Javuló közlekedési feltételek
Az elérhetőség javítása alprogramon belül a Balaton Régió elérhetősége, jó közlekedési megközelíthetősége a fejlesztés és a fejlődés egyik kulcskérdése. Főleg három területre koncentrálnak: regionális repülőterek fejlesztésére, ami elsősorban a nemzetközi megközelíthetőséget szolgálja, az autópálya-építésekre, amelyek a Balaton Régió országon belüli elérhetőségét javítják, valamint a közúthálózat és a vasúthálózat fejlesztésére, ami a települések régión belüli jobb elérhetőségét segítik elő.
A tízéves program keretében a Balaton Régióban három regionális repülőtér fejlesztésére kerül sor, amelyek egyúttal földrajzilag „lefedik a térség négy sarkát”: két repülőtér, a Balaton Airport Sármellék és Siófok-Kiliti már jelenleg is működnek, de továbbfejlesztésük szükséges. A Balaton Airport nyilvános, nem kereskedelmi, ideiglenes nemzetközi repülőtér, közel 900 gépet fogad és indít, mintegy ötezer fős utasforgalommal. A repülőtéren a térségben zajló egészségturisztikai fejlesztések következtében a forgalom gyors növekedésére lehet számítani, ami a reptér folyamatos karbantartását, bővítését igényli. A Siófok-Balatonkiliti repülőtér elsősorban a magánrepülőgépek fogadását bonyolítja komplett határátlépési- és vámügyi szolgáltatásokkal, ezentúl sportrepülők leszállóhelye is, továbbá a légi rendészeti és mentési feladatok ellátásában játszik fontos szerepet. 1990 óta üzemel polgári repülőtérként, jelentős kisgépforgalommal. Szentkirályszabadja jelenleg még nem szolgálja ki a polgári repülést, itt további jelentős beruházásokra van szükség.
A magyar gazdaság fejlődésében kiemelt szerepet játszanak az autópályák és a gyorsforgalmi úthálózat létrehozása. Az M7autópálya felújítása és továbbépítése keretében elkészül a Budapest-Székesfehérvár között a bal pálya harmadik sávja, továbbá Zamárdi és az országhatár között a teljes 2×2 sávos autópálya kiépítése. A térségben így 70 km-es út épülhet a közeljövőben, aminek a teljes a költsége 138 milliárd forint. A tervek szerint 2001 és 2004 között valósul meg az M7 autópálya Balatonszárszó–Ordacsehi közti 21,4 km-es, valamint a Becsehely–Letenye közötti 10,1 km hosszú szakasz építése, amelynek költsége 43 milliárd forint, illetve 16 milliárd forint. 2004-2006 között kell megindulnia az M8 autópályává fejleszthető autóúttal összefüggésben a dunaújvárosi Duna-híd, illetve a csatlakozó utak építésének 24 milliárd forint összköltséggel.
A Balaton Régió települései közötti elérhetőség javításának célja, hogy az úthálózat a térségen belül jól bejárható legyen, és egyúttal tehermentesítse a főútvonalakat. Ennek érdekében szükséges az országos közúthálózat, valamint a vasúti hálózat fejlesztése. A régió területén modernizálják a belső közúthálózatot, és kiépítik a hálózat hiányzó elemeit. A beruházások költségvonzata mintegy 14,5 milliárd forintra becsülhető. A vasútfejlesztés területén indokolt az északi part villamosításának megoldása a gyors közlekedés biztosításával párhuzamosan, valamint az állomások és a szerelvények minőségi fejlesztése. A Balaton, mint Közép-Európa legnagyobb édesvizű tava, a térségében található gyógy-, termál- és ásványvizekkel, természeti és klimatikus adottságaival, valamint a Balaton-felvidéki Nemzeti Park nyújtotta lehetőségekkel együtt versenyképes bázisa a térség turisztikai piacának.
Minőségi turizmus
A minőségi turizmus fejlesztési alprogram célja a széles turisztikai kínálat megteremtése, a minőségi turisztikai termékek fejlesztése, valamint a turisztikai szezon elnyújtását segítő fejlesztések támogatása, hogy a fajlagos költés és az átlagos tartózkodási idő mutatói feljebb kússzanak. A régióban 1-3 hónapos szezonra – júniustól augusztusig – korlátozódik a strandokhoz és a kempingekhez kötődő turizmus, 6-8 hónapos – márciustól októberig terjedő – szezon jellemzi a bor-, a kulturális, az öko-, a horgász-, a kerékpáros, a lovas-, a vitorlás- és a golfturizmust, végül egész évesre nyújtható a szezon az egészségturizmusban és a konferenciaturizmusban, illetve ehhez kapcsolódva a magasabb kategóriájú szállodákban. Amíg a főszezonra koncentrálódó tömegturizmusnál (parti üdülés, strand, kemping) a turisták fajlagos költése átlagosan 120 euró alatti, addig a hosszabb, a 6-8 hónapos szezonra is alkalmas minőségi turisztikai termékeknél a fajlagos költés már jóval magasabb – például a lovasturizmus esetében 160 euró, a vitorlásturizmusnál 250 euró. A turisztikai szezon elnyújtására alkalmas termékek fejlesztése tehát egyúttal a turisták átlagos fajlagos költésének növelésével jár.
A Balaton Régió turizmusát ma alapvetően a rövid szezon és a tömegturizmus jellemzi. A főszezon mindössze 6 hétig tart, az átlagos tartózkodási idő 4-5 nap, az átlagos költés az európai uniós átlag alatt van, miközben a tó terhelhetősége a főszezonban maximálisan kihasznált. A tömegturizmus időben a főszezonra, területileg elsősorban a déli partra, a minőségi turizmus időben az elő- és utószezonra, területileg pedig az északi partra, és a déli part egyes pontjaira koncentrálódhat a jövőben.
A gyógyító Balaton
A Balaton Régióban a turisztikai szezon elnyújtásának, a turisták fajlagos költése növelésének, valamint az adottságok kedvezőbb kihasználásának egyik legjobb eszköze az egészségturizmus fejlesztése. A térség egyaránt alkalmas a hagyományos gyógyászati, valamint az egyre népszerűbb egészségmegőrző (fitnesz, wellness) ágazat fejlesztésére.
A Széchenyi terv tízéves egészségturisztikai fejlesztési programja a termálvízkincsre épülő, gyógyászati célú, valamint a napjainkban egyre inkább felértékelődő, az egészségmegőrzést és karbantartást élményszerűen szolgáltató, fitnesz és wellness turisztikai ágazat fejlesztését tűzte ki célul. Adottságai alapján, noha a térség termálvízkészlete is jelentős, a Balaton Régió elsősorban fitnesz- és wellnessközpontok fejlesztésére kínál kedvező lehetőséget. A déli parton – a gyógy- és termálvízkészletre alapozva – a gyógy- és termálturizmus fejlesztése célszerű. Ez magába foglalja a hagyományos gyógyhelyek – Hévíz, Zalakaros, Kehidakustány – korszerűsítését, valamint új, feltárt, de még nem, vagy csak szerény mértékben kiaknázott termálvízforrások – Balatonszemes, Táska, Csiszta-puszta, Fonyód, Somogyszentpál, Nagyberény – turisztikai hasznosítását. Az északi parton az ásványvizekre alapozva teremtődhetnek meg egészségturisztikai szolgáltatások (Tapolca, Kékkút, Zánka, Balatonfüred, Csopak).
A „tudásközvetítő” Balaton
A konferenciákhoz kapcsolódó turizmus napjaikban az idegenforgalom egyik leggyorsabban növekvő ágazata. Ma világszerte mintegy ötvenezer nemzetközi szervezet működik, amelyek több-kevesebb rendszerességgel tartanak rendezvényeket. A Balaton Régió fejlődése szempontjából előnyös, hogy a rendezvények időben többnyire a turisztikai főszezonon kívül esnek, így biztosíthatják a szálláshelyek folyamatos töltését, a kapcsolódó turisztikai programok eladhatóságát. A rendezvényeken résztvevők átlagos költése a hazai, valamint a nemzetközi tapasztalatok és számítások szerint az átlagos turista költésének legalább háromszorosa. Az alapvető előnyökön túl a konferenciaturizmus fejlesztése egyben sajátos módon visszahat a régió egészének turisztikai előmenetelére is. A konferencia helyszíne a Balaton ismertsége miatt jobban eladható, mint más térségben, valamint a konferenciák tovább növelhetik a Balaton ismertségét és látogatottságát. Jelenleg a Balaton Régió – a szállodák kapacitása miatt – csak kisebb létszámú konferenciák, szemináriumok fogadására alkalmas. A konferencia- és szekciótermekkel rendelkező szálláshelyek is sok esetben technikai fejlesztésre szorulnak. Az ehhez kapcsolódó alprogram célja a rendezvényhelyszínek technikai korszerűsítése, a meglévő szállodák incentive turizmushoz és konferenciákhoz kapcsolódó bővítése, megfelelő mennyiségű és nagyságú különtermek kialakítása, valamint néhány nagyobb multifunkcionális (kongresszusi, kulturális, kiállítási) központ létrehozása. A térség kínálatában továbbra is a tömegturizmushoz igazodó, olcsó szálláshelyek a meghatározók, ezért szükség van a meglévő szállodák téliesítésére, színvonaluk emelésére, és a 4 csillagos kategória megteremtésére. Ugyancsak tervezik olyan üdülőfalvak kialakítását, amelyek – a szálláshelyen kívül – komplex minőségi programkínálatot nyújtanak a turisták, különösen a gyermekes családok részére. Lehetőségek a vitorlásturizmusban A vitorlásturizmus szempontjából az Európai Unióban a tavak átlagos terheltsége 4 hajó hektáronként, miközben a Balaton jelenlegi terheltsége 0,4-0,5 hajó/hektár, azaz a balatoni vitorlázás természettel is harmonizáló fejlesztésére még számos alternatíva kínálkozik. A vitorlásturizmus Európa-szerte a turisták egyik kedvelt időtöltése, a közép-európai versenytársaknál javarészt már elérték a terhelhetőség felső határát, ezért a balatoni vitorlásturizmus bővítése egy nemzetközileg versenyképes piaci rés kihasználását is jelenti. Várat még magára a vitorláskikötők kapacitásának – a jelenlegi 3 ezerről – 10 ezer férőhelyre való bővítése, új vitorláskikötők építése, elsősorban a Balaton nyugati medencéjében, valamint a kapcsolódó kikötői és tóparti szolgáltatások fejlesztése.
Virágzó golfturizmus
A golfpályák és a hozzá kapcsolódó szolgáltatások világszerte a mintegy 50 millió játékos érdeklődésére számíthatnak. Ez a kereslet az elmúlt évtizedben közel egyharmadával növekedett, de Európában ennél is gyorsabban, évente mintegy 10-15 százalékkal, azaz közel félmilliónyi új játékossal bővült a golfozók tábora. A tíz esztendő alatt ötszörösére emelkedett a golfozók száma Hollandiában, Norvégiában és a szomszédos Ausztriában. Magyarországon az alacsony belföldi kereslet miatt ma még csekély a golfpályák száma, és ezek döntő hányada – mint ahogyan a büki pályát is javarészt az osztrák turisták tartják fenn – a külföldi kereslethez kötődik.
A balatoni golfturizmus megteremtése önálló termékként meghoszszabbíthatja az üdülési szezont, elősegítheti egy új vendégkör megjelenését, valamint az angolszász területekről eddig kisebb számban érkező turisták száma is növekedésnek indulhat. Több lovastúra-útvonal kellene
A lovasturizmus számos formája – lovasüdülés, túrázás, -oktatás, -edzőtáborozás, vadászat, fogathajtás – vonzza a turistákat világszerte. Közülük a legnagyobb önálló vonzerővel a lovas túrázás bír, amely önmagában is alkalmas arra, hogy a turistákat hosszabb időre marasztalja. A Balaton környéke, mindenekelőtt a háttértelepülések övezete, különösen alkalmas a változatos túraútvonalak kialakítására. Jelenleg több mint 70 lovas turisztikai létesítmény található.
A vállalkozók döntően futószárazással, rövidebb távú lovagoltatással, csillagtúrákkal foglalkoznak.
A lovas központok egy része ma még nem tud szállást vagy vendéglátást nyújtani a vendégeknek. A legjobban jövedelmező lovas turisztikai forma, a túralovaglás pedig csak szórványos jelenség itt, a lovas centrumok közül alig tíz foglalkozik többnapos túrák szervezésével. Németország, Spanyolország, Dél-Franciaország, Írország és Lengyelország ma már komoly versenytársak a lovas turisztikai piacon. Ugyancsak komoly konkurenciát jelentenek a hazai versenytársak – Hortobágy, Bugac, Bábolna – is, ahol a lovasturizmus önálló termék.