig ismeretlen művét 

Ausztráliából hozta haza a Virág Judit Galéria, a Madame Tussauds Budapestben mutatták be a csodálatos portrét.
Máté Bence az év madárfotósa

Máté Bence az év madárfotósa 

A második fordulóba került képek összesen 170 különböző madárfajt örökítettek meg.
Ezek lettek az Év kutyabarát helyei 2024-ben

Ezek lettek az Év kutyabarát helyei 2024-ben 

Idén már 11. alkalommal került megrendezésre az Év kutyabarát helye kampány a Kutyabarát.hu szervezésében, ismét hatalmas érdeklődés övezte a kutyabarát szállások, vendéglátóhelyek és munkahelyek megmérettetését.
Ha faültetés, akkor segítenek a szajkók

Ha faültetés, akkor segítenek a szajkók 

Szajkók segítenek a faültetésben Pesterzsébeten és Veresegyház határában.
Nyílik a képzőművészeti galéria karácsonyi vására

Nyílik a képzőművészeti galéria karácsonyi vására 

Hetedik alkalommal jelentkezik a Resident Art Fair karácsonyi vására, ezúttal Allegro Barbaro címmel.
Klasszis TopDesign 2024: a zsűri már döntött, de a közönség még szavazhat!

Klasszis TopDesign 2024: a zsűri már döntött, de a közönség még szavazhat!  

Lehet, hogy az Ön szavazata dönti el, melyik szálloda vagy vendéglátóegység kapja a rangos közönségdíjat az idei döntőbe került pályázók közül.
Adománygyűjtő akció a Bazilika800 emlékév végén Pannonhalmán

Adománygyűjtő akció a Bazilika800 emlékév végén Pannonhalmán 

Az évfordulót a bencések egész évben számos lelkiségi, kulturális és turisztikai, programmal ünnepelték.
Új kiállítás a kortárs művészeti központban

Új kiállítás a kortárs művészeti központban 

Újabb időszaki kiállítás megnyitására készül az MBH Bank Művészeti Alapítvány támogatásával működő Hungarian Art & Business (HAB) művészeti központ, amely ezúttal a kert mint ember által alakított természet világába invitálja majd a látogatókat.
Reklámfilm az ünnepekre: az egyik leghíresebb karácsonyi dal története– videóval

Reklámfilm az ünnepekre: az egyik leghíresebb karácsonyi dal története– videóval 

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott.
Megérkeztek Budapestre az ősi szimbólumokkal teli alkotások

Megérkeztek Budapestre az ősi szimbólumokkal teli alkotások 

A latin-amerikai absztrakt művészet úttörőjének alkotásai a Cervantes Intézetben.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.