Most mintha újra aktuális lenne ez a mondat. Olvassák csak el Reflektor rovatunk cikkét a nagy európai utazási konszernek közötti vetélkedésről. Nem kell jóstehetség, hogy belássuk, az európai trendek hozzánk is begyűrűznek. A képet némiképp árnyalja, hogy hazánk ugyanolyan közel van Oroszországhoz, Törökországhoz és a Balkánhoz, mint Európa fejlett, nyugati feléhez. Ebből pedig a tőke szabad áramlásának korában az is következik, hogy terjeszkedő nagyvállalatok nem csak nyugatról jöhetnek hozzánk, hanem kelet és dél felől is. A hazai utaztatói piacon jó pár éve nem történt jelentős esemény, egy-két gyenge lábakon álló versenyző eltűnésén kívül. Jövőre azonban fel kell kötnie a fehérneműjét az összes hazai utazásszervezőknek, miután két vadonatúj versenytárs is megjelenik a színen, egy harmadik pedig külföldről kapott erősítést. Törökországban komoly háttérrel rendelkezik mindkét új játékos, a Karya Tour és a Tez Tour is, az is jellemzőjük, hogy Európa keleti felén és a Balkánon építettek ki az elmúlt évek során erős pozíciókat. Évi többszázezer utassal a hátuk mögött most Magyarország meghódítására készülnek. Akárcsak a Quaestor, amely a szomszédban nézett körül, és Szlovákiában talált magának megfelelő (tőke)erővel rendelkező partnert a Tatra Tour személyében.
Az erősödő versenyhelyzetből vélhetően az utasok profitálhatnak, már ha lesz belőlük elég, hiszen az adatok nem túl biztatóak. A Központi Statisztikai Hivatal szerint 2004-ben még 7,4 millió honfitársunk utazott több napra külföldre, 2005-ben már csak 7 millió, 2006-ban pedig csupán 6 millió. Az idei év első felét további csökkenés jellemezte, bár a harmadik negyedévben már élénkülés volt tapasztalható. Kérdés, hogy jövőre kitart-e a lendület, és kiket utaztatnak majd az új tour-operátorok?