– De sokrétű az érdeklődés. Törökország, Egyiptom, Bulgária, Horvátország, a karibi térség, beleértve a Dominikai Köztársaságot és egyre inkább Kubát is, Thaiföld, Németország, Ausztria, meddig soroljam? A TUI felmérése szerint idén megismétlődhet, sőt megjavulhat a tavalyi törökországi rekord. Egyiptomban, Görögországban, Tunéziában már több a kérdőjel. Ez nem utolsósorban a térség stabilitási mutatóitól függ. Bizonyos úti célok valamiért biztonsági kockázatot jelentenek.
– Hallhatnánk erre példát?
– A koszovói válság, vagy a kurd terroristavezér, Ocalan ügye bizonytalanná tette a Földközi-tenger nyugati medencéjét, és Spanyolország akkor kimutathatóan elsősorban ennek köszönhete a szokásosnál is sokkal nagyobb látogatottságát. Mostanra normalizálódott a helyzet és ez turisztikai szempontból nagyon fontos.
– És a Földközi-tenger keleti medencéje?
– Nemrég még divat volt mallorcai válságról beszélni. Arról, hogy a legfontosabb vendégek, a németek „belefáradtak” Mallorcába. Az igazság: a szigeten már szinte nincs szabad ágy erre a szezonra. Semmiféle mallorcai válság nincs. A gyönyörű baleári sziget továbbra is a németek kedvenc üdülőhelye. Elsősorban a drágább hotelek és fincák iránt nőtt az érdeklődés.
– Vannak-e látványosan viszszaeső úticélok?
– A TUI nem érzékel egyértelmű vesztest. Bizonyos észak-amerikai és távol-keleti célok legfeljebb dollárárfolyamok és repülőjegyárak miatt stagnálnak.
– Milyen változás várható 2001-ben?
– Egyértelműen nő a jóléti országokban az úgynevezett második és harmadik utazások száma. Nemrég még az évi egy hosszú szabadság volt a divat. Most ez némileg megrövidül, és az egy nagy mellett több kisebb utazás járja: népvándorlás van egy-egy hosszú hétvégén is.
– Milyen szolgáltatásokat értékelnek mostanában az utazók?
– Egyre nagyobb az igény, hogy az utazásban szinte minden benne foglaltassék, ami kényelmessé, biztonságossá teszi az élményt. Mind többen igénylik a reptér-hotel transzfert, a nyelvet beszélő kísérőket, a gondok helyszíni orvoslását. A mi méreteinknél ezek természetesen „beépített szolgáltatások”. Ezzel szemben a jó nevű TNS EMNID intézet szerint a németek mintegy harmada (32,8%) foglalkozik azzal a gondolattal, hogy törli terveiből az utazást. 31,2 százalékuk pedig azt mondta, hogy ha megy, akkor is különleges akciókra vár, vagy a Last Minute ajánlatokat veszi igénybe. Ugyancsak harmaduk válaszolta azt, hogy a célországban jelentősen korlátozza kiadásait, további 30 százalékuk azt jelezte, hogy akár a kényelem rovására is takarékoskodni fog. Újabb váltás: a nemzetközileg is jegyzett Forschungsgemeinschaft-Urlaub und Reisen (F.U.R.) pozitív előrejelzésekkel traktálja a turisztikai vállalkozásokat. Úgy ítélik meg, hogy az elkövetkezendő tíz évben 63 millióról 80 millióra emelkedik a szabadság-utak száma. Mindeközben a német beutazás rendületlenül emelkedik: várhatóan az idén is átlépi a százmilliós álomhatárt a németországi vendégéjszakák száma.
A különböző kategóriájú hotelek, panziók vendégei között természetesen az európai turisták dominálnak, de kedvelik az NSZK-t az amerikaiak és a japánok is. 2001-et a turizmus éveként hirdetik, és a szokásosnál is gazdagabb kulturális programot állítottak össze. A történelmi évfordulók kulcsszerepet játszanak idén, mely „Preussenjahr” is. A Poroszország éve elnevezés arra utal, hogy háromszáz esztendővel ezelőtt, 1701 januárjában koronázták meg III. Frigyes brandenburgi választófejedelmet, aki I. Frigyesként vonult be a históriás könyvekbe. A legelső porosz király és a későbbi korok emlékeit több mint száz múzeumi kiállítás és további háromszáz rendezvény (felolvasóestek, színházi előadások, koncertek) idézik fel 2001-ben.