xxEgyedül a visegrádi királyi palota rekonstrukciójára javasolt kétszer kétszázmillió forint elkülönítésével értettek egyet az Országgyűlés Idegenforgalmi Bizottsága november 21-i ülésén a honatyák és a kormány álláspontját közvetítő Pénzügyminisztérium képviselői a 2001. és 2002. évi költségvetési törvényjavaslattal kapcsolatos vitában. Azt még nem lehet tudni, hogy mi lesz a forrása ennek az összegnek, mert majd az adótörvényekről folytatott viták során, a kapcsolódó módosításokat összefűzve születik erről döntés a költségvetési bizottság ülésén.
Indítványok
Még három módosítási indítvány jelölte meg forrásul a Turisztikai Célelőirányzatot. Közülük a csángó kulturális célokra megjelölt 53 millió 175 ezer forint átirányítását támogatta a Pénzügyminisztérium, a bizottság viszont ellenezte azt. A másik két, mindkét részről elvetett indítvány a határon túli csángóknak, illetve a lovasezrednek szánt különböző összegeket.
Takács Imre MSzP-s képviselő ismét felvetette a Hajdúszoboszlót elkerülő út megépítésére elegendő, mintegy 450-500 milliós összeg elkülönítését a gazdaságfejlesztési célelőirányzatból. A bizottság nem szavazta meg, hogy módosító javaslat készüljön az elkerülő út érdekében.
Kevés a külföldi
A Dél-Alföldi Regionális Idegenforgalmi Bizottságot Babák Mihály elnök mutatta be. A Magyarország területének mintegy egyötödét uraló régióban a lakosság 13 százaléka él. Dél-Alföld turizmusban játszott kis szerepe földrajzi fekvésére és közlekedési infra- struktúrájának fejletlenségére vezethető vissza. A kereskedelmi szálláshelyek száma is csekély: 1999-ben 23 808 férőhelyet regisztráltak. A vendéglétszám tekintetében is messze elmarad a régió a többitől. Az 1999. és az 1995. évi adatokat összehasonlítva kitűnik, hogy erősen csökkenő a tendencia. Ez elsősorban a jugoszláv háború következménye, hiszen az 1997-ben a régió a külföldi vendégéjszakák számában megelőzte Észak-Magyarországot.
A dél-alföldi régióba látogatók átlagos tartózkodási ideje 2,5 éjszaka, ami az erős tranzitjellegre utal. A falusi szállásadás ugyanezen a területen egy vendégéjszakával magasabb átlagot mutat az országosnál, ami a belföldi érdeklődés élénküléséből és az itt töltött hosszabb időből adódik. Ám a pozitív fejlemények sem elegendők még ahhoz, hogy a régió felzárkózzon az átlagos szintre. A régió három megyéje között jelentősek a különbségek. Békés megye évek óta folyamatos fejlődést mutat, ám változatlanul itt van a legkevesebb vendég. Bács-Kiskunban csökkenő a vendéglétszám, mégis megőrizte második helyét Csongrád megye után. A külföldi vendégek és a vendégéjszakák száma azonban évek óta csökken mindhárom megyében.
Gond a közlekedés
A gazdasági tekintetben is különböző képet mutatnak. Békés a legelmaradottabb, pedig határmegye és hatalmas kereskedelmi forgalmat bonyolít le. Itt a turizmus fejlesztésétől a gazdasági szféra kibővülését, a munkanélküliség csökkenését, az infrastruktúra fejlesztését várják. A megyét elsősorban a közlekedés szakítja le az országról. A tiszaugi híd megépítése, valamint a Gyulát elkerülő, határhoz vezető út megnyitása lennének a fejlődés első lépései.
Csongrád megye hasonlóképpen a közlekedés hiányosságai miatt fejlődik lassan: itt az M5-ös út továbbfejlesztésében látják a megoldást. A Kiskunfélegyháza és Szeged között esetleg létesülő autópálya és a rácsatlakoztatható utak szintén elősegítenék a már meglévő és működő turisztikai termékek látogatottságának növekedését. A tiszai szennyeződést ez a megye sínylette meg a leginkább, az előző két évben pedig a balkáni háború vetette vissza a felére a vendégforgalmat.
Bács-Kiskun megye északi része előnyös helyzetben van, mivel az M5-ös autópályán könnyen megközelíthető a fővárosból. Fejlettségben első helyen áll a régióban, amit idegenforgalma, beruházásai, a befektetői érdeklődések száma is alátámaszt.
Stratégiai program
Vegyes fogadtatásban részesült a Dél-Alföld turisztikai koncepciója és fejlesztési programja című tanulmány. Nem emeli ki a régió sajátosságait – mutatott rá egy képviselő .
A középtávon fejlesztendő turisztikai területekből a következők szerepelnek a tanulmányban: a gyógy-, az öko-, a kulturális és rendezvény-, a falusi turizmus, valamint a gasztronómia, a természetjárás és a vadászat. Három konkrét projektet említ a koncepció: a lovasprogramokat, a vízi- és a kerékpártúrákat. A stratégiai program megvalósításától 600 millió USD bevételt várnak a régióban, amely közel háromszorosa az 1999. évi 208 millió dolláros bevételnek. Ezt a célt főleg pályázatok segítségével, projektek kidolgozásával érnék el. Babák Mihály hangsúlyozta, hogy a régióban vannak tartalékok, ugyanis turisztikailag érintetlennek számít, hiszen kevesen vállalkoznak rá, hogy a rossz utakon ide jöjjenek. A nehéz megközelíthetőség a befektetőket is elriasztja. Némi élénkülés mégis várható, például jövőre Szarvas ad otthont a IV. Nemzeti Lovasfesztiválnak.