A befektetők és a magyar szállodapiac

Előző számunkban részletesen beszámoltunk a Geomédia Kiadói Rt. Hotel 2003 rendezvényéről. Amint azt ígértük, az egyik legizgalmasabb előadást terjedelmi okok miatt mostani számunkban foglaljuk össze önöknek.

Andrea Sartori, a KPMG tanácsadó munkatársa arra a kérdésre kereste a választ, hogy kínál-e vonzó befektetési lehetőségeket a magyar szállodapiac. Nagy érdeklődés kísérte az előadást, nem véletlenül, hiszen egyfolytában arról hallunk, hogy a túlzott kapacitásbővülés miatt folyamatosan esik a fővárosi szállodák forgalma.

A kapacitásbővülés a szakértő szerint is drámai volt 1997 és 2002 között. A szállodai szobák száma a háromcsillagos kategóriában 38%-kal, a négycsillagosoknál 48%-kal, az ötcsillagosoknál pedig 61%-kal nőtt ez idő alatt. A vendégéjszakaszám ezzel párhuzamosan a háromcsillagosoknál 30%-kal, a négycsillagosoknál 31%-kal, az ötcsillagosoknál pedig 46%-kal nőtt az elmúlt öt év alatt. A forgalomnövekedés azonban nem tudott lépést tartani a kínálat bővülésével. Az összehasonlításból kiderül, hogy míg a háromcsillagos kategóriában csupán 8%-os az eltérés a kínálat és a kereslet bővülése között, addig a négycsillagosoknál már 17%, az ötcsillagosoknál pedig 15% a különbség. Ennek köszönhetően mindhárom kategóriában enyhe visszaesés volt tapasztalható az elmúlt időszak során a kihasználtság terén.

Sartori annak is utánanézett, hogyan változott a szállodakapacitás országosan. 1997 és 2002 között az ötcsillagos szállodai szobák száma az országban ezerhétszázról közel háromezerre emelkedett, ami 65%-os növekedést jelent. A négycsillagos kategóriában 74%-os kapacitásbővülés történt (5500-ról 9600- ra), míg a háromcsillagosoknál csupán 17%-os volt a bővülés (15 200-ról 17 900-ra). Ha megnézzük a vendégéjszaka-szám bővülését is, azt tapasztaljuk, hogy az ötcsillagosoknál 48%-os volt a kereslet növekedése, a négycsillagosoknál 57%-os, és a háromcsillagosoknál is elérte a 28%-ot. Ezekből az adatokból azt a következtetést vonta le a szakértő, hogy míg a négy- és ötcsillagos kategóriában országos szinten is jobban bővült a kínálat, mint a kereslet, addig a háromcsillagosoknál a kereslet erősebben nőtt, mint a kínálat. Ennek megfelelően az átlagos foglaltság, az átlagos bruttó szobaárbevétel és az egy kiadható szobára eső bevétel (REVPAR) mind nőtt a vidéki szállodák esetében, különösen jelentős mértékben a háromcsillagosok esetében, ezzel szemben a fővárosi házak a bruttó szobaárbevétel csökkenését voltak kénytelenek elkönyvelni mindhárom szállodai kategóriában. A szakértő azonban a tisztánlátás kedvéért ehhez hozzátette, hogy a forint árfolyamváltozása is befolyásolta ezeknek az adatoknak az alalkulását.

A magyar helyzet megértéséhez ugyanakkor érdemes elvégezni egy nemzetközi összehasonlítást is. Sartori a budapesti szállodapiac két legfőbb régiós versenytársát, Prágát és Bécset is górcső alá vette. Első ránézésére szembetűnő, hogy míg az ötcsillagos házak száma mindhárom városban közel azonos (10, 14, 11), addig a négy- és ötcsillagosok esetében sokkal több szálloda működik Prágában és Bécsben is. Ha azonban a férőhely-kapacitásokat is figyelembe vesszük, némileg árnyaltabbá válik a kép. Az ötcsillagos kategóriában például Budapesten 5800 ágyat találunk, ezzel szemben Bécsben alig 4000 ágy áll rendelkezésre. Prágában ezzel szemben 6800 a férőhelyek száma. A négycsillagosoknál Bécs veri a mezőnyt 20 ezer ággyal (Prága 13,7 ezer, Budapest 11,5 ezer), a háromcsillagosoknál Budapest áll az élen 12 800 ággyal, Bécsben 10 100, Prágában pedig 7500 ágy található ebben a kategóriában.

A 3-5 csillagos szállodai szobák értékét összehasonlítva arra jutunk, hogy Bécsben és Budapesten ez az érték valamivel 160 euró felett alakul, ezzel szemben Prágában eléri a 200 eurót. Érdemes azonban tudni, hogy európai átlagban ez az érték 220–230 euró között alakul, míg a földrész vezető nagyvárosaiban (London, Párizs, Milánó) ez az érték 4–500 euró között mozog. A végső értékelés szerint Budapest ugyanolyan jól teljesít, mint Bécs, de kétségtelenül rosszabbul, mint Prága.

Hogy mi következik mindebből? Sartori tanácsadó szerint középtávon (3-5 év) a budapesti szállodai piac újra nagyon vonzóvá válik, érdemes lesz nemzetközi márkákhoz tartozó háromcsillagos szállodákat nyitni a magyar fővárosban, vidéken is lehetőség nyílik új fejlesztésekre, különös tekintettel üdülőkomplexumokra. A szakember arra is felhívta a figyelmet, hogy a magyar főváros messze nem használja ki fürdővárosi adottságait, pedig ez lehet az az igazi vonzerő, amellyel megkülönböztetheti magát két, egyébként hasonló kaliberű versenytársától.


Jön az Országos Étterem Hét

Jön az Országos Étterem Hét 

Szerdától lehet asztalt foglalni a tavaszi Országos Étterem Hét rendezvényre, amelyen több mint 200 vendéglátóhely, köztük 14, Michelin-ajánlással rendelkező étterem menüiből lehet majd választani.
Egy korty Ázsia reggelire

Egy korty Ázsia reggelire 

Kulturális ízkavalkáddal hódít az új belvárosi brunchozó.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.